net het niet apparaat gepakt, ook nooit geweten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
musiqolog schreef:Ik geloof dat deze nog niet heel hard valt. Ik heb net even mijn eigen nietmachientje geïnspecteerd, daar zie ik niets dat ik eventueel kan omdraaien. Als ik met kerst bij mijn ouders ben, zal ik eens kijken hoe dat bij de superieure nietmachine van mijn vader zit.
musiqolog schreef:Indy_Mouse_9 schreef:Ik zong vanmorgen het liedje van Nils Holgerson (Nils Hooooolgersooooon, vliegt op een gans naar de zooooon) en besefte toen dat hij waarschijnlijk de zoon van Holger is: Nils Holger-son.
Nou nee. Zijn verre voorvader wel, maar hij niet. Net zoals onze namen Jansen, Willems, Flipsen, Pieters enz. enz. enz. zijn Zweedse achternamen als Gustavson en Holgersson wel ooit uit patroniemen ('vadersnamen') ontstaan, maar worden ze allang van generatie op generatie overgedragen. Ook rond 1900, toen Nils Holgersson verzonnen werd.
Als het boek uit IJsland kwam, was het een ander verhaal geweest.
Edit: Hoewel... volgens Wikipedia kwam het toen nog wel voor in Zweden, maar niet heel vaak: "[S]till present yet uncommon in the 1900s and finally abolished in 1966."
Anoniem schreef:musiqolog schreef:Ik geloof dat deze nog niet heel hard valt. Ik heb net even mijn eigen nietmachientje geïnspecteerd, daar zie ik niets dat ik eventueel kan omdraaien. Als ik met kerst bij mijn ouders ben, zal ik eens kijken hoe dat bij de superieure nietmachine van mijn vader zit.
duurde bij mij ook even, maar aan de onder kant zag ik een rond dingetje, daar drukte ik op en toen kwam het plaatje waar je je papier op legt omhoog en kon ik het draaien.
Het nut er van ontgaat me volledig, maar het kan iig!
Steeph schreef:Anoniem schreef:duurde bij mij ook even, maar aan de onder kant zag ik een rond dingetje, daar drukte ik op en toen kwam het plaatje waar je je papier op legt omhoog en kon ik het draaien.
Het nut er van ontgaat me volledig, maar het kan iig!
De nietjes met de pootjes naar buiten zijn er makkekijker weer uit te halen
Dat is handig als je bijvoorbeeld een concept inleverd en je bijlagen, of welk ander blaadje dan ook vergeten bent
BlackShadowZ schreef:Mag ik me melden?![]()
Ik heb me vaker dan eens dagenlang afgevraagd wat een bommel-ding is. "Er was een bommel-ding" in de Londense metro". Later hoorde ik bij het koffiezetapparaat iemand praten over die bommelding in de Londense metro.... 1+1=3
Suzanne F. schreef:BlackShadowZ schreef:Mag ik me melden?![]()
Ik heb me vaker dan eens dagenlang afgevraagd wat een bommel-ding is. "Er was een bommel-ding" in de Londense metro". Later hoorde ik bij het koffiezetapparaat iemand praten over die bommelding in de Londense metro.... 1+1=3
Och jeetje dat is wel een hele klassieke. Net als pollepel.