Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:05

Shanna schreef:
Century schreef:

ABN stond voor Algemeen Beschaafd Nederlands, maar dat wordt inderdaad niet meer gebruikt.

Wait.. what? -O-
Wordt het niet meer gebruikt? Waarom niet? Sinds wanneer niet? :oo

Sinds de jaren 70 al niet meer. AN wordt sinds 2005 niet meer gebruikt en wordt sindsdien Standaardnederlands genoemd

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:34

Even mijn redenatie.

De Belgen(ik woon al 20 jaar in Belgie) noemt iemands bibs/kont , iemands poep.
Op de kleuterschool hoor je niet anders als dat de kinderen op hun poep moeten gaan zitten.
Was wennen maar daar kon ik dan nog iets van begrijpen.

Maar om vrijen poepen te noemen blijft voor mij erg vreemd aangezien ik toch liever niet van achteren genomen wordt maar van voren. O:)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat werkwoord zo'n andere betekenis heeft gekregen en ik zeg niet dat Belgie of Nederland gelijk heeft.

Belgen gebruiken niet alleen andere woorden, veel frans er door maar spreken de engelse woorden ook uit zonder engelse slag.
Dus flat wordt niet uitgesproken als "flet" maar letterlijk als "flat".
Duurt bij mij soms wel even voor ik door heb waar ze het nu over hebben.
Ik persoonlijk ben meer weg van hun zelf bedachte woorden, want het vlaams heeft echt prachtige woorden waarbij we in het Nederlands simpel een engels woord hebben overgenomen .

bruintje123

Re: Dingen waarbij 'het muntje' wel heel erg laat viel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:39

Een wegomlegging blijf ik ook altijd wel geniaal vinden.

Ik zie dan toch iemand met een geweer de weg dood schieten :P

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:49

spatter schreef:
Even mijn redenatie.

De Belgen(ik woon al 20 jaar in Belgie) noemt iemands bibs/kont , iemands poep.
Op de kleuterschool hoor je niet anders als dat de kinderen op hun poep moeten gaan zitten.
Was wennen maar daar kon ik dan nog iets van begrijpen.

Maar om vrijen poepen te noemen blijft voor mij erg vreemd aangezien ik toch liever niet van achteren genomen wordt maar van voren. O:)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat werkwoord zo'n andere betekenis heeft gekregen en ik zeg niet dat Belgie of Nederland gelijk heeft.

Belgen gebruiken niet alleen andere woorden, veel frans er door maar spreken de engelse woorden ook uit zonder engelse slag.
Dus flat wordt niet uitgesproken als "flet" maar letterlijk als "flat".
Duurt bij mij soms wel even voor ik door heb waar ze het nu over hebben.
Ik persoonlijk ben meer weg van hun zelf bedachte woorden, want het vlaams heeft echt prachtige woorden waarbij we in het Nederlands simpel een engels woord hebben overgenomen .

Heb ik ook met het aftrekken.... Betekent in BE ook heel wat anders (droogtrekken van de vloer of ramen bv). De eerste keer toen ik het hoorde van mn mannelijke collega stond ik echt even met mn bek vol tanden.

Of lopen. Toen ik vertelde dat we het hele park rond gingen lopen vroegen de kindertjes heel voorzichtig; mogen we ook stappen...?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:55

Met paard op wandeling, of te koop: Wandelpaard

duurde toch ook even voordat ik begreep wat ze daar mee bedoelde.
In Nederland heet dat een recreatie paard en buitenrijden.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:04

Of een kleedje, in Nederland leg je dat op de grond, hier trek je het aan.
Potten en pannen is er ook zo een. Hier heb je potten om te koken en pannen om te bakken, zaait ook regelmatig verwarring met mijn Belgische stiefvader :')

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:06

iirrssjjee schreef:
Heb ik ook met het aftrekken.... Betekent in BE ook heel wat anders (droogtrekken van de vloer of ramen bv). De eerste keer toen ik het hoorde van mn mannelijke collega stond ik echt even met mn bek vol tanden.

Of lopen. Toen ik vertelde dat we het hele park rond gingen lopen vroegen de kindertjes heel voorzichtig; mogen we ook stappen...?

Toen wij tijdelijk in Belgie woonden, vroeg onze schoonmaakster eens aan mijn man waar de aftrekker was, en t enige wat mijn man deed was naar mij wijzen :')

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:17

spatter schreef:

Hohoho Spatter. Jij gaat er dus al meteen van uit dat de Nederlandse betekenis oorspronkelijk is, en dat de Vlaamse betekenis er later bij is gekomen. Dat is nou precies de denkfout waar ik het over heb: dat het zuiverste Nederlands uit Nederland zou komen en dat de Belgen het later zouden hebben verbasterd.

Ten eerste is de Nederlandse standaardtaal ontstaan uit de dialecten, niet andersom. Tegen het einde van de zestiende eeuw begonnen mensen daarover na te denken. Omdat Holland uiteindelijk heel machtig werd, en het latere België na de Tachtigjarige Oorlog in Spaanse handen bleef, is het Standaardnederlands vooral op het Hollands gebaseerd. Dat verklaart waarom dialecten buiten de Randstad zoveel meer van het AN afwijken.

Dan specifiek over "poepen": de Vlaamse betekenis is ouder en bovendien wijder verbreid. In Limburg zeggen ze ook "póppe tegen ne*ken en in grote delen van Duitsland is poppen ook bekend. "Poepen" als synoniem voor schijten, kakken etc. is pas vrij jong. Er is wel een oudere betekenis, namelijk "scheten laten" (dat maakt het geluid "poep"). (Interessant is trouwens dat het Engels steeds meer aan onze kant is gaan staan. Maar "poop" voor drollen is daar nog vooral kindertaal.)

Tot slot: waarom is een kont in Vlaanderen dan een "poep"? Dat heeft niets met anale seks te maken. :) Dat komt van het Latijnse puppis, wat "achtersteven" betekent.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:19

_Nadia_ schreef:
iirrssjjee schreef:

Toen wij tijdelijk in Belgie woonden, vroeg onze schoonmaakster eens aan mijn man waar de aftrekker was, en t enige wat mijn man deed was naar mij wijzen :')

O jeetje... ja, zo'n moment hadden wij ook ooit. In de tweede klas gingen we op watersportkamp ergens in België. In de huisjes die we hadden hing een schoonmaakreglement waar het woord 'aftrekker' in voorkwam. Stel je de hilariteit even voor: een huisje met zestien veertienjarige jongens! :D En de opmerkingen als "mijn knechtje is anders nog niet komen opdagen" waren ook niet van de lucht...

Maar we zijn hem wel serieus zo gaan noemen toen we op de laatste dag moesten schoonmaken. Niemand kende zo gauw het Nederlands-Nederlandse woord. "Trekker" ja. Maar dan denk ik aan een tractor...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:21

:D .
Ik moet wel zeggen dat ik als Belg het werkwoord "poepen" eigenlijk ook niet echt gebruik, ik hoor het hier ook maar zelden. Maar ik ken het dus wel eerder als seks, al pas ik mij hier op dit forum wel aan en gebruik ik het wel eens in de andere context. "Ga op uw poep zitten" is dan wel weer iets wat ik vlugger zou zeggen.

Iets anders: ik kwam er plots achter dat het personage bij 'The Simpsons", "Milhouse van Houten", eigenlijk gewoon letterlijk "Molenhuis" wil zeggen, een verwijzing naar zijn zogezegde Nederlandse origine. Ik heb het echt jarenlang een vreemde naam gevonden en mij afgevraagd of er nog Engelstaligen zo heetten maar ik kon niemand verzinnen :') .

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:36

bruintje123 schreef:

_O- Is nog nooit in me opgekomen. Maar nu dus voortaan wel altijd...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:41

sorry :+

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:09

Bloodymary schreef:
bruintje123 schreef:

Met een paar verkeerde spaties kun je het nog leuker maken: "Vrouw is bij man weggegaan vanwege smakeloos kledingstuk." :D (Of andersom natuurlijk...)

Afbeelding

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:16

Die snap ik niet helemaal :/

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:21

hahaha :')

Ik houd van signalering onjuist spatiegebruik.
Er is zelfs een Facebook pagina van :+

Spoiler:
Gemaal = ander woord voor echtgenoot, en die is dus weg om (vanwege) de legging :+
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 23-12-17 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:21

Gemaal is ook een woord voor degene met wie je getrouwd bent.
Dus je Gemaal is weg, de brug is gesloten en hij/zij is weg om legging (als in de broek)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 16:46

poetser schreef:
Potten en pannen is er ook zo een. Hier heb je potten om te koken en pannen om te bakken, zaait ook regelmatig verwarring met mijn Belgische stiefvader :')

Potten gebruik je in dit gedeelte van Nederland anders toch ook niet om in te koken. En volgens de Van Dale ook niet. Dat is dus weer een dialect en geen Standaard Nederlands.

Aftrekken is hier dezelfde betekenis als in Belgie, naast de betekenis die de meeste eraan geven. En volgens de Van Dale:

Citaat:
af·trek·ken (trok af, heeft afgetrokken)
1 trekkend verwijderen
2 (rekenkunde) verminderen: optellen en aftrekken
3 uit stoffen bep. elementen laten oplossen: kruiden aftrekken
4 (van een man) seksueel bevredigen met de hand: zich aftrekken

Hier is het ook gebruikelijk om te zeggen "ik ben afgewerkt", wat ook in Belgie gebruikt wordt. Meeste delen van Nederland hebben een andere betekenis voor "afgewerkt". Toch staat die niet in de Van Dale.

Ik woon overigens maar enkele kilometers van de belgische grens af, voor mij is vlaams best gewoon.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:07

Wij hebben hier kookpotten en braadpannen... Geen idee dat dat elders anders was :') .

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:10

Kwanyin schreef:
Wij hebben hier kookpotten en braadpannen... Geen idee dat dat elders anders was :') .

In het grootste deel van Nederland noemen ze dat allemaal 'pannen'. Uit Limburg ken ik ook k(a)etel voor 'kookpan'.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:24

Oh ketel zeg ik ook wel maar dat is dan vaak voor de hele grote "pot" als ik bv een hoop soep ga maken om in te vriezen, "zet je de soepketel even op het vuur?" :D .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 19:15

Kwanyin, noem jij het dan ook een soeppot en een pot soep? (Gewoon nieuwsgierig)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:46

Neonlight schreef:
poetser schreef:

Potten gebruik je in dit gedeelte van Nederland anders toch ook niet om in te koken. En volgens de Van Dale ook niet. Dat is dus weer een dialect en geen Standaard Nederlands.

Aftrekken is hier dezelfde betekenis als in Belgie, naast de betekenis die de meeste eraan geven. En volgens de Van Dale:

Citaat:
af·trek·ken (trok af, heeft afgetrokken)
1 trekkend verwijderen
2 (rekenkunde) verminderen: optellen en aftrekken
3 uit stoffen bep. elementen laten oplossen: kruiden aftrekken
4 (van een man) seksueel bevredigen met de hand: zich aftrekken

Hier is het ook gebruikelijk om te zeggen "ik ben afgewerkt", wat ook in Belgie gebruikt wordt. Meeste delen van Nederland hebben een andere betekenis voor "afgewerkt". Toch staat die niet in de Van Dale.

Ik woon overigens maar enkele kilometers van de belgische grens af, voor mij is vlaams best gewoon.

Dat is precies wat ik bedoel. In Nederland kookte wij ook in pannen, hier in België is dat in potten en bakken in pannen. Dat zorgt dus vaak voor verwarring omdat mijn stiefvader gewend is te koken in potten en wij, als Nederlanders, in pannen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:54

Tas en mok is ook altijd zo een.

De eerste keer dat Mn NL-instructie net over de grens les kwam geven en vroegen of ze een “tas koffie” wou dacht die dat ze koffie in een plastic zakje ging krijgen.
Tot ze de mok kreeg...

Toen ik ook eens trots kwam aanzetten met mijn nieuwe “botten” vond ze me wel erg snel op de been na zon zware operatie.
Die dacht immers aan beenderen i.p.v. laarzen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:07

Aah Poetser, zie nu pas dat je zelf in Belgie woont. Dat muntje viel dus ook wat uurtjes later. :))

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:39

musiqolog schreef:
Bloodymary schreef:

Met een paar verkeerde spaties kun je het nog leuker maken: "Vrouw is bij man weggegaan vanwege smakeloos kledingstuk." :D (Of andersom natuurlijk...)

[ [url=m/0a6WcJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha, geweldig! Is dat op Curacao of zo?