Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:24

Mellow schreef:
Ook als een vrachtwagen of bus de rotonde wil verlaten hoort een auto op tijd te stoppen. Zo vaak dat auto's dan doorrijden omdat ik wel stil moet staan omdat ik de rotonde niet KAN verlaten. Als ik snel genoeg ben zet ik hem voor de auto en dwing het dan af. Dit is als er al 2 of 3 voorbij zijn geschoten.

Als mensen wel op tijd stoppen steek ik altijd netjes de hand op. Maar eigenlijk zou het niet hoeven.

Al merk ik wel dat het ook niet geleerd word. Vaak genoeg les auto's die het niet doen.

Ik heb het wel geleerd vroeger. Vrachtwagens laat ik altijd ver voor me, ze krijgen 100% voorrang op rotondes, zodra ze knipperlicht aanlaten laat ik de auto rustig zakken zodat ze gemakkelijk kunnen invoegen . Ik krijg veel bedankjes hahaha . Maar ik heb toch geen haast.en de weg bij Parijs is vaak te druk en mensen te onaardig.

In de verkeersles als kind, is het gevaar van de dode hoeken van vrachtwagens er bijna ingeslagen.
Tevens had je vroeger veel vrachtwagens die nog zo'n enorm gevaarte achter zich hadden. Nu nog als ik links wil afslaan en er is een dubbele weg en naast me zit een vrachtwagen (bv A86 Parijs) hoor ik nog de stem in mijn hoofd met "pas op er kan nog iets achter hangen".

Wat ik ook doe. Ik ben wat nachtblind maar kan wel rijden als het moet. Met covidtijd moesten we halsoverkop vertrekken en mijn man kon niet rijden. De kans was groot dat we besmet waren, dus overnachten kon niet. Dan gebruik ik de vrachtwagens om in moeilijke situaties tussen twee in te gaan zitten (uiteraard alleen daar waar afstand wordt gehouden door de chauffeurs ). Dan kan ik heel gemakkelijk hun lichten volgen en word ik minder moe. Zodra dan de drukte voorbij is en al dat wisselen van baan klaar ( Orleans) dan passeer ik en rijd ik in een streep rustig naar huis met 110 km.

Vrachtwagens chauffeur vraag ik ook gerust om hulp op de parkeerplaats. Ooit lekke band gehad met de trailer en ik weet dat zij die banden zo kunnen verwisselen want ze hebben zwaar materieel (vrienden vertelden ons dat zij, zijn vrachtwagen chauffeurs). Uiteraard geven we dan wat we hebben. Polen hebben ons zo ooit fantastisch geholpen. Het was zo gepiept en de paarden stonden gewoon in de trailer. We waren zo dankbaar en zij blij met de doos met leuke wijn.

Het filmpje is goed in elkaar gezet.

Mellow

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:37

Ik ben ook vrachtwagenchauffeur maar een band verwisselen doe ik niet haha.

Wel ooit 2 oudere dames geholpen. Was op een smal landweggetje en zij reden daar plus ik en nog een vrachtwagen. Wij konden elkaar niet passeren maar de oudere dames reden eigenlijk ook in de weg. Dus hup in hun auto, die aan de kant gezet. De andere vrachtwagen in de achteruit om elkaar op een breder stuk te passeren. Weer naar de oudere dames gelopen om de auto weer op de weg te zetten.

Die hadden een hele belevenis die dag.

En ik een mooie herinnering ;-)

Tip voor als je wel tussen 2 vrachtwagens in zit. Gebruik je cruise control.

Niets vervelender dan steeds te moeten anticiperen op een auto die er tussen zit. De meeste vrachtwage ns rijden op cruise control en houden dus dezelfde afstand op elkaar.

Gebeurd dit niet is dit voor mij een reden om wel in te halen. Doe ik niet veel maar wel als ik steeds mijn snelheid aan moet passen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:44

Doe ik ook. Wij gebruiken heel veel cruise control. Dus ik pas me aan de vrachtwagens tempo aan. Maar ook gewoon op de wegen gebruiken wij hem altijd. Rijd zo rustig.

Leuk die oudere dames.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:17

Ik ga nooit tussen 2 vrachtwagens inzitten. Stel de voorste moet remmen, en ik weet dat vrachtwagens goede remmen hebben, maar ik gok het er niet op, als je het niet erg vindt.

Ik zie dat vaak mensen doen met hele kleine autootjes die bang zijn. Imo is dat echt de manier om een ongeluk te krijgen. Een vrachtwagen heeft geen kreukelzone, die kleine auto's hebben er een van voor naar achter....... levensgevaarlijk.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:22

Goede remmen wel, maar het is soms ook de lading die ervoor zorgt dat dat wat gedoseerder moet. Tenzij natuurlijk een noodstop.

Ik rijd met staal o.a. en dat is ontzettend glad en glijd snel. Dus daar moet je dan ook ontzettend rekening mee houden.
Persoonlijk zou ik het mooi vinden als een automobilist eens een keer mee gaat zodat je kan zien dat het af en toe niet niks is.

En waar je allemaal wel niet rekening mee moet houden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:44

Als je serieus bent? Ik zou echt super graag een dag meegaan *\%/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:54

Avalanche schreef:
Ik ga nooit tussen 2 vrachtwagens inzitten. Stel de voorste moet remmen, en ik weet dat vrachtwagens goede remmen hebben, maar ik gok het er niet op, als je het niet erg vindt.

Ik zie dat vaak mensen doen met hele kleine autootjes die bang zijn. Imo is dat echt de manier om een ongeluk te krijgen. Een vrachtwagen heeft geen kreukelzone, die kleine auto's hebben er een van voor naar achter....... levensgevaarlijk.

Inderdaad zie je mensen vaak te kort erop zitten of dat ze er tussen zitten te krap.
Daar ben ik veel te bang voor. Ik ga tussen twee vrachtwagens zitten die echt veel afstand hebben en dan ga ik in het midden. Al paar keer gehad dat die achter mij rijdt weer dezelfde afstand inneemt als hij had. Dan zet ik de cruise op 90 (of 89 of 91) zodat we alledrie even hard gaan.
Als het druk is en vrachtwagens willen passeren (altijd bij Parijs) ben ik gelijk naar rechts. Laat maar gaan. Als ze teveel op elkaar rijden zit ik links. Ik ben erg voor veiligheid.
Ik weet nog toen ik 18 jaar was en mijn rijexamen haalde de eerste keer, dat de examinator zei na afloop bij het uitstappen, dat het zelden of nooit gebeurt dat iemand tijdens het examen al zoveel rijgevoel laat zien en verkeersinzicht
Nu rijd ik vele male beter. Dus het zit wel goed. Mensen rijden graag mee met me. Ik neem zelden of nooit risico's en ik wil alleen maar veilig thuis komen van A naar B. Een ongeluk is te vlug gebeurd. Parijs gaat goed, je moet alleen weten dat alles dat daar de autobaan op wil rijden, voorrang heeft. Tevaak zie ik buitenlandse auto's , Nl bv ( heb zelf natuurlijk Frans kenteken) die dat niet weten en zich kapot schrikken als zo'n gast zich toeterend op de snelweg stort.
Vandaar dat ik meestal op de tweede baan rijd.
Ik vind auto rijden leuk maar altijd dankbaar als ik er ben. Mijn vader bad altijd een klein gebedje toen ik kind was, als we ver op reis gingen waarin hij vroeg of we allemaal beschermd zouden worden en veilig aan zouden mogen komen. Alle kinderen zeiden dan :"amen". Vond en vind ik iets moois hebben.

Leuk Ava!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:59

Wat jij doet is imo wel veilig. Ik wil er idd zeker 60 meter tussen hebben, voor en achter ivm stopafstand. 1 seconde om te reageren, 1 seconde om te remmen of uitwijken. Maar die ruimte moet je wel hebben idd :j

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:01

Ik rij ook liever niet tussen 2 vrachtwagens in.
Voel mij dan een sandwich en niet veilig.

Anticiperen leer je toch met je rijlessen.
Dus ook rekening houden met brede en lange voertuigen die meer ruimte nodig hebben.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:15

Ik heb afgelopen week zo'n 1200 km in Engeland afgelegd (in mijn Nederlandse auto) en weinig gekke dingen meegemaakt! Ik zie vaak Engelse dashcam video's voorbij komen, dus ik was voorbereid op suïcidale Engelsen :') Viel echt reuze mee! Heerlijk rijden daar, lekker duidelijk alles aangegeven en geen rare acties. Die Engelsen houden zich goed aan de snelheid, maar hebben er wel een handje van om op de middelste baan te plakken. Want links is dan te langzaam, of er rijdt 10 mile verderop een vrachtwagen _O-

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:02

Avalanche schreef:
Als je serieus bent? Ik zou echt super graag een dag meegaan *\%/*

Ik zeg altijd iedereen is welkom een dag mee te gaan. Alleen ik woon in Friesland dus denk dat ik wel te ver weg woon.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:58

Dat is héél erg ver weg idd :')

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:23

Kan wel een oproepje voor je plaatsen in een groep met allerlei vrouwelijke chauffeurs. Misschien zit daar iemand tussen.

Ik zag dat je zuid zuider zuidst woont en ik woon noord noorder noordst haha.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:27

Graag :D staat wel ergens op mijn bucket list :j

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:32

Als je even een PB stuurt met wat meer gegevens dan zet ik even een oproepje neer. Of gewoon de tekst die je wil dan kopieer en plak ik het daar even.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 19:33

Dat zou mij ook leuk en heel leerzaam lijken :)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:37

Kan ook voor beide een oproepje plaatsen hoor.
Zijn wel lange dagen Ineke, niet raar bedoeld maar lukt dat met je gezondheid nu?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 19:39

Mellow schreef:
Kan ook voor beide een oproepje plaatsen hoor.
Zijn wel lange dagen Ineke, niet raar bedoeld maar lukt dat met je gezondheid nu?

Nu nog niet, bedankt voor het meedenken. Over een paar maanden wel weer. Ik ga het onthouden en stuur je later dan wel een pb als het mag.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:41

Zeker, altijd goed!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:49

:9 wie een dienst met een bus mee wil is ook welkom. Krijg je gratis koffie toe.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:51

Wat super leuk dit :D *\o/*

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 23:31

Eerlijk, ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat een vrachtwagen chauffeur allemaal ziet en wat niet. Ik maak als automobilist wel een inschatting en heb ook geleerd met lessen om er rekening mee te houden. Maar als ik soms, of eigenlijk heel vaak, zie shoe bestuurders de auto voor een vrachtwagen gooien, ben ik eigenlijk wel benieuwd of een chauffeur dat überhaupt wel ziet vanuit zijn/haar cabine. Maargoed, ik heb te weinig tijd over om eens mee te gaan ben ik bang, anders had ik graag eens mee gewild Mellow.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 05:54

De plaatjes van een dode hoek kloppen wel aardig. Alleen word dat getekend bij een stilstaande vrachtwagen. Maar zo'n vrachtwagen is in beweging natuurlijk en dat maakt het dat de hoeken steeds veranderen.

Leuk dat mensen enthousiast zijn. Een keer mee is echt wel leerzaam. Ook waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. En waarom we soms erg in de weg staan of rijden. Dit doen we vaak niet voor de lol.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 07:09

Hebben jullie in Nederland ook bordjes op de auto met tekst "dode hoek"? Dat is in Frankrijk verplicht.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 11:38

Mellow schreef:
De plaatjes van een dode hoek kloppen wel aardig. Alleen word dat getekend bij een stilstaande vrachtwagen. Maar zo'n vrachtwagen is in beweging natuurlijk en dat maakt het dat de hoeken steeds veranderen.

Leuk dat mensen enthousiast zijn. Een keer mee is echt wel leerzaam. Ook waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. En waarom we soms erg in de weg staan of rijden. Dit doen we vaak niet voor de lol.

Rij jij toevallig wel eens in het weekend? Onder het mom, durf te vragen :o