Christenen tegen homosexualiteit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Christenen tegen homosexualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:49

waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:50

Annelies, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een antwoord op Kim d'r laatste vraag... Als we geen dieren zijn, wat zijn we dan? Is het niet arrogant om onszelf in een ander hokje te zetten?

We worden net zo hard door het geboortekanaal geperst als een veulen, een pup, een kitten of een ratje. We drinken net zo bij onze moeder als de apen, de wolvenwelpjes, de vossenrekels... We poepen en plassen net zo als de olifanten, de konijnen, egels en ezels.

Hoezo zijn we geen dieren??

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:53

Kim, dus als er voldoende geld aan te pas komt, vind je je speciaal-zijn minder waard dan dat geld?
En bij zo'n dingen concludeer ik niet dat het in onze aard zit. Ik concludeer dat anderen andere normen en waarden hebben dan ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:55

neee hoor er is niemand op deze hele wereld die me dat geld aanbied Haha! Haha! Haha!

ik wilde er alleen maar mee aangeven dat ondanks dat ik begrijp dat wij als mens zijnde niet gemaakt zijn om monogaam te zijn.......... ik wel heel zuinig ben op mezelf

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:57

Ik kan er nu echt geen touw meer aan vastknopen :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:11

KiWiKo schreef:
Shadow0 schreef:
Ik denk dat de mens allang veel meer is dan een kuddedier. Zo ongenuanceerd ligt dat allemaal niet. Wij zijn deels kuddedier, maar ook 'dieren' die individuele relaties aan gaan, en dat is echt niet alleen omdat de kerk dat zo voorschrijft. Die neiging om als tweetal op te treden is evengoed deel van ons wezen. De mens reduceren tot alleen maar een 'kuddedier' is bijna net zo simplistisch als alles te reduceren tot de zondeval, vind ik tenminste.

wij zijn zeker tot aan diep in de middeleeuwen niet monogaam geweest......... toen begon de hele kerkelijke beweging op gang te komen....... heeft echt wel eeuwen geduurd Lachen

Euh, de kerkelijke beweging zoals jij dat noemt... die bestaat al ietsjes langer hoor Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:14

bestond wel langer, maar kreeg pas wortelen na 1300 jaar Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:14

KiWiKo schreef:
ik heb het over kudde dieren............ dat wat wij zijn Lachen Lachen

En dat is wat ik niet geloof... ik geloof dat God de mens boven de dieren heeft geplaatst. Daarom zijn wij anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:15

Blue_Eyes schreef:
KiWiKo schreef:
ik heb het over kudde dieren............ dat wat wij zijn Lachen Lachen

En dat is wat ik niet geloof... ik geloof dat God de mens boven de dieren heeft geplaatst. Daarom zijn wij anders.

Kan jij dat dan aan me uitleggen BE? Waarom we zoveel overeenkomsten hebben met andere zoogdieren?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:16

Rock schreef:
Overigens... Je mag toch ook geen seks hebben met familie volgens de bijbel? Dat quootte BE ergens een stukje terug... Hoe zit het dan met de afstammelingen van Adam en Eva? Die hebben het toch met elkaar moeten doen?

Dat is weer een totaal andere discussie, maar daar heb ik wel een idee over. Mag je over pb'en als je wilt, gaat teveel offtopic.

Ik ben ff aan het bijlezen hoor, dacht dat deze discussie beetje dood was, maar ze is weer wakker! Knipoog Reacties op evt. vragen komen er dus aan Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:20

Rock schreef:
Blue_Eyes schreef:

Kan jij dat dan aan me uitleggen BE? Waarom we zoveel overeenkomsten hebben met andere zoogdieren?

Waarom zouden we dat niet hebben? Wat ik geloof is dat we allemaal door God gemaakt zijn. Hij heeft dieren gemaakt die heel weinig op ons leken (bv insecten maar ook koraal! Door de meeste mensen niet eens als een dier herkend), maar ook dieren die in bepaalde opzichten wel veel op ons lijken. En heel veel er tussenin.
Als laatste maakte Hij de mensen. The best of all worlds - en Hij plaatste ons boven de Schepping, zodat wij die zouden kunnen beheren. Maken we een mooi potje van, trouwens!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:22

Ik lees trouwens meer en meer over wetenschappelijke onderzoeken die monogamie verklaren met een lichamelijke oorzaak, hormonaal. Zo waren de hominiden (mensachtigen, dus niet mensen zoals nu) al monogaam. Niks kerk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:23

maar Tieneke........... hoezo zijn wij geen dieren...........

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:26

ik ben ook christelijk opgevoed, maar ik vind dat persoon B in deze situatie zich erg belachelijk gedraagt!
ik zou er geen respect voor hebben, maar ik zou het wel accepteren en het zo laten ,ook al is het niet goed, want God heeft de mens als hetero geschapen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:28

Muispluis, deze discussie is nu 18 pagina's bezig. Over of God de mens wel of niet als hetero heeft geschapen is al het een ander gezegd, misschien dat je dat ook door wilt lezen?

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:30

ik ga niet dit hele topic doorlezen, ik wil gewoon mijn reactie op de beginpost geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:31

Muispluis, kun jij uitleggen waarom jij verwacht dat wij jouw reactie op prijs stellen als jij niet de beleefdheid op kunt brengen om onze reacties te lezen? Ik vind het in elk geval erg onbeleefd om zomaar midden in een gesprek je eigen mening neer te gooien zonder dat je je wilt verdiepen in wat je gesprekspartners zeggen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:33

Blue_Eyes schreef:
Rock schreef:

Waarom zouden we dat niet hebben? Wat ik geloof is dat we allemaal door God gemaakt zijn. Hij heeft dieren gemaakt die heel weinig op ons leken (bv insecten maar ook koraal! Door de meeste mensen niet eens als een dier herkend), maar ook dieren die in bepaalde opzichten wel veel op ons lijken. En heel veel er tussenin.
Als laatste maakte Hij de mensen. The best of all worlds - en Hij plaatste ons boven de Schepping, zodat wij die zouden kunnen beheren. Maken we een mooi potje van, trouwens!

Denk je dan dat bv eva de homo habilis was?
Vind best interessant

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:35

Ik weet niet precies of er nou homo habilis, homo sapiens, wat dan ook Knipoog geschapen is. Zou best kunnen dat we nog veranderd zijn sinds die tijd. In het begin werden mensen ook duidelijk ouder dan nu.

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:37

dit kan best een discussie zijn en daar wil ik me verder niet mee bemoeien aangezien iedereen toch een andere mening heeft en er geen touw aan vast te knopen is. ik mag best zomaar een reactie geven tussendoor. en dat is helemaal niet onbeleefd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:39

Blue_Eyes schreef:
Ik weet niet precies of er nou homo habilis, homo sapiens, wat dan ook Knipoog geschapen is. Zou best kunnen dat we nog veranderd zijn sinds die tijd. In het begin werden mensen ook duidelijk ouder dan nu.

homo sapiens of de cro-magnonmens stammen wij vanaf....die werden ongeveer 40 jaar oud...

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:39

Uh ja volgens de Bijbel werden ze veel ouder ja. Volgens mij moet je dat toch met een korreltje zout nemen, want juist nú worden we oud vergeleken met eeuwen hiervoor. Vroeger was je met 40 al bejaard!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:41

Mirr84 schreef:
Uh ja volgens de Bijbel werden ze veel ouder ja. Volgens mij moet je dat toch met een korreltje zout nemen, want juist nú worden we oud vergeleken met eeuwen hiervoor. Vroeger was je met 40 al bejaard!

Ook dat staat uitgelegd in de Bijbel hoor. Men weet hier dat ik vanuit mijn geloof uitleg, dus dan hoef ik dat er toch niet iedere keer bij te zetten? Knipoog Dat neem ik dus niet met een korreltje zout.

Geerke: dat weet ik, maar even voor Katia - hoe dat precies zit met of de mens nadat hij geschapen is nog veranderd is, weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:42

Daarom kan ik me dus niet voorstellen dat God ons boven de dieren heeft geplaatst. Als hij eens geweten had (en hij is alwetend, dus dit heeft hij zien aankomen) wat de mens met zijn prachtige planeet heeft aangevangen...

Daarom kan ik het niet geloven

Ik geloof dat de mens zichzelf bepaalde rechten heeft toegeëigend die ze absoluut niet verdienen, alleen maar doordat ze een hogere intelligentie hebben gekregen in de evolutie. Hoewel... hogere intelligentie... Hoe slim ben je als je je eigen soort zo gigantisch om zeep helpt. Is dat onze boetedoening?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:43

god heeft ons toch geschapen met hersenen?
Dan moet hij ook niet boos zijn als we ze gebruiken...goed of niet....(ik ben absoluut niet gelovig...)