Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Auschwitz. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:30

Maar dat was voordat ze wisten wat voor excessen er plaats zouden vinden (Als je "Mein Kampf" in dit tijd even kritisch had gelezen had je de gedachtengang van Hitler iig al kunnen volgen, maar dat boek was toen nog niet zo bekend).

De Russen hebben net als de Amerikanen na de oorlog goed gekeken wat voor mensen ze konden gebruiken en ze het alternatief gegeven: de strop of werk voor ons. En dat waren mensen die serieus fout waren geweest tijdens de oorlog.

Waar blijft dan je rechtsgevoel?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:34

Inderdaad, mengele is iets heel apparts.
Ik kan er uren over uitleggen, onderbouwde dingen tonen experimenten opnoemen. Maar goed uitleggen via typen ben ik niet helaas. Sinds mijn uitleg op blad redelijk onsamenhangend is.

Blue eyes brown eyes experiment van jane elliot is ook interessant

http://www.youtube.com/watch?v=W9NMxO9n ... re=related

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:07

Cassidy mijn rechtsgevoel is dat ik goed bij mezelf nadenk wat goed en fout is want ik weet dat anderen en zeker regeringen enz er niets van bakken.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:18

Echwel, gelukkig verkeer ook ik in de luxe positie dat ik goed kan nadenken over wat fout en goed is, en daar ook nog zoveel mogelijk naar kan handelen. En ik verkeer ook in de luxe positie dat ik vanaf de zijlijn kan roepen dat anderen niet handelen naar mijn rechtsgevoel.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:20

Wat ik bedoel te zeggen, echwel, is dat iedereen die zich hier op dit topic bevindt goed kan nadenken over wat goed is en fout, en daar waarschijnlijk ook naar handelt. Dat kan in een andere situatie ineens heel anders liggen. Ieder mens is in staat tot gruweldaden, en natuurlijk, de ene heeft een wat hardere duw nodig dan de ander, maar iedereen is ertoe in staat.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:25

Wow! Ik snap nu niks meer van mijn eigen topic.. :=
En ik denk niet dat het helemaal de bedoeling is, om hier over tediscuseren. Graag weer het vaste onderwerp aanhouden. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:30

pairadice schreef:
Wat ik bedoel te zeggen, echwel, is dat iedereen die zich hier op dit topic bevindt goed kan nadenken over wat goed is en fout, en daar waarschijnlijk ook naar handelt. Dat kan in een andere situatie ineens heel anders liggen. Ieder mens is in staat tot gruweldaden, en natuurlijk, de ene heeft een wat hardere duw nodig dan de ander, maar iedereen is ertoe in staat.

sterker nog, we zijn er op gebouwd. Moorden is instinct.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:35

Ik werk met 'moeilijk opvoedbare' kids van 8-12 jaar. De laatste tijd is één van de jongetjes ontzettend bezig met Hitler, maakt er grapjes over, doet tig keer per dag Hitler's sein na etc etc... Wij hebben uiteraard meerdere malen met zowel hem als met zijn moeder gesprokne, hem geprobeerd uit te leggen wat Hitler deed, wie hij was etc, maar het lijkt niet door te dringen.

Wij zitten bij Utrecht in de buurt dus maar een stukje van Amersfoort... Zou een bezoekje hieraan hem in ieder geval kunnen laten zien wat Hitler deed, hoe de sfeer was en wat er is gebeurd met vreselijk veel mensen? Op de site wordt ik niet heel veel wijzer dan dat er niet veel meer van over is, maar nu een soort museum is ontstaan met gedenkplaats...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:38

Mensen zoeken altijd een zwart schaap om frustraties op te uiten

Ayasha
Blogger

_rosita_ schreef:
Ik werk met 'moeilijk opvoedbare' kids van 8-12 jaar. De laatste tijd is één van de jongetjes ontzettend bezig met Hitler, maakt er grapjes over, doet tig keer per dag Hitler's sein na etc etc... Wij hebben uiteraard meerdere malen met zowel hem als met zijn moeder gesprokne, hem geprobeerd uit te leggen wat Hitler deed, wie hij was etc, maar het lijkt niet door te dringen.

Wij zitten bij Utrecht in de buurt dus maar een stukje van Amersfoort... Zou een bezoekje hieraan hem in ieder geval kunnen laten zien wat Hitler deed, hoe de sfeer was en wat er is gebeurd met vreselijk veel mensen? Op de site wordt ik niet heel veel wijzer dan dat er niet veel meer van over is, maar nu een soort museum is ontstaan met gedenkplaats...

Als je dit zou willen doen, zou ik richting een vernietigingskamp gaan. Geen doorgangskampen. Ondanks dat dat ook verschrikkelijk is, krijg je daar nog steeds geen volledig beeld over wat Hitler allemaal uitgespookt heeft. :) Een "museum" zou ik niet als bijzonder schokkend ervaren. Doorgangskamp vond ik vreselijk om te zien en te beseffen maar ik ben sowieso erg geintereseerd in WO II dus ik leef er meer in "mee" dan iemand die het geen ruk boeit zeg maar. Er zaten bij onze groep ook mensen die er niet veel om gaven om WO II enz, en die waren niet bijzonder onder de indruk.

Echwel

evanescence schreef:
En ik denk niet dat het helemaal de bedoeling is, om hier over tediscuseren. Graag weer het vaste onderwerp aanhouden. :)

Dat is nou het mooie van discusieren en zeker in een discussie als deze waar geen wanklank plaatsvind.

Tuurlijk schuilt in iedereen en moordenaar en het is maar net waar op welk punt je ontploft.
Echter massamoordenaar dat is een ziekte en zeker op de manier waarop de massamoorden toen zijn gegaan.
Je kunt mij niet vertellen dat iemand die 20 mensen op een rijtje zet en een kogel door ieders hoofd jaagt dat doet uit zelfbehoud..daar zit toch een steek aan los.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:39

Ben toen ik 19 was naar Teresin (Theresienstadt) geweest. Wij gingen heen met onze klas. Heenreis was iedereen druk en hadden we veel lol. Toen we er vandaan kwamen is het nog een uur lang stil geweest in de bus. Erg indrukwekkend voor iedereen. Moet er nog regelmatig aan denken terwijl het al 15 jaar geleden is.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:42

Rosita, ik denk dat kamp Amersfoort weinig indruk zal maken op zo'n jongen, daar is niet veel meer te zien waar zo'n knul mee wakkergeschudt kan worden. Kamp Vught zou je wel kunnen doen, nog beter is een schoolreis naar een van de buitenlandse kampen. Zulke jongens moeten echt met de neus op de feiten gedrukt worden.
Beelden doen meer dan woorden, misschien kun je hem ook foto's laten zien en ducumentaire's, dan kan hij zien wat die 'grappige" Hitler allemaal uitgespookt heeft.

Ayasha
Blogger

Doorgedreven instinct is ook instinct. Mensen die dat deden waren zodanig gebrainwashed.... Tja. Ik zeg het, omstandigheden, Hitlers geniale manipulatie technieken, zijn doorgedreven (waanzin was het eigenlijk) geloof in eigen theorieën én een wonderbaarlijk openbaar spreker.... Als mensen verhongerd zijn, geen werk hebben, geen uitzicht hebben, en iemand als Hitler komt op en verteld je dat, als een bepaalde groep vermoord word, alles beter zal gaan, en inderdaad, hoe meer Hitler zijn plannen door dreef hoe beter het ging met Duitsland want hij zorgde voor werk en voedsel en kreeg de economie weer op gang, dat had niets te maken met dat uit moorden van de joden, maar ze geloofden wel in Hitler, alles wat Hitler deed was goed, want had hij hen niet uit die crisis gehaald? Ze volgde hem blind... Net zoals paarden uit blinde paniek weg rennen, omdat ze van uit instinct denken te weten dat waar dit hen ook brengt, wat de consequenties daarvan ook zijn, het is altijd beter dan de plek waar ze waren.

_rosita_

pharagirlke schreef:
_rosita_ schreef:

Als je dit zou willen doen, zou ik richting een vernietigingskamp gaan. Geen doorgangskampen. Ondanks dat dat ook verschrikkelijk is, krijg je daar nog steeds geen volledig beeld over wat Hitler allemaal uitgespookt heeft. :) Een "museum" zou ik niet als bijzonder schokkend ervaren. Doorgangskamp vond ik vreselijk om te zien en te beseffen maar ik ben sowieso erg geintereseerd in WO II dus ik leef er meer in "mee" dan iemand die het geen ruk boeit zeg maar. Er zaten bij onze groep ook mensen die er niet veel om gaven om WO II enz, en die waren niet bijzonder onder de indruk.

Het is een jongetje van bijna 9 he? ;) Het hoeft van mij geen nachtmerries te bezorgen, maar hij mag wel inzien dat zijn grapjes eigenlijk helemaal niet zo grappig zijn als je ziet wat Hitler heeft veroorzaakt...
Ik heb verder ook totaal geen budget ( het is trouwens een buitenschoolse opvang), zéker niet om naar het buitenland of de andere kant van Nederland af te reizen... Daarom vroeg ik me af of Amersfoort een beetje beeld geeft

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:44

evanescence schreef:

Dit heeft er echt allemaal mee te maken. De menselijke psyche is tot dingen in staat ie niemand van ons kan bevatten. Met een bezoekje aan een vernietegingskamp is echt echt niet allemaal verklaard, al mocht je dat willen denken of die indruk krijgen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:46

Rosita ik denk dat die taak toch bij de ouders ligt en anders bij de leraar...

Dan nog ben ik ervan overtuigd dat er veel SSers van binnenuit toch al verrot waren,,

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:46

In niet iedereen schuilt een moordenaar gelukkig maar zou wat zijn anders. En is ook genoeg bewezen en onderbouwt door de wetenschap. Bovenstaande experimenten en dat is nog maar een klein deel van wat mensen zouden kunnen doen onder bepaalde factoren en deze hebben genoeg mensen die niet beinvloedbaar zijn. En dat zie je ook in het echte leven, tijdens de oorlog en in genocides.
Het is zeker niet iedereen, en je kan maar voor jezelf hopen dat je bij de niet iedereen zit. Maar weten doe je het nooit.

Heb je al geprobeerd met een boek rosita?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:48

_rosita_ schreef:
Het is een jongetje van bijna 9 he? ;) Het hoeft van mij geen nachtmerries te bezorgen, maar hij mag wel inzien dat zijn grapjes eigenlijk helemaal niet zo grappig zijn als je ziet wat Hitler heeft veroorzaakt...
Ik heb verder ook totaal geen budget ( het is trouwens een buitenschoolse opvang), zéker niet om naar het buitenland of de andere kant van Nederland af te reizen... Daarom vroeg ik me af of Amersfoort een beetje beeld geeft

Dan nog ga je hem niet traumatiseren met een museum. Doorgangskamp zou dan misschien wel kunnen. (doe je stil staan bij dingen zonder je te traumatiseren. Mits je wat inlevingsvermogen hebt)

Een negen jarige is inderdaad wat jong voor een vernietingskamp, 12 jaar zou eventueel wel gekunt hebben... :)

Katiavl: Of in iedereen een moordenaar schuilt of niet hangt er maar net vanaf wiens theorie je volgt. Freud zegt nl van wel. :) Ik denk ook niet dat iedereen overgaat tot moorden, maar ik denk wel dat iedereen kán moorden.. (dat het in ons zit dus) maar dat betekent niet dat je er ook aan toe geeft... Maar gezien de gegeven omstandigheden, zou het me niet verbazen dat zelfs brave vaders die anders geen vlieg kwaad zouden doen, ineens toch zouden toegeven aan dat "onbewuste". (weet niet goed hoe ik me moet uitdrukken om het goed naar voren te laten komen wat ik bedoel)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-01-09 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:48

Ohh dat ieder mens tot een moord in staat is ben ik wel van overtuigd, al is het maar de moeder die de moordenaar van haar kind vermoord....

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:49

Cassidy schreef:
evanescence schreef:

Dit heeft er echt allemaal mee te maken. De menselijke psyche is tot dingen in staat ie niemand van ons kan bevatten. Met een bezoekje aan een vernietegingskamp is echt echt niet allemaal verklaard, al mocht je dat willen denken of die indruk krijgen.

Ja tuurlijk weet ik ook wel dat dit er ook bij hoort. Maar het is niet mijn vraag in de begin post. :)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:50

evanescence schreef:

Wat had je dan verwacht? Alleen maar zinnetjes met: ik ben er ook geweest.
Het gaat niet alleen om Auschwitz maar alles wat er mee te maken heeft zoals: reden deportatie, gevolgen en nasleep overlevenden en nabestaanden, vergelijkbare kampen, de indruk en emotie na het bezoeken van een vernietigingskamp.
Dit is een heel gevoelig onderwerp, ook al is bokt voor de latere generatie, er zitten aardig wat mensen die indirect de gevolgen van de oorlog hebben ervaren dus eigenlijk had je wel kunnen verwachten dat de discussie anders zou verlopen dan de bedoeling was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:50

Echwel schreef:
Ohh dat ieder mens tot een moord in staat is ben ik wel van overtuigd, al is het maar de moeder die de moordenaar van haar kind vermoord....

Inderdaad dat bedoel ik dus... Moorden is "instinct" het zit in ons. Maar dat betekent niet dat we dat ook zomaar doen. Het is gewoon een drang die naar boven komt in een bepaalde situatie. Net zoals overlevingsdrang ook enkel naar boven komt als je in levensgevaar bent, en je het anders niet eens voelt dat je het echt hebt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:51

evanescence schreef:
Ja tuurlijk weet ik ook wel dat dit er ook bij hoort. Maar het is niet mijn vraag in de begin post. :)

Maar inmiddels 18 pagina's verder zou ik het zonde vinden als de discussie terug moet naar de eerste post of gesloten zou worden

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:52

Freud is dan ook het begin van de psycholgie, gelukkig boekt wetenschap vooruitgang :)

Maar goed heb het idee, wat er ook aangetoond word mensen blijven toch geloven in wat ze willen en dat is vaak zo.