Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Xyris schreef:Is dit nou de eerste officiele tornado hier in Nederland? Of mag je dit nog geen tornado noemen? Ik probeer het te vinden op internet, maar er wordt in het verleden afwisselend gesproken over windhoos en tornado's, dus ik weet niet zo goed hoe het nou zit.
Lithya schreef:LoveGLove waar viel de wervelwind die onder andere in Nijelamer een complete boerderij verzet heeft 3 jaar geleden dan onder? Categorie II?
Hiraeth schreef:Dat zou in theorie wel kunnen werken, maar ik denk dat het in de praktijk het handigste is om wel één schaal te hanteren. Natuurlijk is de EF-schaal gecreëerd met het idee dat er voor een bepaalde hoeveelheid een [x] windsnelheid nodig is, waardoor tornado's die normaliter geen rating zouden krijgen (te ver van de radar, niet waargenomen, in de middle of nowhere etc.) in veel gevallen tóch een rating kunnen krijgen die correspondeert met een vermoedelijke windsnelheid. Alleen heb je dus die bijzondere gevallen waarin dat dus niet werkt, zoals dus Jarrell die als een stilstaande grasmaaier boven een woonwijk hing en de El Reno tornado die nauwelijks gebouwen raakte.
Dit is bijvoorbeeld een schadebeeld van de Jarrell tornado. Je ziet dus alleen de fundering nog van het huis, de rest is er allemaal af.
[ [url=m/ormNVF.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hout was gespiest in de vangrail van de nabijgelegen grote weg (!), asfalt was op bepaalde stukken helemaal weggeschraapt en zonder in al te veel grafische details te treden - maar van de slachtoffers (zowel mens als dier) waren eigenlijk alleen nog maar puzzelstukjes over. Ik denk dat voor mij persoonlijk Jarrell voelt als één van de meest 'extreme' gevallen aller tijden, hoewel de Hackleburg - Phil Campbell tornado ook bizar was. Deze tornado ging, in tegenstelling tot die van Jarrell, met een razendsnel tempo door Alabama heen en liet een spoor van bizarre schade achter die niet heel veel onderdoet aan Jarrell - zoals het omploegen van hele stukken land, het geheel de bast van bomen strippen en zelfs een betonnen gietsel (heel technisch dit) die deze tornado uit de grond wrikte. Bij deze tornado kwamen ook maar liefst 72 mensen om, wat best veel is gezien het voornamelijk dunbevolkte gebied waar deze tornado langs trok.
Let vooral in dit filmpje op hoe onduidelijk de tornado eigenlijk is om te zien. Dit voelt vergelijkbaar aan met de tri-state tornado, die destijds werd beschreven als 'een muur van mist'.
[ Video ]
'Historische' tornado's en verhalen is een beetje mijn favoriete ding van storm chasen tbh. Ik ben niet echt heel goed in het analyseren van weerdata (hoewel ik de basis wel weet) en positionering voor naderend onweer, maar terug in de geschiedenis duiken vind ik altijd heel interessant. Ik weet ook iets te veel datums uit m'n hoofd als het gaat om extreem weer.
Hiraeth schreef:Als er weer een keer fatsoenlijke kansen zijn in Nederland/Belgie/West-Duitsland dan wil ik wel een korte beschrijving geven van wie/wat/waar.Dan kunnen Bokkers misschien toch 'om de hoek' chasen!