Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:44

rien10 schreef:
Ik heb eens horen zeggen "We hebben geen woning probleem, we hebben een bewonings probleem"
Onder verhuren mag vaak niet, kadastraal splitsen is lastig, een kamer verhuren heeft veel haken en ogen. Ik kan best mijn zolder verhuren, maar ik kan de huurder lastig wegkrijgen, dus begin ik er niet aan.

Dit is ook wel een ding, ja. Mijn buren hebben 4 appartementjes, die leeg staan omdat er geen tijdelijke huurcontracten meer afgesloten mogen worden (buren zijn eind 70).

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:45

_San87_ schreef:
Daarnaast, waarom zou je al je overwaarde in een in verhouding kleiner huis steken dat minder waard is dan wat je nu hebt, maar in verhouding meer kost? Dan heb je toch helemaal geen voordelen meer van je opgebouwde potje? Of je moet gaan huren, maar dat is helemaal moeilijk te vinden.

Natuurlijk heb je daar wel voordeel van. Je hoeft dan toch geen hypotheekaflossing + rente meer te betalen. Dat scheelt veel geld aan vaste lasten elke maand. Dus kost het juist niet meer per maand maar juist veel minder.

rien10

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:48

Dus Lieser, ik moet mijn 120M2 bewoond door 2 personen, voor exact hetzelfde bedrag gaan inwisselen naar 75M2 ??
De helft kleiner en geen tuin, voorhetzelfde geld? Dat is namelijk wat een appartement 75M2 bij ons kost, precies hetzelfde als we nu hebben met een voor- en achtertuin.
Verhuizen kost altijd geld. Stofferen, verbouwen, verhuizen. En dan woon ik kleiner, geen tuin en heb een hoop kosten gemaakt. Geen haar op mijn hoofd die daar over denkt. Ik woon prima zoals ik nu woon.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:52

rien10 schreef:
Dus Lieser, ik moet mijn 120M2 bewoond door 2 personen, voor exact hetzelfde bedrag gaan inwisselen naar 75M2 ??
De helft kleiner en geen tuin, voorhetzelfde geld? Dat is namelijk wat een appartement 75M2 bij ons kost, precies hetzelfde als we nu hebben met een voor- en achtertuin.
Verhuizen kost altijd geld. Stofferen, verbouwen, verhuizen. En dan woon ik kleiner, geen tuin en heb een hoop kosten gemaakt. Geen haar op mijn hoofd die daar over denkt. Ik woon prima zoals ik nu woon.

Jij moet van mij helemaal niets. Leg me geen woorden in de mond!

Ik reageer op de stelling dat ouderen geen hypotheek kunnen krijgen. Die hebben ze niet nodig áls (!) ze veel overwaarde hebben.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:53

Banken verstrekken graag hypotheken aan ouderen, daar zit toch al geld en is het risico lager dat ze niet de schuld kunnen voldoen. Bovendien hebben veel ouderen in de jaren '70 of '80 voor het eerst een eigen woning gekocht, hebben misschien wat stappen gemaakt en hun hypotheek telkens meegenomen. Hebben inmiddels nog maar een klein restbedrag in de hypotheek en zitten intussen in een woning met een waarde tussen een half miljoen en een miljoen, hebben centjes op de spaarrekening en nog een fatsoenlijk pensioen. Daar liggen de banken voor de deur denk ik.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:54

@Lieser Dan heb ik je verkeerd begrepen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:55

Lieser schreef:
rien10 schreef:

Jij moet van mij helemaal niets. Leg me geen woorden in de mond!

Ik reageer op de stelling dat ouderen geen hypotheek kunnen krijgen. Die hebben ze niet nodig áls (!) ze veel overwaarde hebben.

Ik zeg niet dat ouderen geen hypotheek kunnen krijgen. Ik zeg dat het moeilijker is.

En dat je geen hypotheek nodig hebt, betekent niet dat het wenselijk is geen hypotheek te hebben. Of dat het financieel een goed idee is het huidige huis te verkopen voor wat kleiners. Als het dat wel was, zouden veel boomers dat wel hebben gedaan denk ik zo.

Veronica2 schreef:
Banken verstrekken graag hypotheken aan ouderen, daar zit toch al geld en is het risico lager dat ze niet de schuld kunnen voldoen. Bovendien hebben veel ouderen in de jaren '70 of '80 voor het eerst een eigen woning gekocht, hebben misschien wat stappen gemaakt en hun hypotheek telkens meegenomen. Hebben inmiddels nog maar een klein restbedrag in de hypotheek en zitten intussen in een woning met een waarde tussen een half miljoen en een miljoen, hebben centjes op de spaarrekening en nog een fatsoenlijk pensioen. Daar liggen de banken voor de deur denk ik.

Laatst in het nieuws over ouderen discriminatie werd het tegendeel beweerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:31

MarlindeRooz schreef:
Benzz schreef:
In Nl wonen we per m2 het grootst.

Hoe bedoel je dat? En heb je daar een bron van. Ik ben wel benieuwd namelijk welke landen op welke plek staan. Haha!

Ja dat las ik toevallig een tijdje geleden ook in een nieuwsblaadje en dat was niet in NL.
Maar dat is weer zoeken naar een andere reden dan gewoon een falend huisbeleid waarvan we 40 jaar geleden al wisten dat het een fiasco was.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:20

En het komt onze overheid maar wát goed uit dat we allemaal elkaar de schuld geven, in plaats van samen een vuist te maken en verandering af te dwingen. Verdeel en heers, of zo.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:15

Konstantine schreef:
En het komt onze overheid maar wát goed uit dat we allemaal elkaar de schuld geven, in plaats van samen een vuist te maken en verandering af te dwingen. Verdeel en heers, of zo.

Dit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 00:36

Konstantine schreef:

Wat dacht je van de milieuterroristen?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 22:31

Cayenne schreef:
Mijn ouders hebben een huis met oppervlakte van bijna 200m2 en willen graag kleiner wonen, maar de eisen die ze hebben zijn imo totaal niet handig.

-kleiner wonen (maar eigenlijk ook weer niet veel kleiner :+ )
-vrijstaand
-redelijke tuin
-levensloopbestendig (soort bungalow dus)
-zonder grote verbouwingskosten
-moderne strakke keuken en badkamer
-onder de 400.000 euro.
-liefst Noord-Holland of midden van het land.

Nou, veel succes :=

Misschien omdenken: mijn ouders zijn van een grote 2 onder 1 kap verhuist naar een (kleiner) appartement vlakbij station en winkels. En daarnaast hadden ze een vakantie huisje op korte afstand. Zodra daar de tuin teveel werd is het vakantie huis verkocht
Je kan wel zeggen: mijn huis is afbetaald dus ik ga niet weg want huur is duur, maar met de waarde van het huis kan je waarschijnlijk heel lang huur betalen. En met wat je bespaart aan gedoe met onderhoud, kan je ook zorgeloos op vakantie. Je kan het geld toch niet met je meenemen, dus staar je niet blind op hypotheek versus huur. Dat is te kortzichtig.

Met een overwaarde van 500.000 op je 65e, kan je 20 jaar lang elke maand 2000,- huur betalen. Na je 85e kan je nog heel fit zijn, maar dat is maar voor weinig mensen weg gelegd.
Zo heb ik mij ingeschreven bij de woningbouw. Als ik -hopelijk pas over ruim 20 jaar- toe ben aan een huurwoning, dan hoop ik er zo in te kunnen rollen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:46

ikke schreef:
Konstantine schreef:

Oh je bedoelt de directeuren van Shell, Tata steel en schiphol airport? :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:25

Aight schreef:
ikke schreef:

Oh je bedoelt de directeuren van Shell, Tata steel en schiphol airport? :D

Deze man bedoel je?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 08:57

Als er hier de pleuris uitbreekt qua Rusland. En het komt maar in de buurt van een oorlog…

Dan zou ik heel graag Rutte terug willen. Ga hem persoonlijk wel halen. :=

Want stel je voor dat we Schoof, Wilders of Caroline laten onderhandelen met wereldmachten. :+

En nee ik ben geen VVD stemmer. _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 17:35

MarlindeRooz schreef:
Als er hier de pleuris uitbreekt qua Rusland. En het komt maar in de buurt van een oorlog…

Dan zou ik heel graag Rutte terug willen. Ga hem persoonlijk wel halen. :=

Want stel je voor dat we Schoof, Wilders of Caroline laten onderhandelen met wereldmachten. :+

En nee ik ben geen VVD stemmer. _O-

In Schoof heb ik nog wel iets van vertrouwen, de rest inderdaad niet.

Wat ik intussen wel tegen Rutte heb is dat juist hij door gegaan is met de defensiemacht afbouwen en nu hij op een ander stoeltje zit, gaat ie ineens voorschrijven dat het andersom moet....
Dat had je je 10 jaar geleden al kunnen en moeten bedenken......

Maar goed, dat heb ik wel op meer vlakken: mijn, blijkbaar, UO: de overheid heeft geen flauw benul bij wat er allemaal komt kijken voor de echte energietransitie. Men leunt wat achterover, zemelt wat bij elkaar op basis van gebakken lucht en hoopt dat de industrie het wel oplost voor ze.....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 17:49

Ik denk ikke, dat het niet eens perse "de overheid", oftewel het ambtenarenapparaat, is die geen idee heeft, maar dat die ambtenaren tegengewerkt worden door welke bestuurlijke wind er vanuit de Tweede Kamer inclusief regering/bewindspersonen waait, waar ze wel of geen energie in mogen of kunnen steken.

Als ik voor mijn eigen vakgebied kijk, was er beleid inclusief werkvoorschriften om het beleid uit te voeren zo goed als klaar om te gaan gebruiken, omdat vanuit Adema de opdracht was om dat te ontwikkelen, wat nu door Wiersma letterlijk in de koelkast is gezet en wat we niet in mógen voeren van haar.

Na de val van het vorige kabinet kwamen er echt dingen tot stilstand die daarvoor al gewoon goed liepen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 17:57

Marije_jiplover schreef:
Ik denk ikke, dat het niet eens perse "de overheid", oftewel het ambtenarenapparaat, is die geen idee heeft, maar dat die ambtenaren tegengewerkt worden door welke bestuurlijke wind er vanuit de Tweede Kamer inclusief regering/bewindspersonen waait, waar ze wel of geen energie in mogen of kunnen steken.

Als ik voor mijn eigen vakgebied kijk, was er beleid inclusief werkvoorschriften om het beleid uit te voeren zo goed als klaar om te gaan gebruiken, omdat vanuit Adema de opdracht was om dat te ontwikkelen, wat nu door Wiersma letterlijk in de koelkast is gezet en wat we niet in mógen voeren van haar.

Na de val van het vorige kabinet kwamen er echt dingen tot stilstand die daarvoor al gewoon goed liepen.

Nee, voor mijn vakgebied heeft die overheid echt geen idee, op geen enkele beslissende laag (dat is niet het zelfde als dat individuele ambtenaren het niet zouden weten/begrijpen)

Dat hele gejammer over het volle elektriciteitsnet zag Netbeheer Nederland 15 jaar geleden al aankomen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 18:43

ikke schreef:
Maar goed, dat heb ik wel op meer vlakken: mijn, blijkbaar, UO: de overheid heeft geen flauw benul bij wat er allemaal komt kijken voor de echte energietransitie. Men leunt wat achterover, zemelt wat bij elkaar op basis van gebakken lucht en hoopt dat de industrie het wel oplost voor ze.....

De overheid is uitvoerend. Het is de regering die het beleid bepaalt. Wil je klagen over achteroverleunen en zemelen, dan moet je bij de regering zijn. Vooral alles rechts.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 19:14

ikke schreef:
Marije_jiplover schreef:

Nee, voor mijn vakgebied heeft die overheid echt geen idee, op geen enkele beslissende laag (dat is niet het zelfde als dat individuele ambtenaren het niet zouden weten/begrijpen)

Dat hele gejammer over het volle elektriciteitsnet zag Netbeheer Nederland 15 jaar geleden al aankomen.

Netbeheer had (beter) moeten lobbyen :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 19:31

Electra63 schreef:
ikke schreef:

Op basis van welke info kun jij vaststellen dat er onvoldoende gelobbyd is?

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:27

Electra63 schreef:
ikke schreef:

En meer zelf investeren in netverzwaring, dit was voor hen immers al overduidelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:32

Aight schreef:
Electra63 schreef:

En meer zelf investeren in netverzwaring, dit was voor hen immers al overduidelijk.

Netbeheer is een overheidsbedrijf. Als zij geen geld krijgen, dan houdt t op denk ik?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 10:57

_San87_ schreef:
Netbeheer is een overheidsbedrijf. Als zij geen geld krijgen, dan houdt t op denk ik?

Netbeheer is geen overheidsbedrijf hoor. Het is een vereniging van alle elektriciteit- en gasnetbeheerders van Nederland.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 11:07

Lieser schreef:
_San87_ schreef:

Netbeheer is geen overheidsbedrijf hoor. Het is een vereniging van alle elektriciteit- en gasnetbeheerders van Nederland.

Ah, ik dacht dat netbeheer gewoon een naam was voor alle netbeheerders in NL. Lijkt me dan niet dat zij als vereniging überhaupt wat hebben om te investeren in netverzwaring. De investeringen moeten dan alsnog van de NL overheid komen, want de elektriciteit- en gasnetbeheerders zijn wel in eigendom van de overheid.