Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:31

mariekeoo schreef:
het was meestal precies om 14 haha. Gisteren dan toevallig iets later. Wijsneus.

19 maart: 14:25
14 maart: 14:42
7 maart: 14:20
5 maart: 15:30

Electra63

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:33

Leuke discussie...…….. echt relevant ! ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:34

LadyMadonna schreef:
Sterkte HC....

Net een rare gewaarwording met de hond uit laten. Mensen die ineens aan de andere kant van de weg gaan lopen..
wellicht valt het kwartje

Nare gewaarwording? Zou tijd worden . Rare, excuus dan nog zou het tijd worden.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 23-03-20 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:34

Destination schreef:
mariekeoo schreef:
het was meestal precies om 14 haha. Gisteren dan toevallig iets later. Wijsneus.

19 maart: 14:25
14 maart: 14:42
7 maart: 14:20
5 maart: 15:30

+:)+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:35

bigone schreef:
LadyMadonna schreef:
Sterkte HC....

Net een rare gewaarwording met de hond uit laten. Mensen die ineens aan de andere kant van de weg gaan lopen..
wellicht valt het kwartje

Nare gewaarwording? Zou tijd worden .

N = R

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:37

34 patiënten overleden, 545 nieuwe patiënten, in totaal 4749 positief geteste personen.

Sinds gisteren zijn 545 mensen positief getest op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Daarmee komt het totaal aantal positief geteste mensen op 4749. Onder hen zijn 1230 mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn (geweest).

34 patiënten zijn sinds de vorige update overleden aan COVID-19. Er zijn in totaal 213 mensen overleden aan de ziekte. De leeftijd van de overledenen ligt tussen de 55 en 97 jaar. (de gemiddelde leeftijd bij overlijden is 82 jaar)

De meeste positief geteste mensen wonen in de provincie Noord Brabant, namelijk 1558 personen. Daarna zijn de meeste positief geteste mensen gemeld in Zuid-Holland (647) en Noord-Holland (600).

Het werkelijke aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt, maar vooral patiënten die zo ziek zijn dat ze in het ziekenhuis opgenomen worden en zorgverleners.

Bron: RIVM

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:39

Saar: ik was u al aan het appen :') Heb morgen consultatie dus zal het dan wel horen (of vragen)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:41

Hier morgen medicatie die niet uitgesteld kan en mag worden. Ben benieuwd of ik dan ook getest wordt.
En stel nou dat je het zonder het te weten al door gemaakt hebt? Zien ze dat ook?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:42

Destination schreef:
Het werkelijke aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt, maar vooral patiënten die zo ziek zijn dat ze in het ziekenhuis opgenomen worden en zorgverleners.

Het vermelde aantal besmettingen zegt derhalve NIETS.
Aangezien onveer 20% opgenomen moet worden én dat pas na 7 -10 dagen na besmetting is, kan je zelf nagaan hoeveel besmette personen er rondlopen.

Het cijfer van vandaag is 20% van 7-10 dagen terug.
...en zie verschillende parken, stranden, markten et al vórig weekeinde.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 23-03-20 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Dat is een hele lichte daling van aantal overleden , gelukkig. Aantal besmettingen ook iets minder maar dat zegt niets. Nu maar afwachten hoeveel er op de ic bij zijn gekomen, dat is een betere graadmeter.

kincsem

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:43

Ayasha schreef:
Hier morgen medicatie die niet uitgesteld kan en mag worden. Ben benieuwd of ik dan ook getest wordt.
En stel nou dat je het zonder het te weten al door gemaakt hebt? Zien ze dat ook?

Alleen als ze je bloed testen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:44

kincsem schreef:
Ik vind het aantal doden per dag in NL best nog wel fors (ook vergeleken met andere landen). https://www.worldometers.info/coronavirus/

Maar dat komt ook omdat in Nederland niet bekend is hoeveel mensen het virus hebben. In Duitsland wordt meer getest, waardoor het dodenaantal heel laag lijkt. Als Nederland net zo veel zou testen als Duitsland, zou het er waarschijnlijk heel anders uit zien.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:47

Huertecilla schreef:
Destination schreef:

Aangezien onveer 20% opgenomen moet worden én dat pas na 7 -10 dagen na besmetting is, kan je zelf nagaan hoeveel besmette personen er rondlopen.

Dat is toch geen nieuwe informatie? Er wordt iedere dag deze opmerking bij geplaatst...

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:49

Destination schreef:
kincsem schreef:
Ik vind het aantal doden per dag in NL best nog wel fors (ook vergeleken met andere landen). https://www.worldometers.info/coronavirus/

Maar dat komt ook omdat in Nederland niet bekend is hoeveel mensen het virus hebben. In Duitsland wordt meer getest, waardoor het dodenaantal heel laag lijkt. Als Nederland net zo veel zou testen als Duitsland, zou het er waarschijnlijk heel anders uit zien.

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar bijv. UK of België (waar volgens mij ook niet heel veel getest wordt) lijken het m.b.t. dagelijks aantal doden wel iets beter te doen.

Ik hoop maar dat de curve spoedig gaat afvlakken en er in NL intensiever getest gaat worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:52

PSvanLot schreef:
Huertecilla schreef:

Dat is toch geen nieuwe informatie? Er wordt iedere dag deze opmerking bij geplaatst...

Is iedereen zich er ook van bewúst wat die opmerking inhoudt? Dat er vórig weekeinde pakweg 20.000 besmetten rondliepen? Dus ook in de druktes?
Staat dát ergens??

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:53

We moeten niet het aantal doden zien tov het aantal besmettingen, maar vergelijken tussen landen kan wel.
Er staan op dit moment maar 7 landen die meer doden hebben dan wij, en allen veel meer inwoners. Als je de landen uitsluit waar het al uit de hand is gelopen en de USA waar het inwonersaantal echt heel veel meer is, doet NL het echt niet goed...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:01

Huertecilla schreef:
PSvanLot schreef:

Is iedereen zich er ook van bewúst wat die opmerking inhoudt? Dat er vórig weekeinde pakweg 20.000 besmetten rondliepen? Dus ook in de druktes?
Staat dát ergens??

Wat dénk je zélf?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:02

Nirvana_ schreef:
We moeten niet het aantal doden zien tov het aantal besmettingen, maar vergelijken tussen landen kan wel.
Er staan op dit moment maar 7 landen die meer doden hebben dan wij, en allen veel meer inwoners. Als je de landen uitsluit waar het al uit de hand is gelopen en de USA waar het inwonersaantal echt heel veel meer is, doet NL het echt niet goed...

Wees voorzichtig met de cijfers. Zefs het aantal sterfgevallen is beperkt betrouwbaar. Verder is het probleem niet dat er mensen dood gaan. Er gaan elke dag mensen dood aan een veelheid van dingen waar we ons niet druk over maken.

Het probleem is het aantal wat opgenoemen wordt en intensieve zorg nodig heeft. Dat maakt alle andere dingen, zelfs een been breken of serieuze complicaties bij een bevalling ineens veel problematischer en geplande operaties zijn snel helemaal niet meer mogelijk.

Hier in Spanje zijn er inmiddels 3200 besmettingen onder het medisch personeel. Zie je het échte probleem?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:04

Ik lees al 2 topics mee.
Ik woon net over de grens in Duitsland (letterlijk een paar meter) en hier in Duitsland op straat is het echt uitgestorven. Een enkele auto en soms een vlugge wandelaar met een hond.
De speeltuin in de straat is helemaal leeg (van de week nog wel gezinnetjes).
Ik liep net even gauw de grens over naar de Nederlandse supermarkt, en daar zie ik dat het zeker wel rustiger is dan normaal op een maandag. Maar de mensen die er wél zijn, hebben het echt nog niet begrepen: dames die gezellig naast elkaar staan te kletsen voor de ingang (ik ben dus demonstratief op 3 meter afstand blijven staan om te wachten met naar binnen gaan).
Ook kwam ik een vader tegen die al bellend door de winkel slenterde, totaal afgeleid door zijn gesprek. Pas na hem twee keer gepasseerd te zijn zag ik dat zijn 2 koters vrij rond liepen in de winkel en vrolijk alle tussen de boekjes en zakken snoep stonden te graaien. Kinderen van een jaar of 4 en 5. Er waren niet zoveel mensen in de winkel, de meesten houden ook netjes die afstand, maar de oudere dames met hun karretje die zich gewoon overal tussen proppen als je net bij het koelschap staat... :x
Er is echt nog veel verbetering te behalen...

Zelf hoor ik wegens mijn zware astma en zwakke longen bij de risicogroep. Ik zit ook al voor de 2e week thuis uit voorzorg, omdat ik in de ouderenzorg werk. Ik ben dus in zelf-isolatie en mag alleen voor medische dingen of een boodschap op pad. (En dat doe ik dus zo gering mogelijk)
Ik woon in de Duitse deelstaat met het hoogste aantal besmettingen, in mijn kleine dorpje zijn ook inmiddels ongeveer 10 bevestigde besmettingen. Vanaf gister zie ik regelmatig zowel Duitse als Nederlandse politieauto’s rond rijden. (die werken samen in het grensgebied, net als ambulance en brandweer)
Er wordt ook nog steeds overlegd over een grenssluiting met Nederland, waarbij men alleen voor werk of mantelzorg over de grens mag gaan (met een certificaat). (Bron: de Gelderlander )

Ik ben benieuwd naar de persconferentie vanavond, en het verdere verloop van deze week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:11

Deze plaatste net iemand in een ander topic.

Het relativeert het plaatje met cijfers dat steeds rondgaat, ook hier, waarbij NL en Italië vergeleken worden en waarbij wij Italië achterna lijken te gaan. De startdag van de 2 landen in dat overzicht lijkt nogal willekeurig gekozen. Als je dat plaatje begint op de dagen dat de eerste dode viel in beide landen ziet het er heel anders uit.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... et-zo-snel

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:13

Maar hoeveel mensen zullen er dan wel ongeveer besmet zijn in Nederland? Iemand die een schatting durft te doen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:22

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:22

Storm schreef:
Maar hoeveel mensen zullen er dan wel ongeveer besmet zijn in Nederland? Iemand die een schatting durft te doen?

Geen schatting maar aangezien 80 % niet of nauwelijks ziek word en 20 % zieker waarvan ongeveer 5 % medische hulp nodig heeft dan kun je wel nagaan dat de bevestigde besmettingen , ong 5000 die 5% is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:23

Bereken van de echt veel testende landen (Duitsland en Zuid-Korea?) het percentage sterfte en vul bij dat percentage onze sterftecijfers in.
Of op zijn minst x5, aangezien de schatting is dat 15-20% in het ziekenhuis beland en dus getest wordt.