E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 09:43

Ik zet hem nooit uit, altijd alleen in slaapstand.
Ik heb er alleen een sleeve hoes bij voor transport, tijdens lezen houd ik m gewoon zo vast, lekker licht en geen extra ding er omheen om vast te hoeven houden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:15

Ik heb zon slaap hoes, ideaal! Ik zet mijn ereader ook nooit uit.

Bagheera_206

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:27

Hier ook een slaaphoes met ingebouwde standaard met magneetjes.

Had ik al verteld dat ik blij ben met de ingebouwde woordenboeken? :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 13:03

Hier sleepcover die als steun kan dienen, een zwanenhals houder EN een page turner met afstandsbediening. Heel handig in bed, niet langer pijnlijke pols en koude handen :+

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:11

Welke page Turner gebruiken jullie? Klinkt wel fijn nu het is zo koud is haha

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 17:51

petitparis schreef:
Hier sleepcover die als steun kan dienen, een zwanenhals houder EN een page turner met afstandsbediening. Heel handig in bed, niet langer pijnlijke pols en koude handen :+

Heb je dan ook zo een klem zodat je hem aan rand van bed vast kunt maken en gewoon op je rug kunt lezen met de pageturner onder de dekens? <3

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:07

Idd, dat is wat ik bedoel met een zwanenhals houder. Kan zelfs op mijn zijde liggen.
En de pageturner moet ik opzoeken, maar zoveel zijn er op amazon noet te vinden... Enige nadeel je kan niet terug bladeren. wat wel logisch is gezien het een clip op je ereader is.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:11

Haha. Dan twee pageturners? :') Eentje links en eentje rechts.

TessaxQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 23:56

Hier heb ik ook een pageturner, een sleepcover en een soort houder met een bakje erbij waar je dan eten in kan doen. Alleen mijn pageturner lijkt niet meer goed te werken, als ik ‘m aan m’n beeld clip selecteert die m’n zinnen automatisch. Dus die kan ik niet meer gebruiken

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:24

TessaxQuincy schreef:
Hier heb ik ook een pageturner, een sleepcover en een soort houder met een bakje erbij waar je dan eten in kan doen. Alleen mijn pageturner lijkt niet meer goed te werken, als ik ‘m aan m’n beeld clip selecteert die m’n zinnen automatisch. Dus die kan ik niet meer gebruiken

Ik heb wel de marges moeten vergroten om het goed te doen werken...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:16

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:11

Ben toch maar aan het overwegen een e-reader aan te schaffen, dit zal de eerste worden dus ik heb geen idee of ik het fijn ga vinden om zo te lezen.

Nu twijfel ik specifiek tussen de Kobo Clara (Colour) of de Kobo Libra. Vind die knopjes niet persé een toegevoegde waarde bij de Libra (vind het ook gewoon echt lelijk), maar twijfel of het scherm van de Clara niet te klein is. Iemand tips/ervaringen?

TessaxQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:17

Snoraly schreef:
Ben toch maar aan het overwegen een e-reader aan te schaffen, dit zal de eerste worden dus ik heb geen idee of ik het fijn ga vinden om zo te lezen.

Nu twijfel ik specifiek tussen de Kobo Clara (Colour) of de Kobo Libra. Vind die knopjes niet persé een toegevoegde waarde bij de Libra (vind het ook gewoon echt lelijk), maar twijfel of het scherm van de Clara niet te klein is. Iemand tips/ervaringen?

Ik heb ze allebei gehad, ik heb de Libra verkocht doordat ik hem te groot vond, als ik 'm vast hield in bed bijv viel m'n hand in slaap doordat ik moeite had met 'm vast te houden. Ook vond ik de knopjes uit eindelijk niet veel toevoeging hebben.

Ik heb nu de Clara Colour en vind die zooo veel fijner. Hij is lekker klein waardoor die makkelijk vast te houden is, ik heb er geen last van dat het scherm te klein is want je kan natuurlijk je letter type gewoon groter zetten. Ik vind het sowieso fijner dat er minder tekst op een pagina staat omdat ik dan minder afgeleid word en minder ga overslaan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:23

@SNoraly: Ik heb de voorloper van de Clara en de Kindle tegenhanger van de Libra. Ik vind persoonlijk de knoppen wel fijn, mijn Kobo was na 3 jaar veel minder gevoelig om te bladeren op de plaats waar het voor mij het handigst is te tikken. Vandaar deels mijn keuze om voor knoppen te gaan en ik vind die "rand" wel fijn in de hand liggen (lees vaak op mijn zijde in bed, dus reader in 1 hand)

Kleurenscherm is imo alleen een meerwaarde als je ook magazines of graphic novels gaat lezen op je reader en bij dat laatste denk ik dat het scherm van de Clara toch net iets te klein gaat uitvallen... Maar de Clara is fijner om mee te nemen (minder gewicht en toch iets handiger formaat)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:27

Oh ik vind die knoppen juist heerlijk!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:49

Ik gebruik alleen maar de knoppen om vooruit/achteruit te bladeren

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 16:09

Ik heb de Libra en vind de knoppen ook erg fijn, plus mijn duim rust daar zonder dat ik op het scherm tik. Maar heb dus geen vergelijking o.i.d. want dit is mijn eerste e-reader.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 16:17

Zertab schreef:
Ik gebruik alleen maar de knoppen om vooruit/achteruit te bladeren

Ok nu voel ik me dom, maar kan je iets anders doen met de knoppen dan voor-/achteruit bladeren en page down/up? Want dat heb ik dan alleszins nog nooit gedaan :+

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 16:33

Hier eerst de Klara, maar die vond ik te klein. Nu de libra en ik laat m’n duim ook op de knop rusten. Vind hem perfect.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:30

Ik heb juist de Clara verkocht om de Libra 2 te kopen, niet de color dus. Bevalt me echt heel,goed. Scherm is prima formaat en ik gebruik altijd de knoppen om de blz om te slaan en om te scrollen

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:14

Hier ook de Libra met de knoppen. Mijn allereerste ereader dus weet ook echt niet beter. := Ik doe er ook alleen mee bladeren. Normaal kun je er ook je Kobo mee uit slaap halen, maar heb zo een cover dat als je die open doet hij ook wakker wordt.

Als ik in bed lees doe ik wel blokkeren in portraitstand. De hand waar ik hem in vast heb doe ik de brede kant met knopjes. Op mijn rechterzij dus in rechterhand met de knopjes.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:48

Ik heb hiervoor 2 readers gehad zonder knoppen (ook beide van Kobo) en sinds 2,5 jaar de Libra 2 en ik vind dat model ideaal.
De bredere rand om goed vast te houden, het makkelijk draaien als ik van hand wissel en de knoppen om te bladeren (ik lees zonder hoes, ik heb een sleeve om m in te transporteren). Ik heb m ook wel gefixeerd in portrait stand, maar dan nog is het draaien als ik van hand wissel wel erg makkelijk.

Ook het pagina-formaat vaan de Libra vind ik erg fijn.
Mijn eerste reader was een slag kleiner en zodra een maatje groter uitkwam, ben ik dan ook over gestapt, inmiddels zijn mijn ogen wat slechter en vind het toch wel fijn dat ik het lettertype dusdanig kan aanpassen als ik zonder bril in bed wil lezen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 22:04

Hier ook dagje ouder dus groter schermpje is wel heel fijn.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 23:14

Ik ben bijziend en nu ik een dagje (jaartje) ouder ben leest het in bed zonder bril allemaal goed :+
Zelfs nu ik een multifocale bril en lenzen heb.
Maar ook hier erg tevreden over de Libra 2, ik vond deze maat net wat fijner dan de kleinere Clara. De rand houdt inderdaad fijn vast met 1 hand.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 23:18

Ik ben om, gaat de Kobo Libra worden :=

Twijfel nu alleen tussen wit en zwart en wil nog even wachten op een aanbieding. Voorkeur gaat naar wit maar ben bang voor vlekken na een tijd.
Vorige week was hij nog €190 en nu overal weer €230.