Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:57

Shadow vriendelijk zwaaien is leuk.
En fijn dat je niet nog daar staat.

Fietsers hebben geen voorrang op een zebra.
Al heb je er bij die snel van hun fiets springen en er naast gaan lopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:02

Klinkt grappig en gezellig Shadow. Ik hou daar wel van.

Hier leven we duidelijk in een langzamere versnelling als in Nederland. Het gebeurt vaak genoeg dat we een tijdje moeten wachten op babbelelende mensen, soms vanuit de auto, fietsers is iedereen hier enorm voorzichtig mee (ondanks geen voorrang) en voetgangers helemaal. Dus Ineke je zou je hier veel ergeren denk ik zo . :=

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 19:42

Ineke2 schreef:
Vandaag een ergernis voor een automobilist die fietsers voorrang gaf waar ze dat niet hadden. Het was bij een zebrapad. Voetgangers hebben daar voorrang, maar fietsers niet. De automobilist die dat deed stond links ( voor rechtdoor) en ik kwam aan op de rechterbaan voor rechtdoor en ja ik had de situatie heus wel door dus gedwongen ook gestopt voor die fietsers, want die waren net begonnen met oversteken. Maar ik heb wel hoofdschuddend naar links gekeken :n

Ik deed dat gisteren ook, was m'n achterligger niet blij mee :+ Nu doe ik dat normaal ook niet tenzij het noodweer is of iets dergelijks, maar op deze plek wel. Ik reed vanuit m'n werk naar m'n moeder en schiet dan altijd bij Vianen de A2 af om binnendoor te rijden. Veel automobilisten schieten er daar ook af om binnendoor naar de A27 bij Lexmond te rijden (scheelt een stuk file daar), maar ik rij het hele stuk binnendoor omdat ik dat prettiger vind dan het gehark op de A27 in de spits

Anyway, dat eerste stuk is loeidruk in de spits. File op de uitvoegstrook en bij de stoplichten, en daarna een kilometer langzaamrijdend (20 km/u) tot je bij de Oude Rijksweg komt. Je rijdt bijna om Vianen heen, maar aan de rechterkant ligt nog een kleine woonwijk, en op die kilometer zijn twee oversteekplaatsen voor fietsers. Die hebben dus geen voorrang, maar met een hele stoet aan langzaamrijdende auto's staan ze er minutenlang stil als niemand ze even voor laat. Dat deed ik dus en m'n achterligger werd er pissig om, ondanks dat ik binnen 15 seconden weer strak achter m'n voorganger reed :')

luuntje schreef:
Al heb je er bij die snel van hun fiets springen en er naast gaan lopen.

Dat is ook de juiste manier, in dat geval hebben ze wel voorrang :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 19:52

In die situatie is het weer anders, het is toch al druk en je rijd er stapvoets. Niet heel gevaarlijk om daar stil te gaan staan.

In “ mijn “ geval is het bij een doorgaande weg en fietsers hebben er haaientanden. Dat is niet voor niets… En achter ons geen verkeer dus tja het is echt onnodig en je geeft fietsers extra het idee dat ze door mogen rijden ipv even te moeten wachten.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:05

Klopt, in die gevallen erger ik me er ook kapot aan. Berucht punt waar ik dat regelmatig heb is hier

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:15

Ik rijd daar regelmatig. Vorige week nog boos geworden op een meisje die gewoon doorfietste zonder te kijken. Ik had haar écht bijna onder de auto. Gelukkig heeft mijn auto héle goede remmen, maar ik schrok me lam.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:27

J0anieke schreef:
Haha ik ben het helemaal met jullie eens verder gelukkig. :o

Ik was alleen zwaar geïrriteerd dat die touringcar middenop de weg reed, bij drukte (file teken bij stoplicht daarvoor stond zelfs aan). Die man stond met opzet middenop de weg (op 2 banen) zodat niemand daar langs kon. Die banen zijn daar opzettelijk dubbel zodat er plaats kan worden gemaakt voor de auto's, dan ga je dat toch niet blokkeren?

Soms is er een hele goede reden waarom een bus/vrachtwagen/touringcar een dubbele strook bezet houd. Die kun jij dan misschien niet bedenken.

Als ik naar de zaak rijd ( met de vrachtwagen)moet ik ook dubbel staan voor de stoplichten anders haal ik die bocht niet. Dan gaat het op groen en dan zijn er nog automobilisten die er dan rechts voorbij willen terwijl ik mijn knipperlicht uit heb.

Soms rijd ik ook wel eens op een dubbele baan, dan zie ik namelijk in de verte al iets wat een automobilist nog niet ziet en probeer je zo te helpen in de veiligheidheid.

Misschien dus voortaan iets geduldiger zijn en je bedenken dat dat vast niet gebeurd om jou te pesten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:29

Zo op de foto zou dat een plek zijn waar ik fietsers volgens mij regelmatig voor zou laten, al hangt het ook af van hoe druk het is en van de situatie ter plekke. Zeker als je dat pas doet als je weet dat de fietsers jou ook gezien hebben kan dat volgens mij prima. Volgens mij leer je fietsers daarmee niets verkeerds - degenen die hechten aan heelhuids thuiskomen letten wel op, degenen die denken dat de wereld om hen draait blijven dat toch wel denken.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:53

Hier in Zwolle ook zo'n situatie, bij de hoofdingang van het ziekenhuis. Fietsers moeten daar voorrang verlenen, getuige de haaientanden. Maar het is daar altijd smoordruk. Er zitten daar op dat bedrijventerrein ook vier middelbare scholen, de kantoren van ik weet niet hoeveel grote bedrijven en ook een stuk of 8/9 buslijnen. Als fietser kun je daar echt wachten tot je een ons weegt... En door de bushalte bijna op de oversteekplaats is het ook nog eens knap onoverzichtelijk als daar één of meer bussen staan. Dan mag je heel blij zijn als er een automobilist even stopt om je over te laten steken, anders is het bijna onmogelijk om (op tijd) op je afspraak te komen. Of je moet je er soms even brutaal voor gooien, met alle risico's op omver gekegeld worden van dien. Toegegeven, de SEH is dan wel lekker dichtbij hoor, maar toch...

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 20:57

Mellow schreef:
J0anieke schreef:
Haha ik ben het helemaal met jullie eens verder gelukkig. :o

Ik was alleen zwaar geïrriteerd dat die touringcar middenop de weg reed, bij drukte (file teken bij stoplicht daarvoor stond zelfs aan). Die man stond met opzet middenop de weg (op 2 banen) zodat niemand daar langs kon. Die banen zijn daar opzettelijk dubbel zodat er plaats kan worden gemaakt voor de auto's, dan ga je dat toch niet blokkeren?

Soms is er een hele goede reden waarom een bus/vrachtwagen/touringcar een dubbele strook bezet houd. Die kun jij dan misschien niet bedenken.

Als ik naar de zaak rijd ( met de vrachtwagen)moet ik ook dubbel staan voor de stoplichten anders haal ik die bocht niet. Dan gaat het op groen en dan zijn er nog automobilisten die er dan rechts voorbij willen terwijl ik mijn knipperlicht uit heb.

Soms rijd ik ook wel eens op een dubbele baan, dan zie ik namelijk in de verte al iets wat een automobilist nog niet ziet en probeer je zo te helpen in de veiligheidheid.

Misschien dus voortaan iets geduldiger zijn en je bedenken dat dat vast niet gebeurd om jou te pesten.

Helemaal mee eens, maar de dingen die je noemt waren in dit geval niet van toepassing. Het was een recht stuk en er waren geen (onveilige) dingen op de weg. Alleen hij weet waarom hij daar stond. Imo was het niet nodig om daar te gaan staan.
Ik zal in het vervolg sowieso niet meer zoiets doms doen, straks was er wél iets waar hij voor uitweek en was het slechter afgelopen. Gelukkig is het allemaal goed gegaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 21:31

Shadow0 schreef:
Zo op de foto zou dat een plek zijn waar ik fietsers volgens mij regelmatig voor zou laten, al hangt het ook af van hoe druk het is en van de situatie ter plekke. Zeker als je dat pas doet als je weet dat de fietsers jou ook gezien hebben kan dat volgens mij prima. Volgens mij leer je fietsers daarmee niets verkeerds - degenen die hechten aan heelhuids thuiskomen letten wel op, degenen die denken dat de wereld om hen draait blijven dat toch wel denken.

Het is daar regelmatig heel druk en als je vanaf de brug komt niet heel overzichtelijk.

Ik ben er op de fiets regelmatig overgestoken, en je kan dat per baan heel mooi doen, in het midden zit een vluchtheuvel, en dan ben je er snel over.
Maar voorrang pakken vind ik nooit zo'n goed idee. Voorrang kan je hebben, of je het krijgt is iets anders. Plus dat fietsers daar heel vaak gewoon oversteken en absoluut niet kijken of er wat aankomt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 21:36

Hier is er toen een fietser doodgereden en een auto op een busje geklapt omdat hij van de ene baan voorrang kreeg van dat busje (Had dit niet, waren haaientanden en een 60km weg). Bus stond opeens keihard stil en auto erachter klapte erop. En de andere auto van de andere baan had hem niet gezien door het busje die het zicht blokkeerde (is een rotonde met dubbele baan rechtdoor). En de fietser stond eerst gewoon stil bij de haaientanden, dus verwachtte deze denk ik niet meer. En reed dus over de fietser heen.

Nu moet je natuurlijk altijd zelf ook kijken of je voorrang krijgt, ook al heb je er recht op. Maar het kan soms voor gekke situaties zorgen als er voorrang gegeven wordt wanneer dit niet de bedoeling was.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 21:42

Nou precies daar doel ik op, want voor hetzelfde geld had ik niet mijn gas losgelaten en gewoon doorgereden. Dan had ik niet meer op tijd kunnen remmen hoor. Het is dus dat ik de fietsers zag staan dat ik doordacht van die fietsers krijgen vast voorrang, want waarom staat die auto daar anders stil…
En jahoor ik had gelijk.
Was het een busje geweest is de situatie nog moeilijker inschatten, omdat je er niet doorheen kunt kijken / geen ramen en te hoog om overheen te kijken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 22:00

Dat dus idd. Daar komen echt serieuze ongelukken van, en natuurlijk stop ik ook als er iemand oversteekt, maar ik stop niet om ze te laten oversteken. Het zijn echt heel vaak jongeren die het soort stunts uithalen van ineens oversteken, en de automobilisten die stoppen om ze te laten oversteken geven sommige mensen onterecht het idee dat ze voorrang hebben. Gewoon niet slim imo.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 22:03

Avalanche schreef:
Ik rijd daar regelmatig. Vorige week nog boos geworden op een meisje die gewoon doorfietste zonder te kijken. Ik had haar écht bijna onder de auto. Gelukkig heeft mijn auto héle goede remmen, maar ik schrok me lam.

Waar? In Gorinchem? :+

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 08:53

Weet niet of hier ook ruimte is voor leuke dingen in het verkeer, maar ik deel hem toch. Kleine gebeurtenis maar toch vond ik het erg leuk.

Van de week reed ik op de snelweg, linkerbaan om in te halen. Komt een dure Mercedes de oprit op, en schuift, absoluut netjes, naar de linkerbaan op. Zo kwam hij voor me rijden. Maar hij was nog een beetje druk want zij binnenspiegel stond nog niet goed. Dus hij was wel eventjes bezig met hem goed te zetten. Op den duur denk ik, zal die nu goed staan, hij leek aan het einde te zijn van het goedzetten. Ik zwaaide een beetje elegant naar deze beste man die nog steeds voor mij reed. Spiegel stond nu kennelijk goed, want ik kreeg een vriendelijke zwaai terug. :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:13

Nayomie vriendelijk zwaaien is altijd goed.
Ik zwaai, steek hand ook op als ik ergens tussen mag.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 10:17

Hier krijg ik een glimlach van Nayomie, zulke dingen kunnen je dag nét een beetje beter maken :j

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:45

Ik zag/las iets over een touringcar. Als dit bijv. voor een bocht waar hij rechts op links af gaat slaan, snap ik dat hij 2 banen bezet pakt. Als het een krappe bocht is wil jij juist je ruimte hebben om veilig de bocht te kunnen draaien. Je blokt het overige verkeer af, zodat ze niet in je dode hoek zit.

Zelf aantal jaar terug gehad, ik ga met de touringcar naar rechtsaf, blok beide banen af, draai rechtsaf in en de tuttebel achter mij gaat toch mij voorbij en ik rijd haar spiegel eraf. Of zij rijd tegen de bus aan, hoe je het bekijkt. Maar ik had getuigen en zij haalde via de andere baan van tegenliggers ging zij mij voorbij.

Momenteel ben ik blij dat ik mijn nieuwe voertuig de rails volgt :+ En ik weinig tot veel minder last heb van overige weggebruikers. Gisteren nog bijna van de weg gefietst met mn fietskar, automobilist vond het nodig om debiel hard met telefoon in zn hand ons te passeren op een landweggetje terwijl er een tegenligger aan komt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:23

Ineke2 schreef:
Hier krijg ik een glimlach van Nayomie, zulke dingen kunnen je dag nét een beetje beter maken :j

Ik had een prutdag, maar die werd op deze manier toch weer leuk. En hoop dat die man zijn dag hier ook (extra) goed van werd. :D

x_Jeanine_x schreef:
Ik zag/las iets over een touringcar. Als dit bijv. voor een bocht waar hij rechts op links af gaat slaan, snap ik dat hij 2 banen bezet pakt. Als het een krappe bocht is wil jij juist je ruimte hebben om veilig de bocht te kunnen draaien. Je blokt het overige verkeer af, zodat ze niet in je dode hoek zit.

Zelf aantal jaar terug gehad, ik ga met de touringcar naar rechtsaf, blok beide banen af, draai rechtsaf in en de tuttebel achter mij gaat toch mij voorbij en ik rijd haar spiegel eraf. Of zij rijd tegen de bus aan, hoe je het bekijkt. Maar ik had getuigen en zij haalde via de andere baan van tegenliggers ging zij mij voorbij.

Momenteel ben ik blij dat ik mijn nieuwe voertuig de rails volgt :+ En ik weinig tot veel minder last heb van overige weggebruikers. Gisteren nog bijna van de weg gefietst met mn fietskar, automobilist vond het nodig om debiel hard met telefoon in zn hand ons te passeren op een landweggetje terwijl er een tegenligger aan komt.

Bokker schoentje heeft hier eens een TikTok over gemaakt. Duidelijke uitleg zo. :)
https://vm.tiktok.com/ZGJWGwBAm/

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:29

Klopt inderdaad Nayomie, die ken ik.
Maar kon hem zo snel niet vinden op de laptop om mee te delen in het bericht.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:59

Mooie uitleg! Ik wist dit idd niet.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:43

Ook als een vrachtwagen of bus de rotonde wil verlaten hoort een auto op tijd te stoppen. Zo vaak dat auto's dan doorrijden omdat ik wel stil moet staan omdat ik de rotonde niet KAN verlaten. Als ik snel genoeg ben zet ik hem voor de auto en dwing het dan af. Dit is als er al 2 of 3 voorbij zijn geschoten.

Als mensen wel op tijd stoppen steek ik altijd netjes de hand op. Maar eigenlijk zou het niet hoeven.

Al merk ik wel dat het ook niet geleerd word. Vaak genoeg les auto's die het niet doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:59

Yep je moet 10 meter ervoor stoppen anders kan de vrachtwagen er niet langs :)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:01

Avalanche schreef:
Mooie uitleg! Ik wist dit idd niet.

Nog een gratis tip dan. Als je ooit in onderstaande situatie terecht komt waar oranje een vrachtwagen is die af wil slaan, stop dan niet op de rode punten. Als de vrachtwagen linksaf slaat, komt de trailer op jouw weghelft terecht in de binnenbocht. Als de vrachtwagen rechtsaf slaat, zal 'ie vóór de bocht al middenop gaan rijden en bij het maken van de bocht met de trekker op jouw weghelft in de buitenbocht komen, anders gaat z'n trailer de berm in. Laatste is vergelijkbaar met het filmpje.

Ik zie het nog veel te vaak gebeuren dat mensen goedbedoeld een vrachtwagen voor willen laten gaan (of dat de vrachtwagen voorrang heeft), maar dan niet genoeg ruimte geven waardoor de chauffeur alsnog niets kan. Stop in dat geval een meter of tien eerder dan je normaal zou doen :)

Afbeelding