Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:22

@ Sienna............. ik snap je wel......... ik snap je heel goed......

ik heb zelf twee maanden geleden een abortus gehad omdat ik het echt niet zie zitten om weer een kind op te voeden.......... en als mijn dochter over 4 jaar thuiskomt met de mededeling sta ik ook zeker niet te springen........ en zal ik toch redelijk mijn best doen om af te stevenen op een abortus......

echter is het haar keuze, en ik zal haar ongeacht haar keuze bij staan.........

Sanne en ik praten heel makkelijk over dingen, laatst nog condooms op zitten blazen met zijn tweeen Lachen

dus die taboe is er niet..........

Ik hoop alleen dat ze verstandig is........

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:34

@ Kiwiko, mag ik je vragen hoe je vriend/man hieronder was? Mag ook per pb als je dat liever hebt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:37

was van een man die ik nog op de plank heb zitten voor "noodgevallen" Haha! Haha!

hij had het misschien wel gewild........... maar ik zie daar niks in, en ik ben dan ook niet over te halen Lachen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:38

Dat kan ik me dan voorstellen.
Wat fijn dat jullie zo'n goede band hebben met jullie dochters!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:42

Ik snap wel wat je bedoelt KiWiko
Als ik nu weer zwanger zou zijn zou ik het ook laten aborteren..
ik let heel goed op wat ik doe, maar things happen..
En ik zou het niet kunnen opbrengen nu weer een kind te krijgen

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:33

Hier in utrecht is het niet normaal (ik weet niet ofdat dat ergens anders ook zo is Knipoog ) maar het lijkt wel helemaal 'in' om een kind te hebben/krijgen. Er zijn hier zóveel meisjes zwanger tussen de leeftijd van 14-20. Zo'n 1 a 2 jaar geleden, als je hoorde dat iemand zwanger was, was het nog van; dat meeen je niet!?!
En nu is het; ow nahja... Vork
Ik snap het niet, echt niet... maar goed.
Mn nicht is 21 en heeft er 3, heel zwaar gehad, kindjes wonen nu ook niet meer thuis.
Ik heb zoiets van; als het je gebeurd moet je er ook maar voor zorgen, maar zorg gewoon dat het niet gebeurd pfff Koe

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:04

Ik ben 16 jaar, en de afgelopen maand was toch wel een hele spannende.
Was doodsbang dat ik zwanger zou zijn, was in mijn eerste week een aantal pillen vergeten, en toch (STOM,STOM,STOM) onbeschermd seks gehad. Wel een morning afterpil gehad, maar vrij laat, en dan heb je al een vergrote kans. Man ik had alle symptomen, hád het haast niet meer, maar wilde toch graag mn menstruatie afwachten. Normaal als ik zondagavond stop, ben ik het maandag, hooguit dinsdag al. Woensdagochtend, nog niks, god allemachtig wat was ik bang. Ik heb altijd gezegd dat ik geen kinderen wil, en mocht ik zwanger raken dan gaat het er gelijk uit, maar als je er toch serieus over na moet denken, is het toch heel anders. Ik denk dat als ik nu zwanger zou zijn/raken ik het kind nog zou houden ook. Niemand die dat ooit van mij gedacht had, haha!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:08

Jodie_ als jij je pil gewoon heb doorgeslikt, dan wordt je evengoed ''ongesteld'' Dus dat zegt niets over of je zwanger bent of niet, je zult echt even een test moeten doen Knipoog

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:59

Ik ben een tiener van 16 jaar en ben nu anderhalf jaar samen met mijn vriend. Ik was amper 15 toen ik ontmaagd was, het klinkt jonger dan ik me voelde op dat moment. Ik was er klaar voor en vertrouwde mijn vriend volledig. We waren een halfjaar samen en met kleine stapjes is het er toen van gekomen. Ik ben iemand die enorm voorzichtig is met voorbehoedsmiddelen, ik probeer risico's te voorkomen. Net zoals een paar jaar oudere vriendin van mij altijd deed. Desondanks is zij vorige maand van een kerngezonde dochter bevallen en neemt haar volledige verantwoordelijkheid.

Seks neemt een risico met zich mee, en ik neem aan dat wanneer je ermee begint je ook wel op de hoogte bent waar de kindjes vandaan komen. Met de uitzonderingen daargelaten ben je ook zelf degene die het risico neemt. Ik probeer me erg bewust te zijn van dat risico en heb er ook openlijk met mijn vriend en schoonouders over kunnen praten. Mocht het mij toch overkomen zal ik er ook voor staan en mijn volledige verantwoordelijkheid nemen. Dan zal ik zeker proberen het kind een liefdevol thuis te geven en de juiste normen en waarden mee te geven. Al zal dat heus niet gemakkelijk zijn. Mijn vriend en schoonouders weten hier ook van, met beide heb ik ook een heel fijn gesprek gehad. Want mocht het mij overkomen is het zeker ook mijn vriends verantwoordelijkheid en hij heeft ook gezegd dat als het zo mocht zijn hij volledig achter mij zou staan en het kind zal accepteren, ongeacht onze relatie na verloop van tijd zal stranden.
Toch zou ik liever mijn toekomstige kinderen en stabiel thuis willen bieden, een eigen huisje en inkomen. Een rijbewijs, eigen kamertje en een fijne gezinssituatie. Maar mocht het mij overkomen zou ik het ook accepteren. Een kind draag je je hele leven bij je maar een abortus even goed.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:21

Elma_ schreef:
Jodie_ als jij je pil gewoon heb doorgeslikt, dan wordt je evengoed ''ongesteld'' Dus dat zegt niets over of je zwanger bent of niet, je zult echt even een test moeten doen Knipoog

Hoe bedoel je precies? Ik ben gestopt wanneer ik stoppen moest, ik neem aan dat je dan - áls je zwanger bent niet ongesteld word? Of wel dus?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:22

Jodie_ schreef:
Elma_ schreef:

Hoe bedoel je precies? Ik ben gestopt wanneer ik stoppen moest, ik neem aan dat je dan - áls je zwanger bent niet ongesteld word? Of wel dus?

Je kan dan gewoon ongesteld worden als je stopt met de pil en je bent wel zwanger.
Zou je ook aanraden om voor de zekerheid een test te doen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:28

ik ben zwanger geweest van iemand die uit de grond van mijn hart haat. (En geloof me ik ben niet haat dragend. Ik zal Adolf Hitler nog niet puur kunnen haten bij wijze van spreken, alleen al omdat hij dacht wat hij deed goed was) excuses voor het extreme voorbeeld weet niet hoe ik mijn gevoel anders moet omschrijven.

Toch wist ik zeker dat mijn haat voor deze persoon door zou vloeien voor de kleine. Ook ik heb het besluit genomen om er niet mee door te gaan. Verder ben ik dan weer wel tegen abortus bij ongelukjes.

Klikt vaag van me ik weet het maar vanaf dit voorval is het woord abortus uit mijn woorden boek geschrapt.

en ja ook als je aan de pil bent kan je zwanger zijn en bloedingen krijgen.... helaas

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:30

Wat ik me afvraag.
Er is vaker gebleken dat meisje/vrouw pil slikt, menstrueert en toch zwanger is.
De pil lijkt me dan erg gevaarlijk voor de foetus.
Hoe schadelijk is de pil voor de foetus? Aangezien dokters zich er niet echt zorgen om maken lijkt.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:52

tja, goed is het voor ons vrouwen ook niet echt, dus voor de baby ook niet lijkt mij maar ja... geen idee eigenlijk

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:55

Ik denk niet dat ik het kind zou kunnen laten weghalen eigenlijk..
Alleen bij een verkrachting zou ik er waarschijnlijk wel anders tegen aankijken.
Maar goed ik kan dit ook niet met absolute zekerheid zeggen, op het moment zelf kan ik er anders over denken natuurlijk. Lachen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:08

C_arola schreef:
Wat ik me afvraag.
Er is vaker gebleken dat meisje/vrouw pil slikt, menstrueert en toch zwanger is.
Hoe schadelijk is de pil voor de foetus? Aangezien dokters zich er niet echt zorgen om maken lijkt.

De combinatie pil en zwanger kan voor ernstige aandoeningen zorgen, zoiets staat ook in de bijsluiter. Ik geloof een sterk verhoogde kans ook op spontane abortus. Maar natuurlijk worden er ook zat gezonde kinderen geboren door het hele riedeltje aan voorbehoedsmiddelen heen, en dat zijn dan net de verhalen die je hoort.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:10

Yessy schreef:
C_arola schreef:
Wat ik me afvraag.

De combinatie pil en zwanger kan voor ernstige aandoeningen zorgen, zoiets staat ook in de bijsluiter. Ik geloof een sterk verhoogde kans ook op spontane abortus. Maar natuurlijk worden er ook zat gezonde kinderen geboren door het hele riedeltje aan voorbehoedsmiddelen heen, en dat zijn dan net de verhalen die je hoort.

Ja, dat bedoelde ik dus.
Ikzelf slik de pil en gebruik condoom. Maar wat als je niet weet dat je de pil slikt.
Er zijn zat voorbeelden van vrouwen die zwanger worden ondanks beide voorbehoedsmiddelen.
Hoe doen jullie dat?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:19

Jodie_ schreef:
Elma_ schreef:

Wel dus...
De ''ongesteldheid'' die je heb als je aan de pil bent, is nl. een kunstmatige ongesteldheid..
Even testen dus..

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:24

ik ben ook gewoon door de pil heen zwanger geworden alleen is het verkeerd afgelopen helaas.. ( nee geen abortus ).
Ik werd ook gewoon ongesteld en ik wist ook niet dat ik zwanger was: normale ongesteldheid en verder geen symtomen.
Mijn zus is ook door de pil heen zwanger geworden en heeft nu een gezonde dochter van 1.5 jaar.

Wat betreft tienermoeders:
Iedereen weet wat de consequentie's van sex zijn en wat er kan gebeuren ongeacht je voorbehoedsmiddelen gebruikt.

Tevens ben ik tegen abortus en draag daarom een hangertje aan mijn keting ( 2 voetjes ) die staan ervoor dat je tegen abortus bent.
In sommige gevallen kan ik heel goed begrijpen dat mensen ervoor kiezen maar het blijft hoe dan ook ieders eigen keuze.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:36

BraveSpots schreef:
Voor de moeders onder ons: wat zou je doen mocht je dochter opeens thuiskomt en zwanger is.
En voor de jongeren: wat zouden je ouders doen denk je (steunen, afwijzen,...), en zou je het zelf houden?
Vinden jullie dat zulke jonge tienermoeders in staat zijn om voor een kind te zorgen (met of zonder steun), of vergooien ze hun jonge leven?

Als moeder moet ik even heel wat jaartjes vooruit gaan denken want mijn dochter is twee Clown
Maar uiteraard krijgt ze alle steun die ze nodig heeft, het is haar beslissing en ik ben er voor haar wat ze dan ook zal besluiten. Praktisch komen we daar echt wel uit!

Nu even wat jaartjes terug denken... ik had het gehouden Ja Waar ik vooral een probleem in zou zien is dat ik in de tussenliggende jaren zelf stabieler ben geworden en meer levenswijsheid heb opgedaan die ik door hoop te geven.

Praktisch gezien zijn er heel veel fondsen en instellingen voor tienermoeders zodat in financieel en praktisch opzicht in Nederland eigenlijk geen noodzaak is tot aborteren. Mentaal ligt dat anders, in het belang van het kind denk ik dat het heel belangrijk is, dat het kindje gewenst is (wat iets anders is dan gepland Knipoog ). De eerste periode van vertrouwen en binding is enorm belangrijk voor een mens. Nog sterker: uit onderzoek is gebleken dat baby's die niet aangeraakt worden (wel verzorgd en gevoed, maar zonder aanraking) dus gewoon sterven. Liefde is zo essentieel!

In praktisch opzicht vind ik het leven van de tiener niet zo interessant, als je oud genoeg bent om je benen wijd te doen moet je ook oud genoeg zijn om de consequentie te aanvaarden. Dus als dat betekent dat je je harder in moet zetten voor een diploma en je vervolgstudie wat op moet schuiven dan is dat dan maar zo. Maar het leven van het kindje vind ik WEL belangrijk, die heeft er niet voor gekozen, dus als een tiener niet bereid is om haar leven te voegen naar de noden van haar baby dan denk ik toch dat abortus de beste optie is (hoe erg ik dat zelf ook vind!).

Voor meerdere abortussen door onveilig vrijen en te lam zijn om een MAP te halen heb ik echt geen begrip, zulke types zou ik het verstand en verantwoordingsgevoel (over een leven!!!) graag inslaan Bloos
Om over die incidentele meiden die de baby na de bevalling maar gewoon laten doodgaan maar te zwijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:21

18 pagina's Slapen Haha!

Ik wil wel even zeggen dat ik 'als je oud genoeg bent voor sex, dan ook voor een kind' en dergelijken echt belachelijk vind... Je maakt namelijk niet alleen een keuze voor jezelf; ook voor je kinderen... Als jij je kinderen niets te bieden hebt.. En alleen kinderen krijgt omdat je vindt dat je dat 'moet' (wat in feite alleen gebasseerd is op vage principes, die niets aan de wereld toevoegen imo). Wat voor een k.tleven geef je je kinderen dan, als je kinderen altijd het gevoel moeten hebben dat ze niet gewenst zijn oid. Of dan krijg je juist van die nalatige ouders, die helemaal niet zitten te wachten op een kind. En de keuze alleen hebben gemaakt gebasseerd op 'principes'.

Imo is het dán juist alleen maar egoïstisch om er voor te kiezen om kinderen te krijgen. Ik ken een jongen, en z'n moeder is dus 2x ongewenst zwanger geweest, ze heeft beide kinderen ter adoptie afgestaan. Ze heeft hem gehouden... Ik ken die moeder niet, maar ik heb niet de indruk dat ze hem een geweldig leven geeft... Hij zit emotioneel gezien echt heel laag.. Hij schijnt heel veel drugs te gebruiken etc. Ik vind het niet 'verstandig' dat je een kind 'neemt' (en dan moet je nemen opvatten in de zin van 'kiezen om te krijgen'. Ik wil niet de discussie aanwoekeren mbt kinderen nemen/ kinderen krijgen Lachen ) als het zo'n leven moet leiden Lachen .

Ik vind dat je alleen kinderen moet nemen als je er echt 100% achter staat, en ook 100% bereid bent je 100% in te zetten om je kind een fijn leven te geven.

Ik weet zelf niet wat ik zou doen; ik ben 16. En ik heb altijd gezegd dat ik geen kinderen wil. In principe ben ik nog steeds niet van plan om ooit bewust kinderen te nemen. Maar mocht ik onverhoopt zwanger raken. Ik weet het eerlijk gezegd niet. Op dit moment zeg ik heel rationeel ; ik zou het niet doen... Maar ik denk ook dat als het leeft, ik dat niet meer zo makkelijk zou zeggen Lachen . Maar mocht ik ooit onverwacht zwanger raken en geen abortus laten plegen (dus een kind krijgen) . Dan zou ik wel echt 'alles' opgeven omdat kind gewoon een mooi leven te kunnen bieden. En ik weet niet of ik dat wil; maar anders vind ik het dus niet eerlijk tegenover het kind om het geboren te laten worden.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:54

even offtopic vraagje

is het echt waar dat 2 voetjes daarvoor staan? waar is dat terug te vinden?

ik heb namelijk ene hangertje met 2 voetjes , maar deze staan voor mijn zoontje die doodgeboren is. zijn naam en geboortedatum staan er ook in gegraveerd.

Miss_MC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:47

ja mijn moeder zegt van wel.( blijkbaar dragen sommige mensen in de verpleging ook zo'n spelt of hangertje )
zij heeft hem als spelt en ze heeft mij het hangertje ervan gegeven.
Mijn vriend heeft een hele kleine ring met een steentje erin en die zou staan voor het verliezen van een kindje. ( dit is wat er mij vertelt is geworden )

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:12

Mijn ouders zouden het eigenlijk denk ik wel leuk vinden een kleinkind, maar ze zouden het wel overleggen met me, hoe het dan zou moeten met mijn studie etc.
Mijn schoonmoeder heeft al wel aangegeven dat het haar super leuk lijkt. Maar ik hoef nog even niet.

Vorige maand was ik een week te laat ongesteld. Heb niet in de stress gezeten. Ik weet dat ik verantwoordelijk en verstandig genoeg zou zijn om een kind op te voeden. En ik weet niet of ik nu abortus zou willen. Maar het zou heel goed kunnen van wel, want ik wil een toekomst en goede opleiding
Lekker egoïstisch, I don't care, ik moet mijn kinderen later ook boter op de boterham kunnen bieden.

Ik vind het 'Als je sex hebt moet je ook verantwoordelijk zijn voor de consequenties' bull sh*t Lips are sealed
Sex hebben wij mensen niet elkel voor de voorplanting, zoals beesten dat wel hebben. Wij vinden het een genot!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:34

Genot of voortplanting... dat risico neem je dus. Als ik een sigaret opsteek, neem ik bewust het vergrote risico op kanker en longaandoeningen, als ik aan het verkeer deelneem neem ik bewust het risico op een verkeersongeluk, als ik friet eet neem ik het risico dat ik op mijn vijfenveertigste een hartaanval krijg wegens dichtgeslibte aderen en als ik seks heb neem ik het risico op een zwangerschap. Als je zeker wilt weten dat je niet zwanger wordt, dan moet je je benen bij elkaar houden. Seks is een volwassen daad en dat is het juist vanwege de mogelijke gevolgen. Het seksuele gevoel, dat hebben zelfs kleine kinderen al, daar hoef je niet groot voor te zijn. Maar de Daad zelf, dat is geen kinderaktie.