Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
verootjoo schreef:Ik snap niet dat jullie weten voor hoeveel geld de anderen etenik let daar nooit op.
Ik betaal gewoon voor de gezelligheid en een leuke avond en als dat tien of twintig euro meer of minder is zal dat me worst wezen.
Ashleytjuhh schreef:Zo ben ik ook eens uiteten geweest. Was voor het eten een vaste bedrag en drinken anders.
Ik en nog iemand hadden samen een fles wijn genomen. Op het einde deden sommige moeilijk om de rekening te splitsen omdat onze fles wijn duurder zou zijn, Omgerekend was de fles wijn goedkoper als de losse drankjes van hun.
Dan zit je daar gewoon beschamend bij omdat ze op de cent zitten uit te rekenen wat ze moeten betalen en het uit de portemonnee bij elkaar aan het schrapen zijn.
Als iedereen gelijk eet of niet extreem anders van elkaar vindt ik iedereen betaald voor zich gewoon echt gierig.
LWDaisy schreef:Ashleytjuhh schreef:Zo ben ik ook eens uiteten geweest. Was voor het eten een vaste bedrag en drinken anders.
Ik en nog iemand hadden samen een fles wijn genomen. Op het einde deden sommige moeilijk om de rekening te splitsen omdat onze fles wijn duurder zou zijn, Omgerekend was de fles wijn goedkoper als de losse drankjes van hun.
Dan zit je daar gewoon beschamend bij omdat ze op de cent zitten uit te rekenen wat ze moeten betalen en het uit de portemonnee bij elkaar aan het schrapen zijn.
Als iedereen gelijk eet of niet extreem anders van elkaar vindt ik iedereen betaald voor zich gewoon echt gierig.
Maar als jij bijvoorbeeld een voorgerecht neemt en ik niet, en jouw hoofdgerecht pakweg 10 euro duurder is als het mijne, en jij 3 drankjes meer hebt gehad dan mij - als de rekening dan gewoon gesplitst wordt heb ik jouw voorgerecht en de helft van jouw drank betaald. Op die manier betaal ik meer dan wat ik besteld heb en jij minder. Over een paar euros zal ik nooit struikelen, maar het is toch niet fair dat ik uiteindelijk zeg maar 20 euro meer betaal dan wat ik heb gehad? Ik trek op dat gebied altijd aan het kortste eind met mijn muizenmaag
Gini schreef:Als het verschil echt noemenswaardig is, dan snap ik dat ieder zijn deel betaalt. Maar dan zou het al echt zo een situatie moeten zijn als poes beschrijft. En alle andere gevallen, gewoon delen. De ene keer ben jij het die meer betaalt en de volgende keer kom je er "goed" vanaf.
elnienjo schreef:Gini schreef:Als het verschil echt noemenswaardig is, dan snap ik dat ieder zijn deel betaalt. Maar dan zou het al echt zo een situatie moeten zijn als poes beschrijft. En alle andere gevallen, gewoon delen. De ene keer ben jij het die meer betaalt en de volgende keer kom je er "goed" vanaf.
Ik snap niet dat je niet standaard om aparte rekeningen vraagt. Dan hoef je niet op je tafelgenoot te letten en kun je gewoon kiezen waar jezelf trek in hebt ook al is dat veel duurder. En hoef je ook niet persé gelijk op te gaan met drinken als je zelf genoeg hebt aan 1 wijntje en een karaf water.
Gini schreef:Als het verschil echt noemenswaardig is, dan snap ik dat ieder zijn deel betaalt. Maar dan zou het al echt zo een situatie moeten zijn als poes beschrijft. En alle andere gevallen, gewoon delen. De ene keer ben jij het die meer betaalt en de volgende keer kom je er "goed" vanaf.
Anoeska schreef:elnienjo schreef:
Ik snap niet dat je niet standaard om aparte rekeningen vraagt. Dan hoef je niet op je tafelgenoot te letten en kun je gewoon kiezen waar jezelf trek in hebt ook al is dat veel duurder. En hoef je ook niet persé gelijk op te gaan met drinken als je zelf genoeg hebt aan 1 wijntje en een karaf water.
Omdat ik uit eten ga voor de gezelligheid. Om bij te praten met vrienden, om een leuke avond te hebben. En niet om precies pas uit te rekenen wie wat heeft uitgegeven. Ik vind dat echt de moeite niet waard. Geld is niet het belangrijkste van de avond, dus het hoeft van mij niet op de cent nauwkeurig afgewogen te worden. Ik vind de mensen waar ik mee ga eten over het algemeen leuk en gezellig, dus dan maakt het me ook niet uit of ik een keer een extra stukje van hun hoofdgerecht meebetaal.
En ben in de gelukkige omstandigheid dat ik me daar ook niet druk over hoef te maken, ik snap dat dat wel een voorwaarde is.
Anoeska schreef:Ik heb gewoon niet de instelling dat het financieel allemaal eerlijk moet zijn. Geld maakt me gewoon niet zoveel uit.
verootjoo schreef:Ik snap niet dat jullie weten voor hoeveel geld de anderen etenik let daar nooit op.
Ik betaal gewoon voor de gezelligheid en een leuke avond en als dat tien of twintig euro meer of minder is zal dat me worst wezen.
emilyslaluna schreef:Anoeska schreef:Ik heb gewoon niet de instelling dat het financieel allemaal eerlijk moet zijn. Geld maakt me gewoon niet zoveel uit.
Hier wil ik toch wel even op reageren. Het is heel fijn als je niet op je geld hoeft te letten, maar veel mensen hebben die luxe helaas niet. Ik kan me zeker voorstellen als je elke keer bij het boodschappen doen erg moet opletten en dat al die moeite verloren gaat omdat mensen niet hun eigen aandeel van rekening willen betalen (in verhouding).
Gini schreef:Het is uiteraard wat je op voorhand afspreekt en waar iedereen zich goed bij voelt.
Ceffyl schreef:Nou dit wilde ik net zeggen. Fijn als geld geen rol speelt voor jou, maar je kunt niet bij een ander in de portemonnee kijken. Iemand die weinig heeft kan zich wel degelijk zorgen maken om het oplopen van de rekening. Ik doe altijd als het gelijk is delen en als mijn deel oploopt stel ik zelf voor om ieder apart te laten betalen. Mijn vrienden zijn eigenlijk allemaal wel zo. Vaak roept iedereen dat dat niet hoeft, maar soms geeft iemand aan het wel fijn te vinden en dan doen we het zo. Ik vind dat niet gierig.