Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lieke2

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:59

Interessant Hiraeth :)) Die plaatjes erbij maken het ook helemaal af :o

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:09

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 17:51

Tancreda4 schreef:
Ben benieuwd naar morgen!

En beetje in de rats overvannacht. M'n zus woont op curaçao en daar wordt een heftige storm verwacht. M'n zwager ging z'n restaurant dicht timmeren... (ligt vlak langs zee). Ik hoop dat het meevalt daar uiteindelijk.

Ik heb een vakantiehuis op Curaçao, en in de appgroep daarvan kreeg ik net deze foto, zou op Bonaire zijn.

Afbeelding

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:00

Das een beetje donker :=

Ik kan wel merken dat de luchtdruk aan het veranderen is. Ik krijg er altijd migraine van. Mijn vriend en ik zijn ook allebei lamlendig. Dat kan ook door de luchtdruk komen :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:13

Oh is dat waarom mijn man en ik allebei flink hoofdpijn hebben...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:16

Poeh das heftig! Hoop dat t meevalt daar op de eilanden!

Ik heb sinds gisteren koppijn maar dat zal vast al niet van t weer zijn?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:24

Door de luchtdruk verandering kun je zeker hoofdpijn krijgen en duf worden. Het kan ook komen door te weinig drinken.

Die foto van Bonaire :oo

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:47

MarjanB schreef:
Poeh das heftig! Hoop dat t meevalt daar op de eilanden!

Ik heb sinds gisteren koppijn maar dat zal vast al niet van t weer zijn?

Kan wel. Hangt er vanaf hoe gevoelig je ervoor bent. Ik had gisteren een aura (beetje wazig voor mijn ogen en druk op mijn ogen met een lichte hoofdpijn), dus mijn migraine was gisteren al begonnen. Vandaag is de hoofdpijn aan de beurt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 18:50

Hiraeth schreef:
:D

Voor morgen trouwens potentieel wat interessante onweerskansen. Ik heb zelf nog niet gekeken naar weerkaarten en me dus niet heel erg in de materie verdiept, maar gelukkig word ik via WhatsApp gevoederd.

Deze komt van Jolien en de run is van gisteravond, dus ongetwijfeld is het wat anders geworden nu. Het geeft me echter wel wat stof om over te praten.

[ [url=m/5k0KtS.jpg]Afbeelding[/url] ]

De gebogen lijnvorming boven de grens van Overijssel en Drenthe is potentieel interessant, omdat dit gepaard kan gaan met de nodige wind en een fraaie shelf cloud aan de voorzijde. Als je op een radar een vergelijkbare aflijning ziet met dus geen pruttelregen voor een gebied met zwaardere neerslag, geeft dat vaak aan dat er wat moois aan de voorkant te zien is. Voor morgenavond (deze kaart is volgens mij van 18u) dus de moeite waard om even op te letten.

Daarbij zie je boven Duitsland nog enkele losse buitjes. Dit soort losstaande prefrontale buien hebben vaak de potentie om stevig uit te pakken, omdat ze alle ingrediënten die in de lucht hangen zelf nog op kunnen snoepen. Je ziet op dit model duidelijk waar het front hangt (West NL).

Mocht je dus ooit op de radar, of misschien morgen zelfs, een vergelijkbare situatie zien is het dus de moeite waard om even naar het landelijke gebied te rijden om een kijkje te nemen. :)

Het kan zijn dat de huidige runs iets heel anders aangeven, maar qua voorbeeld is dit een klassiek idee van wat chasers dus interessant zouden vinden op een dag met onweerskansen :)

Ik zit er klaar voor. Hier vanaf het land altijd wijd uitzicht over het hele IJsselmeer, dus hopelijk is er morgen weer een prachtige shelf te zien

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 19:02

Onze neef is net twee weken geëmigreerd met zijn gezin naar Curacao -O-
Ze hebben gelukkig wel een stevig huis daar bij Jan Tiel.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 19:54

Heel erg bedankt voor de uitleg, ja als er los van hier ergens een plek is waar alles makkelijk te volgen is + uitleg voor leken dan ben ik absoluut van de partij

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 20:16

Hier ook koppijn met spierspanning in mijn nek. Heb ik vaker bij bepaalde luchtdruk in combinatie met warm benauwd weer.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:38

Hiraeth schreef:
:D

Voor morgen trouwens potentieel wat interessante onweerskansen. Ik heb zelf nog niet gekeken naar weerkaarten en me dus niet heel erg in de materie verdiept, maar gelukkig word ik via WhatsApp gevoederd.

Deze komt van Jolien en de run is van gisteravond, dus ongetwijfeld is het wat anders geworden nu. Het geeft me echter wel wat stof om over te praten.

[ [url=m/5k0KtS.jpg]Afbeelding[/url] ]

De gebogen lijnvorming boven de grens van Overijssel en Drenthe is potentieel interessant, omdat dit gepaard kan gaan met de nodige wind en een fraaie shelf cloud aan de voorzijde. Als je op een radar een vergelijkbare aflijning ziet met dus geen pruttelregen voor een gebied met zwaardere neerslag, geeft dat vaak aan dat er wat moois aan de voorkant te zien is. Voor morgenavond (deze kaart is volgens mij van 18u) dus de moeite waard om even op te letten.

Daarbij zie je boven Duitsland nog enkele losse buitjes. Dit soort losstaande prefrontale buien hebben vaak de potentie om stevig uit te pakken, omdat ze alle ingrediënten die in de lucht hangen zelf nog op kunnen snoepen. Je ziet op dit model duidelijk waar het front hangt (West NL).

Mocht je dus ooit op de radar, of misschien morgen zelfs, een vergelijkbare situatie zien is het dus de moeite waard om even naar het landelijke gebied te rijden om een kijkje te nemen. :)

Het kan zijn dat de huidige runs iets heel anders aangeven, maar qua voorbeeld is dit een klassiek idee van wat chasers dus interessant zouden vinden op een dag met onweerskansen :)

Heb je een link waar die kaarten van de screenshot te vinden zijn? Heb al even zitten zoeken, maar kom het niet tegen.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 21:47

Deze specifieke variant is via-via met een wachtwoord, dus daar kom ik ook niet bij. :P Maar het model hierboven is Harmonie, dus die kan je via Buienradar +24 ook bekijken. Daar zie je dat Harmonie nog steeds behoorlijke buien berekend boven het oosten van het land morgen. Of als je iets meer details wil zien, dan kan je natuurlijk hier ook verder kijken: https://www.wetterzentrale.de/en/topkar ... &tr=1&mv=0

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 10:41

Even een dubbelpost, maar gezien het een update is kom ik er wel mee weg. :P

De laatste modellen zijn, voor de verandering, alleen maar beter geworden!

Voor de mensen in het oosten van Nederland, specifiek Twente, Salland, Drenthe en Oost Groningen: hou vandaag echt even de radar in de gaten! De modellen zijn het nog niet helemaal eens over de plaatsing en timing, maar berekenen allemaal wel buien.

Het koufront lijkt zo rond 20u over de regio te gaan. De buien die voor dit front uit gaan kunnen lokaal pittig worden met windstoten en grote hagelstenen. Ook later is er nog kans op lokaal pittige buien. De code geel van het KNMI kan ik in ieder geval goed begrijpen.

Daarbij is er dus de kans op een mooie shelf cloud. Ik stel voor dat we daarvoor gebruik maken van de voelsprieten van het topic. Als je iets tofs ziet (of denkt iets tofs te zien), maak er een foto van en geef even de locatie aan. Dan kunnen mensen die in het pad van de bui liggen een mooi plekje zoeken om het ook te zien. :D

Edit: Je kunt de buien die 'voor het front' liggen trouwens al de gehele middag verwachten, met even een opletmomentje rond 16u en 18u.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:01

Ben benieuwd, ga vanavond met de auto op pad in zuidoost brabant dus we gaan het meemaken.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:09

Nice! Is ongeveer de tijd dat ik van Groningen naar Emmen rij, met camera, dus ik ben benieuwd!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:16

Ik woon in noord oost Brabant dus denk hier weinig spektakel maar regen is ook prima want vanmiddag komt er mest op de wei :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:19

Ik moet om 6 uur op de fiets naar huis dus hopelijk heb ik geluk. Als ik eenmaal thuis ben mag het van mij wel komen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:39

Dank voor de update Hiraeth :D .

Hier in brabant hoop ik iig regen :+

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 11:42

Er is wel de potentie voor het hele land qua wat onweer, maar de modellen berekenen losse cellen (die dus alles kunnen snaaien) in het oosten van Nederland. Vandaar m'n nuance. :D

Het koufront neemt sowieso wat regen mee. :j

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:53

Superfijne uitleg en updat inderdaad Hireath! Wat is je verwachting mbt het Marker/IJsselmeer evt? Ik denk eraan om daar heen te rijden vanavond om buien te spotten, als die er zijn, maar vooralsnog zag ik ze afgelopen weken op de radar juist vaak oplossen boven het water

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:55

Friesland krijgt ook nooit wat :n

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:00

Anna79 schreef:
Friesland krijgt ook nooit wat :n

Jullie hebben altijd al extra wind :+

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 12:32

Assen op dit moment