Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 19:43

Is dit nou de eerste officiele tornado hier in Nederland? Of mag je dit nog geen tornado noemen? Ik probeer het te vinden op internet, maar er wordt in het verleden afwisselend gesproken over windhoos en tornado's, dus ik weet niet zo goed hoe het nou zit.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:44

Xyris schreef:
Is dit nou de eerste officiele tornado hier in Nederland? Of mag je dit nog geen tornado noemen? Ik probeer het te vinden op internet, maar er wordt in het verleden afwisselend gesproken over windhoos en tornado's, dus ik weet niet zo goed hoe het nou zit.

Even uit mijn hoofd is er 1 keer een EF2 tornado geweest in de jaren 50 of 60 geloof ik. Er zijn ook wel een paar EF1 tornado's geweest denk ik, maar her meeste is echt wel windhoos :D

Maar dat is uit mijn hoofd dus ik weet het niet zeker :=

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 22:56

Ik zie hier wat verwarring over de tornado in Zierikzee, dus ik ga even een kleine mini-FAQ maken. Excuses dat het misschien wat laat is, maar ik zat vandaag in Amsterdam om 'heerlijk' te shoppen na m'n laatste collegedag. Lees: sprinten van winkel naar winkel tijdens enkele hoosbuien. :D

Wat is het verschil tussen een windhoos, mini tornado en tornado?

In veel gevallen zijn 'windhoos' en 'tornado' synoniemen van elkaar, maar in Nederland wordt het woord windhoos doorgaans gebruikt in de volksmond en in de media. Ik denk zelf omdat, door de tijd heen, het woord tornado een associatie heeft opgebouwd met 'Amerikaanse' tornado's waar men van hoort via het nieuws. Het wrange is echter dat deze grote Amerikaanse tornado's een klein percentage uitmaken van het totale aantal tornado's in Amerika, en dat dus dat beeld misschien niet helemaal terecht is.

Anderzijds zou je het kunnen hebben over een verschil tussen een 'landspout' en een 'tornado' qua Engelstalige terminologie. Doorgaans is een landspout (of waterspout) een wervelwind die ontstaat uit een niet-Supercellulaire situatie, door bijvoorbeeld kleine temperatuursverschillen, invloed van andere buien e.d. Echter voldoen deze volgens de officiële terminologie alsnog aan de 'eisen' van het zijn van een tornado. Elke landspout is in feite een tornado, maar niet elke tornado is een landspout.

Europese projecten zoals Tornadoliste (https://tornadoliste.de/) hanteren bovenstaand idee en benaderen waterhozen dus ook als tornado's. Als je alle vormen van wervelwinden meetelt als tornado's, komen er gemiddeld genomen zelfs meer tornado's per vierkante kilometer voor in het Verenigd Koninkrijk en Nederland, dan in Amerika.

De term 'mini tornado' is eigenlijk een onzin verzinsel om enerzijds de spanning mee te brengen van het woord 'tornado', maar anderzijds te impliceren dat het een kleine variant is. Dat vind ik persoonlijk allereerst niet respectvol tegenover de slachtoffers en ten tweede laat het zien dat de schrijver niet echt de achtergrondkennis heeft die nodig is.

Wat voor sterkte was deze tornado?

Wij zijn niet gekwalificeerd om van achter ons scherm te bepalen hoe sterk deze tornado was. Tornado's worden volgens de EF-schaal (Enhanced Fujita) gerangschikt op basis van de hoeveelheid schade die is ontstaan in relatie tot hoe goed een gebouw in elkaar gezet was. De zwaarste categorie van de soort krijgt het voor elkaar om goed gebouwde huizen van de fundering af te blazen, waardoor er in feite 'niets' meer overblijft om schade aan te bepalen. Vandaar dat de schaal ook in theorie niet verder kan dan 5, ondanks dat mensen nog wel eens willen zeggen dat een bepaalde tornado het label 'EF-6' verdient.

Daarbij is de EF-schaal heel Amerikaans in opzet en is er in 2017 een initiatief begonnen door onder andere Pieter Groenemeijer om een Europese variant te maken, de IF-schaal. Onlangs heeft hij mee geholpen aan een schaalbepaling voor een tornado in Tsjechië een jaar geleden, waarbij je ziet dat het bepalen van de kracht van een tornado behoorlijk wat kennis vereist: https://www.essl.org/cms/report-publish ... june-2021/

Naast de IF-schaal gebruiken de Britten, die erg actief zijn ook qua tornado onderzoek in Europa, de 'Torro' schaal. Deze heeft meer tussenstapjes, waardoor er vooral in de lagere windsnelheden een specifieker beeld van schade kan worden geleverd. Dit omdat het merendeel van de geobserveerde tornado's in Europa vaak in de EF-0 tot en met EF-2 categorie valt.

Als ik zelf een gok zou doen, zou ik een gedeelte van de schade als EF-2 markeren denk ik, gezien ik een foto heb gezien waarbij een dak in zijn geheel van een huis geblazen was. Dit correspondeert met de beschrijving: "EF-2: Considerable damage. Roofs torn from frame houses; mobile homes demolished; boxcars pushed over; large trees snapped or uprooted; light objects become projectiles." Echter hangt dit dus af van de stevigheid van de daken in kwestie en heb ik niet de bouwkundige kennis noch de gedetailleerde foto's om hier dus wat over te zeggen. Hoger dan EF-0 scoort de tornado uit Zierikzee sowieso.

Zoals een vriend van mij heel goed reageerde op iemand die vanuit thuis probeert deze tornado een classificatie te geven: "Het is net als zeggen dat je vochtig bent, terwijl je in een sloot staat."

Is dit de eerste officiële tornado in Nederland?

Nee, Nederland heeft enkele imponerende (en minder imponerende) tornado's in haar geschiedenis gehad. Per jaar komen er een behoorlijk aantal voor. Een groot gedeelte komt voort als kortstondige wervelwind in een buienlijn, in het bijzonder in de najaar/winterperiode waarin de combinatie storm+buienlijn voorkomt, waardoor er lokaal net genoeg potentie is voor een kortstondige tornado (zoals in IJhorst op de camping in februari 2020: https://www.rtvoost.nl/nieuws/325725/wi ... -schrikken). Als tweede kent Nederland veel waterhozen, die soms dodelijke gevolgen hebben als ze de kust raken. Het bekendste voorbeeld is daarvan Ameland in 1972: https://nl.wikipedia.org/wiki/Windhozen ... g_Duinoord.

Daarbij heeft Nederland ook in de afgelopen eeuw enkele grote tornado's gehad. Het gekste voorbeeld is Borculo (1925) met twee jaar daarna Neede (1927). Vanwege de periode is hier natuurlijk wel wat discussie over, maar over Borculo wordt onder andere dit geschreven: "Wat zich tegen de klok van 19 uur op 10 augustus 1925 in Borculo precies heeft afgespeeld is nog altijd een punt van discussie. Mogelijk was het een F4 tornado met een diameter van een à twee kilometer, maar misschien ook een valwind: een grote hoeveelheid (door verdamping van neerslag afgekoelde) lucht die met een noodvaart naar beneden stort en zich aan de grond manifesteert als exceptioneel zware windstoten. " (Wikipedia) en over Neede: "Hoewel de ramp als cycloon werd aangeduid, ging het volgens huidige inzichten om een buienlijn met daarin een F4-tornado. De buienlijn trok een schadespoor van soms vierhonderd tot vijfhonderd meter breed vanaf Millingen aan de Rijn, Didam, Doetinchem, Lichtenvoorde, Beltrum en Neede richting noordoosten. De tornado trok diagonaal over de toenmalige gemeente Eibergen, maar trof geen kern. Wel vielen in die gemeente de meeste dodelijke slachtoffers. Er vielen in totaal tien doden en honderdvijftig gewonden. Verder richting noordoosten richtte de tornado veel schade aan in het landelijke Ambt Delden en trok deze over het Tusveld tussen Almelo en Borne verder richting Tubbergen en de Duitse grens."

In 1950 trok er een grote tornado over de veluwe: "Tijdens de storm trok een F3-F4[1] tornado, met een schadespoor van 400 tot 1400 meter breed en een lengte van 46 kilometer, dwars over de Veluwe. De tornado trok over Wekerom/Harskamp, Kootwijk, de spoorlijn Amsterdam - Zutphen en Kroondomein Het Loo, om te eindigen enkele kilometers voor Vaassen ter hoogte van de lijn Tongeren/Wissel bij Epe. Doordat de tornado over dunbevolkt gebied trok bleef het aantal vernielde huizen beperkt. Er viel één zwaargewonde. Een oppervlakte bos van in totaal 460 hectare leed ernstige schade en hoogspanningsmasten waaiden omver.[2]" Sommige bronnen willen ook discussiëren dat deze tornado zelfs een F5 was, maar omdat de tornado voornamelijk via bomen trok is het moeilijk om op basis van nieuwsberichten en foto's de tornado deze categorie toe te delen.

Het meest recente grote voorbeeld is Chaam en Tricht op 25 juni 1967. Deze staat mij emotioneel heel erg bij omdat ik één van de slachtoffers heb gesproken. De intussen oudere dame woonde op een hoekhuis, waarbij haar huis nog stond, maar het 'overdwarse' gedeelte van de straat was helemaal plat. In dat gedeelte waren 7 (!) mensen omgekomen. Ze beschreef de dag als typisch warm, waarbij ze eerst dus een duik hadden genomen in het nabijgelegen riviertje. Toen de nieuwsberichten naderen van onweer met tornado's in Frankrijk, hadden ze besloten voor de zekerheid maar in de tuin te gaan badderen. Niet vanwege de tornado's, 'want die kwamen toch niet in Nederland', maar vanwege het naderende onweer. Toen de lucht begon te betrekken waren ze naar binnen gegaan, nog niets vermoedend van het naderende onheil. Zelfs toen stof en vuil door de lucht dwarrelde wist ze nog niet wat er gaande was. Haar man was gelukkig beter bij zinnen en beviel haar om de baby uit de wieg te halen boven en om beneden in de gang te verzamelen. Die beslissing redde een leven, omdat na die tijd hout als speren door de wieg heen gespleten was.

Afbeelding

Een ander bekend voorbeeld is de Domkerk, waar in 1674 een tornado er voor zorgde dat het middenschip in stortte. Het puin heeft er zo'n 100 jaar gelegen en deze plek werd later een soort homo ontmoetingsplek (en later een plek om deze mensen ter dood te veroordelen). Er zit dus een sterke verbintenis tussen het ontstaan van het Domplein en het plakkaat ter nagedachtenis van de homogemeenschap op het plein.

Recenter zijn er ook nog wel indrukwekkende tornado's geweest. In Amerika hanteren ze de term 'significant tornado' vanaf de EF-2 categorie, waarvan er de afgelopen jaren ook meerdere in Nederland zijn geweest. Schade zoals in Tricht hebben we echter al sinds 1967 niet meer gezien.

Hoe kon deze tornado zonder waarschuwing plaatsvinden?

Misschien geen vraag die al was gesteld, maar ik merk dat de vraag toch speelt. Mede door de 'Joh, je had in Nederland moeten blijven!' opmerking die nu storm chasers krijgen die in Beieren zitten. :D

Op dit moment wordt er nog een flinke discussie gehouden over de vorming van deze tornado. In eerste instantie was het aannemelijk om er van uit te gaan dat het om een waterhoos ging die aan land terecht kwam, maar radarbeelden tonen toch wel iets serieuzere rotatie aan. Er is dus een kansje dat deze bui lokaal supercellulaire trekjes kreeg met hulp van lokale factoren zoals een convergentielijn, warmer water en buien die in de omgeving liggen (de 'outflow' van een bui kan bijvoorbeeld voor windschering zorgen bij een andere bui).

Kort gezegd: deze tornado was een kwestie van inzoomen op heel veel kleine factoren die van te voren moeilijk zijn om tot in deze details vast te leggen. Het 'voorspellen' van klassieke taferelen met losse, op zichzelf staande en stabielere supercellen is al moeilijk genoeg. Dit soort mini-chaoten zorgen wat dat betreft voor alleen maar stennis.

Wat moet ik eigenlijk doen als er wél een tornado komt?

Omdat ik het toch belangrijk vind dat mensen ergens de achtergrondkennis bevatten voor het geval ze een lot uit de ongelukslotterij trekken, benoem ik nog even wat je moet doen als deze situatie je overvalt. Je mag het overdreven vinden om dit aan te stippen, maar gezien er toch iemand is omgekomen in deze onverwachte situatie wil ik hier even mee afsluiten.

Ben je thuis of in een ander gebouw? Zorg dan dat je zoveel mogelijk muren hebt tussen jou en de buitenwereld op de beganegrond of in een ondergrondse locatie. Voor de zekerheid kun je zaken als kussens, matrassen e.d. gebruiken om bovenop je te leggen. Ook een badkuip (met bovenop je dus bescherming) kan functioneren als bescherming.

Ben je buiten? Begeef je dan zo snel mogelijk naar binnen. Mocht er geen huis in de buurt zijn, dan is een greppel je beste kans. Hou jezelf zo laag mogelijk en bescherm je hoofd.

Ben je in de auto? Parkeer dan in ieder geval nooit (!) onder een brug of viaduct, aangezien dit functioneert als een windtunnel. Als het mogelijk is om veilig weg te rijden adviseer ik dat*. Weet je niet welke richting de tornado zich in beweegt, dan is het handiger om buiten de auto een veilige plek te vinden.

* Niet het Amerikaanse advies, maar als de situatie er naar is kan ik me voorstellen dat dit als de prettigste optie voelt.

--

Als afsluiting: tornado's zijn zo 'oerhollands' als het maar kan, alleen komen ze niet frequent genoeg voor om collectief in ons geheugen opgenomen te zijn als een Nederlands fenomeen. Klimaatverandering heeft nog niet een meetbare correlatie met tornado's in Nederland (ik heb zelfs het vermoeden dat het 'minder' frequent is, omdat we steeds vaker een 'saai' weerpatroon krijgen) en complottheorieën als HAARP zijn echt dikke vette onzin.

Ik hoop dat mijn tekst een beetje coherent is. Ik ben best gaar eigenlijk, dus waarschijnlijk staan er wat kromme zinnen in. Ik wilde alleen even zorgen dat er wat verduidelijking kwam, aangezien er toch behoorlijk wat vragen voorbij kwamen. :o :D Daardoor ga ik wel wat kort door de bocht met sommige antwoorden, dus mocht je ergens iets meer over willen weten dan hoor ik het graag! En wie weet kunnen andere mensen ook antwoorden, gezien hier toch wel een paar mensen met ook veel kennis zitten. :D

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 23:06

LoveGLove waar viel de wervelwind die onder andere in Nijelamer een complete boerderij verzet heeft 3 jaar geleden dan onder? Categorie II?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 05:53

Wow, duidelijke uitleg hoor, dank daarvoor!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 06:53

Lithya schreef:
LoveGLove waar viel de wervelwind die onder andere in Nijelamer een complete boerderij verzet heeft 3 jaar geleden dan onder? Categorie II?

Oh geen idee. Wat ik zei had ik van internet af gehaald.

Vanuit de uitleg van Hiraeth had ik dus wel gelijk dat in beide 1950 en in de jaren 60 grote tornado's waren geweest, maar die waren, zoals ik het hier allebei groter dan een F2. Die van 67 staat niet specifiek bij hoe groot die was. Ik had haar bericht nog niet helemaal gelezen gezien ik echt net wakker ben en mijn hersenen nog niet helemaal werken :')
Maar ik ga het vanmiddag wel even goed doorlezen. Tis inderdaad wel een mooie uitleg. Ik wist wel al dat de F schaling meer wordt gebruikt voor hoeveel schade een tornado aanricht dan voor hoe groot ze echt zijn.

Ik gok als het om 1 boerderij gaat en er verder geen doden zijn gevallen, het een F1 zou zijn geweest. Maar das een pure gok. Moet je niet mijn woord voor nemen. Ik probeer gewoon je vraag te beantwoorden :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 07:02

Voor twee? Jaar terug is er ook nog een tornado vanuit Nijmegen naar de Veluwe getrokken. Was een heel lang spoor. Hij ontstond ongeveer achter ons huis en wij stonden toen op de zolder en waren bang dat de dakkapel er af zou waaien :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 07:18

Marjan, was dat toen geen downburst? (Wellicht heb ik een andere gebeurtenis in gedachten)

@Hiraeth, helder stuk. Dank je wel

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:00

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:25

Ik had inderdaad dan een andere gebeurtenis in mijn herinnering

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:55

Die laatste weet ik nog goed. := Ik was aan het bellen met iemand om te waarschuwen dat er zuidelijker al een ravage was en dat het daar mogelijk overkwam. Er werd nog gezegd nee het is rustig hier. Gevolgd door een paniekerig o sjit het gaat fout en daarna een verbroken verbinding %) dat was wat minder tof zullen we maar zeggen. -O- Gelukkig hadden ze net de zijkant van de ellende over zich heen gehad. Maar wat een ravage spoor was dat.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:10

Ik mis ergens wel een beetje de mensen die echt gingen chasen in dit topic :o nu is het vooral een weertopic geworden. Maar ook niet erg hoor :)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:53

OW dat vind ik niet, in een weertopic wordt ook gewoon gezegd over het mooie weer.
Hier is het wel alleen als het gewoon echt slecht weer wordt, met foto's van desbetreffend slecht weer..
:D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:00

Ik mis het echte stormjagen ook wel in dit topic.

Mensen met diepe angst voor onweer (ik bagatelliseren die angst overigens niet)
Mensen die van reguliere hagelstenen foto's plaatsen,
Of algemeen over slecht weer praten is toch écht anders dan hoe dit topic ooit begon.

Zo gaat dat soms, topics veranderen in de loop van de tijd.

Maar ik snap een voorgaand bericht dus wél heel goed.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 10:50

Dat wel, maar ik denk dat het topic ook wat 'saaier' is omdat er op weer gebied niet enorm veel spannende gebeurt in Nederland de laatste tijd. Mocht er weer op grotere schaal extreem weer voorkomen of in ieder geval mooie structuren, dan is het juist leuk dat mensen uit het hele land hun observeringen plaatsen en misschien zelfs dingen herkennen. :D Maar soms mis ik inderdaad ook een Jolien of een Nenah die met supervette verhalen komt. :D

Nog even een toevoeging op hierboven qua het gebruik van F vs EF - De Fujita schaal werd gecreëerd nalv de tornado outbreak van 1974 en was vooral gebaseerd op windsnelheden. Na aan report in 1997 van de Jarrell tornado in Texas is de Fujita schaal op de schop gegaan.

De Jarrell tornado was namelijk een bijzonder geval. De tornado bewoog tegen de richting in en ging heel langzaam. Daardoor ontstond er lokaal schade die vaak nog wordt gezien als de meest intense schade afkomstig van een tornado. Bij deze tornado hebben de meeste mensen de protocollen gevolgd qua zichzelf in veiligheid brengen, maar helaas was deze tornado zo sterk dat je hem boven de grond niet kon overleven. Echter volgde hier wel vraagstukken over, want de trage snelheid zorgde er voor dat wetenschappers zich af vroegen of een zelfde soort schade niet mogelijk was met windsnelheden lager dan een F5. Uit het rapport bleek dat de Jarrell tornado ook een F3 geweest kon zijn om een zelfde schadebeeld te creëren - als je een flinke tornado neerzet op een locatie, is alles wel kapot.

Wat volgde was dus de Enhanced Fujita schaal, waarin de mate van schade bepaalt wat de kracht is. Dit geeft echter ook problemen, omdat in sommige gevallen grote tornado's geen gebouwen raken op het moment dat ze op z'n hevigst zijn. Een voorbeeld is de El Reno tornado uit 2013 die maar liefst 4,2km breed was. Omdat deze tornado dichtbij mobiele radars was, konden meteorologen meten dat de windsnelheden binnen de tornado genoeg waren voor een hoogste categorie. Echter heeft deze tornado 'slechts' gezorgd voor EF-3 schade, waardoor deze tornado nu door het leven gaat als een EF-3 ipv EF-5. Ik verwacht dus dat de schaal binnenkort nog wel weer opnieuw bekeken gaat worden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:24

Klinkt eigenlijk alsof er 2 schalen naast elkaar zouden moeten komen.

Schaal voor fysieke kracht (windsnelheden, kracht, etc)
Schaal voor ontstane schade.

Dan zou je bijvoorbeeld een

5,2 kunnen krijgen (zeer sterke kracht, schade viel mee)

Of een

3,5 (middelmatige kracht, zéér veel schade)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 11:41

Dat zou in theorie wel kunnen werken, maar ik denk dat het in de praktijk het handigste is om wel één schaal te hanteren. Natuurlijk is de EF-schaal gecreëerd met het idee dat er voor een bepaalde hoeveelheid een [x] windsnelheid nodig is, waardoor tornado's die normaliter geen rating zouden krijgen (te ver van de radar, niet waargenomen, in de middle of nowhere etc.) in veel gevallen tóch een rating kunnen krijgen die correspondeert met een vermoedelijke windsnelheid. Alleen heb je dus die bijzondere gevallen waarin dat dus niet werkt, zoals dus Jarrell die als een stilstaande grasmaaier boven een woonwijk hing en de El Reno tornado die nauwelijks gebouwen raakte.

Dit is bijvoorbeeld een schadebeeld van de Jarrell tornado. Je ziet dus alleen de fundering nog van het huis, de rest is er allemaal af.

Afbeelding

Hout was gespiest in de vangrail van de nabijgelegen grote weg (!), asfalt was op bepaalde stukken helemaal weggeschraapt en zonder in al te veel grafische details te treden - maar van de slachtoffers (zowel mens als dier) waren eigenlijk alleen nog maar puzzelstukjes over. Ik denk dat voor mij persoonlijk Jarrell voelt als één van de meest 'extreme' gevallen aller tijden, hoewel de Hackleburg - Phil Campbell tornado ook bizar was. Deze tornado ging, in tegenstelling tot die van Jarrell, met een razendsnel tempo door Alabama heen en liet een spoor van bizarre schade achter die niet heel veel onderdoet aan Jarrell - zoals het omploegen van hele stukken land, het geheel de bast van bomen strippen en zelfs een betonnen gietsel (heel technisch dit :+) die deze tornado uit de grond wrikte. Bij deze tornado kwamen ook maar liefst 72 mensen om, wat best veel is gezien het voornamelijk dunbevolkte gebied waar deze tornado langs trok.

Let vooral in dit filmpje op hoe onduidelijk de tornado eigenlijk is om te zien. Dit voelt vergelijkbaar aan met de tri-state tornado, die destijds werd beschreven als 'een muur van mist'.

'Historische' tornado's en verhalen is een beetje mijn favoriete ding van storm chasen tbh. Ik ben niet echt heel goed in het analyseren van weerdata (hoewel ik de basis wel weet :D) en positionering voor naderend onweer, maar terug in de geschiedenis duiken vind ik altijd heel interessant. Ik weet ook iets te veel datums uit m'n hoofd als het gaat om extreem weer. :o

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:03

Maar voor de mensen die het saai vinden dat er geen chasers in het topic zitten. Wellicht zelf eens doen en ons laten meegenieten? :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 13:34

Als er weer een keer fatsoenlijke kansen zijn in Nederland/Belgie/West-Duitsland dan wil ik wel een korte beschrijving geven van wie/wat/waar. :j Dan kunnen Bokkers misschien toch 'om de hoek' chasen! :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:39

Ja leuk!! Ik heb nu gewoon geen tijd maar goed je weet nooit :D

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:20

Hiraeth schreef:
Dat zou in theorie wel kunnen werken, maar ik denk dat het in de praktijk het handigste is om wel één schaal te hanteren. Natuurlijk is de EF-schaal gecreëerd met het idee dat er voor een bepaalde hoeveelheid een [x] windsnelheid nodig is, waardoor tornado's die normaliter geen rating zouden krijgen (te ver van de radar, niet waargenomen, in de middle of nowhere etc.) in veel gevallen tóch een rating kunnen krijgen die correspondeert met een vermoedelijke windsnelheid. Alleen heb je dus die bijzondere gevallen waarin dat dus niet werkt, zoals dus Jarrell die als een stilstaande grasmaaier boven een woonwijk hing en de El Reno tornado die nauwelijks gebouwen raakte.

Dit is bijvoorbeeld een schadebeeld van de Jarrell tornado. Je ziet dus alleen de fundering nog van het huis, de rest is er allemaal af.

[ [url=m/ormNVF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hout was gespiest in de vangrail van de nabijgelegen grote weg (!), asfalt was op bepaalde stukken helemaal weggeschraapt en zonder in al te veel grafische details te treden - maar van de slachtoffers (zowel mens als dier) waren eigenlijk alleen nog maar puzzelstukjes over. Ik denk dat voor mij persoonlijk Jarrell voelt als één van de meest 'extreme' gevallen aller tijden, hoewel de Hackleburg - Phil Campbell tornado ook bizar was. Deze tornado ging, in tegenstelling tot die van Jarrell, met een razendsnel tempo door Alabama heen en liet een spoor van bizarre schade achter die niet heel veel onderdoet aan Jarrell - zoals het omploegen van hele stukken land, het geheel de bast van bomen strippen en zelfs een betonnen gietsel (heel technisch dit :+) die deze tornado uit de grond wrikte. Bij deze tornado kwamen ook maar liefst 72 mensen om, wat best veel is gezien het voornamelijk dunbevolkte gebied waar deze tornado langs trok.

Let vooral in dit filmpje op hoe onduidelijk de tornado eigenlijk is om te zien. Dit voelt vergelijkbaar aan met de tri-state tornado, die destijds werd beschreven als 'een muur van mist'.
[ Video ]

'Historische' tornado's en verhalen is een beetje mijn favoriete ding van storm chasen tbh. Ik ben niet echt heel goed in het analyseren van weerdata (hoewel ik de basis wel weet :D) en positionering voor naderend onweer, maar terug in de geschiedenis duiken vind ik altijd heel interessant. Ik weet ook iets te veel datums uit m'n hoofd als het gaat om extreem weer. :o

Interessant :oo

De bui zelf alleen beweegt alsof het de trein moet halen. Jeetje wat gat die snel :=

Hiraeth schreef:
Als er weer een keer fatsoenlijke kansen zijn in Nederland/Belgie/West-Duitsland dan wil ik wel een korte beschrijving geven van wie/wat/waar. :j Dan kunnen Bokkers misschien toch 'om de hoek' chasen! :D

Yasss, ik wil me er ook weer wat meer in gaan verdiepen. Ik had zo mijn periode dat ik er super geïnteresseerd in was. Dus ik denk dat ik dat binnenkort ook maar weer eens doe :j

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:18

Bedankt Hiraeth voor de informatie. Ik vind het altijd erg interessant.
Dus als je meer kennis te delen hebt.... :D

Een jaar geleden had ik nog een geweldig uitzicht vanaf de 9de verdieping. Inmiddels samenwonend in een dorpje dus weinig vrij zicht.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 12:44

:D

Voor morgen trouwens potentieel wat interessante onweerskansen. Ik heb zelf nog niet gekeken naar weerkaarten en me dus niet heel erg in de materie verdiept, maar gelukkig word ik via WhatsApp gevoederd.

Deze komt van Jolien en de run is van gisteravond, dus ongetwijfeld is het wat anders geworden nu. Het geeft me echter wel wat stof om over te praten.

Afbeelding

De gebogen lijnvorming boven de grens van Overijssel en Drenthe is potentieel interessant, omdat dit gepaard kan gaan met de nodige wind en een fraaie shelf cloud aan de voorzijde. Als je op een radar een vergelijkbare aflijning ziet met dus geen pruttelregen voor een gebied met zwaardere neerslag, geeft dat vaak aan dat er wat moois aan de voorkant te zien is. Voor morgenavond (deze kaart is volgens mij van 18u) dus de moeite waard om even op te letten.

Daarbij zie je boven Duitsland nog enkele losse buitjes. Dit soort losstaande prefrontale buien hebben vaak de potentie om stevig uit te pakken, omdat ze alle ingrediënten die in de lucht hangen zelf nog op kunnen snoepen. Je ziet op dit model duidelijk waar het front hangt (West NL).

Mocht je dus ooit op de radar, of misschien morgen zelfs, een vergelijkbare situatie zien is het dus de moeite waard om even naar het landelijke gebied te rijden om een kijkje te nemen. :)

Het kan zijn dat de huidige runs iets heel anders aangeven, maar qua voorbeeld is dit een klassiek idee van wat chasers dus interessant zouden vinden op een dag met onweerskansen :)

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 14:40

Ziet er goed uit. Helaas morgen een kantoor dag maar wie weet wat ik tegen kan komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:49

Ben benieuwd naar morgen!

En beetje in de rats overvannacht. M'n zus woont op curaçao en daar wordt een heftige storm verwacht. M'n zwager ging z'n restaurant dicht timmeren... (ligt vlak langs zee). Ik hoop dat het meevalt daar uiteindelijk.