Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:36

purny schreef:
Sheran schreef:
Ik vind de besmettingscijfers ook wel interessant, want dan weet je ook beter hoe 'veilig' je bent op straat en op je werk...

Ook al gaan de cijfers naar beneden, ik blijf hetzelfde gedrag vertonen als vorig jaar. Dus afstand houden enz.

Basisregels neem ik uiteraard sowieso in acht, maar ik loop en werk toch rustiger als ik weet dat de besmettingen laag zijn.

mag

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:52

hoog aantal besmettingen zegt volgens mij niet zoveel hoeveel gevaar je loopt op straat. De mensen die zich laten testen zijn (lijkt mij) ook de mensen die na een positieve test binnen blijven, juist de mensen die niet testen kun je op straat tegen komen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:57

mag schreef:
hoog aantal besmettingen zegt volgens mij niet zoveel hoeveel gevaar je loopt op straat. De mensen die zich laten testen zijn (lijkt mij) ook de mensen die na een positieve test binnen blijven, juist de mensen die niet testen kun je op straat tegen komen.

Volgens mij werd er in een persco gezegd dat zo'n 20/25% positieven alsnog gewoon naar buiten gaat.

Ik heb wel de indruk dat er meer getest wordt. maar dat komt ook doordat ik afgelopen weekend van verschillende kanten hoorde dat mensen corona hebben (Schoonouders + schoonzus van mijn zus, een bekende van een vriendin van mij. Zij past op de kinderen en die kinderen zijn inmiddels ook ziek en een hardloopmaatje). Nu ik meer mensen in mijn nabije omgeving hoor dat ze het hebben komt het toch ineens dichterbij dan dat het in het afgelopen jaar was. Gek eigenlijk wel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:01

mag schreef:

Of nog niet weten klachten te hebben. Zo simpel als jij het schrijft is het nu ook weer niet.
Ik sta er hetzelfde in als Sheran. Wij zien nu eenmaal veel meer mensen dan gemiddeld op een dag. Dus voor mij zijn de besmettingen best een richtlijn.
Nu kijk ik daar wel naar regio plaatsen maar die zijn sowieso altijd al het hoogst geweest van de betreffende regio.
Waar ik woon is het lager maar daar maak ik mij ook sowieso minder druk om, ik zie toch niemand

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:12

Winged schreef:
mag schreef:

Volgens mij werd er in een persco gezegd dat zo'n 20/25% positieven alsnog gewoon naar buiten gaat.

Ik heb wel de indruk dat er meer getest wordt. maar dat komt ook doordat ik afgelopen weekend van verschillende kanten hoorde dat mensen corona hebben (Schoonouders + schoonzus van mijn zus, een bekende van een vriendin van mij. Zij past op de kinderen en die kinderen zijn inmiddels ook ziek en een hardloopmaatje). Nu ik meer mensen in mijn nabije omgeving hoor dat ze het hebben komt het toch ineens dichterbij dan dat het in het afgelopen jaar was. Gek eigenlijk wel.

Dat heb ik inderdaad ook gehoord ... een kwart. Ik schrik daar van! Ik vraag me alleen af wat ´naar buiten´ betekent? 0,0 klachten en dan na 5 dagen binnen op een rustig moment op een rustige plek een wandelingetje maken en mensen echt goed ontwijken, vind ik weer een andere categorie dan boodschappen doen.

Toevallig zag ik vorige week iemand buiten met de hond wandelen, waarvan ik wist dat ze de dag ervoor positief getest was. In eerste instantie veroordeelde ik het wat. Maar na wat langer nadenken snap ik het wel. Zij had 0,0 klachten. Ze liep buitenaf aan de rand van het dorp waar je prima mensen kunt ontwijken. Regel maar eens iemand die minimaal een week lang 4x per dag je hond uit komt laten. En daarbij voelt het ook niet verantwoord om een hond + riem te overhandigen die de hele dag in een woning zijn met 3 positief geteste mensen.

Hier staat de teller op zo´n 50 mensen uit directe kring die corona hebben gehad. Ik herken dat gevoel wel hoor. Soms zijn er weken geen besmettingen in directe kring en dan voelt het wat verder weg en als er dan weer besmettingen zijn onder mensen die je goed kent voelt het heel dichtbij.
2 a 3 weken geleden waren hier na langere tijd ineens weer best wat besmettingen. Mijn dochter heeft toen ook in quarantaine gezeten. Dan komt het echt dichtbij. Alles met een sisser afgelopen. De meeste mensen die ik ken hadden amper klachten en nu gelukkig geen besmettingen meer in mijn directe omgeving.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:35

En de GGD blunderde voort.....
Vandaag mochten de negatief getestte kinderen van 1 cohort + leerkrachten en ondersteuners weer naar school, reden voor een feestje. Helaas bleek de GGD een verkeerd gezin te hebben gebeld met een negatieve uitslag. Achteraf bleek toch 1 van de aanwezige kinderen positief getest te zijn.....dus de hele groep + leerkrachten en ondersteuners gaan weer in quarantaine en moet zich weer laten testen op dag 5 voordat ze weer naar school mogen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 18:53

Ik ben gister voor het eerst in een test-straat geweest, en wat een ervaring! Geloof er geen bal van dat dit betrouwbaar is, dus ik heb ook nog een afspraak bij de GGD gepland.
Is er kwaliteits/betrouwbaarheids controle op die teststraten?

Ik vind het heel vreemd dat de uitslag doorgebeld wordt door een 06 nummer, niet afgeschermd. Dat de swab wordt afgenomen door een jongen die volgens mij nog niet eens alcohol mag kopen. Dat de naam van de verantwoordelijke huisarts iemand is die 70 km verderop een praktijk heeft. Dat de teststraat op een uithoek van een half verlaten industrieterrein zit... Zit mij echt niet lekker hoor!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:01

Hoezo zou dit niet betrouwbaar zijn? Je hebt toch een afspraak via de ggd gemaakt of ben je in een commerciële teststraat geweest? En ik snap de uitspraak van de huisarts niet helemaal

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:04

purny schreef:
Hoezo zou dit niet betrouwbaar zijn? Je hebt toch een afspraak via de ggd gemaakt of ben je in een commerciële teststraat geweest? En ik snap de uitspraak van de huisarts niet helemaal

Ik was in een commerciele teststraat, nav een melding in de app zelf een afspraak online gemaakt.
Maar omdat ik het niet helemaal vertrouw ga ik overmogen ook nog naar de GGD.

Ik vind het gek dat de arts die verantwoordelijk is zo'n eind weg werkt. Hoe kan je dan controle houden?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:07

Wat ik van de reguliere teststraat weet is dat de swabs naar een bepaald punt gaan

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:12

purny schreef:
Wat ik van de reguliere teststraat weet is dat de swabs naar een bepaald punt gaan

Ja precies. Bij deze commerciele straat is dat niet zo, want ik werd binnen een kwartier gebeld met een negatieve uitslag.
Mijn werkgever raadde me echter deze straat aan, dus dat heb ik gedaan, kon inderdaad ook super snel terecht en het is zo gepiept, maar ik vind het gewoon wel een bijzondere gang van zaken. Maar dat ligt misschien wel aan mij hoor, haha!
Maar de uitslag doorbellen zonder mijn identiteit te verifieren, uitslag nog een keer doorsturen via de mail... Ik vind het echt super onprofessioneel en twijfel daardoor ten zeerste aan de betrouwbaarheid.

Ivm het paasweekend wil ik geen risico nemen, dus laat me lekker nog een keer testen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:17

Ik ben nooit bij een commerciële teststraat geweest, alleen bij de officiële.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:18

Het klinkt inderdaad wel vaag allemaal, eilleen333. Goed dat je nog een test bij de GGD laat doen imo.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:20

Ann schreef:
Het klinkt inderdaad wel vaag allemaal, eilleen333. Goed dat je nog een test bij de GGD laat doen imo.

Maar het zou toch niet moeten mogen? Want je zorgt voor schijnveiligheid (meerdere collega's zijn hier geweest en allemaal heel blij dat ze negatief getest zijn), en daardoor juist risico op besmetting. Nog afgezien van het feit dat mensen hier geld aan verdienen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:26

eilleen333 schreef:
Nog afgezien van het feit dat mensen hier geld aan verdienen...

Covid19 is een heel groot geldcircus. Een relatief kleine groep bedrijven/mensen verdient vermógens. De commerciële teststraat is een voorbeeldje van dat waakzaamheid bij deze belangen ook onze eígen verantwoordelijkheid is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:46

Mijn werkgever (zorg) accepteert alleen pcr tests. Geen ervaring met commerciële teststraten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:48

Klinkt inderdaad niet lekker eileen.
Deze arts is inderdaad verantwoordelijk en moet toezien dat er gewerkt wordt via de normen van de IGJ.
Als je twijfels hebt zou ik daar een melding doen.
Jonge jongen zou ik wat minder moeite mee hebben, locatie ook. Maar die arts en de rest vd werkwijze klinkt heel vreemd.

De commerciele snelteststraat hier is heel netjes, al 2x gebruik van gemaakt nu op momenten dat we geen 48u op de uitslag wilden wachten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:26

Naar aanleiding van het schokkende kerkgangers gedrag gister las ik net dit artikel op de nos.

De journalisten worden vergeleken met de ss en terroristen door de woordvoerder van een van de kerken, echt werkelijk wat een walgelijke opmerkingen. Dat noemt zich een goed christen en heb uw naasten lief en zo. 8)7
https://nos.nl/artikel/2374628-woordvoe ... isten.html

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:41

Als christen word ik hier echt verdrietig van. Plaatsvervangende schaamte, en daarnaast: lekkere PR voor ons geloof zo. -O-

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:46

Blue_eyes beetje stom maar dat is toch bij veel nieuws over geloven zo? Dat mensen die een bepaald geloof aanhangen zich gewoon schamen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:50

Soms. Maar dit vind ik persoonlijk echt wel heel erg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:51

Ik schaam me ook dood.
Zit je wekelijks twee keer in de kerk, en dan nog blijkbaar nooit de Bijbel open gedaan, gelezen en Jezus bij je binnen gelaten.
Als ze dat wel gedaan hadden, hadden ze iets meer kennis van de vruchten van de heilige Geest gehad; liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.
Dat je er af en toe een of twee mist kan gebeuren, we zijn allemaal mensen. Maar van allen was hiervan totaal geen sprake. Echt verdrietig om de naam van je God zo te schande te maken :(

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:53

Nou ja, dát inderdaad. 'Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend'. Nou ja, of niet. En echt, ik schiet ook weleens uit mijn slof ofzo hoor, maar kom op. Met de hele kerk dit soort gedrag gaan goedpraten?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:56

Dat snap ik Blue eyes. Het is gewoon zo asociaal en met dit soort dingen vind ik het belachelijk dat een kerk niet tijdelijk gesloten kan worden. Je hoeft mensen hun geloof helemaal niet te ontnemen, verbieden mag al helemaal niet, maar ten behoeve van de volksgezondheid zou de kerk gewoon tijdelijk geen bezoekers mogen ontvangen en diensten moeten dan via een livestream en radio e.d. gaan.

Het grootste deel van de bezoekers van de kerk in Urk en Krimpen a/d Ijssel zal zich ook niet laten vaccineren. Dat laatste is ieders recht, maar als je je dan ook niet aan de regels en adviezen houdt en het daadwerkelijk zo op gaat zoeken door met zoveel man in de kerk te gaan zitten ... dan hoef je wat mij betreft ook niet te rekenen op zorg in het ziekenhuis als je té ziek wordt door corona ten tijde van een al zo zware ziekenhuisbelasting.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:07

Ik begrijp wel waarom een kerk niet gesloten kan worden, en dat we het aanpassen van die wet ook zeker niet moeten willen.
Maar ik ben wel erg teleurgesteld in medechristenen. Vrijwel alle kerken regelen het gewoon goed, en dan een paar die de hele boel zo verstieren. Ongelooflijk.