Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 00:51

Ja wij hebben eenden gehad. Zorg dat de badjes makkelijk te vullen en schoon te maken zijn want die moeten sowieso iedere dag ververst worden, waarschijnlijk vaker :')

Verder zijn ze dol op slakken :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:34

Libera schreef:
Ja wij hebben eenden gehad. Zorg dat de badjes makkelijk te vullen en schoon te maken zijn want die moeten sowieso iedere dag ververst worden, waarschijnlijk vaker :')

Verder zijn ze dol op slakken :D

Haha check. Mijn vriend dacht de badjes in te graven, maar dat leek me al geen goed idee ivm makkelijk schoonmaken. En dol op slakken hoop ik, we zitten met een heuse naaktslakkenplaag :D

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:16

Hier zelfs bloemkool met hap eruit dankzij naaktslakken en de kippen eten ze niet.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 11:42

Eenden zijn inderdaad fantastisch voor slakken! Wat voor bodem heb je in de ren?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:45

Gewoon gras, is dat ok? Overdag mogen ze los in de "tuin" (stuk van twee hectare)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:52

Ik heb eenden gehad :) Inderdaad de vijvertjes niet ingraven. Het is onvoorstelbaar wat voor vuiligheid daar na een dag alweer in ligt. Gewoon op het gras is prima voor hun hoor!

Hier zijn gisterenavond de lammetjes gespeend. Hoop dat ze het geroep snel gaan opgeven :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:58

DeMolenhoek schreef:
Ik heb eenden gehad :) Inderdaad de vijvertjes niet ingraven. Het is onvoorstelbaar wat voor vuiligheid daar na een dag alweer in ligt. Gewoon op het gras is prima voor hun hoor!

Hier zijn gisterenavond de lammetjes gespeend. Hoop dat ze het geroep snel gaan opgeven :')

Waarom speen jij? Hier loopt alles samen totdat de ram er bij moet. Tegen die tijd is alles vanzelf van de uier af en is mama weer op gewicht. Ik kan dan namelijk gewoon doorvoeren, wat niet meer naar melk gaat, gaat vanzelf richting lichaamsreserves.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:02

Hier vorige week ook weer een groep gespeend. De meeste herrie is wel voorbij na een dag, al is het uiteraard makkelijker als ze elkaar niet kunnen horen.

We hebben een keer een groep schapen gehad die terug kwam en die vonden we dus sochtends op stal naast de lammeren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:16

tamary schreef:
DeMolenhoek schreef:

Waarom speen jij? Hier loopt alles samen totdat de ram er bij moet. Tegen die tijd is alles vanzelf van de uier af en is mama weer op gewicht. Ik kan dan namelijk gewoon doorvoeren, wat niet meer naar melk gaat, gaat vanzelf richting lichaamsreserves.

Omdat wij de lammeren voor de slacht anders voeren dan de ooien. Omdat een deel is verkocht. Omdat wij met een ooi zitten die zwaar onder gewicht heeft (ze is 2 jaar. Dierenarts is er al 3 x voor geweest maar geen oorzaak te vinden) Omdat de ramlammeren al flink in actie komen en wij geen ongelukken willen met de stamboekooien (zeg nooit nooit. Onze andere dekte ook op 4,5 maand succesvol... :) )

Lammeren zijn nu overigens 4 maand. De jongste van 2,5 maand loopt wel nog bij zijn moeder.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:57

Trouwens wat mij opgevallen is de kippenvlees wat ik koop in de winkel of dierenwinkel voor de katten moeten de dames niet. Maar de geslachte kippen van vorig jaar heb ik 2 bedelende katten en doen ze nog net geen moord voor een stukje. En als ik wat klaar gemaakt heb voor mezelf kan ik dit ook niet zonder toezicht laten staan. Al het ander vlees wat uit de winkel kom wel en word geen blik waardig gegund.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:09

Hier is het omgekeerd. Kippenhart en lever uit de supermarkt haalt ze nog net niet zelf uit de frigo. Van onze eigen kippen wil ze het niet...

Andere hond eet alles :+

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 15:20

Solleke_Noah schreef:
Gewoon gras, is dat ok? Overdag mogen ze los in de "tuin" (stuk van twee hectare)

Ik weet niet hoe groot de ren is, maar als er water bij in zit dan kan je wel verwachten dat er vrij snel geen gras meer over is. Ik vind zelf eenden veeeeeel meer poepen dan kippen bijvoorbeeld. Hier zitten de eenden snacht's in een hok. Die moeten we elke week wel naar een nieuwe plek rijden omdat er dan een dikke laag poep op de grond ligt. Eendenpoep+gespetter is water geeft echt een zooi.

Wij houden onze eenden (en ganzen) ook zoveel mogelijk buiten en dan is het echt geen probleem. Maar we sluiten savonds alles op en die hokken zijn altijd in een oogwenk heel ranzig.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:25

Haha check, ik verwacht me aan veel ranzigheid :D De ren is denk ik ongeveer vijf meter lang en twee meter breed. Is wel enkel voor 's nachts, overdag mogen ze dus los. Voor vier loopeendjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:26

Ik ben mede door de vuiligheid tijdelijk gestopt met eenden. Ze zaten hier bij de kippen en ik kreeg echt medelijden met hun...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:40

Goede reden waarom ik dus geen eenden neem al zou ik het bijna doen met de naaktslakken overlast. Maar zou geloof ik op de moestuin ook voor gek verklaard worden, want de gewone eenden geven al heel veel overlast met het opeten van planten. Niks kan je onbeschermd neerzetten.

Trouwens goede tip geweest om ze minimaal per 2 erbij te zetten. Was een succes met in combinatie haan ruilen en 2 nieuwe dames erbij. Heb in het begin eigenlijk 2 groepjes van 3 gehad. Nu rustig aan lopen ze steeds bij elkaar en kruipen ook bij elkaar op stok.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:15

We hebben nu een week Japanse kwartels en ze groeien goed (nu 2.5 en 4.5 week oud). Het zijn wildkleur en ik denk dat we 3 mannen en 3 vrouwen hebben, dus uiterst gunstig.

Eigenlijk zijn ze voor mijn moeder gekocht omdat ik er nog over twijfelde. Maar nu twijfelt zij en mag ik ze straks misschien hebben.

Verder ben ik op zoek naar 2 of 3 zijdehoen kriel hennen, a.k.a. levende broedmachines. Ook is mijn hok binnen gekomen voor de leghennen. Flink uitbreiden dus.

De cavia's zijn helaas terug naar 2 gegaan. Nadat ze toch naar binnen zijn gegaan is er (na 2 weken) nog 1 overleden, die ademde s avonds een beetje lastig en lag de volgende ochtend dood in het hok. In mei heb ik er van nog 2 afscheid moeten nemen. 1 had al lang een tumor en werd nu wel heel slecht. De ander kreeg nierproblemen en ging best achteruit. Ze had nog wel heel even door gekund, maar dan had ze alleen moeten zitten want de andere 2 zijn op dieet. Die waren resp te zwaar en veel te zwaar geworden door het opeten van het voedsel voor de magere 2. Zij beginnen nu op een hooi+1/2 paprika per cavia dieet ook weer goed in model te komen. In 3 maanden is de zwaarste 250g verloren en de ander 150g. De zwaarste mag nog steeds wel wat kwijt, de ander niet per se maar die lijkt gelukkig nu ook nog maar nauwelijks af te vallen.

En zo wisselt de veestapel. Bij deze cavia's wil ik geen nieuwe, want ik wil een fokgroepje en met deze mag absoluut niet meer gefokt worden (leeftijd). Dus tot hun overlijden houd ik het zo.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 16:23

Solleke_Noah schreef:
Haha check, ik verwacht me aan veel ranzigheid :D De ren is denk ik ongeveer vijf meter lang en twee meter breed. Is wel enkel voor 's nachts, overdag mogen ze dus los. Voor vier loopeendjes.

Opzich wel lekker ruim. Je kan altijd nog overwegen (als het wel vies word) om het te verharden en dan te bedekken met stro. Dan kan je het af en toe verschonen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:26

Mizora schreef:
We hebben nu een week Japanse kwartels en ze groeien goed (nu 2.5 en 4.5 week oud). Het zijn wildkleur en ik denk dat we 3 mannen en 3 vrouwen hebben, dus uiterst gunstig.

Eigenlijk zijn ze voor mijn moeder gekocht omdat ik er nog over twijfelde. Maar nu twijfelt zij en mag ik ze straks misschien hebben.
Bij kwartels (net als kippen trouwens) wil je liever meerdere vrouwen per mannetje, anders hebben de dames het erg zwaar. Voor rust in een toompje wordt 4-6 hennen per haantje aangehouden, dan zijn ook alle eitjes bevrucht. Meerdere haantjes gaat voor ruzie zorgen (van wie zijn de hennen) en ook de hennen zijn daar dan slachtoffer van.

Wil je toch paartjes hebben en mogelijk kijken of ze zelf gaan broeden, etc. heb je veel ruimte nodig (minimaal maatje flinke koude kas). Toompje kan in een groot konijnenhok (die van mij gebruikten zelfs de loopplank en dus beide verdiepingen). Het zijn wel 1e klas viespeuken qua hok trouwens, je blijft schoonmaken, dus kies een hok waarbij dat heel makkelijk is. Zorg daarbij wel dat je ze of pakt en in een ander hokje opsluit of hok in 2en kan delen en om en om schoonmaakt, want ze zijn sneller en vliegen beter dan je zou denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:33

Qua hok zou ik voor kwartels echt opteren voor een bodemplaat die je er kunt uitschuiven :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:41

Moonfight schreef:
Solleke_Noah schreef:

Opzich wel lekker ruim. Je kan altijd nog overwegen (als het wel vies word) om het te verharden en dan te bedekken met stro. Dan kan je het af en toe verschonen.

Ok bedankt voor de tips. Ik heb nog twee grote steenschotten liggen en overwoog om die onder het gedeelte met het nachthok te schuiven, dat is dan sowieso misschien een goed idee. Dan is het daar al verhard en makkelijker schoon te maken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:03

De kwartels mogen straks op 3-4m2, het worden 3 hennen met 1 haan. We hoopten op 3 of 4 hennen, Dat ze ontsnapperig zijn, hebben we inderdaad al gemerkt. Voor nu zitten ze binnen in een 120x60 kooi, maar het buitenverblijf bestaat uit een hok met ren en een schuifdeurtje. Zowel de variant van mijn moeder als die van mij. Dus verschonen zover mogelijkheden voor hen kan goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:10

*\o/* Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 20:52

Jippie, mooi resultaat DMH!

Hier gisteren 2 kg aalbessen geplukt en het is niet eens te zien dat ik dat gedaan heb :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 23:58

DMH Nice. *\o/*
JudithO klein beetje bessen. :+

Afbeelding
Was het gedonder dat de deur mishandeld werd als zitstok zat terwijl we zoveel moeite gedaan hadden voor de
stok die er nu hangt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tja mak zijn heeft dus voordelen op de rest. Is mijn knuffelkip en deze gaat niet de vriezer in. <3
Afbeelding
Lange zijde dicht en de druiven staan buiten. *\o/*

Nu nog korte zijde met poort maken. En dan nog iets van een tunnel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 16:19

Judith: Njam! Stuur je wat op? O:)

Marcella: Weer zo mooi strak!

Ik heb de moestuin opgegeven voor dit jaar. Hij ziet er niet meer uit. Verder dan wat kolen, wortelen, paprika, tomaat, courcette, komkommer en meloen ben ik niet geraakt. Hopelijk volgend jaar wat verbetering. Dochter gaat dan ook naar school gaan dus ga sowieso meer kindvrije uren krijgen.

Vandaag mijn nieuwe haan opgehaald. Mechelse koekoek in de zeldzame zilverhals kleur <3

Afbeelding