Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:55

Doen ze al

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:59

Het kabinet laat zich toch ook veel breder adviseren? Het OMT is maar één van de vele adviesraden, die de regering adviseren. En de farmaceutische industrie adviseert ook al volop, daar hebben ze lobbyisten voor.

Het OMT heeft een hele specifieke rol, vanuit die specifieke rol geven ze hun advies aan de regering en vanwege die specifieke rol, zitten er een bepaalde groep wetenschappers in. Farmacie is daar geen onderdeel van, net zoals economie of gedragswetenschappen, want daar is het OMT helemaal niet voor bedoeld. We zetten bijvoorbeeld ook geen virologen in de SER, omdat een virusuitbraak invloed op sociale en economische items heeft.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:20

Femke_Tweety schreef:
Doen ze al

Doen ze dat of zeggen ze dat?
Ik zie vooral adviezen van het OMT en het RIVM voorbij komen, maar dan houdt het wel zo'n beetje op.
Gedragsdeskundigen, sociologen, economen, etc komen allemaal niet of nauwelijks aan bod.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:28

Sizzle schreef:
Ik snap wel dat ze dat niet willen, dan krijg je al heel snel ongelijke concurrentie. Dan wil ieder bedrijf wel graag zijn zegje doen en toegang tot vertrouwelijke data.
De belangen zijn gewoon heel anders. De epidemiologen zijn niet bezig met winst maken, bedrijven wel.

De invloed ís al veet te groot en vertrouwen verdiend? Dat is een wel érg alternatieve realiteit. Er is geen enkele afspraak nagekomen en ze eisten volledige vrijwaring van consequenties. Wat ze hebben laten zien is dat ze nog veel verder op hun eigen turf gehouden moeten worden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:28

Achterom schreef:
Femke_Tweety schreef:
Doen ze al

Ik zie vooral adviezen van het OMT en het RIVM voorbij komen, maar dan houdt het wel zo'n beetje op.
Gedragsdeskundigen, sociologen, economen, etc komen allemaal niet of nauwelijks aan bod.

Hoezo er zijn nu ook maatregelen genomen waar het omt niet volledig achterstond?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:29

Dat heeft toch ook helemaal geen nut? Dat het virus slecht is voor onze gezondheid, onze economie, ons welbevinden enzovoort, dat weet toch iedereen? Er zijn maar 2 partijen, de mensen die snel weer het normale leven willen oppakken en de mensen die zeggen dat dat niet zo gemakkelijk gaat. Meer keuze hoef je niet te hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:32

nynke55 schreef:
Dat heeft toch ook helemaal geen nut? Dat het virus slecht is voor onze gezondheid, onze economie, ons welbevinden enzovoort, dat weet toch iedereen? Er zijn maar 2 partijen, de mensen die snel weer het normale leven willen oppakken en de mensen die zeggen dat dat niet zo gemakkelijk gaat. Meer keuze hoef je niet te hebben.

Daar zit nog van alles tussen hoor :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:41

Achterom schreef:
Femke_Tweety schreef:
Doen ze al

Alles staat online dus je kan het gewoon zelf nakijken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:50

secricible schreef:
Achterom schreef:

Nou nee, dat is niet helemaal waar... De verslagen van de catshuis overleggen, ministerraad e.d. staan niet online.
Wel de meer formele zaken, maar daarin zie je eigenlijk nooit terug op basis waarvan bepaalde afwegingen zijn gemaakt etc.
Zo transparant zijn we nu ook weer niet ;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 10:51

SusanH schreef:
nynke55 schreef:

Wat dan?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:08

Achterom schreef:
secricible schreef:

Nou nee, dat is niet helemaal waar... De verslagen van de catshuis overleggen, ministerraad e.d. staan niet online.
Wel de meer formele zaken, maar daarin zie je eigenlijk nooit terug op basis waarvan bepaalde afwegingen zijn gemaakt etc.
Zo transparant zijn we nu ook weer niet ;)

Ik bedoelde de gegeven adviezen door bijvoorbeeld het SER ;)

Je kan discussieren of je vindt dat het kabinet de adviezen van andere partijen dan het OMT voldoende opvolgt. Maar dat is een andere discussie dan of ze voldoende advies geven/gevraagd worden advies te geven.
En dat laatste is online prima te controleren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 11:54

SusanH schreef:
nynke55 schreef:

Er zijn twee grote, tegenstrijdige, belángen: De economie en volksgezondheid.

De afwegingen; kosten/baten aan beide kanten zijn voor de verschillende betrokkenen, van Staat, industrie tot burgerindividu, verschillend.

Zoveel partijen en dus keuzes zijn er in alle denkbare gradaties.
De informatie welke op het web van officiële zijde te vinden is, moet ook in dit perspectief gezien worden. De Staat is niet anders, niet minder subjectief, dan de pharmaceutische industrie in deze, alleen is die laatste volledig transparant mbt winstbelang.

Zie de ´officiële´ info svp net als de verschillende belangen van individuele mensen: Iedereen heeft andere persoonlijke raakvlakken met deze situatie. Dat kan van een kroeg uitbaten tot voor hoogbejaarde ouders zorgen zijn of drie schreeuwende peuters thuis hebben als alleenstaande ouder en daardoor niet kunnen werken.
De afweging, conclusies over wat ´best´ is zijn daardoor anders.

Nogmaals; zie svp de ´officiele´ informatioe ook zo: Er is NIETS objectiefs in deze. Je kan helemaal NIETS ´controleren´ al was het alleen maar omdat de basis niets helder is: Zelfs de ´feiten´ over wie wanneer waaraan doodgegaan is, zijn onder een diffuse mantel van belangen bedekt sinds eind 2019!!!
In 2020 niemand aan griep gestorven bv. .... :roll:

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:07

Er zijn (waren, bericht is van een maand terug) geen officieel vastgestelde griepgevallen bekend.
Dat is wat anders dan niemand aan de griep overleden.

Wat het RIVM ook heel objectief uitlegd op hun website overigens.

Het RIVM is niet de staat

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:00

secricible schreef:
Het RIVM is niet de staat

Droom zacht.

secricible

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:07

Goede post wel :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:09

Volledige onafhankelijkheid bestaat natuurlijk nergens. Er is altijd invloed van de kant waar het geld vandaan komt.
Dat zie je ook bij de instanties die bedrijven voor medische hulpmiddelen goedkeuren. Officieel zijn die volledig onafhankelijk en zo, maar zij krijgen hun geld van de bedrijven die ze moeten keuren, dus hoe groter het bedrijf, hoe meer die instantie daar financieel van afhankelijk is. Dat merk je ook gewoon.
De regels zijn nu aangescherpt dit jaar, maar zolang je financieel belang niet loskoppeld is dat natuurlijk maar beperkt zinvol.

Bij de RIVM (en al hun internationale partners) heb je uiteraard ook een bepaalde mate van afhankelijkheid, je moet altijd maar hopen dat de balans nog goed staat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:49

Het is nu, bij de update door Kuijpers, wel duidelijk dat hij het in ieder geval niet eens is met het RIVM :+ de curves van het RIVM schieten te snel omhoog, in zijn grafieken niet.
Uitleg van Kuijpers: wij kijken naar ziekenhuiscijfers, RIVM kijkt ergens anders naar..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:58

Ik vind de ziekenhuiscijfers ook belangrijker dan de rivm cijfers

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:03

Ik vind de besmettingscijfers ook wel interessant, want dan weet je ook beter hoe 'veilig' je bent op straat en op je werk...

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:15

Sheran schreef:
Ik vind de besmettingscijfers ook wel interessant, want dan weet je ook beter hoe 'veilig' je bent op straat en op je werk...

Inderdaad de besmetting lopen in de stad waar ik woon ook erg op! Vindt dat ook wel belangrijk om te weten... Voorlopig nog niet teveel winkels bezoeken in ieder geval

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:16

Die besmettingscijfers vind ik het minst interessant. Iemand zonder symtomen word ook mee getelt als deze positief word getest. Ik vind de ziekenhuis cijfers ook veel interessanter

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:17

Nou als die besmettingen voornamelijk basisschool kinderen zijn ben ik vrij veilig.
Of zijn die voornamelijk in Rotterdam, ben ik hier ook vrij veilig

Ziekenhuisopnames vind ik ook het meest zeggend. En kijk dan ook altijd weer in de regionale kranten of dat hier ook zo oploopt.
Al zegt dat ook niet alles, want bijvoorbeeld een overname uit Rotterdam laat hier ook het cijfer oplopen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:23

Sheran schreef:

Ook al gaan de cijfers naar beneden, ik blijf hetzelfde gedrag vertonen als vorig jaar. Dus afstand houden enz.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:25

Als ik naar de ziekenhuispieken kijk dan vraag ik me af hoe astronomisch hoog de infectie geweest moet zijn in maart 2020, dat moet dan eerder rond de 20.000 per dag gelegen hebben (even voor NL) in de realiteit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:27

Ja dat moet inderdaad eng hoog zijn geweest.
Wat wel ook meetelt is dat ze in een jaar corona geleerd hebben wat deze ziekte is en dat mensen gemiddeld gezien minder lang in het ziekenhuis liggen.