Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:51

StonedRomy: dat is wel heel erg flauw. Was het trouwens pin die niet werkt voor een los kaartje, of het incheckapparaat?

Jolien87, de vergelijking met een winkel gaat niet op: als een winkel jou iets meegeeft zonder te betalen, kan het niet meer aan iemand anders verkocht worden. Dat geeft dus verlies. Openbaar vervoer is geen product maar een dienst. Iemand gratis meenemen levert geen verlies op, want die plek wordt niet aan iemand anders verkocht. (Een heel klein beetje extra benzine uiteraard, maar ga er toch maar vanuit dat het verwaarloosbaar is op het geheel aan kosten.)

Naast dat het ontzettend flauw is, is het ook nogal in strijd met het hele idee van openbaar vervoer (dat is namelijk een belangrijke dienst, waarbij niet winst maken maar het vervoeren van mensen de kern is), en lijkt het zelfs vanuit puur commercieel oogpunt nogal dom: een paar van zulke geintjes en mensen zullen inderdaad de bus vermijden zo gauw het mogelijk is.

Als je wilt dat mensen de bus vertrouwen als vervoermiddel, dan moet je juist zorgen dat mensen niet in de problemen komen door defecte apparatuur van de busmaatschappij!

(En StonedRomy had dus een geldig betaalmiddel: het was niet haar pinpas die defect was, maar de apparatuur in de bus. Belangrijk verschil.)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:33

Was pin voor los kaartje. Overigens ook al vaak genoeg meegemaakt dat een 10 euro biljet te groot geld was en dat ik ook mocht uitstappen. Ik heb een heel klein tasje voor mijn gsm+ noodmeficatie. In het hoesje van gsm heb ik dan een biljet en mijn pinpas. Kleingeld kan er niet meer bij.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:07

Huh kun je pinnen in de bus? :o?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:12

Hier in Amsterdam kun je niet meet anders dan pinnen in de bus, ze nemen geen contant aan.
Wat naar dat je eruit gezet bent StonedRomy, wel een klacht indienen hoor! Zij horen hun spullen (betaalmiddelen) op orde te hebben, zeker als een ander wèl mee mag.
Net wat je zegt: je gaat niet voor je lol met het ov, als je dan nog zo 'afgescheept' wordt is dat extra zuur.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:13

PeerAppel schreef:
Huh kun je pinnen in de bus? :o?

Daar kwam ik een keer achter toen een andere chauffeur die op zijn bus aan het wachten dat tegen me zei... Nadat ik uit de bus werd gesnauwd met mijn 10 euro briefje in hand en pinpas in de ander. Zei toen nog tegen de chauffeur die mij eruit wilde hebben ' tja, het zou helpen als je dan zou kunnen pinnen. Heb mijn pasje gewoon bij me en moet nu dus eerst geld wisselen voor ik weer meekan.' ' ja, bij de ah is ook een pinapparaat.' Was het antwoord :')

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:21

Ik reis alleen met de bus in de provincies Groningen, Drenthe en Limburg. Die zullen wel achterlopen ofzo. Dacht dat je alleen contant kon betalen. Maar vind het onwijs verstandig om contant geld niet meer aan te nemen en iedereen alleen maar te laten pinnen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:22

Hier in Almere kan je echt niet pinnen hoor, en ik ben het in Utrecht ook nog nooit tegengekomen. Misschien ook nooit op gelet omdat ik altijd met m'n OV kaart reis, maar ik zie nog steeds gewoon mensen contant afrekenen. Betalen met pin zou ik een prima ontwikkeling vinden, vind het maar niks dat buschauffeurs met grote bedragen cash in hun zak rondrijden. Hier in Almere rijdt er 's avonds standaard beveiliging met bus mee, vind het echt onzin dat dat soort uitgaves nodig zijn.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:26

PeerAppel schreef:
Ik reis alleen met de bus in de provincies Groningen, Drenthe en Limburg. Die zullen wel achterlopen ofzo. Dacht dat je alleen contant kon betalen. Maar vind het onwijs verstandig om contant geld niet meer aan te nemen en iedereen alleen maar te laten pinnen. :j

In Groningen kun je ook pinnen in bepaalde bussen :)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:29

Ik woon zelf in Limburg en meestal ( als de pin het doet ) kan je pinnen.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:37

Ik let er dus blijkbaar totaal niet op en loop nog eens achter ook. :')

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:09

PeerAppel schreef:
Ik let er dus blijkbaar totaal niet op en loop nog eens achter ook. :')

Je bent niet de enige hoor. Ik zie iedereen ook alleen met contant betalen hier.

Mijn grootste frustratie is nog wel dat ik er maar niet aan kan wennen dat de ic naar Maastricht gesplitst wordt in Eindhoven. Het was op nippertje vanmorgen, had bijna in het deel gezeten wat achter bleef. Conducteurs letten vaak ook totaal niet op daar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:18

Maar eh, Romy, is een ov-chip niet handiger? Dan hoef je in elk geval niet apart af te rekenen. Die 7,50 heb je er wel uit als je regelmatig gaat, want losse kaartjes zijn een stuk duurder.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:23

Als je een dagkaartje neemt in de ochtend en vervolgens een groot deel van de dag aan het reizen bent heb je de dagkaart er heel makkelijk uit. Retourtje naar mijn paarden is al meer dan een dagkaartje bv.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:24

Maar als er zoveel problemen zijn met cash en pinnen, waarom dan niet voor de makkelijke weg kiezen? Of zeg ik nou iets heel geks?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:04

Toen ik nog buiten de stad werkte was een los kaartje ook voordeliger dan de chip. Niemand die ooit moeilijk heeft gedaan op 1 chauffeur na. Dus het loont echt om te gaan puzzelen wat het voordeligst is

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:06

Ik zit in de trein van Zwolle naar Rotterdam Centraal, maar hij gaat ineens niet verder dan Amersfoort Centraal en er wordt ook niets omgeroepen -O- Het is dat ik het op de TV zag...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:09

Wordt ie niet gesplitst daar?

*Edit* ohnee wisselstoring zie ik -O- Succes!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:11

Warboel schreef:
Wordt ie niet gesplitst daar?

*Edit* ohnee wisselstoring zie ik -O- Succes!

Helaas een storing -O- Mijn eindbestemming is Hoek van Holland Haven. Als ik dit geweten had, was ik blijven zitten in de vorige trein en via Leiden-Schiedam gegaan. Dat was ook de eerste optie, maar ik had een half uur ingepland voor eten op Rotterdam :')

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:04

De vertraging valt mee, in totaal 15 minuten langer onderweg :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 17:50

Valt gelukkig mee ja! Het valt nu ook niet mee om vanaf Schiedam in HvH te komen volgens mij, nu er geen treinen meer rijden...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:01

Regelmatig bij deze lijn ziet de stoel er zo uit op de vertrektijd... :n
Afbeelding

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:12

Hier ziet die stoel er ook regelmatig zo uit, maar dan ook tientallen meters verderop op het busstation ipv op de halte :')

Blegh we staan nu al 6 minuten stil op s Hertogenbosch, vertrektijd was 18:07 en er wordt niks omgeroepen :\

*edit* had ik eerder moeten typen, vertrekken nu _O-

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:40

Warboel schreef:
Valt gelukkig mee ja! Het valt nu ook niet mee om vanaf Schiedam in HvH te komen volgens mij, nu er geen treinen meer rijden...

Ik kom terug op mijn kwartier in totaal. Rotterdam-Schiedam ook dikke vertragingen. Ondertussen al 4.5 uur aan het reizen. Ik weet trouwens niet hoe het eerst was, maar ik moet nu vanaf Schiedam nog 40 minuten in de bus.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 18:55

Telt vliegtuig ook als ov?
Gisteren best wel vertraging gehad. Nu heb ik enorme vliegangst en om dan een half uur te wachten met de motoren of wat het ook is wat je hoort aan te staan maakte mij niet echt gerust.

En allergrootste ergernis, heb huilend de hele reis gezeten, zo veel angst had ik en tot overmaat van ramp kreeg ik ook nog heel erg last van de daling en de druk in mijn holtes met als gevolg enorme pijn en zelfs na landen en vandaag nog pijn gehad er van.

Ben inmiddels wel zo bang geworden dat ik niet eens meer bij een vliegtuig in de buurt durf te komen.
En waar ik later wat van baalde was de vriend met wie ik vloog die mij vanaf begin tot het eind volledig heeft genegeerd, jep ik zat echt met de tranen stromend over mijn wangen naast hem, heb zelfs de steward nog om neusdruppels gevraagd omdat het zo pijnlijk werd, en zelfs toen nog geen schouder klopje gekregen, ik kreeg meer het gevoel dat hij zich diep voor me heeft geschaamd.
En juist tijdens dat vliegen kan ik wel wat aandacht of al een arm of hand op m'n schouder wel waarderen.

Ik weet in ieder geval dat mijn vriendschap wel voorbij is.

De steward was gelukkig wel heel behulpzaam en vroeg na het landen of het wel weer ging. Ik was ook de enige die er last van had helaas. Dus dan voel je jezelf ook al knap banketstaaf.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 19:05

Wat vervelend lienek! Ook niet heel meelevend van die vriend :(:)