Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Re: Als pesten te ver gaat wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:32

Weetje, ik las nogeens de topictitel en vond eigenlijk dat et wel toepaaseljk was op de TS.

Als pesten te ver gaat wat doe je dan? Niets in jouw geval (triestig ).

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:49

Ik ga stop nu ook met lezen en reageren. Het gaat me allemaal veel te ver, en ik wil niet nog langer lezen hoe dat meisje word beschadigt voor de rest van haar leven.

Dus ik doe net als jij Marleen: ik steek mn kop in het zand, en laat het maar gaan. Het enige verschil is dat ik niet de verantwoordelijkheid heb voor dat meisje, en jij wel.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:54

zorro schreef:
Ik ga stop nu ook met lezen en reageren. Het gaat me allemaal veel te ver, en ik wil niet nog langer lezen hoe dat meisje word beschadigt voor de rest van haar leven.

Dus ik doe net als jij Marleen: ik steek mn kop in het zand, en laat het maar gaan. Het enige verschil is dat ik niet de verantwoordelijkheid heb voor dat meisje, en jij wel.

En dan rijst bij mij de vraag, wellicht erg zwart/wit: blijkbaar weet de moeder ook niet goed voor haar kind te zorgen.....
T is diep, en diep triest

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:16

Ik heb ook meegelezen en ga nu toch een keer reageren. Maar allereerst naar een reactie hierboven: volgens mij is er wettelijk gezien geen enkele mogelijkheid je dochter een paar maanden lang thuis te houden. Bovendien zal dat haar ook geen goed doen.

Wat je ook doet, TS, laat je dochter nooit meer daarheen hoeven. Een andere klas is géén oplossing, hoewel dat wel zo klinkt. Ik begrijp uit de (warrige) reacties dat je dochter op een Vrije of een Montessorischool zit? In dat geval is er op bepaalde momenten een mix tussen de klassen en dan wil je echt niet dat ze in een andere klas alsnog op hetzelfde plein buitenspeelt met die kinderen.
Dat de school hier niets aan gedaan heeft, daar is voor jou verder weinig aan te doen dan heel erg kwaad op ze worden. Mijn school heeft destijds wel geprobeerd er wat aan te doen, maar dat lukt niet, wat je ook denkt. Kinderen van 10 weten heel goed wanneer juf het even niet ziet en ze zijn ongelofelijk schijnheilig. De juf kan twintigduizend gesprekken voeren in de klas, het zal niet helpen. Mijn school deed zelfs van die pest-projecten (met leerboekjes enzo), met mensen die ''hun verhaal'' vertelden - de pesters in mijn klas moesten er keihard om lachen en de volgende pauze ging het alleen maar nog erger door.
En ja, er zal iets 'mis' zijn met jouw dochter in hun ogen. Achteraf begrijp ik pas wat eigenlijk hun probleem met mij was - op het moment zelf dacht ik het ook wel te weten, maar dat was niet de dieper liggende oorzaak. Wat de reden van het pesten is, daar kun je nog heel veel jaren over na gaan denken, als dit eenmaal geregeld is.
Ga niet nu op zoek naar de oorzaak van het probleem, maar los het alsjeblieft eerst op. Van zaken waarbij bewezen kan worden dat er lichamelijk geweld is gebruikt moet je aangifte doen, onmiddellijk, al zijn het kinderen van tien: ook tienjarigen mogen geen geweld gebruiken en doen ze dat wel, dan moet daar aangifte over gedaan worden.

Zorg dat ze zo snel mogelijk op een andere school terecht kan, en als dat gelukt is moet je proberen te analyseren: wat was het probleem? Soms is zoiets makkelijk te verhelpen - ze had bepaalde kleren aan, gedroeg zich niet als de rest... Ik lees ergens dat je dochter niet goed hoort? In dat geval kan dat de oorzaak zijn geweest; als je haar op een slechthorenden-school kan krijgen is dat probleem dus opgelost. Het grootste gevaar is dat je dochter zich op haar nieuwe school gaat gedragen als iemand die gepest is. Dan is de kans vrij groot dat het opnieuw gebeurt: een training kan daarbij misschien helpen?
In ieder geval heeft je docher er weinig aan als er geen tastbare resultaten geboekt worden door jouw acties; door naar de school te gaan en tegelijkertijd je dochter daar elke ochtend naartoe te brengen heb je het pesten onbedoeld misschien erger gemaakt, omdat de kinderen nu dus ook wisten dat zij het naar vond en er iets aan gedaan werd. Dat kan zo zijn.

Edit: Overigens denk ik niet dat je het klassikale onderwijs moet vermijden. In veel gevallen is dat werkelijk een verademing vergeleken bij de montessori- en vrije scholen waar helaas over het algemeen een stuk minder ''controle'' is. Dat het onderwijs misschien niet past bij je dochter, dat lijkt me, cru gezegd, nu even een tweede. Ieder onderwijs slaat namelijk niet aan zolang ze gepest wordt. Daarna kun je weer gaan kijken naar schoolprestaties - en ik denk dat die vanaf het moment dat ze op een andere school neit meer gepest wordt al omhoog zullen gaan. En daarbij: hoeveel jaar moet ze nog? 2, 3? Dat zijn lange jaren als je gepest wordt en minder lange jaren als het onderwijssysteem niet helemaal bij je past. Lijkt mij op dit moment even een ondergeschikt probleem.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:36

Hanmar schreef:
volgens mij is er wettelijk gezien geen enkele mogelijkheid je dochter een paar maanden lang thuis te houden.

Als Marleen gewoon aangifte had gedaan van mishandeling en nalatigheid van de school dan denk ik niet dat de inspectie heel erg moelijk had gedaan. Ook omdat het meisje blijkbaar speciaal onderwijs nodig heeft ivm gehoorproblemen (als ik het goed begrepen heb) en ze daar nou eenmaal niet eerder terecht kan is dit gewoon een geval van overmacht.

En anders ziekmelden die hap! Een verklaring van psychische problemen (door het pesten) is bij de huisarts wel te krijgen.

Nee hoor, er is geen enkele reden om haar nog voor een paar maanden terug naar die rotschool te sturen

En ik denk persoonlijk dat het meisje wel gebaat is met een rustige periode thuis om alles te verwerken en rustig aan de Kanjertraining te werken voor de nieuwe school begint.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:29

tjonge ik ben toch blij dat op de school van mijn zoon het prject "buddy time" heeft ontworpen!
dit houd in dat 1x per week elk kind uit groep 1 met een kind uit groep 8,en een kind uit groep 2 met iemand van groep 7 een activiteit onderneemt.
dit is echt grandioos,en het helpt het pesten echt tegengaan,ze leren elkaar te helpen,te onderstuinen,enz.
er zit bij ons op school een blind jongetje,een meisje met het syndroom van down(groep 8) deze doen net zo goed mee,in dit systeem,en zo leert iedereen daarmee om te gaan,het heeft alleen maar win-win situatie's.
ook voor ons als ouders,met sportdag,etc. helpen de buddy's de kleine kids.dus scheeld veel hulpouders Lachen

TS,ik heb geen pasklaar antwoord of advies voor je,maar snap als moeder niet,dat je zo over jou,en je kind heen laat walsen Verdrietig

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:48

Wat is bokt weer heerlijk behulpzaam. De reltopics zijn weer in he op het moment. Want wat geven wij allemaal veel om een meisje die we niet kennen en de moeder die ten einde raad is doet het allemaal fout. Ik geloof er niks van dat jullie haar zo belangrijk vinden. Het is gewoon weer leuk om allemaal achter elkaars kont aan te rennen en lekker je met zijn allen tegen haar te keren. Wat je irl niet durft kom je even lekker op bokt doen. Want iedereen weet het allemaal zo goed hier. Ik zou aangifte doen en het kind nooit meer naar school laten gaan enz. enz. Nee dat is de oplossing. Jullie hebben echt zo makkelijk praten van een afstand. Laat iemand in haar waarde. Laat haar het doen zoals zij het goed acht. Het is namelijk haar kind en ze doet haar best! Tip: Zet nooit je probleem op bokt. Dit is al het zoveelste reltopic. Of wilden jullie beweren dat dit opbouwende kritiek is? Wat zijn jullie vals met zijn allen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:54

lees het hele topic anders even voor je reageert..

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:58

Ik heb het gelezen! Zij zou haar dochter niet meer naar school sturen nadat ze doodsbang en geschopt was en nu heeft ze gedreigd met aangifte en nu zegt de school ineens dat ze wel hun best gaan doen en ze gelooft het. Ja, en? Probeer je dan maar niks meer en laat je je kind maanden thuiszitten? Denk je dat dat de oplossing is? Of moet ze ook in de klas gaan zitten zodat ze ze de hele tijd in de gaten kan gaan houden? Je kind van school halen is niet de oplossing. Ooit zal ze toch weer naar een school moeten en ze moet toch tussen andere kinderen kunnen zijn. Het enige wat je kan doen is inderdaad 1000 x met de school praten en er maar op blijven hameren. Of heeft bokt hier soms even de pasklare oplossing?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:05

Een andere school is volgens Marleen al geregeld alleen daar kan ze pas over een paar maanden terecht. En ja, dan lijkt mij thuis houden voor die paar maanden een hele goede oplossing gezien de ernst van de situatie op de oude school.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:08

Die mening mag je hebben en anderen ook. Maar om haar uit te maken voor een slechte moeder en meer van dat soort dingen vind ik heel erg. Het is haar kind en zij heeft nu eenmaal een andere mening dan jullie. Zij probeert ook te doen wat zij het beste vindt. Het zou leuk zijn als men hier af en toe wat respect op kan brengen voor de mening van een ander zonder iemand compleet de grond in te gaan stampen. Over pesterij gesproken...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:11

Zazoo schreef:
Citaat:
Of heeft bokt hier soms even de pasklare oplossing?

Nee, dat hebben we niet.

Wel hebben de meesten in dit topic hun eigen verleden, en daardoor weten heel veel van ons al te goed welke schade zon kind oploopt.

Zoals je kan zien, Zazoo, zijn heel veel mensen hier best emotioneel over, maar ze proberen wel Marleen te activeren en met constructieve oplossingen te komen.

En nou heb ik zomaar het gevoel dat jij zelf zo je eigen onmacht en frustraties op dit topic projecteert, door de manier waarop je het vanuit het niets voor Marleen op meent te moeten nemen: liever zag ik dat ze zelf eens van zich af zou bijten!

Vertel, heb jij een kind dat gepest wordt?

EDIT:
Citaat:
Maar om haar uit te maken voor een slechte moeder en meer van dat soort dingen vind ik heel erg.

Ik geloof niet dat er in dit topic twijfel bestaat over of Marleen een goede moeder met een groot hart voor haar kind is. Wel over of ze deze situtatie goed aanpakt.
Subtiel verschil. Knipoog
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 13-11-08 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:16

@ Zazoo, ik ben het totaal met je eens dat het grof is dat hier gezegt wordt dat Marleen een slecht moeder is.
Niemand heeft hier het recht om uberhaupt te zeggen dat ze een slechte moeder is.. ze maakt alleen nu een verkeerde keuze.

Weet je hoevaak en hoeveel mijn ouders voor mn broertje op school hebben gezeten? De school deed niks hoor, 1000 mooie praatjes dat ze het in de gaten zouden houden.. pestkoppen zouden harder aangeapkt worden.. blablabla

Maar er gebeurde niks..

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:22

Sommige mensen hoor ik wel zeggen dat ze geen goede moeder is. En dat vind ik erg gemeen als ze er zo mee zit en er zo mee bezig is. Ik ben 22 en kinderloos Lachen. Ik weet niet of thuishouden de oplossing is... Misschien wel, misschien ook niet. Daar mag iedereen een mening over hebben. Maar de manier waarop sommigen hun mening geven vind ik totaal niet nodig en daarom reageer ik fel. Als iemand zijn/haar best doet en zo afgekat wordt vind ik dat nogal gemeen (en ik zie het vaker gebeuren hier op bokt). Waarom? Laat mensen in hun waarde...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:24

Tot een paar pagina´s geleden was het heel respectvol naar Marleen toe en gaf iedereen eigenlijk alleen commentaar op de school. Dat men op gegeven moment hier begint te denken dat Marleen misschien ook deel van het probleem is komt echt niet uit de lucht vallen.

Als Marleen nou eens in zou gaan op wat er hier gezegd wordt zou ze ook wat meer begrip kunnen krijgen maar ze reageert in het hele topic niet of nauwelijks. Begin me eigenlijk af te vragen waarom ze het überhaupt geopend heeft.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:27

Mensen reageren fel omdat er al zolang niets gebeurt en ze iedere keer lezen dat er niets gebeurt en dat er dan het meisje dan weer iets ergers overkomt.

Ik denk dat het een soort frustratie is, je leeft mee met iemand, je probeert die iemand vooruit te duwen, en vervolgens gebeurt er weer zoiets afgrijselijks...

Maar je hebt gelijk dat we in dit topic wel respectvol naar de TS moeten blijven. Lachen

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:38

Ik reageer uit ervaring, en stuk onmacht toen wij er mee te maken kregen. Weet dus uit ervaring hoe moeilijk het is.
Als school niet meewerken wil kun je praten blijven tot je een ons weegt. Ik wou dat ik toen dit topic had kunnen gebruiken.
Veel tips waar ik verder mee was gekomen.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:57

lautje76 schreef:
Een andere school is volgens Marleen al geregeld alleen daar kan ze pas over een paar maanden terecht. En ja, dan lijkt mij thuis houden voor die paar maanden een hele goede oplossing gezien de ernst van de situatie op de oude school.

Helaas is kind leerplichtig en staat er een enorm hoge boete op het thuishouden van je kind.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:21

Dat wil niet zeggen dat je geen rechten hebt en het kind niet mag beschermen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:05

nee het is goed je kind op de school te laten waar ze geestelijk en lichamelijk kapot gemaakt word zeker............

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:11

als ik er met ouders en school niet uitkom, blijft mijn kind gewoon thuis.............. en een knappe ambtenaar die me anders verteld Lachen boetes???, kom maar op met die boetes Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:13

go KiWiKo Haha!

nee even serieus............dat arme meisje wat nog zo'n lange tijd op de school moet zitten waar ze stukje bij beetje kapot word gemaakt............daar zou je als ouder toch gek van worden en je kind willen beschermen ten aller tijde?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:18

het had al niet zover gekomen............ echt! Wat dat aangaat ben ik een tijger.........

Ik heb altijd gezegd, dat het enige waar ik de gevangenis voor in ga is mijn kind.............

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:19

en terecht.
ik zeg niet dat alle ouders hetzelfde moeten reageren,maar ik vind dat iedere ouder als doel moet hebben zijn kind ten alle tijde te moeten willen beschermen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:28

Ik zal wel de enige zijn, maar ik geloof inmiddels niets meer van het verhaal.