Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:43

lenaa_tje schreef:
purny schreef:
Met 2 stuks fruit word je echt niet naar mijn idee gezonder.
Wij hadden fruit maar dat is nu natuurlijk niet aanwezig op het werk

Hoezo niet?

Welke van de twee zinnen bedoel je?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:44

Hannanas schreef:
SinneJ schreef:
En gezonde voeding wordt in België en Nederland voor zover ik weet al erg laag gehouden in prijs. Wij eten voornamelijk vers en geven echt minder uit tov mensen die meer verpakkingen kopen. Wij kopen dan ook wel seizoensgroenten en -fruit. We hebben zo'n kalender hangen aan de ijskast.

Dus dat zie ik nu ook niet als oplossing.

Mwa vindt je?

Zeker voor de lagere inkomens is voldoende groente en fruit eigenlijk niet te doen

Oh jawel hoor :D
Dat wil ik best een keer uitrekenen. En ik heb een heel laag inkomen.
Grootste probleem is dat mensen liefst alles voorverpakt of ( deels ) klaargemaakt hebben.
Ik heb elke dag verse groenten op mijn bord en dan ook niet eens zuinig :P

Koop bijv een kool bij de boer of in de winkel. Heb je best veel eten aan en kost in het seizoen iets meer dan een euro.
Is ook wel wat werk natuurlijk :+

Ik eet 2 tot 3 kiwi's per dag. In bulk te kopen in elke supermarkt hier. Ik hoef dus geen koekjes e.d. meer want dit is mijn dessert. Samen met meer dan voldoende vit C. Win-win :Y)
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 28-09-20 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Waarom het niet aanwezig is? Dat begrijp ik niet zo goed.

Fitzroy

Omdat je een hele leefstijl moet aanpassen. Dat zit hem niet alleen in 2 stuks fruit.
Maar het bekende riedeltje: ook 200 Gr groente en minimaal 30 minuten bewegen per dag. Ik haal alle drie niet op dit moment :=
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 28-09-20 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:45

Dat dus, ik kan echt met heel veel verse groenten buiten komen voor een paar euro. Het is het vlees en de verpakte zaken ernaast die het duur maken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:45

lenaa_tje schreef:

Omdat er nu heel weinig mensen aanwezig zijn. We hadden 1 stuk per medewerker gerekend maar als er vrijwel niemand op bepaalde afdelingen aanwezig is moet je het allemaal weg gaan gooien.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:46

@pandora2 ik vind dat wel wat gemakkelijk gezegd. Daarbij en nu spreek ik voor Nederland. Het is hier niet zo makkelijk om goedkoper groente te kopen bij een boer.
Markt is zeker een goede optie maar niet echt Corona proof.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:47

purny schreef:
lenaa_tje schreef:

Omdat er nu heel weinig mensen aanwezig zijn. We hadden 1 stuk per medewerker gerekend maar als er vrijwel niemand op bepaalde afdelingen aanwezig is moet je het allemaal weg gaan gooien.

Ahja dat is bij ons natuurlijk anders. Wij zijn allemaal aanwezig. :+

Pandora2

purny schreef:
lenaa_tje schreef:

Dan neem je toch alles zelf mee en vreet het op. Of maak er smoothies van. Of pannekoeken.
Ik zou niet twijfelen :D

Cer

Ik ben vanaf maart / april begonnen met extra innames van vitamines (oa C en D) .. kosten vallen op zich mee..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:48

Verse groente zelf snijden, fruit op de markt is echt niet duur.
Het is een kwestie van omdenken, met zujn tweeen doe ik 2x met grote spitskool of chinese kool.
Mandarijnen nu in de aanbiedingen bijna overal
Broccoli ook niet duur kun je heel veel mee

Ik heb de app alle folders en bestel overal alleen de aanbiedingen..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:49

lenaa_tje schreef:
@pandora2 ik vind dat wel wat gemakkelijk gezegd. Daarbij en nu spreek ik voor Nederland. Het is hier niet zo makkelijk om goedkoper groente te kopen bij een boer.

Het is niet alleen gemakkelijk gezegd, ik doe het al jaren zo. Dus mijn theorie is ook nog eens omgezet in de praktijk :D
Er zijn ook maanden dat ik gewoon enkel boodschappen doe bij Aldi. Nooit tekort gehad aan groenten of fruit en altijd voor een meer dan schappelijke prijs, de seizoensaanbiedingen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:50

Echwel schreef:
Het is een kwestie van omdenken, met zujn tweeen doe ik 2x met grote spitskool of chinese kool.

Normaal ga ik altijd naar de markt maar met alle besmettingen in de stad sla ik echt over. :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:50

lenaa_tje schreef:
Echwel schreef:

Normaal ga ik altijd naar de markt maar met alle besmettingen in de stad sla ik echt over. :+

En een dorpje in de buurt...?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:52

Pandora2 schreef:
Hannanas schreef:
[

Mwa vindt je?

Zeker voor de lagere inkomens is voldoende groente en fruit eigenlijk niet te doen

Oh jawel hoor :D
Dat wil ik best een keer uitrekenen. En ik heb een heel laag inkomen.
Grootste probleem is dat mensen liefst alles voorverpakt of ( deels ) klaargemaakt hebben.
Ik heb elke dag verse groenten op mijn bord en dan ook niet eens zuinig :P

Koop bijv een kool bij de boer of in de winkel. Heb je best veel eten aan en kost in het seizoen iets meer dan een euro.
Is ook wel wat werk natuurlijk :+

Ik eet 2 tot 3 kiwi's per dag. In bulk te kopen in elke supermarkt hier. Ik hoef dus geen koekjes e.d. meer want dit is mijn dessert. Samen met meer dan voldoende vit C. Win-win :Y)

Mwa ik vind dit soort reacties altijd zo specifiek geschreven ipv vanuit de realiteit voor de gemiddelde.

Natuurlijk, alleen of met zijn tweeen zeer bewust levend kun je hier en daar behoorlijk prijsknallen met groente en fruit. Echter gezonde eiwitten en granen kosten ook veel. En wanneer er sprake is van een gezin wordt dat steeds moeilijker. Er is genoeg over geschreven en uitgezocht door de overheid, gemeentes en instanties. Bij bepaalde bedragen gaan ze er vanuit dat er ongv drie x per week brood gegeten wordt ipv “warm” en mensen hebben niet voor niets de voedselbank nodig.

Zonder jouw situatie af te doen als makkelijk begrijp ik uit je reactie te lezen dat jij oa niet afhankelijk bent van een voedselbank en het je lukt duurzaam en gezond met weinig geld aan eten te komen. Dat is dan van een andere doelgroep dan er zovelen in deze maatschappij zijn die mijn inziens zeker te weinig te besteden hebben voor gezonde voeding en bijv een supplement.

lenaa_tje

Pandora2 schreef:
lenaa_tje schreef:

Het is niet alleen gemakkelijk gezegd, ik doe het al jaren zo. Dus mijn theorie is ook nog eens omgezet in de praktijk :D
Er zijn ook maanden dat ik gewoon enkel boodschappen doe bij Aldi. Nooit tekort gehad aan groenten of fruit en altijd voor een meer dan schappelijke prijs, de seizoensaanbiedingen.

Het is ook een kwestie van kennis hé?
Ik heb nog steeds leerlingen die met honger op school komen en ‘s ochtends wat toegestopt krijgen bij de keuken. Terwijl ik echt wel denk dat er genoeg aandacht voor is. Tja blijkbaar niet.

@echwel hier in het dorp is de markt duurder dan de supermarkt :D
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 28-09-20 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

@pandora: we mochten het in maart meenemen maar we doen nu geen zaken met het bedrijf op het moment.
Verder haal ik mijn fruit nu in de winkel, Maar ik heb mazzel als ik 2 stuks per week eet. Behalve passiefruit dan, daar kan ik van blijven eten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:53

Ik vind het alleen noodzakelijk reizen van en naar de genoemde steden iets strenger. Verder vind ik het in vergelijking met eerdere maatregelen vrij mild. Eerst mocht een kroeg helemaal niet open, nu tot 22 uur.
Maar afwachten wat er precies gezegd wordt, we hebben nu alleen de samenvatting.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:00

SinneJ schreef:
En gezonde voeding wordt in België en Nederland voor zover ik weet al erg laag gehouden in prijs. Wij eten voornamelijk vers en geven echt minder uit tov mensen die meer verpakkingen kopen. Wij kopen dan ook wel seizoensgroenten en -fruit. We hebben zo'n kalender hangen aan de ijskast.

Dus dat zie ik nu ook niet als oplossing.

In Nederland zit daar ook 9% btw op.
En kleine bakjes frambozen of bessen voor bijna 4 euro. Kiwi's waren in de aanbieding maar alsnog 4 euro voor een bak. Bananen, die zijn altijd wel goedkoop. Maar lekker tropisch fruit is doorgaans behoorlijk prijzig.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:02

Wat is er mis met Hollands fruit, peren en appels momenteel best goedkoop

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:03

Monique, fijn om weer even wat van je te lezen! Al had ik liever een leuker bericht van je gezien natuurlijk. Spannend hoor, als het al zo dichtbij zit. En naar dat het allemaal al weer zo streng moet, maar blijkbaar is het nodig. Houdt vol! :)

Kwetsbare mensen in lockdown is misschien wel te realiseren. Alleen moet het wel kunnen. Kwetsbare mensen kunnen ook nog wel een baan hebben en/of afhankelijk zijn van andere mensen voor zorg. Moeten die dan ook in lockdown? En krijgen ze dan gewoon vrijstelling van werk? Ik denk dat de meeste mensen met een kwetsbare gezondheid sowieso wel zoveel mogelijk afgezonderd leven. Ik weet dat je vaak een grote groep bejaarden ziet die gezellig met elkaar optrekken, maar dat zullen overwegend fitte mensen zijn. Mensen die denken dat het bij hun niet zo'n vaart zal lopen.

Moeilijk hoor... Ik zou niet weten, wat wijsheid is hierin. Ben blij dat ik de keuzen niet hoeft te maken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:04

Echwel schreef:

Veel te hard om rauw te eten. Ik eet zacht fruit.
Van peertjes maak ik hooguit stoofpeer en van appels appeltaart.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:06

Echwel schreef:

Die bessen zijn natuurlijk altijd duur als je ze koopt. Ook als de bosbessen en frambozen uit Nederland komen.
Hier gister 6 appels 3 euro, chips blijft dan goedkoper.

Wij hebben dan ook een ‘dure’ jumbo. Rekenen altijd hun hoog tarief :+

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:07

Cer schreef:
Nja ik vroeg het me af omdat rotterdam en den haag een soort van bijna aan elkaar liggen.. je hebt heel veel binnendoor weggetjes enzo.. Buiten dat ik meende (maar dat weet ik niet zeker) dat NL op zich niet zo heel veel politie en leger in te zetten heeft? In vergelijking met andere landen..?

Hier stonden ze ook niet continue overal, maar er werd wel frecuent gecontroleerd op alle doorgaande routes en je kon op ook kleinere wegen aangehouden worden. Maar inderdaad, door de bergen hier overal, liggen er wel grotere routes en kan je verder niet veel kiezen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:07

Nou een mooie doyenne du comice is echt niet hard of een lekkere andere handpeer.
Mooi laten rijpen
Mandarijnen zijn ook niet duur