Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:54

Vooropgesteld: ik heb katten, geen kinderen. Maar ik zou het met kinderen wel een keer fijn vinden als ze op eigen benen gingen staan, als ze dan hun geld verbrassen denk ik toch dat ik daar wat van zou vinden. Niet gezegd dat elke ouder daar zo over denkt, maar dat zou wel kunnen.

Wat dat betreft: wat zij zegt:

Lugea schreef:
Kan je het niet bespreekbaar maken met je ouders? Wat is de reden dat ze willen weten wat er in je tas zit of waar je naar toe gaat? Misschien is het voor hen ook een stukje loslaten wat ze wat lastiger vinden? Ik merk dat mijn ouders het juist fijn vinden om over dit soort dingen te praten zodat we een manier kunnen vinden die voor ons beide oké is. Ik ga nu bijvoorbeeld bijna uit huis en ze vinden het best lastig hoe ze zich daarin op moeten stellen, dus dan hebben we het daarover. Wat vinden zij fijn/belangrijk en wat vind ik fijn/belangrijk. Ik snap dat dat wat lastiger kan zijn als de spanningen wat hoog oplopen, maar ik zou het altijd proberen bespreekbaar te maken. Ouders zijn net mensen. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:10

rien10 schreef:
Hoe een volwassen kind zijn of haar geld besteed is niet aan de ouders om daar over te beslissen.
Een kind/jong volwassenen moet de ruimte hebben om fouten te maken. Bijvoorbeeld Een hele dure jas kopen en helaas pindakaas, geen geld meer over voor nieuw ondergoed. Beter budgetteren.

Nee, als jij als ouders kromligt en je kapot werkt om eten op tafel te krijgen en de gezinsleden in hun onderhoud te voorzien, dan vind ik het niet correct dat dochterlief een designertas van 400 euro koopt. Dan kan ze ook meebetalen aan de boodschappen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:15

Lugea schreef:
Ik (24) woon ook nog thuis en vind het niet meer dan normaal om te mede te delen waar ik naar toe ga eigenlijk. Dat hoeft echt niet in geuren en kleuren, maar zowel ik als mijn broertje (21) laten altijd wel even weten waar we naar toe gaan, hoe laat we ongeveer thuis zijn, enzovoorts. Dat is verder altijd goed en meer vanuit praktisch oogpunt (wel/niet thuis eten) en ook een stukje veiligheid, bijvoorbeeld als ik aangeef rond 20:00 terug te zullen zijn en ik ben er om 23:00 uur nog niet. Dan krijg ik vaak wel even een appje of bellen ze even of alles goed gaat.

Wat betreft wat er in je tas zit heb ik een hele open verstandhouding met mijn ouders, dus als ze de behoefte zouden hebben dat te willen weten dan mag dat, maar ze hebben daar nog nooit een reden toe gehad. Ik kan me echter wel voorstellen dat je bepaalde dingen privé zou willen houden, dan vind ik dat dat op een bepaalde leeftijd ook moet kunnen. Dat is denk ik vergelijkbaar met dat ze niet in je nachtkastje gaan snuffelen of je post open gaan maken.

Kan je het niet bespreekbaar maken met je ouders? Wat is de reden dat ze willen weten wat er in je tas zit of waar je naar toe gaat? Misschien is het voor hen ook een stukje loslaten wat ze wat lastiger vinden? Ik merk dat mijn ouders het juist fijn vinden om over dit soort dingen te praten zodat we een manier kunnen vinden die voor ons beide oké is. Ik ga nu bijvoorbeeld bijna uit huis en ze vinden het best lastig hoe ze zich daarin op moeten stellen, dus dan hebben we het daarover. Wat vinden zij fijn/belangrijk en wat vind ik fijn/belangrijk. Ik snap dat dat wat lastiger kan zijn als de spanningen wat hoog oplopen, maar ik zou het altijd proberen bespreekbaar te maken. Ouders zijn net mensen. :)

Zo sta ik er ook wel in.
Mijn moeder heeft nooit gevraagd wat er in mijn tas zit.
Maar daar was ook geen aanleiding naar.

Zou mijn moeder bijvoorbeeld denken dat ik spullen zou stelen en dan zou vragen, maak die tas maar eens open zou dat heel anders zijn.
Dus ik vraag me bij deze vraag ook af, waarom wil moeder dat? Welke aanleiding omdat te willen?

Mededelen hoe laat weg of thuis, in mijn tijd begon mobiel pas net te komen.
Ik brommerde overal naar toe in het buitengebied, dus ook dat was een vraag uit veiligheid, niet als controlerend.
Dus ook daar is dan de vraag, wat is de aanleiding van moeder dat te vragen?

Kostgeld betaalde ik wel, dus verder werd er ook niets gevraagd over wat ik met mijn geld deed.
Maar ik was best een Dagobert duck, dat wist iedereen ook wel :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:19

Urbanus schreef:
Waar je naartoe gaat vind ik een heel normale vraag, maar wat er in je tas zit is is privé.

Ja tot op zekere hoogte. Niet elke jong volwassene is verantwoordelijk. Mijn neef had een flink pak wiet in zijn tas. Thuis wonende. Begrijp heel goed dat ouders niet zitten te wachten op drugs in hun huis. Dus als er aanleiding toe is...

Prrrr

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:22

Nou ja - je bent als hurende ouder gewoon je huis kwijt als je meerderjarige kind in jouw huis teveel drugs voorhanden heeft. Dus daar is ook best belang bij...

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:55

We weten de aanleiding inderdaad ook niet en horen het verhaal nu van een kant en er zal ook best wat irritatie/frustratie in het spel zijn. Ik denk dat er ook best redenen te bedenken zijn waarom ouders wél in je tas mogen kijken, ondanks dat je volwassen bent, maar ook dan geldt: maak het bespreekbaar. Als je 27 bent moet je dit soort dingen toch als als volwassenen onder elkaar kunnen bespreken? Misschien heb je je ouders onbewust een aanleiding gegeven om zich zorgen te maken? Of veel onschuldiger: misschien zijn je ouders zich er helemaal niet van bewust dat je het vervelend vindt als ze in je tas kijken? Daarmee hoef je het gedrag niet goed te praten, maar door het gesprek aan te gaan kom je waarschijnlijk wel achter de reden van het gedrag en kan je er ook iets mee.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:02

Suzanne F. schreef:
rien10 schreef:
Hoe een volwassen kind zijn of haar geld besteed is niet aan de ouders om daar over te beslissen.
Een kind/jong volwassenen moet de ruimte hebben om fouten te maken. Bijvoorbeeld Een hele dure jas kopen en helaas pindakaas, geen geld meer over voor nieuw ondergoed. Beter budgetteren.

Nee, als jij als ouders kromligt en je kapot werkt om eten op tafel te krijgen en de gezinsleden in hun onderhoud te voorzien, dan vind ik het niet correct dat dochterlief een designertas van 400 euro koopt. Dan kan ze ook meebetalen aan de boodschappen.

Een kind wat werkt betaalt kostgeld. Zo simpel is dat.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:34

Is er storing bij de ING? Ik kan geen betaling uitvoeren, wil een verzendlabel kopen bij postnl maar krijg na bevestiging van de betaling steeds een scherm met sorry er gaat iets mis

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:47

Vertellen waar je heen gaat en hoe laat ongeveer je verwacht terug te zijn vind ik normaal vanwege logistiek en veiligheid. Maar dan wel gewoon als mededeling: "Ik ga naar locatie X en ben om Y weer thuis". Je ouders hebben er verder imo niks van te vinden, uitleg ben je ze zeker niet verschuldigd.

Tassencontrole vind ik absurd. Ben blij dat mijn moeder dat nooit gedaan heeft, zou dat echt niet gepikt hebben namelijk :=

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:50

fjordjes schreef:
Is er storing bij de ING? Ik kan geen betaling uitvoeren, wil een verzendlabel kopen bij postnl maar krijg na bevestiging van de betaling steeds een scherm met sorry er gaat iets mis

Denk het wel. Ik kan ook niet betalen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:58

DuoPenotti schreef:
Lugea schreef:
Ik (24) woon ook nog thuis en vind het niet meer dan normaal om te mede te delen waar ik naar toe ga eigenlijk. Dat hoeft echt niet in geuren en kleuren, maar zowel ik als mijn broertje (21) laten altijd wel even weten waar we naar toe gaan, hoe laat we ongeveer thuis zijn, enzovoorts. Dat is verder altijd goed en meer vanuit praktisch oogpunt (wel/niet thuis eten) en ook een stukje veiligheid, bijvoorbeeld als ik aangeef rond 20:00 terug te zullen zijn en ik ben er om 23:00 uur nog niet. Dan krijg ik vaak wel even een appje of bellen ze even of alles goed gaat.

Wat betreft wat er in je tas zit heb ik een hele open verstandhouding met mijn ouders, dus als ze de behoefte zouden hebben dat te willen weten dan mag dat, maar ze hebben daar nog nooit een reden toe gehad. Ik kan me echter wel voorstellen dat je bepaalde dingen privé zou willen houden, dan vind ik dat dat op een bepaalde leeftijd ook moet kunnen. Dat is denk ik vergelijkbaar met dat ze niet in je nachtkastje gaan snuffelen of je post open gaan maken.

Kostgeld betaalde ik wel, dus verder werd er ook niets gevraagd over wat ik met mijn geld deed.
Maar ik was best een Dagobert duck, dat wist iedereen ook wel :P

Nu ben ik heel benieuwd: was je zo rijk of was je zo zuinig?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:00

Haha. Zuinig.
Rijk helaas niet :D

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:10

Weten jullie nog een site waar je halsters kan krijgen die niet super doorsnee zijn? Dus met gekke patronen of thema's?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 18:00

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 18:14

Prrrr schreef:
Nou ja - je bent als hurende ouder gewoon je huis kwijt als je meerderjarige kind in jouw huis teveel drugs voorhanden heeft. Dus daar is ook best belang bij...

Dat bedoel ik. Je woont nog wel in het huis van je ouders en ook als je kostgeld betaald (wat ik heel normaal vindt als je dat vanaf een jaar of 18 of 20 doet) zal je je toch aan de regels en normen van je ouders moeten houden.
Als er een vertrouwensrelatie is neem ik aan dat ouders niet vragen om een tas te inspecteren. Respect moet wel van twee kanten komen uiteraard.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 18:26

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:08

rien10 schreef:
Suzanne F. schreef:

Zo werkte dat bij mijn ouders gelukkig niet!

Ik weet dat er een hoop ouders zijn die het kostgeld opzij zetten om weer terug te geven, als een vorm van sparen. Maar aangezien ik daar zelf redelijk goed in was, was dat niet nodig.

Sterker nog, kostgeld is doorgaans een stuk goedkoper dan een eigen huis. Dus beredeneerden mijn ouders (ook vanuit ervaringen uit de omgeving) dat je dan juist geneigd bent om langer thuis te blijven wonen (en wie betaalt, bepaald, dus geef je een kostganger ook nog een 'stem').

Dus ik heb vanaf mijn 23e 24-32 uur gewerkt en vanaf mijn 25e fulltime... En daarna kon ik een huis kopen. Het was altijd gezellig, we deden het samen. Het huis was van mijn ouders en hun regels golden daar aangezien zij betaalden... Onder die regels viel ook dat ik het moest laten weten als ik niet thuis at of juist wanneer ik iemand meenam. En ook of ik wel of niet thuis sliep.
Maar wat er in mijn tas zat boeide niemand. Maar goed, ik ben dan ook iemand van weinig geheimen, was geen aanleiding toe.

Sowieso een huis van weinig geheimen, want we konden zo bij elkaar in de tassen kijken of er iets uit pakken. Niemand die er moeilijk over deed gelukkig :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 19:37

Zoals bij Janine zie ik het ook graag. Wil aan mijn dochter geen kostgeld vragen. Ik verwacht wel dat ze daardoor spaart en vermogen opbouwt en haar verdiende centjes niet verbrast. Je houdt rekening met elkaar in het gezin en er zijn geen geheimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:34

Vragen hoe laat je thuis bent (of denkt te zijn) of waar je heen gaat vind ik ook helemaal niet zo vreemd. Lijken mij gewoon normale conversaties. :=

Suzanne F. schreef:
rien10 schreef:

Als, maar, wanneer, etc. etc. allemaal dingen waarvan we helemaal niet weten of die überhaupt van toepassing zijn op de vraag van Bambi1995 en of ze het überhaupt wel over zichzelf heeft.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:59

Ik heb het niet over mezelf idd haha. Vroeg het voor een ander... Ze ging namelijk een keer met een tas weg en moeder wou meteen weten wat er in zat. Geen aanleiding van drugs of iets dergelijks. Met het eten snap ik het ook wel, maar als je bijvoorbeeld op jezelf woont dan ga je toch ook niet je ouders op bellen dat je een rondje gaat fietsen. Dat was dus mijn vraagstuk als je thuis woont moet je dan altijd zeggen waar je naar toe gaat of kun je ook gewoon de fiets pakken en gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:18

Bambi1995 schreef:
Ik heb het niet over mezelf idd haha. Vroeg het voor een ander... Ze ging namelijk een keer met een tas weg en moeder wou meteen weten wat er in zat. Geen aanleiding van drugs of iets dergelijks. Met het eten snap ik het ook wel, maar als je bijvoorbeeld op jezelf woont dan ga je toch ook niet je ouders op bellen dat je een rondje gaat fietsen. Dat was dus mijn vraagstuk als je thuis woont moet je dan altijd zeggen waar je naar toe gaat of kun je ook gewoon de fiets pakken en gaan.
Moeten is een groot woord, maar ik ga, als ik bij m'n ouders op bezoek ben, sowieso niet weg zonder gedag te zeggen, dus dan is het altijd iets in de trant van "ik ga even een rondje wandelen/koffiedrinken met x, y of z/ergens foto's maken." :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 23:53

rien10 schreef:
Urbanus schreef:
De vraag hoe laat je thuis bent vind ik ook heel normaal als je thuis woont.

Voor een volwassen kind? Ik niet. En zo heeft iedereen een ander referentie kader.

Ja, voor alle huisgenoten. Inderdaad met betrekking tot de veiligheid. Maar niet om verantwoording af te leggen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 00:38

Urbanus schreef:
Ja, voor alle huisgenoten. Inderdaad met betrekking tot de veiligheid. Maar niet om verantwoording af te leggen.

Tijden aangeven dat je weggaat of thuis wilt komen hebben idd meestal niks te maken met verantwoordelijk afleggen.

Ik heb nooit een avondklok gehad, maar moest me wel altijd even melden als ik thuis kwam. Ook als dat midden in de nacht was of vroeg in de ochtend. Ze sliepen toch een stuk lichter als we op stap waren :') konden ze daarna nog een paar goede uurtjes maken. Kleine moeite, groot plezier!

En stiekem voelt het toch wel heel fijn te weten dat iemand zoveel om je geeft, toch?

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 06:43

rien10 schreef:

Zeg dat maar eens tegen mijn schoonouders, wonen tijdelijk in een chalet bij hun op het erf. Ivm dat onze woning nog niet klaar is.

Maar het is dat we er zelf op stonden, anders hoefde we niks te betalen aan 'huur'. Alleen melken elke avond was voldoende geweest.

En wij melden ook gewoon netjes als we weg gaan en andersom doen ze het ook. Enige die er altijd zo vandoor is, is opaatje :')

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:00

Mkango schreef:
Bambi1995 schreef:
Moeten is een groot woord, maar ik ga, als ik bij m'n ouders op bezoek ben, sowieso niet weg zonder gedag te zeggen, dus dan is het altijd iets in de trant van "ik ga even een rondje wandelen/koffiedrinken met x, y of z/ergens foto's maken." :P

Ik ga weleens weg zonder iets te zeggen. Mijn moeder werkt veel vanuit huis en zit de halve dag aan de telefoon. Dan leg ik een briefje neer of stuur een appje. Als ik maar heel kort weg ben (boodschappen doen bv) ga ik gewoon. Waarschijnlijk ben ik dan toch terug voordat ze überhaupt door heeft dat ik weg ben :+

Weer on-topic. Nav van mijn vorige vraag over "dingen die mensen op tv doen". Ik zie vaak mensen water in hun gezicht splashen. Ik snap het als je je gezicht wilt wassen, maar het gebeurt voornamelijk nadat persoon iets "ergs" heeft gedaan. En dan ook nog op een openbaar toilet op het werk ofzo. Ben ik de enige die dit raar vind? :D