BraveSpots schreef:Voor de moeders onder ons: wat zou je doen mocht je dochter opeens thuiskomt en zwanger is.
En voor de jongeren: wat zouden je ouders doen denk je (steunen, afwijzen,...), en zou je het zelf houden?
Vinden jullie dat zulke jonge tienermoeders in staat zijn om voor een kind te zorgen (met of zonder steun), of vergooien ze hun jonge leven?
Als moeder moet ik even heel wat jaartjes vooruit gaan denken want mijn dochter is twee
Maar uiteraard krijgt ze alle steun die ze nodig heeft, het is haar beslissing en ik ben er voor haar wat ze dan ook zal besluiten. Praktisch komen we daar echt wel uit!
Nu even wat jaartjes terug denken... ik had het gehouden
Waar ik vooral een probleem in zou zien is dat ik in de tussenliggende jaren zelf stabieler ben geworden en meer levenswijsheid heb opgedaan die ik door hoop te geven.
Praktisch gezien zijn er heel veel fondsen en instellingen voor tienermoeders zodat in financieel en praktisch opzicht in Nederland eigenlijk geen noodzaak is tot aborteren. Mentaal ligt dat anders, in het belang van het kind denk ik dat het heel belangrijk is, dat het kindje gewenst is (wat iets anders is dan gepland
). De eerste periode van vertrouwen en binding is enorm belangrijk voor een mens. Nog sterker: uit onderzoek is gebleken dat baby's die niet aangeraakt worden (wel verzorgd en gevoed, maar zonder aanraking) dus gewoon sterven. Liefde is zo essentieel!
In praktisch opzicht vind ik het leven van de tiener niet zo interessant, als je oud genoeg bent om je benen wijd te doen moet je ook oud genoeg zijn om de consequentie te aanvaarden. Dus als dat betekent dat je je harder in moet zetten voor een diploma en je vervolgstudie wat op moet schuiven dan is dat dan maar zo. Maar het leven van het kindje vind ik WEL belangrijk, die heeft er niet voor gekozen, dus als een tiener niet bereid is om haar leven te voegen naar de noden van haar baby dan denk ik toch dat abortus de beste optie is (hoe erg ik dat zelf ook vind!).
Voor meerdere abortussen door onveilig vrijen en te lam zijn om een MAP te halen heb ik echt geen begrip, zulke types zou ik het verstand en verantwoordingsgevoel (over een leven!!!) graag inslaan
Om over die incidentele meiden die de baby na de bevalling maar gewoon laten doodgaan maar te zwijgen.