[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:15

Heb wel eens een verhaal gehoord (volgens mij in het vorige topic gelezen) dat er een familie was met een of andere erfelijke ziekte. Toen hebben ze toch een kind gemaakt en die was wonderbaarlijk gezond (was iets van 75% kans op ziekte) en toen hebben ze nog maar een kind gemaakt, die dus wel ziek was.
Again; egoisme op en top. Zoveel geluk met een eerste gezonde dat je het toch nog een keer wilt proberen. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:38

Ik ben van mening dat mensen zich eerst moeten laten testen op ziektes. Net zoals bij (stamboom) dieren.

Niet zomaar lukraak fokken :+

Maar andere kant ben ik van mening dat het voor de aarde beter is, dat de mens uitsterft.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:57

Ik snap ook niet zo goed waarom je door blijft gaan met het krijgen van kinderen als je weet dat je ziek bent. Stel wat ik ken heeft als eerste kindje een heel zwaar meervoudig gehandicapt kindje gekregen. Zeldzame aandoening, lage levensverwachting. Ouders blijken beiden drager te zijn. Vervolgens nog een kindje gekregen, dit kindje is een maand na de geboorte overleden. Had ook aangeboren afwijkingen, wel anders dan eerste kindje. En nou is ze weer zwanger. Wel is er zo gerommeld aan de embryo dat ze het defecte gen wat ziekte van kindje 1 heeft veroorzaakt, eruit hebben gehaald. Ze zijn echter wel fel tegen het afbreken van een zwangerschap als blijkt dat een kindje dus echt alleen maar zwaar meervoudig gehandicapt ter wereld kan komen. Want ze zijn nu toch ook gelukkig met het eerste kindje?

Ik vond dat heel moeilijk te begrijpen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:19

Dat was toch ook een hele tijd terug met dat medicijn tegen de ziekte van Pompe? Een familie op TV met 3 kinderen met die ziekte (waar ze per kind dus ook 25% kans hadden, dus wel ontzettende pech). Kan op getest worden. Nummer 2 was er al toen bij nummer 1 de ziekte werd ontdekt, maar nummer 3 is gewoon zonder te testen gemaakt, terwijl ze ook al wisten dat nummer 2 óók ziek was. Ik weet niet waar dan je verstand zit...

In de bijbel, was geloof ik het antwoord

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:30

Ibbel schreef:
Dat was toch ook een hele tijd terug met dat medicijn tegen de ziekte van Pompe? Een familie op TV met 3 kinderen met die ziekte (waar ze per kind dus ook 25% kans hadden, dus wel ontzettende pech). Kan op getest worden. Nummer 2 was er al toen bij nummer 1 de ziekte werd ontdekt, maar nummer 3 is gewoon zonder te testen gemaakt, terwijl ze ook al wisten dat nummer 2 óók ziek was. Ik weet niet waar dan je verstand zit...

In de bijbel, was geloof ik het antwoord

Maar als je verstand toch uitsluitend in een oud boek zit, waarom je kinderen dan niet ook gewoon? Er zijn toch genoeg oude boeken over kinderen die je dan nog eens kunt (her)lezen om in je behoefte aan kinderen te voorzien, zonder ze zelf te hoeven maken? Op dezelfde manier zoals mensen ook steeds hetzelfde boek kunnen lezen om in een richting in hun leven te voorzien, zonder dat ze daadwerkelijk met wereldse zaken in aanraking komen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:37

Berdien schreef:
Ik snap ook niet zo goed waarom je door blijft gaan met het krijgen van kinderen als je weet dat je ziek bent. Stel wat ik ken heeft als eerste kindje een heel zwaar meervoudig gehandicapt kindje gekregen. Zeldzame aandoening, lage levensverwachting. Ouders blijken beiden drager te zijn. Vervolgens nog een kindje gekregen, dit kindje is een maand na de geboorte overleden. Had ook aangeboren afwijkingen, wel anders dan eerste kindje. En nou is ze weer zwanger. Wel is er zo gerommeld aan de embryo dat ze het defecte gen wat ziekte van kindje 1 heeft veroorzaakt, eruit hebben gehaald. Ze zijn echter wel fel tegen het afbreken van een zwangerschap als blijkt dat een kindje dus echt alleen maar zwaar meervoudig gehandicapt ter wereld kan komen. Want ze zijn nu toch ook gelukkig met het eerste kindje?

Ik vond dat heel moeilijk te begrijpen.

En rommelen aan een embryo kan en mag wel? Beetje dubbele moraal.

Net zoiets als de katholieke kerk tegen euthanasie is, het leven is tenslotte de wil van god, maar zodra er een paus doodziek is worden er tig artsen en behandelingen bij gehaald die geen zak meer met de wil van god te maken hebben.

Hypocriet. En, voor alle ouders uit alle bovenstaande voorbeelden: :r Meer heb ik niet te zeggen voor dergelijk vergaand egoïsme.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:48

Er is een syndroom dat clover head heet
Ik zag een documentaire over twee ouders die dat allebei hebben. Ze kregen vier kinderen, waarvan één normaal.
De andere drie moesten moeilijke, pijnlijke (en dure) operaties ondergaan.
De ouders wisten dat de kans groot was dat de kinderen het ook kregen.
Waarom begin je er dan aan?
Ik weet niet zeker of de volgende video dat gezin is, maar ik dacht 't wel

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:49

Oh wat gestoord!!!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:50

Ga dan adopteren ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:52

Dat zijn dus de mensen die vinden dat iedereen recht heeft op een kind.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:53

Marjoow schreef:
Ga dan adopteren ofzo..

Ja een cactus ofzo :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:54

Rommelen aan embryo's? Ik denk eerder dat er aan embryoselectie is gedaan. Gentech op embryo's heeft laatst iemand in China geprobeerd en de wetenschappelijke community was not amused :=

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:56

Waarom moet je eigenlijk voor van alles en nog wat, zelfs iets onbenulligs als het in een andere kleur verven van je huis, vergunningen aanvragen, examens doen en/of toestemming krijgen, maar mag iedereen zomaar stemmen of een kind op de wereld plempen? Waarom is zoiets ingrijpends aan geen enkele voorwaarde gebonden?
En dat het nou eenmaal iets is waar we lichamelijk toe in staat zijn, is een non-argument. Er zijn genoeg dingen die we lichamelijk kunnen, maar die wel gereguleerd zijn of zelfs expliciet verboden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 10:57

oomens schreef:
Waarom moet je eigenlijk voor van alles en nog wat, zelfs iets onbenulligs als het in een andere kleur verven van je huis, vergunningen aanvragen, examens doen en/of toestemming krijgen, maar mag iedereen zomaar stemmen of een kind op de wereld plempen? Waarom is zoiets ingrijpends aan geen enkele voorwaarde gebonden?
En dat het nou eenmaal iets is waar we lichamelijk toe in staat zijn, is een non-argument. Er zijn genoeg dingen die we lichamelijk kunnen, maar die wel gereguleerd zijn of zelfs expliciet verboden.

Ik geloof dat niemand z'n fikken wil verbranden aan zo'n verbod. Hoe krom ook.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:18

lieveli schreef:
Ik geloof dat niemand z'n fikken wil verbranden aan zo'n verbod. Hoe krom ook.

Dat waarschijnlijk ja. Gek genoeg zijn het ook precies dezelfde groeperingen die tegen abortus en euthanasie zijn, die zich sterk maken voor het ongebreideld doorfokken. Mij lijkt als je het echt zo belangrijk vindt om levens niet te beëindigen, dat je je dan juist twee keer zou moeten bedenken voordat je nieuw leven creëert. Juist als je tegen ingrijpen achteraf bent, zou je er m.i. alles aan moeten doen om de noodzaak tot ingrijpen zoveel mogelijk te beperken.
Niet fokken met ernstige gebreken dus, en geen 'oepsnestjes' meer, dat lijken mij twee hele gezonde beginselen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:02

Anoniem schreef:
Dat zijn dus de mensen die vinden dat iedereen recht heeft op een kind.

Waarom staat het recht hebben op een kind gelijk aan het recht hebben om jezelf voort te planten?

Er zijn namelijk meerdere manieren om een kind te nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:03

Voor mij niet hoor.... Maarja, dan is het “ van jezelf”.
Zo denken sommige mensen toch.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:05

Wij wilden voor adoptie gaan tot we erachter kwamen dat dat gewoon handel is. Pleegzorg is iets voor later.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:07

Magrathea schreef:
Rommelen aan embryo's? Ik denk eerder dat er aan embryoselectie is gedaan. Gentech op embryo's heeft laatst iemand in China geprobeerd en de wetenschappelijke community was not amused :=

Ik zat dat stuk ook al twee keer te lezen met "heb ik dit nou zelf verzonnen of staat het er echt?" :+
Zal inderdaad selectie zijn. Dat is toegestaan bij erfelijke aandoeningen.
En best wel een goed plan om te doen als je de verhalen hier leest...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:17

Volgens mij hebben ze hier in NL een tijdje ook het foute gen ertussenuit geknipt maar is dat nooit verder gekomen dan de experimentele fase.
Ik weet nog dat mijn vader en stiefmoeder daarvoor wilden gaan, is alleen niet doorgegaan omdat mijn vader kanker kreeg en overleed.
Later hoorde ik dat het een verboden ingreep werd ivm gewetensbezwaren, vergelijkingen met de praktijken van Mengele.

Ik voor mezelf kan ook niet begrijpen dat mensen willens en wetens blijven doorfokken als er bekend is dat er een ernstige afwijking/ziekte doorgegeven wordt.
Laat je dan testen, kom beslagen ten ijs en doe dan embryoselectie als je toch perse biologisch eigen kinderen wilt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 13:57

lor1_1984 schreef:
Volgens mij hebben ze hier in NL een tijdje ook het foute gen ertussenuit geknipt maar is dat nooit verder gekomen dan de experimentele fase.
Ik weet nog dat mijn vader en stiefmoeder daarvoor wilden gaan, is alleen niet doorgegaan omdat mijn vader kanker kreeg en overleed.
Later hoorde ik dat het een verboden ingreep werd ivm gewetensbezwaren, vergelijkingen met de praktijken van Mengele.

Ik voor mezelf kan ook niet begrijpen dat mensen willens en wetens blijven doorfokken als er bekend is dat er een ernstige afwijking/ziekte doorgegeven wordt.
Laat je dan testen, kom beslagen ten ijs en doe dan embryoselectie als je toch perse biologisch eigen kinderen wilt.

Gentech is volgens mij nooit gedaan in Nederland, daarom is die Chinese wetenschapper er zo beroemd om geworden en daarna gestraft. Bedoel je geen embryoselectie?

Als je in Nederland zwanger bent mag je meedoen aan een NIPT studie, die brengt chromosomale afwijkingen aan het licht.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:11

Het ging echt om het foute gen ertussenuit knippen. :)
Maar wat ik al zei is dat nooit verder gegaan dan de experimentele fase (of wellicht daarvoor nog) omdat het verboden werd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:14

Heb je daar een linkje van? Ik heb altijd begrepen dat zoiets nu nog onderzocht wordt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:21

Nee, het speelde begin jaren '00. :)
Geloof 2001 dat mijn vader en stiefmoeder het erover hadden.
Ik weet ook de naam van de methode niet, enkel dat het ging om foute gen ertussenuit knippen en dan bevruchte eicel/embryo terugplaatsen ofzo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 14:27

Ik denk je je gentherapie zoals bv bij cystic fibrose bedoelt? Daar wordt geen fout gen uitgeknipt, maar een missende gensequentie toegevoegd (je kunt sowieso geen genen uitknippen of ze nu fout zijn of niet. Een embryo met een missend gen is meestal niet levensvatbaar ).

Daar wordt regelmatig onderzoek naar en mee gedaan. Het extra DNA wordt met een plasmid (stukje viraal DNA) in de cel ingebracht.