Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KiWiKo schreef:Shadow0 schreef:Ik denk dat de mens allang veel meer is dan een kuddedier. Zo ongenuanceerd ligt dat allemaal niet. Wij zijn deels kuddedier, maar ook 'dieren' die individuele relaties aan gaan, en dat is echt niet alleen omdat de kerk dat zo voorschrijft. Die neiging om als tweetal op te treden is evengoed deel van ons wezen. De mens reduceren tot alleen maar een 'kuddedier' is bijna net zo simplistisch als alles te reduceren tot de zondeval, vind ik tenminste.
wij zijn zeker tot aan diep in de middeleeuwen niet monogaam geweest......... toen begon de hele kerkelijke beweging op gang te komen....... heeft echt wel eeuwen geduurd
KiWiKo schreef:ik heb het over kudde dieren............ dat wat wij zijn![]()
Blue_Eyes schreef:KiWiKo schreef:ik heb het over kudde dieren............ dat wat wij zijn![]()
En dat is wat ik niet geloof... ik geloof dat God de mens boven de dieren heeft geplaatst. Daarom zijn wij anders.
Rock schreef:Overigens... Je mag toch ook geen seks hebben met familie volgens de bijbel? Dat quootte BE ergens een stukje terug... Hoe zit het dan met de afstammelingen van Adam en Eva? Die hebben het toch met elkaar moeten doen?
Rock schreef:Blue_Eyes schreef:En dat is wat ik niet geloof... ik geloof dat God de mens boven de dieren heeft geplaatst. Daarom zijn wij anders.
Kan jij dat dan aan me uitleggen BE? Waarom we zoveel overeenkomsten hebben met andere zoogdieren?
Blue_Eyes schreef:Rock schreef:
Kan jij dat dan aan me uitleggen BE? Waarom we zoveel overeenkomsten hebben met andere zoogdieren?
Waarom zouden we dat niet hebben? Wat ik geloof is dat we allemaal door God gemaakt zijn. Hij heeft dieren gemaakt die heel weinig op ons leken (bv insecten maar ook koraal! Door de meeste mensen niet eens als een dier herkend), maar ook dieren die in bepaalde opzichten wel veel op ons lijken. En heel veel er tussenin.
Als laatste maakte Hij de mensen. The best of all worlds - en Hij plaatste ons boven de Schepping, zodat wij die zouden kunnen beheren. Maken we een mooi potje van, trouwens!
Blue_Eyes schreef:Ik weet niet precies of er nou homo habilis, homo sapiens, wat dan ookgeschapen is. Zou best kunnen dat we nog veranderd zijn sinds die tijd. In het begin werden mensen ook duidelijk ouder dan nu.
Mirr84 schreef:Uh ja volgens de Bijbel werden ze veel ouder ja. Volgens mij moet je dat toch met een korreltje zout nemen, want juist nú worden we oud vergeleken met eeuwen hiervoor. Vroeger was je met 40 al bejaard!