Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:52

Ceffyl schreef:
Gini schreef:
Het is uiteraard wat je op voorhand afspreekt en waar iedereen zich goed bij voelt.

Maar ik vind dus dat je dit niet vooraf hoeft af te spreken. Als je bij bestellen of tijdens het diner merkt dat jet scheef gaat dan is het toch common sense dat je je kan aanpassen. Zou je splitten en zie je dat jouw deel harder oploopt dan de rest? Weet je wat, ik leg wel wat extra in. Ookal zou je gaan splitten.

Goh, je kan toch op voorhand even een balletje opgooien van he, is het de bedoeling dat we alleen hoofdgerecht nemen of gaat er nog iemand voor meer gangen?
En dan zegt persoon B: ik denk dat we met hoofdgerecht voldoende hebben
En dan zegt persoon C: goh, ik heb anders wel zin in kaaskroketten vooraf
Persoon D: oeh ja, ik ook wel
Persoon A: zullen we dan ieder zijn eigen deel laten betalen zodat iedereen kan bestellen wat die wilt?
Iedereen in koor: ja, is goed, top!

Moet niet moeilijker gemaakt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:14

Wat ik hier lees komt toch vaak door een gebrek aan communicatie lijkt mij.. Als je op een bbq iets regelt voor de vegetariërs/veganisten dan is het toch voldoende om aan te geven dat dat voor hen bedoeld is? Hier is dat wel normaal in ieder geval en de mensen die vlees eten blijven er dan ook af. Als het niet aangegeven word dan kan ik me voorstellen dat mensen het gebruiken omdat ze er niet bij stil staan.
Hetzelfde verhaal met het drinken, als mensen alleen een bepaald product kunnen drinken en dat zelf meenemen dan kan dat toch ook even gemeld worden of apart gezet worden? Mensen kunnen niet ruiken dat dat voor één iemand bedoeld is..
Als ik zelf iets mee moet nemen dan neem ik eigenlijk altijd veel te veel mee, juist omdat het niet alleen voor mezelf is, ik pak ook wel eens iets anders dan ik zelf meegenomen heb als alles op een tafel staat.. Ik ken het ook niet als neem wat voor jezelf mee maar neem iets mee zodat we met z'n allen de kosten kunnen delen..
Zelfde met de rekeningen delen of niet, bij mij hangt het er vanaf, bij goede vrienden of familie maakt het me niet zoveel uit omdat ik weet dat het verschil niet heel groot is en ze zelf ook niet van de hele dure gerechten zijn, de ene keer betaal ik dan, en de andere keer die ander, als daar wel een keer verschil in zit kan ik me daar echt niet druk om maken omdat het uiteindelijk wel gewoon ongeveer gelijk is.. Als ze wat verder van me af staan geef ik wel aan dat ik niet heel veel uit kan/wil geven en dan is het dus ook gewoon per persoon.. Als mensen mij dan gierig willen vinden is dat prima maar niet mijn probleem.

Ik ben ook vaak zuinig als het op mezelf aan komt, gierig wil ik het niet noemen want niemand heeft er last van maar voor mezelf hoef ik geen A-merken en let ik wel op wat ik koop, als er anderen bij betrokken zijn vraag ik echter wel gewoon wat ze willen en dat haal ik dan ook gewoon.

Duhelo

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:22

Over A en B merken dan gesproken.

Stel dat je zelf altijd een B-merk drinkt, en er wordt afgesproken op een feestje om elk iets van drinken mee te nemen. Neem je dan je B-merk mee zoals je altijd drinkt, of haal je dan voor zoiets wél het merk?

Dit vind ik hier ook altijd wat moeilijk. Iedereen is hier altijd welkom, we hebben de koelkast altijd gevuld, absoluut geen probleem. Maar, tijdens de week drinken wij zelf meestal limonade van de aldi. Spul smaakt prima en is goedkoop. In het weekend drinken we thuis op vrij, zat en zon elk een blikje merkdrinken (cola). Uiteraard is het met feestjes of uitgaan of uiteten geen probleem en letten we daar niet op, maar eerder een algemene gewoonte. (We hebben anders de neiging om het ene blikje fris na het andere te consumeren, en aan 65 cent per blikje loopt dat toch wel op.)
Nu hebben we tijdens de week altijd wel eens iemand op bezoek (nogal vaak onze buurman die mee gaat wandelen met mijn vriend en onze hond), waardoor we op die dagen vaak ook merk-blikjes opentrekken. Er is toch ergens een vorm van gene om een glas aldi-cola of limonade in te schenken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:28

Ik denk niet eens dat ze het proefen hoor.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:30

Duhelo schreef:
Over A en B merken dan gesproken.

Stel dat je zelf altijd een B-merk drinkt, en er wordt afgesproken op een feestje om elk iets van drinken mee te nemen. Neem je dan je B-merk mee zoals je altijd drinkt, of haal je dan voor zoiets wél het merk?

Dit vind ik hier ook altijd wat moeilijk. Iedereen is hier altijd welkom, we hebben de koelkast altijd gevuld, absoluut geen probleem. Maar, tijdens de week drinken wij zelf meestal limonade van de aldi. Spul smaakt prima en is goedkoop. In het weekend drinken we thuis op vrij, zat en zon elk een blikje merkdrinken (cola). Uiteraard is het met feestjes of uitgaan of uiteten geen probleem en letten we daar niet op, maar eerder een algemene gewoonte. (We hebben anders de neiging om het ene blikje fris na het andere te consumeren, en aan 65 cent per blikje loopt dat toch wel op.)
Nu hebben we tijdens de week altijd wel eens iemand op bezoek (nogal vaak onze buurman die mee gaat wandelen met mijn vriend en onze hond), waardoor we op die dagen vaak ook merk-blikjes opentrekken. Er is toch ergens een vorm van gene om een glas aldi-cola of limonade in te schenken.

Neu, dat boeit mij vrij weinig :+.
Verjaardagsboodschappen halen we vaak bij de Aldi, zoals fris, chips, toastjes en beleg op toastjes.
Bier wel altijd een merk, maar dan kijken we wat er in de aanbieding is :+.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:32

Nou...
Je kan mij van alles voorschotelen maar ik weet exact wanneer het coca cola is.
Pepsi is slootwater, freeway heeft minder sterke prik en smaakt wat zoeter.
Nee, ik kan dat er echt uit halen hoor :n

Mensen zeggen alleen maar dat je het niet proeft om voor zichzelf te rechtvaardigen dat ze freeway halen.

Maar dat hoeft helemaal niet, het is jouw huis, jouw keuze. Daarin hoef je voor niemand verantwoording af te leggen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:33

Als je daar gewoon op visite bent en ze drinken zelf ook geen A-merken dan zou ik gewoon meenemen wat ik zelf drink, zijn ze wel van de A-merken dan neem ik dat mee. Ik weet het van de meeste mensen wel en pas me daar een beetje op aan.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:34

Ik koop gewoon b-merk. Ga me daar niet voor schamen. En als ik bezoek heb drinken ze ook gewoon b-merk... :Y) Dus ja, naar een feestje zou ik het ook gewoon meenemen.

Bier: ook altijd het eigen merk van de getränkemarkt, maar het is Duits bier, dus prima te drinken... We kopen het niet als we het zelf vies vinden. Idem gewoon de chips en knabbels van de aldi.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:40

M_D_H schreef:
Nou...

Mensen zeggen alleen maar dat je het niet proeft om voor zichzelf te rechtvaardigen dat ze freeway halen.

Maar dat hoeft helemaal niet, het is jouw huis, jouw keuze. Daarin hoef je voor niemand verantwoording af te leggen :n

Wat een voorbarige conclusie. Ik heb een keer een blind-taste test gedaan met allerlei verschillende soorten cola en heel veel mensen halen de coca cola er niet uit. Jij misschien wel, maar het gros van de mensen proeft wel verschil, maar kan dat zo niet koppelen aan het merk. Wat is er bovendien mis met freeway cola? Jij vind het misschien minder lekker, maar iemand anders kan dat juist wel lekkerder vinden. Uiteindelijk is coca cola ook gewoon een variant van cola, net als freeway dat is.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:43

M_D_H schreef:
Nou...

Ik drink altijd Pepsi, vind ik lekkerder dan Coca Cola. Maar goed, ik houd wel van een slokje slootwater :') Proef ook het verschil indd en haal zelf ook geen B-merken frisdrank. Maar ik zou er op een feestje bij iemand niet mn neus voor optrekken. Als ze light hebben neem ik dat, zo niet drink ik water.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:45

Maar ik snap die mensen die bijvoorbeeld alleen cola lusten, en dan ook nog alleen de zero versie van coca-cola ook niet. Het is toch handig en makkelijk als je iets simpels zoals thee of water of koffie ook lust? Is trouwens ook stukje gezonder. (En ja, je kan álles leren drinken)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 17:48

lijkt me simpel, als je het dan niet lekker vindt, dan drink je maar wat anders. En er zit genoeg water in de kraan :)
verder eens met Dees_daan....ff melden als iemand perse een bepaald iets eet/drinkt....isse simpel

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:08

Badeendje schreef:
M_D_H schreef:
Nou...

Wat een voorbarige conclusie. Ik heb een keer een blind-taste test gedaan met allerlei verschillende soorten cola en heel veel mensen halen de coca cola er niet uit. Jij misschien wel, maar het gros van de mensen proeft wel verschil, maar kan dat zo niet koppelen aan het merk. Wat is er bovendien mis met freeway cola? Jij vind het misschien minder lekker, maar iemand anders kan dat juist wel lekkerder vinden. Uiteindelijk is coca cola ook gewoon een variant van cola, net als freeway dat is.

Laat ik het dan zo zeggen. De mensen die ik ken zeggen dat alleen maar als rechtvaardiging :j

Ik vind niks mis met freeway cola hoor :')
Weet niet waar je dat vandaan haalt, maar bij mijn ouders drinken we altijd freeway. Ik heb liever freeway dan pepsi :') _O-

Shaggy09 schreef:
Maar ik snap die mensen die bijvoorbeeld alleen cola lusten, en dan ook nog alleen de zero versie van coca-cola ook niet. Het is toch handig en makkelijk als je iets simpels zoals thee of water of koffie ook lust? Is trouwens ook stukje gezonder. (En ja, je kan álles leren drinken)

Dat vind ik ook heel vreemd. Ik vind het altijd raar als mensen geen water lusten bijvoorbeeld :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:24

Ik heb een vriendin die ik al heel lang ken, en zij is best strict op haar geld.

Voor het tikkie tijdperk heeft ze me wel eens berichtjes gestuurd met dat ik 50 cent te weinig heb overgemaakt en of ik dat nog even kon sturen.

Laatst hebben we met nog twee anderen vriendinnen gegeten bij haar thuis en omdat zij zelf wilde koken etc wilde ik mijn waardering laten blijken door een lekkere fles wijn mee te nemen. Uiteindelijk heb ik dit niet gedaan want ik verwachtte het al: naderhand kwam er gewoon een tikkie van een paar euro voor het eten. Ik vind dit zo on-romantisch. De volgende keer kook ik en die andere keer is het weer bij een ander. Het weerhoudt mij vaak wel een beetje om spontaan even iets mee te nemen want omgekeerd gebeurd dit niet. Die andere vriendinnen en ik sturen nooit tikkies, alleen zij doet dat.
Ik was ook een aantal geleden met haar op vakantie en toen heb ik haar op voorhand verteld: de ene keer betaal jij en de andere ik en die tien of twintig euro die ik meer betaal misschien ga ik niet moeilijk over doen en ik heb geen zin om elke euro bij te houden. Uiteindelijk heb ik wel een of twee keer meer betaald om haar niet te veel te laten stressen :Y) ik vind het gewoon niet gezellig om op vakantie een lijstje bij te houden want stel dat iemand je een euro is verschuldigd.

Verder is het een schat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:06

Shaggy09 schreef:

Nou, ik lust geen koffie en geen thee, ook al probeer ik dat al minstens 15 jaar te leren drinken. := Maar goed, ik ben makkelijk, want ik lust ook geen frisdrank met prik. Doe maar jus d'orange, appelsap of water. (oke, ik lust wel wijn) Kraanwater is goed genoeg, dat vind ik soms nog lekkerder dan spa blauw. :') Dus ik ben heel moeilijk met drinken, behalve dat iedereen in Nederland water heeft en ik dus altijd wat lekkers kan drinken.

Over uit eten als je weinig geld hebt, ik heb weinig geld, maar als ik zo 'moeilijk' moet gaan doen met uitzoeken wat ik kan eten/betalen, dan ga ik niet. Ook uit eten is een keuze en een luxe.

LauroraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:44

Ik ben eens door wat vrienden gevraagd mee uit eten te gaan. Gezegd dat ik erg krap zat en eigenlijk beter niet mee kon gaan. Uiteindelijk haalde een jongen mij over, want gezellig, en het hoeft niet per se duur te zijn enz.
Aangegeven dat ik dan mee zou gaan, maar niet zou splitten omdat ik maar 20 euro te besteden had. (net een hoofdgerecht en een drankje dus)
Wouden we de rekening betalen, ik ben netjes beneden de 20 gebleven en leg dus mijn 20 euro in. Gaat dezelfde hansworst die me overgehaald heeft mee te gaan opeens zeuren dat hij het niet vond kunnen dat ik zo weinig hoefde te betalen. Want de rest zou de rekening splitten en zouden toch zeker op 60 euro pp komen, of ik die 40 euro nog even wou lappen.
Dat de rest een voor, hoofd en nagerecht had, en meerdere dure drankjes vond hij niet uitmaken. 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:34

Laurora schreef:
Ik ben eens door wat vrienden gevraagd mee uit eten te gaan. Gezegd dat ik erg krap zat en eigenlijk beter niet mee kon gaan. Uiteindelijk haalde een jongen mij over, want gezellig, en het hoeft niet per se duur te zijn enz.
Aangegeven dat ik dan mee zou gaan, maar niet zou splitten omdat ik maar 20 euro te besteden had. (net een hoofdgerecht en een drankje dus)
Wouden we de rekening betalen, ik ben netjes beneden de 20 gebleven en leg dus mijn 20 euro in. Gaat dezelfde hansworst die me overgehaald heeft mee te gaan opeens zeuren dat hij het niet vond kunnen dat ik zo weinig hoefde te betalen. Want de rest zou de rekening splitten en zouden toch zeker op 60 euro pp komen, of ik die 40 euro nog even wou lappen.
Dat de rest een voor, hoofd en nagerecht had, en meerdere dure drankjes vond hij niet uitmaken. 8)7

Wauw.. Met hem zou ik dus niet bevriend kunnen blijven..

Uit eten gaan is zeker een luxe maar als ik ga en ik geef eerlijk aan dat ik niet wil splitten dan zie ik het probleem niet.
Als ik echt heel krap zou zitten dan zou ik idd niet mee gaan maar als ik mijn eigen deel kan betalen dan laat ik me niet tegenhouden omdat ik eigenlijk vind dat ik moet kunnen splitten om mee te mogen..
Iedereen heeft zo zijn eigen ideeën en bij mij hangt dat van de mensen af waar ik mee samen ben maar als je dat gewoon communiceert maakt het toch niet uit? Je weet dan allebei dat je gewoon je eigen deel betaald dus niemand wordt benadeeld.

Ik bedenk me een beetje een andere situatie, een tijd terug zat ik met een hond die aan de pijnstillers/ontstekingsremmers zat en elke 3 weken naar de DA moest, hij is uiteindelijk ook overleden maar ik zat op dat moment dus met flink wat kosten en ik moest uitkijken wat ik uitgaf, een collega ging met pensioen en een andere collega haalde geld op voor een cadeau, ik heb toen gevraagd of ik €5 mocht bijleggen ipv €10.. Puur omdat ik eigenlijk even helemaal niks kon missen op dat moment en ik meer mensen in mijn omgeving een cadeautje moest geven.
Ergens vond ik dat ook gierig van mezelf maar ik heb het in mijn hoofd maar goed gepraat door te denken dat ik in ieder geval toch nog €5 meebetaald heb..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 20:45

Es_ther schreef:
Ik ben vooral gierig als het om mijzelf gaat :') .
Ik vind dingen voor mijzelf vaak te duur, dus dan koop ik het niet.
Terwijl ik voor Pony dan wel weer meer geld uitgeef bijvoorbeeld :+.

Dat herken ik wel, al is de vraag natuurlijk of voor je pony uitgeven niet ook vaak voor jezelf is ;) :+

Offtopic, Duhelo, een pizza van 30 euro?? Bestaan die??

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:05

Danique_G schreef:
Ik heb een vriendin die ik al heel lang ken, en zij is best strict op haar geld.

Voor het tikkie tijdperk heeft ze me wel eens berichtjes gestuurd met dat ik 50 cent te weinig heb overgemaakt en of ik dat nog even kon sturen.

Laatst hebben we met nog twee anderen vriendinnen gegeten bij haar thuis en omdat zij zelf wilde koken etc wilde ik mijn waardering laten blijken door een lekkere fles wijn mee te nemen. Uiteindelijk heb ik dit niet gedaan want ik verwachtte het al: naderhand kwam er gewoon een tikkie van een paar euro voor het eten. Ik vind dit zo on-romantisch. De volgende keer kook ik en die andere keer is het weer bij een ander. Het weerhoudt mij vaak wel een beetje om spontaan even iets mee te nemen want omgekeerd gebeurd dit niet. Die andere vriendinnen en ik sturen nooit tikkies, alleen zij doet dat.
Ik was ook een aantal geleden met haar op vakantie en toen heb ik haar op voorhand verteld: de ene keer betaal jij en de andere ik en die tien of twintig euro die ik meer betaal misschien ga ik niet moeilijk over doen en ik heb geen zin om elke euro bij te houden. Uiteindelijk heb ik wel een of twee keer meer betaald om haar niet te veel te laten stressen :Y) ik vind het gewoon niet gezellig om op vakantie een lijstje bij te houden want stel dat iemand je een euro is verschuldigd.

Verder is het een schat.

Hier zou ik dus echt het gesprek met die vriendin aangaan. Als zij altijd de kokende gastvrouw is dan zou ik het begrijpen, maar jullie wisselen telkens af en niemand vraagt geld behalve zij. Nou, dan kan ze nog een schat zijn (ik zou ook niet meteen gaan ruziën of uit de hoogte gaan doen), maar ik zou haar toch even laten weten dat je dat soort tikkies niet echt kan waarderen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:08

LWdaisy als je keer op keer in dezelfde vriendengroep in de situatie komt dat zij veel duurder eten/drinken en niet aanbieden om dan ook meer te betalen, dan ging ik met die vrienden niet meer op stap.
Niet zozeer om het geld op zich, maar ik vind dat gewoon asociaal gedrag.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:23

Nikass schreef:
Dat herken ik wel, al is de vraag natuurlijk of voor je pony uitgeven niet ook vaak voor jezelf is ;) :+

Offtopic, Duhelo, een pizza van 30 euro?? Bestaan die??

Ohja, die bestaan :D
Er zit/zat hier een canadees. Die pizzas zijn nogal rijkelijk belegd.
Een baby pizza is ong 20 cm doorsnede en ik krijg daar net de helft vanop. Volgens de eigenaar zijn de L pizzas voor 8 tot 12 personen.
De mannen id groep nemen altijd een medium, dan hebben ze de helft over voor de dag erop XD. Die kan je zelf beleggen met zoveel ingredienten als je zelf wil. Dus de basis van een medium is denk ik rond de 15 euro (bodem,saus en kaas) en per topping 1 a 2 euro. (Ham,gehakt,spek,groenten,zwan,scampi,noem maar op)
Dus met 5 a 7 toppings raak je gemakkelijk aan 25 a 30 euro.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 21:31

Wauw dat zou ik er echt nooit voor uitgeven :=
Eet zelden pizza, maar als ik het doe dan in Duitsland: veel lekkerder en beter belegd, en véél goedkoper.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:01

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:28

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:54

Laurora schreef:

Wat ongelooflijk aso zeg!