'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Re: 'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:52

Je eet geen vlees omdat het diertje in een zielig klein hokje zit en daarvoor niet op jou bord hoeft te komen? Alleen zijn velletje ligt daarna wel op de rug van je paard Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:55

Tiffany schreef:
Je eet geen vlees omdat het diertje in een zielig klein hokje zit en daarvoor niet op jou bord hoeft te komen? Alleen zijn velletje ligt daarna wel op de rug van je paard Knipoog

ik heb een kunststof zadel Clown

maar bont zou ik trouwens echt nooit dragen omdat ik het erg lelijk vind. ik heb wel een leren jas... en waarom? omdat dit hartstikke duurzaam spul is en ik zo 4 jaar ofzo met een jas kan doen... en leer is meer een overblijfsel van de koeien die geslacht zijn dus ik kan ook goed snappen dat een vega wel leer draagt...

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:35

Rianneke schreef:
Tiffany schreef:

ik heb een kunststof zadel Clown

maar bont zou ik trouwens echt nooit dragen omdat ik het erg lelijk vind. ik heb wel een leren jas... en waarom? omdat dit hartstikke duurzaam spul is en ik zo 4 jaar ofzo met een jas kan doen... en leer is meer een overblijfsel van de koeien die geslacht zijn dus ik kan ook goed snappen dat een vega wel leer draagt...

En dat snap ik dus niet, ik vind dat als je vegetariër bent om de reden dat je het zielig vind hoe die dieren leven, waarom zou je dan wel een jas dragen, gemaakt van dieren die hetzelfde leven? Ik vind dat áls je vegetariër bent, dat je wel zeker moet weten dat je om díe reden vegetariër bent en daar eerlijk over moet zijn. Want voor mij is iemand die vegetarisch is omdat hij het zo zielig vind maar vervolgens wel een leren jas draagt niet eerlijk.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 17:37

Als je echt niks van dier draagt/eet ben je veganist.
Ik snap je punt wel. Maar dieren voor vlees worden dagelijks gedood. Als je 4 jaar met een jas doet, moet er eens per 4 jaar een koe gedood worden voor leer. Als je snapt wat ik bedoel Knipoog

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:40

Aims schreef:
Dieren worden met zn 100en in een klein hokje gepropt zodat de boeren/slagers/slachters meer geld verdienen, hoe meer dieren ze slachten, hoe meer vlees, hoe meer ze verkopen hoe meer geld hun verdienen. Waar ligt de grens bij hun?

Er zijn regels voor hoeveel vierkante meter een dier nodig heeft, dus daar ligt de grens!!

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:43

ja dat klopt, maar ik vind dat zoiets niet zo zeer bij veganist hoort, want voor een ei of voor kaas hoeft niet persee een koe of kip dood (ondanks dat die dieren het vaak ook écht niet goed hebben). Echter gaan uit een koe vast wel meerdere jassen, dus stel dat heel nederland een leren jas heeft en daar 4 jaar mee doet, en uit een koe gaan 3 jassen, dan zouden er ongeveer 583333 koeien per jaar voor moeten worden geslacht om 7 miljoen mensen te voorzien van een jas. En dat terwijl als er 7 miljoen mensen elke dag een biefstuk van 2 ons op hun bord willen, reken dan maar uit hoeveel koeien dáár voor nodig zijn in 4 jaar. Dus aan de ene kant is een leren jas wel diervriendelijker, maar aan de andere kant kan ik het ook niet helemaal juist vinden Lachen

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:49

Twiggy2008 schreef:
Oamaru, waar heb je precies last van dan? Lachen
Ben ik gewoon even benieuwd naar.....

Veel flauwvallen, vaak duizelig, slap, snel moe. Een keer viel ik bijna 4 keer per dag flauw,
toen bloed laten prikken - ijzer en vitamine tekort. Ook viel mn bloeddruk af en toe weg,
maar dit had niet met het niet vlees eten te maken. Sinds ik ijzerpilletjes slik gaat het wel
wat beter. Maar écht, ik zou nooit van mn leven vlees eten. Zelfs heeft m'n moeder met
een tang vlees gepakt, en daarna mijn vegaburger - eet ik hem niet meer. Nagelbijten / Gniffelen

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 17:51

Ik had ook bloedarmoede. Was heel licht maar is nu weer aangevuld na 1 maand pilletjes Lachen

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:51

rebati schreef:
Aims schreef:
Dieren worden met zn 100en in een klein hokje gepropt zodat de boeren/slagers/slachters meer geld verdienen, hoe meer dieren ze slachten, hoe meer vlees, hoe meer ze verkopen hoe meer geld hun verdienen. Waar ligt de grens bij hun?

Er zijn regels voor hoeveel vierkante meter een dier nodig heeft, dus daar ligt de grens!!

En denk jij dat elke boer/slager/slachter zich daar aan houd?
Ook is die regel het minimale waar een dier op kan staan, denk je dat hij daar blij is?
Ik vind dat, bijv. bij biologisch vlees, een varken gewoon een heel weiland voor zich moet hebben, het dag licht nog kan zien en gezond kan eten. Niet opgepropt met zn broertjes en zusjes in een klein hokje en het daglicht niet ziet. Ookal mag dat volgens de wet wel..

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 17:52

Ben ik helemaal met je eens, Aims! Lachen

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:40

@ Aims: ik ben het helemaal eens met je mening (op pagina 17). Ik vind je keuze om minder vlees te eten en bepaalde types vlees te vermijden heel weloverwogen. Dat sommige mensen jouw mening niet volgen of begrijpen, verbaast me niets. Heb je mijn berichtje op pagina 8 al eens gelezen? (Ja, ik verwijs er maar steeds naar, zodat ik niet in herhaling hoef te vallen Knipoog .)

Ik denk dat nagenoeg iedereen in staat is om een inspanning te leveren als het gaat om het dierenwelzijn en het milieu. Het hoeft geen alles of niets keuze te zijn, je kan zelf bepalen wat voor jou een haalbare inspanning is Lachen .

Ik wil dan ook een warme oproep doen om het hokjesdenken te verlaten. "Wat is een vegetariër/veganist wel en niet" dat is van ondergeschikt belang. De vraag die we ons moeten stellen is: wat kan IK doen voor het milieu/dierenwelzijn. Ik denk dat iedereen wel iets kan doen. Ideeën genoeg te bedenken, niet?

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:45

En ik blijf er bij, denk dan ook eens aan je eigen huisdieren, je eigen paard of dat op de manege, op stal of van een ander.
Je mag dan nog wel zo dierbewust zijn m.b.t. vleeseten, maar hoe zit het dan met je eigen paard/hond/kat? Kan dat dier z'n natuurlijke gedrag uiten? Want dát is dierwelzijn: naast geen honger/dorst hebben, vrij zijn van angst en pijn en natuurlijke gedrag uiten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:17

Rianneke schreef:
dat vind ik een juiste instelling Pling
en nu vind ze het natuurlijk vies omdat ze het nog nooit heeft gegeten en omdat jij het ook niet eet.
het zou kunnen dat zij het straks super lekker gaat vinden Bloos net zoals mijn moeder bijv nooit zuurkool klaarmaakte omdat zij het niet luste en ik het 1 keer at bij een vriendinnetje en het meteen mijn lievelingseten werd Clown

Dank je Lachen . Ja, dat kan inderdaad en ik ben me daar bewust van. Als ze voor vlees kiest, is dat toch aan haar. Maar reken maar dat ik er zorg voor draag dat ze weet waar het vandaan komt. En hier komt dan toch echt alleen maar biologisch vlees in huis, dus zolang ze thuis woont..... Duivel Knipoog

Maar stiekem, heel stiekem hoop ik dat ze lekker vegetarisch blijft. De tijd zal het leren. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:23

peelemeisje schreef:
En ik blijf er bij, denk dan ook eens aan je eigen huisdieren, je eigen paard of dat op de manege, op stal of van een ander.
Je mag dan nog wel zo dierbewust zijn m.b.t. vleeseten, maar hoe zit het dan met je eigen paard/hond/kat? Kan dat dier z'n natuurlijke gedrag uiten? Want dát is dierwelzijn: naast geen honger/dorst hebben, vrij zijn van angst en pijn en natuurlijke gedrag uiten.

Ja, ik vind ook dat je het door moet trekken naar je eigen huisdieren. Lees mijn profiel maar, dan weet je wat mijn paard betreft al genoeg. Knipoog

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:40

peelemeisje schreef:

Natuurlijk ben ik ook voor het welzijn van de dieren die we niet opeten. Ik ben zelf bijvoorbeeld geen voorstander van paarden 24/7 op stal zetten en er enkel uit laten om te rijden. Sommige andere mensen zien hier geen probleem mee. Ook in deze discussie doet zich vaak hetzelfde voor als bij de vleesdiscussie. Als ik argumenteer dat paarden loopruimte en sociaal contact nodig hebben en dat ze niet gemaakt zijn om een hele dag in een hokje te staan, dan krijg ik soms als reactie dat ik maar een paardenreservaat in midden-Frankrijk moet aanleggen. Terwijl ik het gewoon heb over een weide van een een tiental aren of desnoods een paddock. Dat alles-of-nietsdenken stoort me wel een beetje in dit soort discussies.

Trouwens, ik wil niet ALLES voor de dieren doen. Want ik vind dat er ook veel mensen zijn die een zeer mensonwaardig leven leiden en die ook recht hebben op steun. Daarom probeer ik een beetje te doseren en niet monomaan voor één van beiden te gaan.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:07

@ Visje, echt geweldig geschreven, jou uitleg op pagina 8.
Ik heb er zowat een uur over gedaan om mijn uitleg te typen maar jou tekst vat het helemaal samen!
Bedankt dat je mijn keuze om minder vlees te eten en bepaalde types vlees te vermijden een weloverwogen keuze vind.
Jammer genoeg krijg ik zelfs kritiek van vegetariers dat ik een ''vegetarier ben wanneer het mij uitkomt''. Erg jammer, en ik hoop dat alle vegetariers net zoals jij gaan denken.
Het is inderdaad geen keuze van alles of niets, ik zet gewoon bepaalde grenzen voor mezelf en daar ga ik niet over heen. Geen 1 uitzondering. Ik zou willen dat meerdere mensen dat konden doen en ik denk dat er dan veel zou veranderen.

Jou laatste omschrijving, om het hokjesdenken te verlaten, ben ik het helemaal mee eens.
Ik vraag mezelf vaak af, wat ben ik dan eigenlijk? Ik ben geen vegetarier, maar ik eet ook niet al het vlees? Ik ben gewoon iemand die denkt aan het milieu en dierenwelzijn en ik doe wat ik kan, en wil, doen.

Ik vind het ook knap van jou, en alle andere vegetariers dat jullie zo sterk zijn. Dat jullie mening zo vast beraden is, ondanks alle kritiek die mensen durfen te zeggen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:32

peelemeisje schreef:
roxiie schreef:
Ik heb gister vol afgrijzing zitten kijken hoe mijn neefjes en nichtjes ( in een leeftijds categorie van 4 tm 9 jaar.) zonder blikken of blozen frinkandellen en andere vlees hapjes naar binnen werkten. Trots kwamen ze ook met de schaal bij mij, of ik ook iets van het "lekkers" wou. Nou nee bedankt! Ik vind het erg spijtig dat jonge kinderen wordt aangeleerd dat vlees eten heel normaal is, zonder dat ze ook maar enig benul hebben van hoe hun snack of iets anders tot stand komt.

4 tot 9 jaar, kom op zeg. Mogen kinderen ook nog kind zijn of moeten ze meteen al maatschappelijk verantwoord bezig zijn?
Het is belangrijk dat ze weten wáár het vandaan komt (ik vind het ook verschrikkelijk wanneer ze denken dat melk uit de fabriek komt...) maar om ze nou iets te verbieden wat kinderen over het algemeen vreselijk lekker vinden. Laat ze die keuzes maken wanneer ze ouder zijn én hun eigen keuzes kunnen maken.

Kun je geen kind zijn als je geen vlees eet dan?!
Ik vind het niet meer dan normaal, ongeacht leeftijd, dat ook kinderen weten waar het vlees vandaan komt/ tot stand komt. Aangezien ze denken dat het uit een fabriek komt ( en niet van dieren) vind ik dat een kwalijke zaak.
En mij hoor je ook niet zeggen dat ze het moeten verbieden ( Al zou dat nog niet eens zo'n slecht idee zijn, maar goed ieder zijn eigen keus/mening Lachen ) maar iets bewuster zijn kan heus geen kwaad.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:41

Aims schreef:

Dat zal die boer of wie dan ook wel moeten. Ik weet niet of je het weet maar er staan echt hele fikse boetes op overschrijdingen. Terecht overigens.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:14

Ja, regels zijn er niet voor niets.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:01

spekkiejnfu schreef:
En dat snap ik dus niet, ik vind dat als je vegetariër bent om de reden dat je het zielig vind hoe die dieren leven, waarom zou je dan wel een jas dragen, gemaakt van dieren die hetzelfde leven?

ik ben geen vega... maar ik kan het wel snappen! vlees is iets wat je eet... en je eet ook echt wel met je gedachten Knipoog zo heb ik bijv nog nooit kalfsvlees gegeten gewoon vanwege het idee...

spekkie-> jij gaat er nu van uit dat heel nederland in een leren jas moet gaan lopen en dat vind ik niet echt kloppen...

Aims schreef:

ja Pling ik ben zelf boerendochter (hebben nu alleen nog maar hobby-dieren) je hebt je aan bepaalde regels te houden en daar heb je verguningen voor nodig Knipoog en dat moet toch echt samen met je bedrijfsgegevens kloppen! toen wij een keer problemen hadden met deafmeldingen hadden we dus in feite teveel koeien op ons erf en wed maar dat ze opbelden met de vraag hoe dat kon Knipoog en aangezien iedere koe/varken in nederland geregistreerd is is het erg moeilijk om je niet aan de regels te houden...

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:11

Okee, misschien houd bijna elke boer zich aan de regels, ik wist eerlijk gezegt dat het niet zo streng was Knipoog
Maar zoals ik al eerder vermelde ben ik het ook niet eens met de regels. Het is het minimale wat een dier echt kan hebben. Echte bio industrie hokken zijn kaal klein koud en de dieren krijgen geen dag licht te zien of vrisse lucht te ruiken. Die hokken die je daar ziet, daar kan je niet blij van worden. En zo kan ik nog veel meer dingen opnoemen die helaas , nog, niet verboden zijn.
Natuurlijk is dat niet overal zo, en ik ben ook helemaal niet 'tegen' boeren. Maar met 'gewoon' vlees heb je gewoon geen zekerheid hoe het dier geleeft heeft, bij biologisch vlees (gekeurd) wel.

@ Rebati, regels zijn er inderdaad niet voor niks. Maar niet iedereen houd zich aan bepaalde regels Knipoog

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:44

Magnummm schreef:
Ik maak me er niet druk om, maar soms word ik het wel zat om het zo vaak te horen.. En zoals ik zei;gaat het om SOMMIGE mensen die vleeseten.
En ookal zijn ze nog zo vervelend, ik heb heus niks tegen vleeseters. En daarom vind ik het zo matig dat SOMMIGE vleeseters er dus blijkbaar wel moeite mee hebben dat sommige mensen géén vlees eten..

Maar dat is ook zo andersom. SOMMIGE vegetariers vallen mensen die vlees eten aan.
Zelf ben ik ook vegetarier, gewoon omdat IK geen dieren wil eten, krijg het gewoonweg mijn strot niet af. Maar ik heb wel leren schoenen aan en rij ook met een leren zadel op mijn paard.
De meeste mensen vragen het uit pure interesse waarom ik geen vlees eet. Nou, dan vertel ik waarom.
Ik voel me niet zo aangevallen. Heb ik overigens ook een periode gehad, maar sinds ik me er niet meer druk om maak, voel ik me ook niet aangevallen.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:49

Haha.. excusé moi.. ik had in de gauwigheid niet gezien dat er al 18 pagina's waren, dus wat ik heb gezegd zal beslist al gezegd zijn ergens op die 18 pagina's!