Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 20:42

Go with the flow, sommige dingen, zoals deze hele pandemie en onze overheid, zijn te groot om je er druk over te maken. Kijk naar wat kan en niet naar wat niet kan. We zijn gewoon strontverwend met zijn allen.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 20:48

Ik maak me er ook niet zo druk om (ik zeg t nog
maar een keer)

Maar, sommige dingen zijn een dunne lijn…

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 21:05

Ben wel heel benieuwd hoe dit gaat. Vrijwel alle andere landen met een dergelijke verplichting hebben gewoon inlooptestlocaties.

Nederland loopt daarin... Een beetje achter.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 23:11

Sheran schreef:
De vrijheid van de een houdt op waar die van de ander begint enzo... Ik vind dat mensen in deze eerstewereldlanden wat teveel in 'vrijheid' leven en ik vind dat niet per se goed. Daarmee bedoel ik geen overheidscontrole of dictatuur, maar ik vind het totaal geen slechte zaak dat je niet gewoon maar alles in een oogwenk kan hebben wat je wil.

We zijn gewoon vreselijk verwend!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 23:43

Sinds wanneer is horecapersoneel bevoegd om iemands medische gegevens te checken? We hebben een zeer strenge privacy wetgeving en dat geeft conflicten.

Een werkgever mag niet vragen naar iemand zijn medische status maar diegene die je kop koffie inschenkt mag dit wel?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 05:47

Ik weet niet of het medische gegevens zijn, die je laat zien hoor?
Ik vind ook wel dat mensen er bijzonder moeilijk over doen.

Robert45, wat zie jij dan als oplossing?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 06:15

Het zijn geen medische gegevens. Ze zien niet of je gevaccineerd bent of een test oid. Daar is die app juist voor ontwikkeld.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 06:25

secricible schreef:
Het zijn geen medische gegevens. Ze zien niet of je gevaccineerd bent of een test oid. Daar is die app juist voor ontwikkeld.

Onder wat zie jij de vaccinatie of test uitslag dan? Ik zie het wel degelijk als medische gegevens

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 06:35

We zijn inderdaad vreselijk verwend, en sommigen zo eigenwijs.
Als ik van sommige mensen hun argument hoor waarom ze het vaccin niet nemen, dan denk ik : joh niet mee in discussie gaan, daar is geen praten aan, zo dom.

In Oostenrijk moesten wij overal al onze corona vaccinatie app laten zien in restaurants en op de terassen, niemand die zich er tegen verzette, ook de aanwezige nederlanders niet.

Ik vind de 2deling die we nu krijgen ook vreselijk, maar wat is dan de juiste oplossing?

Ik werk zelf ook in de zorg en vorig jaar was echt een rampjaar en zo triest voor veel mensen.

1 van de mensen die ik behandel, mevrouw van 84, mocht zich van haar dochter niet vaccineren(ook eerdere jaren vond dochterlief het niet nodig). Mevrouw krijgt een paar weken geleden corona achtige klachten, helaas positief getest en inmiddels overleden. Je zou denken dat dochter zich schuldig zou voelen, maar nee hoor, mevrouw weigert te geloven dat haar moeder aan corona is overleden. Werkelijk onbegrijpelijk! Alle andere bewoners van het verzorgingshuis,die wel gevaccineerd en positief getest zijn , zijn niet of nauwelijks ziek geweest!

Mijn zus werkt in het ziekenhuis op de ic, 90% van de mensen in het ziekenhuis met corona zijn niet gevaccineerd! Dat is gewoon een feit.

Het is zo'n moeilijke kwestie

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 06:37

purny schreef:
secricible schreef:

Onder wat zie jij de vaccinatie of test uitslag dan? Ik zie het wel degelijk als medische gegevens

Joh ze zien allleen of je gevaccineerd bent of negatief getest bent, niets meer , niet minder.

Ik probeer te begrijpen waarom mensen hier nou zo zwaar aan tillen, ze krijgen niks aan gegevens te zien, alleen dit.

Wat is jouw oplossing?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 06:39

Heel erg zwart op wit gezien vraag ik me af hoe dit juridisch in elkaar zit. En ik laat hem gerust zien hoor, privacy is in dit land toch al ver te zoeken.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 06:49

purny schreef:
Heel erg zwart op wit gezien vraag ik me af hoe dit juridisch in elkaar zit. En ik laat hem gerust zien hoor, privacy is in dit land toch al ver te zoeken.

Denk dat ze er juridisch gezien echt wel over nagedacht hebben die heren daar in Den Haag.

Mensen zetten hun hele levensloop op Facebook, Insta, Bokt, noem maar op, maar een corona vaccinatie app dan schend je hun privacy, ik snap hem niet

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 06:54

karrij schreef:
purny schreef:

Denk dat ze er juridisch gezien echt wel over nagedacht hebben die heren daar in Den Haag.

Mensen zetten hun hele levensloop op Facebook, Insta, Bokt, noem maar op, maar een corona vaccinatie app dan schend je hun privacy, ik snap hem niet

Weet je de avondklok nog? Daar was juridisch ook niet helemaal goed over nagedacht. Maar je mag schijnbaar geen vraagtekens hebben bij het beleid wat er nu gevoerd wordt.
Overigens bepaal ik bij sm wat ik er zelf op zet, net zoals zoveel mensen.
Tussen iets vrijwillig plaatsen en iets wat in feite wordt opgedrongen zit een verschil

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 07:06

Lijkt mij dat dit gewoon mag. Ze eisen geen vaccinatie, ze eisen een groen vinkje in de app. En die kan je halen op diverse wijzen. Dat het een indirect middel is om meer mensen gevaccineerd te krijgen snap ik wel.
Want als ik met mijn vriendin uit eten wil dan zal zij zich eerst moeten laten testen. Dit is misschien een paar keer acceptabel voor haar maar ik vermoed dat ze dit niet haar hele leven wil blijven doen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 07:28

Ik kon de corona app niet meer gebruiken omdat mn iphone wat ouder is en de nieuwe update er niet op past qua schijfruimte.
Heb na het halen van entingen verder ook niet de app met die qr code bekeken of wat dan ook. Weet eigenlijk niet eens waar ik die moet vinden.
Dus entingen ja piece of cake verder, maar app gedoe zit ik helemaal niet op te wachten.
Vooralsnog niet nodig gehad, het enten deed ik om mee te werken aan het goede, voor algemeen belang zegmaar. Kom zelden in gelegenheden waarvoor het straks dan nodig is die app te hebben. Hoop dat het tzt allemaal weer voorbijgaat en niet meer nodig is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 07:32

Marigold schreef:
Ik kon de corona app niet meer gebruiken omdat mn iphone wat ouder is en de nieuwe update er niet op past qua schijfruimte.
Heb na het halen van entingen verder ook niet de app met die qr code bekeken of wat dan ook. Weet eigenlijk niet eens waar ik die moet vinden.
Dus entingen ja piece of cake verder, maar app gedoe zit ik helemaal niet op te wachten.
Vooralsnog niet nodig gehad, het enten deed ik om mee te werken aan het goede, voor algemeen belang zegmaar. Kom zelden in gelegenheden waarvoor het straks dan nodig is die app te hebben. Hoop dat het tzt allemaal weer voorbijgaat en niet meer nodig is.

Dan print je hem uit en doe je hem in je tas.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 07:37

Die geprinte versie lijkt mij niet geldig?
Daar is toch juist veel fraude mee mogelijk...?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 07:41

Volgens mij is de print ook geldig. Hij is naamsgebonden. Verder zegt het alleen of je een "groen vinkje" hebt.

Als je bang bent voor privacy wel wegblijven uit het buitenland. Die QR-code bevat een stuk meer info.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 07:43

Cer schreef:
Die geprinte versie lijkt mij niet geldig?
Daar is toch juist veel fraude mee mogelijk...?

Jawel hoor, in die geprinte QR code staan ook jouw gegevens en dus moet je altijd je ID kunnen laten zien om te verifiëren dat dit jouw QR code is en niet die van een ander.
Maar er is zelfs een officiële tool om hem te printen. https://coronacheck.nl/nl/print/
Ik adviseer om het sowieso te doen, ook al heb je de app.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 07:43

Zeker is die geprinte versie geldig! Daar staat alles op he. Je naam geboortedatum etc. Dus natuurlijk kan je die laten zien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 07:47

Hoe was het dan mogelijk dat er zoveel fraude mee gepleegd werd?
Of was dat een printscreen op het telefoonscherm? (want je moet wel dat bewegende beeld kunnen zien ..)

Vwb buitenland... wat kennissen zijn momenteel op vakantie in ..jawel.. Spanje.. en die doen helemaal precies wat ze leuk vinden, gevaccineerd en ongevaccineerd door elkaar :j
Zijn de regels daar ook overboord?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 07:49

Dat was printscreen op de telefoon ja. Want op je QR op de telefoon staan geen persoonsgegevens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 07:51

Ahh oke, ja ik heb geen idee, ik heb de app, en als ze m willen zien vind ik het prima. Maar ik hoop dan niet op een app storing op een cruciaal moment ofzo... :P

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 07:52

Spenk schreef:
Dat was printscreen op de telefoon ja. Want op je QR op de telefoon staan geen persoonsgegevens.

jawel hoor, ik heb me daarbij ook moeten legitimeren, ze kunnen iig je naam zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 07:55

fokfanaat schreef:
Spenk schreef:

jawel hoor, ik heb me daarbij ook moeten legitimeren, ze kunnen iig je naam zien

Nee hoor staat je naam niet bij alleen bij die internationale maar niet de nationale.