[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:53

Pas op, geneticus aan het woord! Overslaan is helemaal toegestaan. :')

Genen letterlijk wegknippen is pas sinds 2012/2013 als genome editing techniek verschenen in de wetenschappelijke wereld (misschien dat iemand van CRISPR/Cas heeft gehoord, het is veel in het nieuws geweest). In moleculaire labs is het gebruik ervan sindsdien enorm populair geworden vanwege de enorme mogelijkheden. Echter weten we nog erg weinig van hoe/waarom het precies wel of niet werkt en hoe precies de techniek is, of wat voor effecten het uiteindelijk oplevert. Daarom wordt het niet op mensen gebruikt (op dat Chinese onderzoeksteam laatst na, wat heel veel ethische regels aan de laars heeft gelapt). Zogenaamde restembryo's worden wel gebruikt voor onderzoek in het lab, maar dat in combinatie met echt stukken DNA gericht wegknippen is iets van ~2014 af, dus dat was toen nog niet zomaar mogelijk.

Ook andere technieken (zoals TALENs of ZFNs) waarmee je letterlijk stukken DNA (zoals een gen) weg kunt knippen, waren nog niet ontwikkeld in de 00's. Dat is rond 2010 opgekomen, en bleek zodanig lastig dat het nooit zo groot is geworden als het technisch simpelere CRISPR wat later kwam.

Begin 00's was gentherapie een hot item. Dat kwam op in de 90's en werd in de 00's voor meerdere aandoeningen onderzocht en zelfs gebruikt. Later is dat sterk afgenomen ivm onbedoelde effecten die gevonden werden na sommige studies, toen is er regelgeving ontstaan die dit niet zomaar mogelijk maakt (die nu met de nieuwe technieken al sterk verouderd blijkt, maar dat is weer een heel ander verhaal).

Gezien de timing verwacht ik dus dat dit een gentherapie onderzoek (en/of nu "normale" embryoselectie) is geweest.

Dus. Kinderen zijn echt vervelend trouwens. :+

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:53

Rivendell schreef:
Er is een syndroom dat clover head heet
Ik zag een documentaire over twee ouders die dat allebei hebben. Ze kregen vier kinderen, waarvan één normaal.
De andere drie moesten moeilijke, pijnlijke (en dure) operaties ondergaan.
De ouders wisten dat de kans groot was dat de kinderen het ook kregen.
Waarom begin je er dan aan?
Ik weet niet zeker of de volgende video dat gezin is, maar ik dacht 't wel
[ Video ]

Dit is het syndroom van crouzon.
Mijn nicht heeft dit ook, (echter heel minimaal, ze heeft alleen een beetje dopogen) en had een erg grote kans om dit door te geven. Toch heeft ze twee dochters gekregen. De oudste heeft ook crouzon, maar ook heel minimaal. Het meisje heeft meer last van haar astma en dat ze een prematuurtje was dan van van de crouzon.
Ik heb dit eigenlijk nooit als een egoïstische keuze gezien, maar misschien heeft dat meer te maken met het feit dat de aandoening niet zo ernstig is bij hen. Ik weet niet zo goed hoe ik er in zou staan als het wel ernstig zou zijn geweest.
Crouzon kán heel heftig en ernstig zijn, zoals in dit filmpje, maar het kan ook heel minimaal zijn met nauwelijks lichamelijke of geestelijke beperkingen, en alleen een iets minder "mooi" gezicht, dus wat deze aandoening betreft heb ik er zelf een beetje een dubbel gevoel over.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:45

Ibbel schreef:
Ik denk je je gentherapie zoals bv bij cystic fibrose bedoelt? Daar wordt geen fout gen uitgeknipt, maar een missende gensequentie toegevoegd (je kunt sowieso geen genen uitknippen of ze nu fout zijn of niet. Een embryo met een missend gen is meestal niet levensvatbaar ).

Daar wordt regelmatig onderzoek naar en mee gedaan. Het extra DNA wordt met een plasmid (stukje viraal DNA) in de cel ingebracht.

In ons geval gaat het om een mutatie op het (t)p53 gen, geen idee of dat gaat om iets toevoegen.
Ik heb het toen zo uitgelegd gekregen als stukje ertussenuit knippen. :)

Berdien

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:15

Selectie of rommelen, ze hebben in ieder geval *iets* gedaan waardoor ze nu dus geen kans zouden hebben op een kindje met het syndroom van de eerste. Hun argument daarvoor was dat als je zoveel na de geboorte kunt en mag doen, waarom dan ook niet voor de geboorte. Tja. Ik vraag me vooral af hoe blij een broertje/zusje is met zo'n enorm ziek kindje in het gezin. Want álles draait om kindje 1, hij heeft om de 3 uur (!) een medische handeling nodig. Vakantie etc zit er niet in.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 19:29

werk je met veel mannen samen dus denk je geen last te hebben van de mamabrigade. Echter na een groot aantal scheidingen in de afgelopen paar maanden waarbij de vrouw de man zat was hebben we een papabrigade gekregen. Blijkbaar is een groep mannen bang geworden om hun vrouw ook kwijt te raken dus hebben ze besloten om er opeens ook voor hun kind te moeten zijn. De conclusie is dat de werktijden aangepast gaan worden, zodat hun de kinderen uit school kunnen halen. Hun bewoording; ja de school past zich niet aan aan onze werktijden. echt wtf. ook is er nu grote discussie om de pauzes tot een minimum te brengen, wat voor de collega;s in het zwaardere werk helemaal niet haalbaar is. Zou er dan uit komen te zien als dik 3 uur werken, pauze, uurtje werken, pauze en weer dik 3 uur werken. uhm wtf hoezo moeten wij nu opeens allemaal wijken omdat hun gekozen hebben voor kinderen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:38

Holy crap, jullie zijn niet bij te houden zeg! :wow:

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:03

Blij dat ik kinderloze collega's heb en geen kinderen als ik hier zo mee lees.
Ik ga nooit in de zomervakantie ik ga liever vroeg in het voorjaar. De andere toeristen zijn dat zeg maar gerust grijs van haar kleur. Tenzij die keer dat er opeens een schoolklas op excursie was..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:46

Berdien schreef:
Selectie of rommelen, ze hebben in ieder geval *iets* gedaan waardoor ze nu dus geen kans zouden hebben op een kindje met het syndroom van de eerste. Hun argument daarvoor was dat als je zoveel na de geboorte kunt en mag doen, waarom dan ook niet voor de geboorte. Tja. Ik vraag me vooral af hoe blij een broertje/zusje is met zo'n enorm ziek kindje in het gezin. Want álles draait om kindje 1, hij heeft om de 3 uur (!) een medische handeling nodig. Vakantie etc zit er niet in.

Heel pittig. Ik weet ook niet of dat mijn keus zou zijn maar ik heb het gelukkig heel makkelijk wat dat betreft...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:38

Cayenne schreef:
Holy crap, jullie zijn niet bij te houden zeg! :wow:

Geen kinderen hè, dan krijg je dat :+

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:55

Ja nu je dat zegt Hilli... waarom denken mensen die weten dat je (bewust) kinderloos bent dat je de hele dag niks doet?
Alsof wij geen rekeningen hebben en niet hoeven te werken ofzo. Alsof er geen leven zonder kinderen kan zijn. wat is dat toch :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 09:38

Nou... ik heb geen kinderen en hoef niet te werken :+

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 09:49

Ik heb geen kinderen en werk 45 uur in de week (minimaal). Vriend hetzelfde.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:24

Nouja met parttime werken en 3 paarden zijn je dagen ook gewoon goed gevuld zeg maar.

Als ik er dan mijn honden, huishouden, vriendinnen, verenigingswerk en andere dingetjes die ik wil doen aan toevoeg passen daar absoluut geen kinderen bij. Geen zin om daar tijd voor te moeten maken. Het is precies goed zo <3

Dat haastige, gestresste leven van ouders.. Brr nee niks voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:59

Hier fulltime studie, 4 honden, 4 slakken, een vriend. De zaterdagen ben ik altijd hele dag aanwezig op de hondenclub.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 11:55

Zonder kind had ik het drukker... maar dat was ook een heel ander leven, studentikoos en veel uitgaan tussen werken en studeren door.

Dan heb ik het nu chiller, typ dit live vanuit bed.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:05

Topic per ongeluk ontstipt ofzo vond het al zo stil.

Zat na aanleiding van een topic mijn bericht geschiedenis te bekijken ben gauw weer gestopt. :')

Schaam me dood als ik het terug lees en je ziet wel duidelijk dat toen ik 13 was ik niet besefte dat je het nooit meer weg kan halen.

Achteraf had ik beter pad vanaf 18 op internet moeten mogen. :+

Sws denk ik dat het wel beter is als ouders goed toezicht houden op wat hun kinderen op internet uitvreten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:08

MarcoBorsato schreef:
Zonder kind had ik het drukker... maar dat was ook een heel ander leven, studentikoos en veel uitgaan tussen werken en studeren door.

Dan heb ik het nu chiller, typ dit live vanuit bed.

Dat drukke is toch echt vrije keus geweest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:11

Maar Marco jij en Leontien hebben toch genoeg geld voor een au-pair?

:')

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 17:50

Misschien de stomste vraag ooit maar is MB niet gewoon Lieveli? :')

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:02

Rebecca schreef:

_O-

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:08

Als je het drukker had zonder kind komt van waarschijnlijk voort uit dat je met bepaalde dingen bent gestopt omdat je een kind kreeg.

Al de dingen die ik doe vind ik zo leuk dat niet ga inwisselen voor tijd met een kind. Ipv paardrijden luiers verschonen en snot afvegen.. Nah bedankt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:08

sanso schreef:
Misschien de stomste vraag ooit maar is MB niet gewoon Lieveli? :')

Dat is De Waarheid :')

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:09

Rebecca schreef:

Ja, maar Marco vindt het leuker als alleen Leontien de bordjes omdraait :))

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 18:24

Tijdcapsule! Mag ik een klinker kopen?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:10

Ja hoor! Dat kost dan fl. 250,-
Welke wil je?