Ik word sinds een tijdje 's nachts herhaaldelijk wakker. Soms slaap ik meteen weer in, soms urenlang niet en soms gewoonweg helemaal niet meer.
Zonder reclame te willen maken, wil ik deze tip even hier achterlaten voor mijn mede-nachtbrakers: mocht je toch op je laptop/telefoon willen in de avond en nacht, gebruik dan software die er op de achtergrond voor zorgt dat het rode pigment in je beeldscherm overheerst. Wanneer blauw pigment overheerst, blijven je hersenen veel te actief. Dit is de standaardmodus en deze is zo gemaakt om daglicht na te bootsen. Een voorbeeld van zulke software is flux, deze is gratis te downloaden. Nadeel is wel dat hij niet op iOS werkt tenzij je jailbreaked, dus iPads, iPhones e.d. zijn uitgezonderd. Op Macs werkt het wel zonder cracks.
Ik was echt verbaast hoeveel verschil zoiets vergetelijks als pigmentverhouding maakt. Het is zoveel zachter voor je ogen, het komt allemaal niet zo fel binnen.
Dus, mocht je er 's nachts graag een laptop of telefoon bij pakken - en die kans is groot als je dit topic leest - raad ik je van harte aan iets als flux te installeren om het leuk te houden voor je ogen en bovenkamer
Flux heb ik op m'n normale computer en het is een echte aanrader.
Na 225km auto gereden te hebben vandaag (Amsterdam - Groningen - Zuidlaren) en daarna 2,5u geslapen te hebben... En na het uiteten een Latte Macchiato naar binnen gewerkt te hebben lig ik hier klaar wakker..