Geef jij iets aan folderlopertjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pistasche

Re: Geef jij iets aan folderlopertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:30

x_Rebecca schreef:
Natuurlijk maakt het 'er zelf voor kiezen' het niet (in jouw woorden) minder zwaar.
Maar het is wel een puntje dat je mee moet nemen, je kiest ervoor, dus je weet wat de consequenties zijn. JIJ kiest, JIJ bent verantwoordelijk.
Als je het 'zwaar' vind, vind ik niet dat je erover moet 'zeuren'(Sorry, ik kan geen ander woord vinden.. ) maar dat je het moet accepteren dat je dit nou eenmaal gekozen hebt..

Ja dat snap ik, ik accepteer het ook. Knipoog
Maar ik vind het gewoon zó ontzettend jammer hoe mensen erover denken, dat ze het bedelen noemen, net of wij er niets voor doen. De krant die ik loop kost de mensen helemaal niets nada noppes, dus wat doen ze moeilijk over dat ene momentje van waardering?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:30

Elk jaar leg ik een aantal muntjes naast de voordeur voor de bezorgers, ook al krijg ik de indruk dat er dubbel aangebeld wordt (en dat kan ik niet altijd controleren omdat mijn dochtertjes ook de deur opendoen en een muntje geven).

Maar eigenlijk heb ik daar al helemaal geen zin meer in als ik de mentaliteit hier bij sommigen zie (geen fooi? dan ook geen krant meer, alsof je recht hebt op een fooi)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:31

Narya schreef:
Het is toch geen wedstrijdje wie het het zwaarst heeft hier? Vork

Van de mentaliteit van sommige mensen krijg ik helemaal de kriebels. Je krijgt betaalt voor je werk en dat weiger je een aantal keer te doen omdat mensen je geen extra bonus er boven op geven? Dat zou een gewone werknemer niet hoeven proberen en degene die mijn krant hoort te bezorgen ook niet. Dan gaan er toch mooi een aantal klachten naar je baas, want een bijdrage is toch echt vrijwillig. Als ik dat soort reacties lees, krijg ik nog veel minder trek om kinders iets te geven.

tjaah iedereen ze eigen mening erover. Er zijn bezorgers die het dumpen of een paar keer overslagen. Maar ik vind het lüllig als ze zou doen terwijl ik nóóit iets gedumpt heb of niet gelopen heb. Ze beginne er meestal aan de deur over, maar jaah vorige week heb ik niet gekregen dit dat. En dan zeg ik mevrouw/meneer, ik heb elke keer gelopen dus u bedoeld vast een ander.

het is meer , WIieeee oohhh wieeeee doet het meeste Clown Slapen , wieeee iss diegene die het het alleeeerzwaarste heeft..

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:32

Pistasche schreef:
Maar ik vind het gewoon zó ontzettend jammer hoe mensen erover denken, dat ze het bedelen noemen, net of wij er niets voor doen. De krant die ik loop kost de mensen helemaal niets nada noppes, dus wat doen ze moeilijk over dat ene momentje van waardering?

Maar als jij zo langs de deuren gaat, heb jij dan niet het gevoel dat je aan het bedelen bent?!
Ik heb dat gevoel áltijd al gehad Ja
toen ik jonger was en met mn zus meeliep (zij vond het altijd heel erg nodig om te doen Ja )
En nu ook, nu ik bij de telegraaf het verplicht moet doen..
Ik vind het logisch dat mensen het zo zien Lachen

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:33

Remy schreef:
Elk jaar leg ik een aantal muntjes naast de voordeur voor de bezorgers, ook al krijg ik de indruk dat er dubbel aangebeld wordt (en dat kan ik niet altijd controleren omdat mijn dochtertjes ook de deur opendoen en een muntje geven).

Maar eigenlijk heb ik daar al helemaal geen zin meer in als ik de mentaliteit hier bij sommigen zie (geen fooi? dan ook geen krant meer, alsof je recht hebt op een fooi)

Ik bedoel daar alleen de mensen die respectloos met je om gaan (lees: niet opendoen als ze er wel zijn) . Ik kan daar gewoon niet tegen en zo hoor je gewoon niet met mensen om te gaan. klaar..
daar kan geen enkel argument tegen op, want zo doe je gewoon niet tegen mensen..

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:33

Maar jij zegt toch echt dat je mensen een aantal keer niets brengt als ze weigeren jou iets te geven. Echter, de spullen bezorgen behoort gewoon tot jouw taken, waarvoor je door je eigen baas betaald wordt. Daar hoeven de mensen thuis jouw niets extra's voor te geven, ook zonder hun bijdrage horen de krant of de folders gewoon op de mat te vallen. That's (het grootste) part of the job.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:35

Kirsten_S schreef:
Narya schreef:
Het is toch geen wedstrijdje wie het het zwaarst heeft hier? Vork

Van de mentaliteit van sommige mensen krijg ik helemaal de kriebels. Je krijgt betaalt voor je werk en dat weiger je een aantal keer te doen omdat mensen je geen extra bonus er boven op geven? Dat zou een gewone werknemer niet hoeven proberen en degene die mijn krant hoort te bezorgen ook niet. Dan gaan er toch mooi een aantal klachten naar je baas, want een bijdrage is toch echt vrijwillig. Als ik dat soort reacties lees, krijg ik nog veel minder trek om kinders iets te geven.

tjaah iedereen ze eigen mening erover. Er zijn bezorgers die het dumpen of een paar keer overslagen. Maar ik vind het lüllig als ze zou doen terwijl ik nóóit iets gedumpt heb of niet gelopen heb. Ze beginne er meestal aan de deur over, maar jaah vorige week heb ik niet gekregen dit dat. En dan zeg ik mevrouw/meneer, ik heb elke keer gelopen dus u bedoeld vast een ander.

het is meer , WIieeee oohhh wieeeee doet het meeste Clown Slapen , wieeee iss diegene die het het alleeeerzwaarste heeft..

nee.. het ging erom dat jullie het zo zwaar hebben als lopers.. en dat jullie daarom die fooi moeten hebben..
maar jullie vergeten even voor het gemak dat er meer mensen werken moeten voor hun geld..
en die mensen hebben 9 vd 10 keer geen paard onder hun reet.. omdat ze die niet kunnen betalen omdat er ook brood op de plank moet

ook word er gezegd dat als je het werk zo zwaar vind, je ander werk moet zoeken.. maar dat word weg gewuift meet 'ja dan moet ik veel verder fietsen blabla'
sorry.. maar die vlieger gaat niet op

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:36

Remy schreef:

Dat zeggen mensen waarschijnlijk uit frustratie, uiteindelijk lopen ze ze toch echt wel want ze kennen de gevolgen wel. Ik heb iig nog nóóit meegemaakt dat iemand die ik kende en kranten liep uiteindelijk echt geen krant gaf.

Mij maakt het geen donder uit wat ik krijg, ik ben al blij als ze zowiezo de deur open doen en het iig waarderen, tuurlijk is het mooi meegenomen als mensen geld geven, tuurlijk denk ik daarover na.

Het is iets waar ik me altijd op verheug, elk jaar denk ik van; Nou het zou wel fijn zijn als ik weer tot kerst loopt dan krijg ik de kaartjes weer.
Wat ik al zei; Als ik kon kiezen tussen mensen met tegenzin die geld geven of waardering op een andere manier dan kies ik altijd de 2e. Ik voel me ook schuldig als die mensen al open doen met een gezicht dat ze er helemaal geen zin in hebben. Anderen mensen doen gewoon open maken een leuk praatje zeggen dat ze het waarderen dat je het toch weer het hele jaar volhoudt. Daar heb ik uiteindelijk veel meer aan dan een groot geldbedrag.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:38

x_Rebecca schreef:
Pistasche schreef:

Maar als jij zo langs de deuren gaat, heb jij dan niet het gevoel dat je aan het bedelen bent?!
Ik heb dat gevoel áltijd al gehad Ja
toen ik jonger was en met mn zus meeliep (zij vond het altijd heel erg nodig om te doen Ja )
En nu ook, nu ik bij de telegraaf het verplicht moet doen..
Ik vind het logisch dat mensen het zo zien Lachen

Nee, ik vind het geen bedelen. Ik vind het waardering tonen. Als ik zou bedelen zou ik al geld verwachten, na een aantal keer lopen weet ik allang dat ik aan andere manieren van waardering veel meer heb dan aan geld.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:39

Pistasche schreef:
Nee, ik vind het geen bedelen. Ik vind het waardering tonen. Als ik zou bedelen zou ik al geld verwachten, na een aantal keer lopen weet ik allang dat ik aan andere manieren van waardering veel meer heb dan aan geld.

je toont geen waardering.. je VRAAGT het.. dat is iets anders.. en sommige mensen zijn daar niet van gedient

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:40

Kirsten_S schreef:
Ik bedoel daar alleen de mensen die respectloos met je om gaan (lees: niet opendoen als ze er wel zijn) . Ik kan daar gewoon niet tegen en zo hoor je gewoon niet met mensen om te gaan. klaar..
daar kan geen enkel argument tegen op, want zo doe je gewoon niet tegen mensen..

Weet jij veel waarom ze niet open doen?
Toen mijn dochtertjes nog de babyleeftijd hadden en ze na het eten in bad gingen heb ik ook af en toe horen aanbellen en heb ik mijn baby toch echt niet alleen in bad achtergelaten, hoor.
En soms sta ik in de keuken bij de afzuigkap, dan hoor ik ook niet altijd als er gebeld wordt.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:42

LimaMambo schreef:
Pistasche schreef:

je toont geen waardering.. je VRAAGT het.. dat is iets anders.. en sommige mensen zijn daar niet van gedient

Oke dan vraag ik waardering, zo kan het ook. Zal volgende keer weer beter op m'n zinsbouw letten.
Ik snap gewoon niet dat mensen niet één klein momentje van waardering kunnen tonen als er één keer per jaar aangebeld wordt en de bezorgers ze een kaartje aanbieden.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:43

LovingTweety schreef:
Hoe zou iedereen het vinden als er nooit meer folders of kranten in de bus zouden liggen?
Makkelijk praten als je lekker binnen zit met je werk. Van mij krijgen folderlopers een euro oid. Kom op zeg, je eet er niet minder om en zij zijn er blij mee. Ze komen niet elke week hoor maar 1 x per jaar.
De wereld van de werkende mens is prima, maar ik ga ervanuit dat dat volwassenen zijn die van 9 tot 5 werken 40 uur. Sommige meer, ik werkte ook regelmatig van half 9 tot half 8 en daarna nog pony's doen. Niet als je 12/13/14/15/16 bent. Dan hoor je sowieso nog wat vrije tijd te hebben.

mee eens!!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:44

Pistasche schreef:
Oke dan vraag ik waardering, zo kan het ook. Zal volgende keer weer beter op m'n zinsbouw letten.
Ik snap gewoon niet dat mensen niet één klein momentje van waardering kunnen tonen als er één keer per jaar aangebeld wordt en de bezorgers ze een kaartje aanbieden.

een dank je wel is toch ook waardering??

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:44

Remy schreef:
Kirsten_S schreef:

Weet jij veel waarom ze niet open doen?
Toen mijn dochtertjes nog de babyleeftijd hadden en ze na het eten in bad gingen heb ik ook af en toe horen aanbellen en heb ik mijn baby toch echt niet alleen in bad achtergelaten, hoor.
En soms sta ik in de keuken bij de afzuigkap, dan hoor ik ook niet altijd als er gebeld wordt.

Dat zijn andere dingen, maar ze bedoelt waarschijnlijk mensen die express niet open doen omdat ze er geen zin in hebben Knipoog

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:45

Narya schreef:
Maar jij zegt toch echt dat je mensen een aantal keer niets brengt als ze weigeren jou iets te geven. Echter, de spullen bezorgen behoort gewoon tot jouw taken, waarvoor je door je eigen baas betaald wordt. Daar hoeven de mensen thuis jouw niets extra's voor te geven, ook zonder hun bijdrage horen de krant of de folders gewoon op de mat te vallen. That's (het grootste) part of the job.

Als ik dat gezegd heb? sorry maar dat bedoelde ik niet..

het ging mij erom hóe ze het weigeren. Ja bedankt en jij ook , vind ik niet zo erg, maar niet open doen terwijl ze er zijn wel..

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:48

LimaMambo schreef:
Pistasche schreef:

een dank je wel is toch ook waardering??

Ja dat heb ik toch ook vaak genoeg gezegd.. Maar van mensen weet ik gewoon of ze het wel of niet menen, als mensen de deur open doen kaartje aanpakken en zeggen bedankt en ze doen de deur weer dicht merk je aan diegene meteen of die het wel of niet meent. Ik ken die mensen al langer dan vandaag Knipoog

Mariss

LimaMambo schreef:
Mariss schreef:
Wij doen het wel, je moet over dat soort dingen niet zo moeilijk doen.

ik zie dat jij nog 16 bent.. dus ik neem aan dat jou ouders het dan betalen voor die krantenjochies?

ik geef ook niet hoor.. ik heb nooit kleingeld in huis.. en als ze al zo staan te wachten op geld, daar hou ik helemaal niet van!

Ja, dat klopt. Maar ik mag het toch wel met mijn ouders eens zijn? Lachen
Ik ben van mening dat erover dit soort kleine dingen teveel gezeurd wordt, zoals bijvoorbeeld ook bij de fooi in de horeca.

Het is maximaal een paar euro, je maakt er iemand gelukkig mee en jij valt ook niet gelijk in de armoede. Natuurlijk komen er wel meerderen langs, bij ons meestal 3 of 4, nou dan geef je bijvoorbeeld 12 euro uit aan die jongens. Sommige mensen kunnen dat misschien niet missen en dan begrijp ik het, maar de meeste mensen kunnen dat wel. We kunnen wel over alles gaan zeuren, maar God, wat maakt het uit? Die jongens/meiden komen voor het laagste loon de krant of folder in weer of wind brengen, dus ik vind dat ze best een extraatje verdienen, vergelijkbaar met de horeca waar als mensen goed voor je zorgen en toch werken op de tijden waarop mensen vrij willen zijn (denk maar aan kerst) en dan mag je ze best een beloninkje geven vind ik, maar het kan natuurlijk ook dat ik dit vind omdat ik de dochter ben van een horecaondernemer en ik weet wat het is en ik weet hoe hard die mensen werken, dat ik ook eerder een zwak heb voor dit soort gevallen. Maar dat is mijn mening.

Kirsten_S

Jaa wat pistache zegt..

ik zie het bijvoorbeeld als er iets beweegt bij het gordijn (heb kattenogen Clown) en ik denk dan, ze doen open, maar nee ..
het gaat meer om die reden van niet open doen .

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:01

Ik vind het echt heel verschrikkelijk om te lezen dat het tegenwoordig 'normaal' wordt gevonden als ze fooi krijgen. Het wordt niet eens meer gezien als iets extra's, en het zal me dan ook niet verbazen als folderloopers gewoon rekenen op die 200 euro extra in december.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:13

Hier wordt wel gewoon gegeven ik loop zelf ook met kranten dus ga ook met die kaartjes rond, mensen zijn vrij iets te geven of niet te geven en ik ben vrij om aan te bellen Knipoog

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:16

Nee wij geven volgens mij niks. Krantenlopers doen het om geld te verdienen, dus om te werken. Het is misschien wel hard werken omdat je met alle weeromstandigheden moet, maar het is ook gewoon werk net als een andere baan.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:16

Ik heb gister dus wel gegeven maar volgens mij zei die knul niet eens dankjewel..

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:17

En dan nog even iets: Veel folderlopers lopen hier te klagen dat hun dagen zo vol zitten, en dat ze zo moe zijn. Wil je dan niet gewoon snel klaar zijn met je rondje? Volgens mij ben je toch echt wel veel langer bezig als je overal moet aanbellen en lief moet kijken...

x_Charlie

!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:34

Ik loop zelf van maandag t/m zaterdag vanaf 17:00 (op zaterdag vanaf 11:00) het NRC en het Parool. Op de maandag komt hier de 'Sportweek' bij en op de dinsdag de 'Volkskrant Banen'. Dit doe ik nu vanaf augustus 2007. Ik ben dus nu 1 keer eerder met kaartjes rond geweest. Ik kreeg van de mensen die van maandag t/m zaterdag het NRC hebben óf het Parool vaak 5 euro, 10 of zelfs 20! Afgelopen zaterdag was ik er niet en moesten mijn ouders de wijk even lopen (ze hadden de wijk in tweeën gedeeld). Toen zijn er speciaal mensen naar buiten gelopen om te vragen: 'Wanneer komt dat meisje voor de Kerst?' Ze zitten dus al op mij te wachten! Ja. De meeste mensen kennen mij dan ook wel en geloven dan ook dat ik de 'echte' ben. Maar er zijn ook mensen die mij nooit zien en niet helemaal zeker zijn dat ik bij hun toch echt de krant bezorg. Ik zit er dus over na te denken om dit jaar (a.s. zaterdag krijg ik de kaartjes, zijn ieder jaar nieuwjaarskaartjes) mijn ID mee te nemen en de looplijst waarop alle adressen staan en met de naam erop van degene die het bezorgd. Zo weten ze zeker dat ik het echt ben!

Ik zeg trouwens wel altijd vriendelijk: 'Namens (bijvoorbeeld) het NRC, een gelukkig nieuwjaar!' en 'Dankuwel' en soms komt daar nog een klein gesprekje aan te pas. Ik ben toch altijd wel benieuwd wat de mensen van mijn 'bezorgwerk' vinden of wat ik beter kan doen. Soms heb ik er totaal geen zin in; maar dan denk ik ook; de mensen zullen blij met de krant zijn en ik ben over een uurtje alweer klaar; dat kan een vakkenvuller niet zeggen!

Een bezorger moet toch in weer en wind lopen en als dan ook nog is de krant droog in de bus valt, op tijd komt en gewoon elke dag: dan zijn de mensen erg blij met je en kan er heus wel een euro o.i.d. vanaf; de bezorger doet het toch maar elke keer weer! Ik ben het dus ook met LovingTweety eens Ja.