Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_Storm

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:25

Het is sowieso lastig vergelijken. Alleen Lombardije heeft al 10 miljoen inwoners. Heel Italië 60 miljoen. In Nederland zijn dat er sowieso een stuk minder... Ik ben dus wel benieuwd naar de verhoudingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:26

Er zijn heel veel mensen besmet, die het amper hebben gemerkt.
Dus of er in andere landen heel veel meer is getest, is ook maar een begrip.
Wordt iedereen getest met een loopneus? Of die zich melden bij een huisarts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:27

bigone schreef:
Storm schreef:
Maar hoeveel mensen zullen er dan wel ongeveer besmet zijn in Nederland? Iemand die een schatting durft te doen?

Geen schatting maar aangezien 80 % niet of nauwelijks ziek word en 20 % zieker waarvan ongeveer 5 % medische hulp nodig heeft dan kun je wel nagaan dat de bevestigde besmettingen , ong 5000 die 5% is.

Net niet. Ongeveer 20% wordt ziek en heeft daarbij een dokter nodig (kan huisarts zijn of ziekenhuis) en 5% belandt op de intensive care.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:29

bigone schreef:
Storm schreef:
Maar hoeveel mensen zullen er dan wel ongeveer besmet zijn in Nederland? Iemand die een schatting durft te doen?

Geen schatting maar aangezien 80 % niet of nauwelijks ziek word en 20 % zieker waarvan ongeveer 5 % medische hulp nodig heeft dan kun je wel nagaan dat de bevestigde besmettingen , ong 5000 die 5% is.

Ja die rekensom houd ik ook een beetje aan... Wat dus zou betekenen dat 1% = 1000. Dus totale aantal mensen die besmet zijn (geweest) is dan rond de 100.000. Lijkt me een vrij realistische schatting wel. Misschien zelfs nog hoger... En dat betekent dus dat we er nog lang niet zijn. -O-

Uitgaande dat die 20% ziek wordt = 5000 mensen is het totale aantal besmettingen 25.000. Lijkt mij erg weinig...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:31

MarlindeRooz schreef:
Uitgaande dat die 20% ziek wordt = 5000 mensen is het totale aantal besmettingen 25.000. Lijkt mij erg weinig...

Wás. Wás dat het aantal meer dan een week terug.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:33

Huertecilla schreef:
Wees voorzichtig met de cijfers. Zefs het aantal sterfgevallen is beperkt betrouwbaar. Verder is het probleem niet dat er mensen dood gaan. Er gaan elke dag mensen dood aan een veelheid van dingen waar we ons niet druk over maken.

Het probleem is het aantal wat opgenoemen wordt en intensieve zorg nodig heeft. Dat maakt alle andere dingen, zelfs een been breken of serieuze complicaties bij een bevalling ineens veel problematischer en geplande operaties zijn snel helemaal niet meer mogelijk.

Hier in Spanje zijn er inmiddels 3200 besmettingen onder het medisch personeel. Zie je het échte probleem?

Dat als de zorg bezwijkt dat dat pas een echte ramp is. Dan vallen er een hele grote groep indirecte slachtoffers.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:38

Precies en daar zijn ze dus nu heel bang voor ....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:40

Ik denk dat je ook de mogelijke (was kleine testgroep) 30% asymptomatisch er bij moet tellen, en dus op 130% cijfer uitkomt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:56

Totaal 242 ziekenhuisopnames afgelopen 24 uur, hoogste aantal tot nu toe in één etmaal. Dat moet niet elke dag zo gaan want dan is het komend weekend vol.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:59

Waar heb je dat gevonden, Bigone?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:01

Oscar schreef:

Sorry , nos.nl liveblog

Anoniem

PSvanLot

bigone schreef:
Totaal 242 ziekenhuisopnames afgelopen 24 uur, hoogste aantal tot nu toe in één etmaal. Dat moet niet elke dag zo gaan want dan is het komend weekend vol.

Maar zijn dat allemaal IC-opnames?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:03

Oscar schreef:

ANP meldt een toename van 24%, wat in totaal 1230 maakt. Als iemand dat zelf uit wil rekenen :))

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:06

Poeh, heftig......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:07

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:09

Die 242 zijn mensen die zo ziek zijn dat ze behandelt moeten worden. Dat zal ic zijn ga ik van uit , niet dat ze geintubeerd moeten worden maar het ergste symptoom van Corona, zeer benauwd zal de voornaamste reden van opname zijn en die gevallen horen op de ic . Maar we zullen de aantallen nog wel terugvinden in de cijfers later op de dag.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:13

bigone schreef:
Die 242 zijn mensen die zo ziek zijn dat ze behandelt moeten worden. Dat zal ic zijn ga ik van uit , niet dat ze geintubeerd moeten worden maar het ergste symptoom van Corona, zeer benauwd zal de voornaamste reden van opname zijn en die gevallen horen op de ic . Maar we zullen de aantallen nog wel terugvinden in de cijfers later op de dag.

Nee die 1230 zijn zeker niet allemaal op de IC, dat zou betekenen dat we al aan het dak van de capaciteit zitten en dat is gelukkig nog lang niet zo. Mensen die worden opgenomen in het ziekenhuis krijgen daar bv ook zwaardere medicatie om hoest te onderdrukken of worden daar gewoon beter in de gaten gehouden dan thuis.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:14

Ik hoorde inderdaad in de podcast van NRC dat er in Nederland erg weinig getest wordt, en dat daardoor het sterftecijfer relatief hoog is. Niet-ernstige gevallen worden gewoon niet getest.

Toch lijkt me dat wel essentieel, zeker voor als straks de maatschappij wel weer aan de gang geholpen moet worden, want zoals het nu is kan het niet nog maanden doorgaan. Dan hebben we de mensen die genezen zijn en dus resistent zijn hard nodig. Maar dan moeten ze wel weten dat ze het gehad hebben, en niet een ander virus.

Gelukkig bestaan er ook tests waarmee je iemand achteraf kunt testen op anti-lichamen, en dus of je het gehad hebt of niet. Ik denk dat de overheid moet gaan inzetten op die tests. Die zijn over een tijdje essentieel voor de hele maatschappij.

Thuiszitten omdat je ziek bent of kunt worden is naar, maar thuiszitten terwijl je resistent bent is pas echt zonde.

Overigens lijkt het erop dat je, net als met vergelijkbare corona-virussen, zeker een half jaar resistent bent nadat je ziek bent geweest. De volgende winter, als het virus iets is gemuteerd, kun je het opnieuw krijgen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:28

LindyH schreef:
Ik hoorde inderdaad in de podcast van NRC dat er in Nederland erg weinig getest wordt, en dat daardoor het sterftecijfer relatief hoog is. Niet-ernstige gevallen worden gewoon niet getest.

Toch lijkt me dat wel essentieel, zeker voor als straks de maatschappij wel weer aan de gang geholpen moet worden, want zoals het nu is kan het niet nog maanden doorgaan. Dan hebben we de mensen die genezen zijn en dus resistent zijn hard nodig. Maar dan moeten ze wel weten dat ze het gehad hebben, en niet een ander virus.

Gelukkig bestaan er ook tests waarmee je iemand achteraf kunt testen op anti-lichamen, en dus of je het gehad hebt of niet. Ik denk dat de overheid moet gaan inzetten op die tests. Die zijn over een tijdje essentieel voor de hele maatschappij.

Thuiszitten omdat je ziek bent of kunt worden is naar, maar thuiszitten terwijl je resistent bent is pas echt zonde.

Overigens lijkt het erop dat je, net als met vergelijkbare corona-virussen, zeker een half jaar resistent bent nadat je ziek bent geweest. De volgende winter, als het virus iets is gemuteerd, kun je het opnieuw krijgen.

Ben het hier mee eens. Stel er is iemand in een huishouden resistent, dan kan die mooi steeds de boodschappen doen :D

Wat ook belangrijk is, is dat mensen vooral zo weinig mogelijk in contact komen met nieuwe groepen mensen. Denk aan je paard niet naar een andere stal verhuizen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:32

Ik chat net met mijn schoondochter in Nederland. Werkt in de thuiszorg en heeft nu alle verschijnselen van corona, net als een aantal mensen uit hun vriendengroep. Mijn zoon had het vorige week en is inmiddels weer helemaal fit. Hebben ze corona gehad? Ja? Dan is hij inderdaad nu resistent en zij dus nadat ze dit uitziekt. Beiden zijn er niet heel ziek van.

Ze heeft een week vrij gekregen, nu er nog ruimte was op het werk, zodat ze volgende week hopelijk vol mee aan de bak kan. Hij is nu 72 uur klachtenvrij en weer aan het werk. Dit soort mensen kunnen we nu goed gebruiken.

Ik hoop alleen dat ze ondertussen geen anderen besmet hebben, zeker in haar werk.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:33

imaudy schreef:
Ben het hier mee eens. Stel er is iemand in een huishouden resistent, dan kan die mooi steeds de boodschappen doen :D

Dan hoop ik echt dat mijn man resistent is ;) :))

Maar zonder gein: het zou sommige keuzes wel makkelijker maken. Bijv. wie er voor onze vader moet zorgen enzo. Dat is nu allemaal wikken en wegen op basis van vermoedens en vage kansberekeningen, maar het zou wel fijn zijn als daar meer duidelijkheid over is. Maakt het leven makkelijker en vooral een stukje veiliger ook.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:34

MoniqueT schreef:
Ik chat net met mijn schoondochter in Nederland. Werkt in de thuiszorg en heeft nu alle verschijnselen van corona, net als een aantal mensen uit hun vriendengroep. Mijn zoon had het vorige week en is inmiddels weer helemaal fit. Hebben ze corona gehad? Ja? Dan is hij inderdaad nu resistent en zij dus nadat ze dit uitziekt. Beiden zijn er niet heel ziek van.

Ze heeft een week vrij gekregen, nu er nog ruimte was op het werk, zodat ze volgende week hopelijk vol mee aan de bak kan. Hij is nu 72 uur klachtenvrij en weer aan het werk. Dit soort mensen kunnen we nu goed gebruiken.

Ik hoop alleen dat ze ondertussen geen anderen besmet hebben, zeker in haar werk.

Hoezo heeft ze vrij moeten nemen terwijl ze ziek is?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 17:34