Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:45

SusanH schreef:
bigone schreef:
Blijkbaar hebben ze bij de echt zware stromingen geen online diensten. Daar staat nog steeds geen pc,tv, radio of strijkijzer aan op zondag.

Klopt. Wij hebben destijds de kinderkamer uitgezocht bij een grote baby speciaal zaak, gerund door zwaar gereformeerden. Schoonouders wilden op zondag de website bezoeken om te kijken wat het geworden was. Ik zei dat zal niet gaan. Ze geloofden het niet. Maar ik had mooi gelijk, op zondag niks te zien op de site op een keurige mededeling na dat je op maandag weer van harte welkom was.

Yep, ik weet ook welke je bedoelt. Die halen de webshop gewoon op zondag offline.
Maar toch hebben zelfs de meeste strenggelovige gezinnen een laptop/pc. Vaak inderdaad weggestopt in een kastje wat mooi dicht kan bij bezoek. Maar daar wordt echt niet alleen refoweb op gekeken of schoolwerk op gedaan.
Ik heb het weleens gevraagd waarom ze wel een laptop hadden maar geen tv maar echt een duidelijk antwoord krijg je daar niet op. Op de laptop kan je inmiddels ook tv kijken en Netflix etc. En dat doen ze dan ook, al is het allemaal in het geheim.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:48

Ondanks snel vaccineren gaat het in Israël alsnig richting derde golf

https://www.hln.be/nieuws/ondanks-snell ... ~a24ec438/

Zelfs met vaccineren zijn we er nog niet meteen vanaf -O-

Iemand die ik ken is kok in een wcz
Daar zijn ze allemaal al weken 2 x gevaccinneerd en afgelopen week weer zoveel bewoners goed ziek en ja positief op Corona

Popstra

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:55

Als er in de arme landen helemaal niet gevaccineerd gaat worden dan heeft de vaccinatie die wij krijgen ook weinig tot geen nut want het virus gaat zich razendsnel muteren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:56

Er lijkt in dat artikel te staan dat vaccineren wel werkt, maar als er groepen zijn die zich niet willen laten vaccineren, dat dat invloed heeft op de verspreiding van het virus..... Dát is wellicht wel een goede les?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:04

Cer schreef:
Er lijkt in dat artikel te staan dat vaccineren wel werkt, maar als er groepen zijn die zich niet willen laten vaccineren, dat dat invloed heeft op de verspreiding van het virus..... Dát is wellicht wel een goede les?

Dit lees ik ook. Een soort Urk XXL. Geen vaccin willen en niet aan de maatregelen houden en dicht bij elkaar wonen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:43

Popstra schreef:
Als er in de arme landen helemaal niet gevaccineerd gaat worden dan heeft de vaccinatie die wij krijgen ook weinig tot geen nut want het virus gaat zich razendsnel muteren.

https://nos.nl/artikel/2374653-oxfam-novib-coronavaccins-snel-ineffectief-door-vaccingebrek-in-arme-landen.html

Ja precies , dat is ook mijn zorg. En zelfde geldt in Israel. Als een deel niet wil enten en daardoor het virus weer kan muteren, hebben ze weinig gehad aan dat inentingsprogramma.

Ik vaag me ook wel eens af of het geven van maar 1 enting , en daardoor niet volledig beschermd zijn , het virus meer mogelijkheden geeft om te muteren.
Daar zou ik wel eens wat meer over willen horen van een viroloog.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:14

besita schreef:

Goh wat verrassend :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:20

Eleeke schreef:
Als een deel niet wil enten en daardoor het virus weer kan muteren, hebben ze weinig gehad aan dat inentingsprogramma.

Dat is geen causaal verband.
Dat is wederom manipulerende bangmakerij.
Je kan ook redeneren dat ´door´ de vaccinaties de mutaties (welke tóch optreden) meer kans hebben.

Het hele enten is ´alleen maar´ een verminderen van de consequenties voor de kwetsbaren en zal herhaald moeten blíjven worden.
Het is daarin niet anders dan de griepinjectie.
Het verschil is dat we nu massaal een veldtest zijn voor verschillende vaccin-ontwikkelingen werden anders nooit goedgekeurd zouden zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:20

Ach P wees toch niet zo’n zwartkijker.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:21

Huertecilla schreef:
Eleeke schreef:
Als een deel niet wil enten en daardoor het virus weer kan muteren, hebben ze weinig gehad aan dat inentingsprogramma.

Dat is geen causaal verband.
Dat is wederom manipulerende bangmakerij.
Je kan ook redeneren dat ´door´ de vaccinaties de mutaties (welke tóch optreden) meer kans hebben.

Het hele enten is ´alleen maar´ een verminderen van de consequenties voor de kwetsbaren en zal herhaald moeten blíjven worden.
Het is daarin niet anders dan de griepinjectie.
Het verschil is dat we nu massaal een veldtest zijn voor verschillende vaccin-ontwikkelingen werden anders nooit goedgekeurd zouden zijn.

Misschien even opzoeken wat de laatste fase van een vaccinatie inhoudt. Je doet nu niks anders dan ook angst aanjagen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:28

Hoe langer we mutaties kunnen voorkomen ( voor zover mogelijk ) des te meer kans dat we inlopen op het virus.

Ik zie het als een soort race tussen ons het het virus . en als je wil vergelijken met Griep. Bij griep lopen wij voor. We kunnen zelfs redelijk succesvol voorspellen welke variant dominant gaat worden in een jaar.

Echter : Covid is Russische roulette ( op dit moment ) en het griepvirus is aardig voorspelbaar ( wie wordt er erg ziek van wie moet een vaccinatie etc )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:42

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:46

Sizzle schreef:
Oeioei hebben een aantal waarschuwende mensen wellicht toch gelijk, inclusief die omstreden NL arts.

Wat zei die dan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:47

Cer schreef:
Sizzle schreef:
Oeioei hebben een aantal waarschuwende mensen wellicht toch gelijk, inclusief die omstreden NL arts.

Wat zei die dan?

Dat het remmen van het virus tijdens zijn piek juist nieuwe mutaties kan bespoedigen en je daarom beter tijdens het dal (bijv. zomer) kan inenten.

Ik ben benieuwd wat er anders is aan die nieuwe variant in Israel.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-03-21 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:48

Dus dan hadden we nog een half jaartje moeten wachten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:49

Sizzle schreef:
besita schreef:

Er zijn daar ook twee groepen die de regels aan hun laars lappen en ook nog eens niet willen vaccineren, die hebben we in Nederland blijkbaar ook.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:50

besita schreef:

Toch is dit een raar artikel m.b.t. de vaccinatiegraad van Israel.
Uit de tekst:
Ca. 33% een eerste dosis van het vaccin
Meer dan 15 procent twee keer ingeënt.

Uit de grafiek onderaan het artikel:
60% deels gevaccineerd (ik lees dat als: een eerste dosis van het vaccin)
54% volledig gevaccineerd (ik lees dat als: twee keer ingeënt)

Dat is nogal een verschil in vaccinatiegraad. In aanmerking nemende dat virologen zeggen dat je minstens 70% nodig hebt, en waarschijnlijk meer bij meer besmettelijke varianten. Ondanks alle positieve berichten in de media zit Israel daar ook nog ver vanaf als de % in de tekst kloppen.
En dan is het niet zo raar dat er idd nog een ziektegolf ontstaat onder de niet gevaccineerde groep.

Dus ik zou me hier niet blind op staren of me uit het veld laten slaan. Eerst maar eens afwachten wat er gebeurt als we daadwerkelijk richting de 50-60% (volledige) vaccinatie gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:53

Cer schreef:
Dus dan hadden we nog een half jaartje moeten wachten?

Geen idee, ben geen epidemioloog. Probleem is dat die kerel ook een hoop populistisch gepraat had wat niet perse klopte dus net zo goed is het bla.

Bigone, weten ze al of die mutant in een niet-ingeente persoon ontstaan is dan?

Als het inderdaad is zoals Roodvos zegt dan is het gewoon click-bait nieuws dat met een bus zout te nemen is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:54

Dat hele artikel is raar.... er staat iets over dat deze 'golf' complexer is.. Let wel, er staat dus niets over een variant of iets.
En dan die losse anekdote over dat ademhalingsbuisje...
Ik denk dat de journalist een off day had ofzo?

Welke mutant? er staat niks over een mutant?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:56

Er is eerder een paniek artikel geweest dat er ineens percentueel meer jongeren geinfecteerd waren, maar dat was nogal een: dûh, logisch als je de ouderen ingeent hebt. Wellicht dezelfde journalist?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:58

Maar Sizzle.. jij leest dat artikel toch ook? hoe lees jij het dan?
Je geeft zelf aan "oei oei", dus je bent ergens van geschrokken denk ik? En je geeft iets aan over 'die nieuwe variant in Israel'.. ik zie dat niet staan in het artikel.
Hebben we het dan over hetzelfde artikel?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:04

Sizzle, het is toch bekend dat virussen elke keer en altijd muteren . De schatting over mutaties bij het Corona virus liepen maanden geleden al richting de 30.000 keer alleen zijn ze in enkele gevallen zo gemuteerd dat het aanpassing van vaccins behoeft. De zuid Amerikaanse variant blijkt veel ernstiger en dodelijker voor de jongeren, groot ophef maar na lezen blijkt de hoeveelheid slachtoffers nog steeds klein alleen wat meer dan bij de andere varianten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:55

Hebben jullie wel gezien dat dat artikel van 2 maanden geleden is? Dus hoe actueel is dat nu nog in Israël?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:01

Van wat ik net googelde gaat het best prima in Israel...
Dus of het handig is om oude links te plaatsen, is dus idd een goeie vraag :j

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:20

Sizzle schreef:
besita schreef:

Oei Oei, een artikel van 2 maanden geleden, is waarschijnlijk al ingehaald door de actualiteit. Wat mij betreft dus geen nieuwswaardige tekst meer.