Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:13

Heeft 1 van jullie ervaring met nandoe's of struisvogels? :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:14

Dat van die varkens klinkt wel logisch. Heb wel een vriendin met varkens, misschien wat varkensstront rond de ren leggen :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:32

Ik had het gaas idd niet ingegraven maar meer tegen de vossen gemaakt, dus met schrikdraad onderop en bovenop en aan de onderkant nog een randje beton zodat het gaas vast lag en tegen het graven.

Maar nu we verhuisd zijn en hier de ren dus weer op de schop moet, gaan we daar eens een plan voor maken. Alle palen etc wat er nu staat, staat zo los dat met een beetje wind de hele ren staat te dansen :+

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:01

Hier staat de kippenren trouwens op tegels om graven tegen te gaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:03

Ik heb rondom gaas zitten met aan de bovenkant panelen. Mits het gaas dik genoeg is, is dat de enige 100% veilige variant.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:40

Denk dat wij de bovenkant ook dicht gaan maken als ik zo ver ben. De ren staat tegen een schuur aan dus dat is vrij makkelijk te realiseren. Waarmee ik dat ga doen moeten we nog even bekijken. Of kippen gaas of windgaas oid, meteen goed voor de schaduw

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:42

Zouden roofdieren niet door windgaas heen bijten? Tegen de roofvogels zal het wel helpen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:18

Dat is het risico idd maar voorlopig ben ik nog niet zo ver :+
Als er wat in komt zou het fijn zijn als het er dan niet meer uit kan, dan schiet ik het gewoon dood :Y)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:21

Djoena schreef:

Vroeger bij ons in het dorp was wel iemand die nandoes en Wallabies had lopen, struisvogel lijkt me wat lastiger te houden want die zijn toch weer ietsje groter.
Biefstuk van struisvogel is dan wel weer lekker weet ik toevallig :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:40

Merci allemaal voor de tips! We werken gelukkig nog thuis door corona dus gaan het goed in de gaten houden en de boel nog verder beveiligen in de loop van de tijd.

De eendjes zijn er intussen <3

Afbeelding

Het eendenkroos is een dikke hit, ze doken er meteen op :D

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:45

Wij willen misschien eenden in de schapen stallen zetten tegen de vliegen maar dat moeten we nog even bekijken hoe we dat vorm gaan geven. Zeker in de zomer dan staan de deuren bijvoorbeeld gewoon de hele dag open dus de vraag is dan of ze dan wel in de stal blijven of iig elke dag terug komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:58

Loopeenden kunnen niet vliegen, dus die zijn makkelijker dichterbij te houden, maar of die dan nog goed vliegen vangen?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:46

Hoe werken eenden vliegen in de hand, pb?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:20

Loopeenden eten de vliegeneitjes en larven waardoor je dus minder vliegen in stal zou moeten hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:28

Het is dat ik echt geen loopeenden wil, maar word wel helemaal gek van de naaktslakken plaag. Bloemkool voor een groot deel opgevreten en de rest onder slakken stront. _-:( _-:( _-:(

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:29

palousa_boy schreef:
Hier vandaan m'n eerste lam versneden, die lag dood in het hek en hij lag er nog niet lang dus zonde om weg te gooien :+

Serieus? Jij liever dan ik, een niet uitgebloed karkas, ik zou er hoogsstens hondenvoer van maken...

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:31

Marcella schreef:
Het is dat ik echt geen loopeenden wil, maar word wel helemaal gek van de naaktslakken plaag. Bloemkool voor een groot deel opgevreten en de rest onder slakken stront. _-:( _-:( _-:(

Hier ook een enorme naaktslakkenplaag.. Ik had afgelopen nacht 13 (dode) naaktslakken in mijn bierbakje die tussen de witte kool staat. ;( ik wil ook eigenlijk geen eenden op het terrein bij het huis Maargoed het gaat nu toch wel die kant op..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:36

Kuggur schreef:
palousa_boy schreef:
Hier vandaan m'n eerste lam versneden, die lag dood in het hek en hij lag er nog niet lang dus zonde om weg te gooien :+

Serieus? Jij liever dan ik, een niet uitgebloed karkas, ik zou er hoogsstens hondenvoer van maken...

wat zijn de nadelen van een niet uitgebloed karkas?
Vorig jaar had ik namelijk een dode ree gevonden bij ons in de tuin. waarschijnlijk aangereden, er was geen duidelijke uitwendige zichtbare verwonding.. maar goed, wat moet je met een dode ree? jachtopziener gebeld dus maar. Die kwam hem ophalen. Ik hoorde later dat die ree ook in de diepvries is belandt... ik had geen idee hoe lang die al dood in mijn tuin heeft gelegen. Hoe lang kun je zo'n dier laten liggen wil het nog eetbaar zijn?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:03

juval schreef:
Kuggur schreef:

wat zijn de nadelen van een niet uitgebloed karkas?
Vorig jaar had ik namelijk een dode ree gevonden bij ons in de tuin. waarschijnlijk aangereden, er was geen duidelijke uitwendige zichtbare verwonding.. maar goed, wat moet je met een dode ree? jachtopziener gebeld dus maar. Die kwam hem ophalen. Ik hoorde later dat die ree ook in de diepvries is belandt... ik had geen idee hoe lang die al dood in mijn tuin heeft gelegen. Hoe lang kun je zo'n dier laten liggen wil het nog eetbaar zijn?

Tsja, bij wild is het inderdaad regel. Ik vind het persoonlijk geen lekkere smaak, vlees waar bloed in zit, maar daar kun je natuurlijk over van mening verschillen.
Wat ik óók een punt vind met een doodgevonden dier, is de vraag van doodsoorzaak, én dat het een significante tijd dood heeft gelegen, en dat begint lekker met lichaamstemperatuur, al met al geen zaken waar mij het water van in de mond loopt....

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:38

palousa_boy schreef:
Djoena schreef:

Vroeger bij ons in het dorp was wel iemand die nandoes en Wallabies had lopen, struisvogel lijkt me wat lastiger te houden want die zijn toch weer ietsje groter.
Biefstuk van struisvogel is dan wel weer lekker weet ik toevallig :+

Super leuk! :))

Ik had een aanbod gekregen voor 4 struisvogel en 5 Nandoe eieren :=

Struisvogel biefstuk is echt helemaal geweldig <3 alleen zou ik denk ik geen plek genoeg hebben voor struisvogels :')

Nandoes zou wel kunnen :j

Knappe loopeenden! :))

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 18:40

Hij lag verstrikt in het schapen net (waar stroom op staat) dus de doodsoorzaak weet ik. Weet ook dat hij daar nog geen 3 uur gelegen heeft omdat toen we aan het werk gingen lag hij er nog niet en toen we bijna klaar waren wel (maar zag hem helaas te laat). Lever etc ook gewoon gecontroleerd en daar was niets bijzonders aan te zien dus ja dat durf ik wel aan.

Bij het afsnijden van de kop kwam er idd niet heel veel bloed uit maar het lam was ook niet zo groot (voor de slager had hij nog een paar weken mogen blijven).

En ach, weg gooien kan altijd nog :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 19:25

Ai, ons is eens iets soortgelijks gebeurt; daar had één het gepresteerd zich in een stroombandje van de paarden te verstrikken, ook met stroom er op. Die had niet meer dan een half uur gelegen (we waren bezig schapen te halen bij de buur, tussen twee trips gebeurt). We vermoeden dat de doodsoorzaak shock is geweest ( in de zin van stress).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:34

Ik ben bezig geweest mijn kippenhok uit te breiden. Denk dat ik nu 2x zoveel ruimte heb. Morgen komt er nog een stok in en maken we het helemaal af.
Bij het verwijderen van een aantal planken kwam ik ze tegen. Bloedluis. Ook allemaal gruis en allerlei leeftijden. Bah, zat er zelf ook onder. Maar heb Dasty gehaald vandaag, dus die zijn iig ingespoten. Morgen het hele hok maar behandelen...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 20:45

Kuggur schreef:
Ai, ons is eens iets soortgelijks gebeurt; daar had één het gepresteerd zich in een stroombandje van de paarden te verstrikken, ook met stroom er op. Die had niet meer dan een half uur gelegen (we waren bezig schapen te halen bij de buur, tussen twee trips gebeurt). We vermoeden dat de doodsoorzaak shock is geweest ( in de zin van stress).

Ja die dieren zijn niet alleen dom maar ook niet erg stress bestendig :roll:

Weet iemand van jullie of loopeenden wel springen en Zoja hoe hoog?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 21:14

Ik kwam deze nog tegen vandaag :')
Afbeelding

Hier gelukkig nog nooit dode lammeren of schapen in het net gehad. 2 jaar geleden wel een lam die zichzelf meerdere malen tot lamsrollade had gerold. :=