Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:25

Ja, mijn schimmeltje eet brandnetels alleen als ik ze eerst knip (...uurtje wachten, de slap liggende bladen: jum!!!) - distels zijn gewoon onbewerkt al een lekkernij.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:05

Nog een hersenkrakertje vandaag; als je het web van een spin stuk maakt, wat heeft dit voor nadelige gevolgen buiten dat hij een nieuwe moet maken? Ik kan me namelijk voorstellen dat een web maken enorm veel energie (en webspul) kost voor die spin. En maakt hij m dan weer op dezelfde plaats?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:08

Kost vast energie. Maar als ik hier zie hoe verrekte snel ze weer een nieuwe maken, en meestal op dezelfde plek maar het liefst iets groter.... Dan zal het ze vast niet zoveel kosten!
Ik heb nu een kruisspin in de deuropening van de hooischuur hangen. Dat web sloop ik minstens 2x per dag, maar inmiddels zit hij er al meer dan een week...

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:08

Jennyxx schreef:
Zo is mijn paard gek op distels. Hij bijt ze welleswaar voorzichtig af, maar hij eet ze zo op :oo

De mijne ook. Zo is mariadistel ook goed voor de lever, helpt om gifstoffen te neutraliseren. :)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:12

Waarom zijn mensen ooit kleren gaan dragen?
-en nee ik ben geen nudist of pervert :') , vraag het me serieus af, kijkend naar de apen-afstamming-

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:14

ual_95 schreef:
-en nee ik ben geen nudist of pervert :') , vraag het me serieus af, kijkend naar de apen-afstamming-

Uit preutsheid?

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:16

Bescherming misschien?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:16

ual_95 schreef:

Waarschijnlijk omdat mensen extreem goed zijn in het kwijtraken van warmte. Dat is handig als lange-afstandshardloper op de savanne, maar het brengt wel nadelen mee wanneer je niet aan het jagen/rennen bent en/of in koudere streken leeft.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:35

Ja oké, maar ik neem aan dat mensen ooit zonder kleren hebben rondgelopen. Men wordt niet geboren met een winterjas aan.. En als het kwijtraken van warmte zo'n issue is, waarom hebben die mensen dan niet nog een vacht (kijken naar het feit dat organismen zich aanpassen aan de omgeving)?

De wereld zou trouwens wel echt heel grappig zijn met vachtmensen op de noordpool en kale mensen op de savanne. :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:45

Wat ik mij dus afvraag he. En jullie mogen het kinderachtig vinden.

Waarom word het van je verwacht dat je vegetarisch eten bereid en eet als er vegetariërs komen eten, maar mag je niet verwachten van vegetariërs om een vlees gerecht voor jou te maken?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:55

Ik denk omdat je als niet vegetariër wel gewoon mes kan/wil eten van een vegetarische maaltijd,
Maar dat een vegetariër geen vlees maaltijd wil eten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:10

ual_95 schreef:
Ja oké, maar ik neem aan dat mensen ooit zonder kleren hebben rondgelopen. Men wordt niet geboren met een winterjas aan.. En als het kwijtraken van warmte zo'n issue is, waarom hebben die mensen dan niet nog een vacht (kijken naar het feit dat organismen zich aanpassen aan de omgeving)?

De wereld zou trouwens wel echt heel grappig zijn met vachtmensen op de noordpool en kale mensen op de savanne. :')

Juíst omdat kwijtraken van warmte zo'n issue is hebben mensen geen vacht. Die verhindert namelijk het kwijtraken van warmte. Er zijn vrij veel aanwijzingen dat ons vermogen tot langdurig hardlopen (wat alleen kan wanneer je efficiënt kunt koelen zonder daarvoor veel te vertragen) een belangrijk voordeel is geweest bij de jacht. Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Persistence_hunting

Waarom wij niet zichtbaar zijn aangepast aan de omgeving? Omdat we waarschijnlijk pas recent Afrika hebben verlaten.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:44

ual_95 schreef:

Volgens mij zijn er mensen op sommige gebieden in Afrika/Zuid-Amerika die geen lichaamsbeharing hebben. Weet alleen even niet meer waar.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:51

ik denk dat wij ons sneller verplaatst hebben (naar koude gebieden) dan dat de evolutie mee heeft kunnen gaan. Daarnaast zullen wij vast wel meer beharing hebben gehad, maar een (bont)vachtje bleek toch wel lekker warm en daarmee zal de eerste kleding geboren zijn of zo. En ook toen al zullen we "mode" gehad hebben... dus dan krijg je vanzelf andere kleding (den kaan preutsheid wat kan ontstaan.

Per regio krijg je natuurlijk verschillen omdat men nog niet zo mobiel was en men dus niet wereldwijd mixte. Dus als de meesten weinig haar hadden of deze de meeste kinderen kregen, dan krijg je uiteindelijk een volk wat weinig beharing heeft. of natuurlijk een volle borst... :+

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:52

Ik heb vaak z'n trilling in m'n huid of daar onder. Nu bv in m'n arm, en elke keer dat ik er naar kijk is het weg. Zodra ik weg kijk begint het weer!! Tis z'n trekje die mensen ook wel es onder hun oog hebben. Ze zeggen vermoeidheid?

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:40

Marjoow schreef:

Waarom word het van je verwacht dat je vegetarisch eten bereid en eet als er vegetariërs komen eten, maar mag je niet verwachten van vegetariërs om een vlees gerecht voor jou te maken?

Bedoel je vleesgerecht alleen maken voor jou en voor zichzelf iets vegatarisch of ook zelf het vlees eten?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:08

Mensen eten meestal uit principe vegetarisch, dus dan wil je het ook niet bereiden. Mensen eten meestal niet uit principe vlees.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:17

Selina schreef:
ual_95 schreef:

Volgens mij zijn er mensen op sommige gebieden in Afrika/Zuid-Amerika die geen lichaamsbeharing hebben. Weet alleen even niet meer waar.

Klopt. In Mexico reisleider gehad die van de Maya's "afstamt" (hoe zeg je dat netjes..) en die hebben inderdaad naast haar op hun hoofd verder nergens haar. Heel efficiënt vond ik :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:02

Marjoow schreef:

...ik ben best bereid (als "geboren vegetariër) een poging te wagen als de nood aan vlees heel hoog is.
Maar ik heb geen ervaring: niet met naar de slager gaan (...."ik koop alleen levende paarden bij de slager".... ;) ) niet met het bereiden en ik ga het halverwege ook liever niet even proeven (= "hm, nee, nog eventjes langer bakken") - dus de kans op een oneetbaar, verbrand of rauw stuk is tamelijk groot.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 22:07

Riddershow schreef:
ik denk dat wij ons sneller verplaatst hebben (naar koude gebieden) dan dat de evolutie mee heeft kunnen gaan. Daarnaast zullen wij vast wel meer beharing hebben gehad, maar een (bont)vachtje bleek toch wel lekker warm en daarmee zal de eerste kleding geboren zijn of zo.

Naarmate we noordelijker kwamen, zijn we wel in de evolutie ons pigment kwijt geraakt: blauwe ogen, bond haar en vooral die huid die maximaal in staat is om uit dat beetje zonlicht nog vitamine D te vormen.
Dus stukken van onze huid zijn wel degelijk mee. ge. evolueerd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 03:22

_Elke schreef:
Ik heb vaak z'n trilling in m'n huid of daar onder. Nu bv in m'n arm, en elke keer dat ik er naar kijk is het weg. Zodra ik weg kijk begint het weer!! Tis z'n trekje die mensen ook wel es onder hun oog hebben. Ze zeggen vermoeidheid?

Dat heb ik ook vaak. Maar kan het dan wel regelmatig zien.
In mijn bovenbeen of mijn bovenarm, heel raar gezicht.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 06:37

noviceh schreef:
_sharonnn schreef:
- de trein moet getankt worden > personeel
Getankt?!?

Arriva rijdt ook op diesel. :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:09

Janneke2 schreef:
Riddershow schreef:
ik denk dat wij ons sneller verplaatst hebben (naar koude gebieden) dan dat de evolutie mee heeft kunnen gaan. Daarnaast zullen wij vast wel meer beharing hebben gehad, maar een (bont)vachtje bleek toch wel lekker warm en daarmee zal de eerste kleding geboren zijn of zo.

Naarmate we noordelijker kwamen, zijn we wel in de evolutie ons pigment kwijt geraakt: blauwe ogen, bond haar en vooral die huid die maximaal in staat is om uit dat beetje zonlicht nog vitamine D te vormen.
Dus stukken van onze huid zijn wel degelijk mee. ge. evolueerd.

Klopt, maar dat is misschien ook omdat het een functie had die wij niet konden opvangen.

Het is denk ik logisch dat, als wij ons in bont/kleding wikkelden naar mate het kouder werd, de beharing niet in hetzelfde tempo kon meekomen. Aangezien wij ook wel overleefden zonder extra beharing. Dan heb je kans dat beharing meer een selectie werd van voorkeur van de dames/heren.

We konden natuurlijk toen nog niet zelf vitamine D produceren (pillen), dus de opname moest via de huid en was dus een noodzakelijke evolutie... als je dan broze botten hebt ging je gewoon eerder dood en met minder beharing ging dat toch wat minder snel :Y)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:25

Waarom willen we altijd schuim op bier? Het is volkomen nutteloos eigenlijk want je kan het toch niet drinken. Dan kun je toch beter ipv dat schuim wat extra bier in de plaats ervoor doen?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:20

Afbeelding

Kom er even niet uit in m'n hoofd :')