Karl66 schreef:Marion Koopman was gisteravond tussen 6 en 7 op Radio 1 en zij vertelde dat de data uit het VK laat zien dat de omikron variant dus niet milder is, maar vergelijkbaar met de delta variant. Uit Denemarken kwamen vorige week ook al vergelijkbare berichten. Ik heb al eerder een link naar dat bericht geplaatst. Ik zou er dus niet al te hard op gokken dat het met omikron wel mee gaat vallen.
Sterker nog, als je als overheid of gezondheidsinstelling nu beleid moet maken obv beperkte informatie, kan je er beter vanuit gaan dat het niet meevalt. Liever iets te veel maatregelen die misschien niet nodig waren geweest tov te weinig en de druk in de zorg rijst de pan uit...
Vayo schreef:Oh dank je!
Ik kwam dit tegen. Onderzoekers uit Hong Kong zouden er aanwijzingen voor hebben gevonden.
Aar vooralsnog denk ik dat er op alle vlakken nog te weinig bekend is om er echt iets betrouwbaars over te kunnen zeggen.
https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... 54680.htmlWel voelt het voor mij als op tijd reageren nu met de lock down. Hoe triest en verschrikkelijk ook voor ondernemers. Ik hoop echt dat het heel erg mee gaat vallen.
Het is ook vroeg. In hetzelfde artikel zeggen ze ook "Al vond Neil Ferguson, de vermaarde epidemioloog van het Londense Imperial College, in een nieuwe studie geen bewijs voor [een minder ziekmakende omikron]."
Dit is gewoon zo belangrijk:
Citaat:
Maar omikron dreigt op gemeenschapsniveau bij een nieuwe te verwachten besmettingsgolf in januari weer veel ellende te veroorzaken. Het immuun naïeve deel van de bevolking (mensen met een zwakke immuniteit of die nog nooit met corona besmet waren) is nog altijd te groot om een massieve omikronverspreiding - zelfs als die zich wat milder uit - zonder kleerscheuren in de zorg door te komen. Het beste scenario is dat boosters en een verder gestegen basisimmuniteit de piek op intensieve zorg weer iets lager duwen dan de vorige en, vooral, dat de sterfte opnieuw lager uitvalt.