Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:12

Hey allemaal :)

Ik heb wel braaf meegelezen in het topic, maar ik heb eindelijk wat tijd om te reageren :) Dank jullie wel voor de lieve berichtjes. Onze hond gaat de goede kant op, maar ze heeft wel duidelijk moeite zich rustig te houden :j

juval wat zijn ze schattig! <3

Mooie kas Lizy29

DMH, wat een gaaf logo! :))

Marcella, wat lopen je kipjes er mooi bij :j

palousa_boy , bij ons gaan dat soort hanen de soep in :=

Wij hadden konijnen en kippen samen lopen, maar het mannetjeskonijn probeerde steeds paaseieren te maken :=

Hier had ik 10 eieren van de Orphington onder de hen liggen en gisteren moesten ze uitkomen. Echter zijn ze allemaal (!) onbevrucht... Ik heb geen idee waar het aan ligt :+ Ik wil nu dus eigenlijk in de avond kuikens onder haar steken...

juval

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:17

jammer dat het broedsel niet is gelukt Djoena. Fijn dat het beter gaat met je hond. wat had hij? aangereden toch?

paaseieren haha... lijkt me niet de bedoeling

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:22

Ja klopt, aangereden bij ons in de straat doordat ze het geluid van een auto herkende (van haar favoriete buurman :+ ) en naar de auto toe rende -O- Ze heeft een scheur in haar ellepijp, maar het gaat de goede kant op. Gelukkig remde de buurman goed af en stond hij bijna stil toen ze ertegenaan klapte :+:

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:33

ik hou bij ons op het erf ook altijd mijn hart vast of het wel goed gaat... onze honden rennen ook op elke auto bus of vrachtwagen af die het erf op komt. tot nu toe gaat het goed, maar de hond van mijn schoonmoeder is wel eens aangereden (toen hij in de band van de bus van de bakker beet).

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:51

Ik zie nu dat ik de verkeerde smiley gebruikt heb :+

:+: Moet :(:) zijn

_O- _O-

En jeetje := ook echt in de band bijten!

Hier rende ze gewoon super enthousiast naar de auto toe, zo van "hey buurman! Lang niet gezien!" :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 23:05

Sterkte allemaal!
Ik heb net ontdekt dat ik bloedluis heb. Maar echt heel weinig, slechts enkele zie ik. Zullen er vast nog wel meer zijn, maar het lijkt nog niet erop dat het hok er echt vol mee zit. Morgen gelijk mee aan de slag...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 11:27

De tomaten deed ik vroeger gewoon als struik laten groeien. Nu dief en snoei ik ze om het overzichtelijk te houden in de kas.

Oh balen Century, hopelijk kan je ze snel de kop in drukken!

Djoena, wat fijn dat het de goede kant opgaat met de hond!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:06

Ik geniet nog steeds van jullie verhalen, ondanks dat ik meestal onder mn meeleessteen zit.

Hier gaat het roer om. Ik at al alleen mn eigen vlees maar het begint me tegen te staan. Ik stop ermee.
Dat betekend dat ik volledig vegetarisch word en alleen nog (eigen) eieren eet. De laatste lading gaat over 3 weken op wintersport en ja die eet ik nog op. De rennen voor de vleeskippen en legkippen worden gecombineerd waardoor ze met zn 9e straks 25m2 hebben in de nacht, overdag lopen ze op ruim 1000m2. Echt blije kipjes dus. Ook gaan ze niet meer na 2 jaar de vriezer in, maar blijven ze tot ze stoppen met leggen.

De moestuin levert bijna genoeg op om het hele jaar groente te hebben. Met de extra ruimte doordat het kippenvoer er niet meer hoeft te groeien denk ik dat ik het helemaal rond ga krijgen.

Einde zomer word mn voedselbosje in de voortuin aangelegd. Dat is voor alle extra dingen die wat minder normaal zijn, zoals Daslook, zevenblad en wat oude fruitbomenrassen zoals een peer waarvan niemand meer een peer erin herkend.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:10

Dat klinkt mooi 0091!
ben je dan volledig zelfvoorzienend wat voedsel betreft?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:16

0091 schreef:
Ik geniet nog steeds van jullie verhalen, ondanks dat ik meestal onder mn meeleessteen zit.

Hier gaat het roer om. Ik at al alleen mn eigen vlees maar het begint me tegen te staan. Ik stop ermee.
Dat betekend dat ik volledig vegetarisch word en alleen nog (eigen) eieren eet. De laatste lading gaat over 3 weken op wintersport en ja die eet ik nog op. De rennen voor de vleeskippen en legkippen worden gecombineerd waardoor ze met zn 9e straks 25m2 hebben in de nacht, overdag lopen ze op ruim 1000m2. Echt blije kipjes dus. Ook gaan ze niet meer na 2 jaar de vriezer in, maar blijven ze tot ze stoppen met leggen.

De moestuin levert bijna genoeg op om het hele jaar groente te hebben. Met de extra ruimte doordat het kippenvoer er niet meer hoeft te groeien denk ik dat ik het helemaal rond ga krijgen.

Einde zomer word mn voedselbosje in de voortuin aangelegd. Dat is voor alle extra dingen die wat minder normaal zijn, zoals Daslook, zevenblad en wat oude fruitbomenrassen zoals een peer waarvan niemand meer een peer erin herkend.

Wat knap! :))
Ik heb er altijd respect voor als iemand zo het roer omgooid :j Ik heb zelf echt een enorme vleesbehoefte namelijk. Als ik niet minstens 3x per week vlees eet voel ik het aan alle kanten, incl mijn humeur :+

Hier heb ik gisteren 5 Amarok kuikens opgehaald en gewoon overdag onder de kip geschoven. Ze nam ze meteen met heel veel liefde (en boos gepik op mijn handen :') ) onder haar vleugels en is meteen omgetoverd in een mamakloek. Zij blij, ik blij :j Ik laat ze nog even apart zitten om een band te krijgen met elkaar, anders zullen de kuikens weer ingepikt worden door de andere hen(nen).

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:50

juval schreef:
Dat klinkt mooi 0091!
ben je dan volledig zelfvoorzienend wat voedsel betreft?

Ik koop nog wel rijst, suiker en meel enzo. En ik koop bij de vlindertuin hier in de buurt een paar dingen die bij mij niet groeien zoals papaya.

In theorie zou ik geheel zelfvoorzienend kunnen zijn, maar ik heb ook nog een man en zoon die best af en toe wat lekkers willen :=

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 18:39

Hier vandaan m'n eerste lam versneden, die lag dood in het hek en hij lag er nog niet lang dus zonde om weg te gooien :+

Gewoon van hetzelfde principe uit gegaan als bij konijnen, ingewanden eruit, vel eraf en dan versnijden. Het is allemaal alleen iets groter :Y)

Hebben eigenlijk niet gewogen hoeveel de opbrengst was maar het zal vast wel lekker zijn want hij was nog niet heel oud.

Volledig zelfvoorzienend zal hier niet lukken denk ik maar alles wat we zelf kunnen verbouwen of fokken dat hoeven we niet te kopen.
Dit lam draagt iig zijn steentje bij

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:26

Ah sneu, zat hij vast in het hek? Maar wel mooi nuttig einde zo :) Lamsvlees is heerlijk!

Ik moet mijn kippenhok uitbreiden, jongste kip wil er niet meer in. Ze maken altijd enorm ruzie, het is eigenlijk te krap nu de Maransen volwassen worden. Naast dat er bloedluis zit, zal ook meespelen dat ze 't hok niet in wil. Mag haar nu elke avond uit de perenboom vissen.
Morgen ga ik met het hok aan de slag, schoonmaken, inspuiten en hopelijk ook uitbreiden. En hopelijk snel van die beestjes af, bah.

DMH, jij had toch ook recent bloedluis? Hoe is dat afgelopen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:43

Mag ik nog even binnenvallen met een eendjes-vraag? :o

Morgen komen onze loopeenden, we hebben vandaag het hok afgemaakt. Overal martergaas (ingegraven), dakpannen ervoor tegen het graven, ook bovenkant volledig dichtgemaakt met martergaas. Nachthok dichtgetimmerd (ook één plank de grond in) en aan de binnenkant ligt een steenschot tegen het graven, en ook nog een deel martergaas ingegraven.

Afbeelding

Afbeelding

Hoe zien jullie hokken eruit? Wat werkt en werkt niet uit jullie ervaring? Ben als de dood dat er een vos/marter in geraakt, dus we zijn alle kiertjes ook hermetisch aan het dichttimmeren, maar het eendenhok voelt meer aan als Alcatraz ondertussen _O-

Ik dacht misschien nog honden/kattenstront rond de ren te leggen ( :') ) als afschrikeffect, zou dat zin hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:46

Century schreef:
Ah sneu, zat hij vast in het hek? Maar wel mooi nuttig einde zo :) Lamsvlees is heerlijk!

Ik moet mijn kippenhok uitbreiden, jongste kip wil er niet meer in. Ze maken altijd enorm ruzie, het is eigenlijk te krap nu de Maransen volwassen worden. Naast dat er bloedluis zit, zal ook meespelen dat ze 't hok niet in wil. Mag haar nu elke avond uit de perenboom vissen.
Morgen ga ik met het hok aan de slag, schoonmaken, inspuiten en hopelijk ook uitbreiden. En hopelijk snel van die beestjes af, bah.

DMH, jij had toch ook recent bloedluis? Hoe is dat afgelopen?

Ik ben hardnekkig elke week blijven spuiten met Datsy/dasty (onthou nooit wat het nu precies is). Dat heeft wel geholpen! Zodra ik er nu weer 1 zie spuit ik alles weer in en is het weer in orde voor enkele weken :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:47

Ik was van plan dat ook te halen morgen. Fijn dat het bij jou weer wat onder controle is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:49

Heeft wel een 3 beurten nodig gehad eer het bijna over was.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 20:00

Vieze beestjes :( het is hier nog weinig dus ik hoop dat het mee gaat vallen...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 09:46

Ach sneu Palousaboy... maar goed dat je het lam hebt versneden!

Het is Dasty inderdaad :D. Toch het enige spul wat echt werkt vind ik

Solleke_noah, ziet er goed uit! Ik heb zelf nooit last van roofdieren dus kan je niet echt tips geven. Vrienden van mij hadden wel nog een schrikdraadje buiten het hok langs onderaan, tegen het graven.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:27

Moonfight schreef:
Ach sneu Palousaboy... maar goed dat je het lam hebt versneden!

Het is Dasty inderdaad :D. Toch het enige spul wat echt werkt vind ik

Solleke_noah, ziet er goed uit! Ik heb zelf nooit last van roofdieren dus kan je niet echt tips geven. Vrienden van mij hadden wel nog een schrikdraadje buiten het hok langs onderaan, tegen het graven.

Wel handig dat je geen last van roofdieren hebt! Hier zit sowieso al marter, vos en wezel (allemaal al in de tuin gespot) maar wie weet zijn het wel brave dieren en laten ze de eenden gerust (kan maar hopen he). Een schrikdraadje spannen is wel nog een goed idee, bedankt!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:54

Marters hebben wij ook bij de kippen gehad, die begonnen met eieren maar vervolgens waren de kippen aan de beurt.

Ze hadden hele gangen gegraven onder het hok en het stonk helemaal naar de marters.
Gelukkig waren de kleintjes nieuwsgierig en liepen die een voor een in de val die er al tijden stond. Helaas waren de grotere slimmer.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:57

palousa_boy schreef:
Marters hebben wij ook bij de kippen gehad, die begonnen met eieren maar vervolgens waren de kippen aan de beurt.

Ze hadden hele gangen gegraven onder het hok en het stonk helemaal naar de marters.
Gelukkig waren de kleintjes nieuwsgierig en liepen die een voor een in de val die er al tijden stond. Helaas waren de grotere slimmer.

(mijn dierenhart vind dat dan weer wat zielig voor de kleintjes :o )

Hadden jullie ook gaas ingegraven of niet? Wij hebben het nu een schup diep ingegraven (30 cm ongeveer), hopelijk schrikt dat voldoende af.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 10:58

Heb je het wel schuin naar buiten geplaatst? Anders graven ze er gewoon onderdoor.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:03

lizy29 schreef:
Heb je het wel schuin naar buiten geplaatst? Anders graven ze er gewoon onderdoor.

Hmmm nee, recht naar beneden :\ er liggen ook wel dakpannen tegen het graven.. en zullen nog een stroomdraadje spannen. Veel gedoe eigenlijk voor elke dag een eendeneitje _O-

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 12:06

Wij wonen buitenaf in de achterhoek dus de roofdieren zitten hier wel maar tot nu toe slaan ze ons over. Ik heb zelf het idee dat het door de varkens komt. Veel dieren gaan varkens uit de weg.