Lestrange01 schreef:Klopt, het betekent niets voor hen. Maar voor native Americans heeft het wèl een belangrijke betekenis en ik weet dat het als ontzettend respectloos gezien wordt wanneer wij niet-native americans er mee rond lopen te paraderen. Een belangrijk onderdeel van hun cultuur vergelijken met een voetbalclub laad de dekking niet echt.
Dan lijkt mij het een goed idee dat zij zelf geen indianentooi dragen wanneer ze dat niet gepast vinden. Je kunt moeilijk van iedereen verwachten om geen bloemenslingers te dragen omdat dat op Hawaï iets betekent, geen vlecht omdat dat iets is/was onder Chinezen, geen hanenkam omdat dat ook bij bepaalde indianenstammen een betekenis had, geen geruite kleding omdat dat in schotland alleen aan bepaalde clans is voorbehouden, geen pruik omdat dat iets is voor Orthodox-Joodse getrouwde vrouwen, geen vergiet meer te gebruiken omdat dat een belangrijk symbool is voor pastafarians, geen...
Alles heeft wel ergens een belangrijke betekenis..., en buiten die ene specifieke context vooral níet die belangrijke betekenis.
Gekwetst zijn om alles is al een kunst op zich, maar plaatsvervangend gekwetst zijn in afwezigheid van het echte slachtoffer ("er is geen indiaan in de buurt maar laat ik mij dan maar in hun plaats druk gaan maken voor het geval er wel eentje opduikt") is zo mogelijk nog erger.