Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:27

Naja bvb:

Pietje neemt:
Gin tonic 13 euro
Grote fles bruis gedeeld met nog iemand 4,5 voor hem
Voorgerecht oester 21 euro met glas wit 6 euro
Hoofd côte á l’os 32 euro met glas rood 8 euro
Na dessert 8 euro
Koffie 3
95,5 totaal

Jantje neemt:
Cola 2,5
Voor kaaskroket 15
Hoofd scampi’s 21 met cola 2,5
Enkel koffie na 3
43,5

Komt bij ons echt wel eens voor.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 23:28

Oh die gedeelde rekeningen. Misschien wel handig als je met en vriendengroep uit eten gaat, maar bij een kroeg is het vaak mis gegaan bij mijn vriend en ik.
Situatie:
Vriendlief en ik gingen een drankje doen met zijn beste vriend en zijn vriendin. Mannen dronken hetzelfde en de vrouwen ook. Gaat altijd gelijk aan elkaar op. Meestal betaalt mijn vriend dan alles en wordt het terugbetaald, of een keer andersom.
Maar, heeeeel vaak, bleef het niet enkel bij ons twee. Dan kwamen spontaan weer een vriend van de vriendin, en daar dan weer een via via kennis van. Op een gegeven moment zitten er allerlei vreemden bij ons aan tafel. Als er dan voor ons 4'en meerder shotjes worden besteld door ons, werden die gewoon gedronken door andere mensen. Vervolgens gingen ze 1 voor 1 weg zonder ook maar geld bij te leggen. En raad eens wie dan aan het einde van de avond de rekening mocht betalen? Niet de vriendin waarvan al die kennissen waren...

Mijn vriend is ook zo'n type die daar liever geen probleem van maakt. Hij is veel te aardig. Maar ik kan me daar echt aan irriteren als er een rekening van 80 euro is terwijl het misschien maar 40 had hoeven te zijn...

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 08:44

verootjoo schreef:
Ik snap niet dat jullie weten voor hoeveel geld de anderen eten := ik let daar nooit op.
Ik betaal gewoon voor de gezelligheid en een leuke avond en als dat tien of twintig euro meer of minder is zal dat me worst wezen.

Ik ben prijsbewust, dus ik merk het meestal wel.
Ik eet vrij weinig, dus skip sowieso het voorgerecht, want anders blijft er 3/4de van mijn hoofdgerecht liggen en dat is gewoon zonde.
Ik kijk ook naar de prijs van wat ik bestel, ik wil geen fortuin uitgeven voor iets wat ik thuis zelf ook kan maken voor 3x zo weinig geld. Dat wil niet zeggen dat ik het goedkoopste gerecht van de kaart bestel hoor, ik ben een viseter en vis is niet bepaald goedkoop dus ik bestel wel degelijk waar ik zin in heb, maar als ik de prijs echt overdreven vind neem ik net zo graag iets anders.
Als mijn tafelgenoten daarentegen wel een voorgerecht nemen, en een hoofdgerecht dat pakweg 10 euro duurder is als het mijne, en waarschijnlijk veel meer drinken dan ikzelf, dan kom je toch snel aan een verschil van +20 euro. Helemaal als ze in coctails vliegen, of een whisky of een fles champagne oid bestellen.
Een dessert neem ik ook niet atijd, ik ben meestal echt wel voldaan met een hoofdgerecht, dat heeft dan niets met gierigheid of prijsbewust zijn te maken maar met genoeg te eten hebben gehad. Doet een ander dat wel, wordt het verschil nog groter.

50 euro is het verschil volgens mij nog nooit geweest, eerder tussen de 20 en 30 euro.
Ik ga uit eten om 2 redenen: omdat ik honger heb en voor de gezelligheid.
Maar ik vind het dan weer minder gezellig als ik voor dingen loop te betalen die ik niet in mijn maag heb gehad.. Over 10 euro zal ik niet struikelen, maar als het meer wordt heb ik er principieel wel een wrang gevoel bij, dat vind ik gewoon niet echt eerlijk.

Maar zou ik er iets van zeggen? Nee, want ik weet dat m'n vriend zich dood zou schamen.

Ik nodig veel liever mensen bij ons thuis uit voor een etentje. Niemand zal hier met honger of dorst naar huis gaan. Ik ben de gastvrouw en verwacht ook echt niks qua bijleggen van mijn gasten, dat is niet de bedoeling als ik mensen uitnodig. Die nodig ik uit voor de gezelligheid, niet om er iets aan te verdienen.

Ik ben binnenkort jarig en krijg, verspreid over een aantal dagen, zo'n 20 mensen over de vloer. Hapjes, drankjes, taart, avondeten. No problem, ik nodig ze tenslotte uit. Daar heb ik dan weer geen moeite mee.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 08:56

Ik ben vooral gierig als het om mijzelf gaat :') .
Ik vind dingen voor mijzelf vaak te duur, dus dan koop ik het niet.
Terwijl ik voor Pony dan wel weer meer geld uitgeef bijvoorbeeld :+.

Ashleytjuhh

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 09:37

Zo ben ik ook eens uiteten geweest. Was voor het eten een vaste bedrag en drinken anders.
Ik en nog iemand hadden samen een fles wijn genomen. Op het einde deden sommige moeilijk om de rekening te splitsen omdat onze fles wijn duurder zou zijn, Omgerekend was de fles wijn goedkoper als de losse drankjes van hun.
Dan zit je daar gewoon beschamend bij omdat ze op de cent zitten uit te rekenen wat ze moeten betalen en het uit de portemonnee bij elkaar aan het schrapen zijn.

Als iedereen gelijk eet of niet extreem anders van elkaar vindt ik iedereen betaald voor zich gewoon echt gierig.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:58

Ashleytjuhh schreef:
Zo ben ik ook eens uiteten geweest. Was voor het eten een vaste bedrag en drinken anders.
Ik en nog iemand hadden samen een fles wijn genomen. Op het einde deden sommige moeilijk om de rekening te splitsen omdat onze fles wijn duurder zou zijn, Omgerekend was de fles wijn goedkoper als de losse drankjes van hun.
Dan zit je daar gewoon beschamend bij omdat ze op de cent zitten uit te rekenen wat ze moeten betalen en het uit de portemonnee bij elkaar aan het schrapen zijn.

Als iedereen gelijk eet of niet extreem anders van elkaar vindt ik iedereen betaald voor zich gewoon echt gierig.

Maar als jij bijvoorbeeld een voorgerecht neemt en ik niet, en jouw hoofdgerecht pakweg 10 euro duurder is als het mijne, en jij 3 drankjes meer hebt gehad dan mij - als de rekening dan gewoon gesplitst wordt heb ik jouw voorgerecht en de helft van jouw drank betaald. Op die manier betaal ik meer dan wat ik besteld heb en jij minder. Over een paar euros zal ik nooit struikelen, maar het is toch niet fair dat ik uiteindelijk zeg maar 20 euro meer betaal dan wat ik heb gehad? Ik trek op dat gebied altijd aan het kortste eind met mijn muizenmaag :+

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:00

LWDaisy schreef:
Ashleytjuhh schreef:

Maar als jij bijvoorbeeld een voorgerecht neemt en ik niet, en jouw hoofdgerecht pakweg 10 euro duurder is als het mijne, en jij 3 drankjes meer hebt gehad dan mij - als de rekening dan gewoon gesplitst wordt heb ik jouw voorgerecht en de helft van jouw drank betaald. Op die manier betaal ik meer dan wat ik besteld heb en jij minder. Over een paar euros zal ik nooit struikelen, maar het is toch niet fair dat ik uiteindelijk zeg maar 20 euro meer betaal dan wat ik heb gehad? Ik trek op dat gebied altijd aan het kortste eind met mijn muizenmaag :+

Daarom zeg ik ook als het redelijk is aan elkaar ;) in je voorbeeld is het niet redelijk gelijk aan elkaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:01

Ik doe daar niet zo lastig mee. Als iemand een voorgerecht bestelt dan doe ik dat ook... Idem dito voor nagerecht haha. En ik ben vaak degene die wijn drinkt haha.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:03

Als het verschil echt noemenswaardig is, dan snap ik dat ieder zijn deel betaalt. Maar dan zou het al echt zo een situatie moeten zijn als poes beschrijft. En alle andere gevallen, gewoon delen. De ene keer ben jij het die meer betaalt en de volgende keer kom je er "goed" vanaf.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 12:08

Gini schreef:
Als het verschil echt noemenswaardig is, dan snap ik dat ieder zijn deel betaalt. Maar dan zou het al echt zo een situatie moeten zijn als poes beschrijft. En alle andere gevallen, gewoon delen. De ene keer ben jij het die meer betaalt en de volgende keer kom je er "goed" vanaf.

Ik snap niet dat je niet standaard om aparte rekeningen vraagt. Dan hoef je niet op je tafelgenoot te letten en kun je gewoon kiezen waar jezelf trek in hebt ook al is dat veel duurder. En hoef je ook niet persé gelijk op te gaan met drinken als je zelf genoeg hebt aan 1 wijntje en een karaf water.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:16

Hier doen we het vooral afhankelijk van vriendengroep.
Onze beste vrienden zitten we praktisch iedere week bij elkaar om te eten, dan delen we gewoon de rekening in 2.

Bij een andere vriendengroep waar we vaak mee naar de pizza gaan gaat het niet gelijk op (zij elk ondertussen 2 kinderen, vaak eten de mannen elk een grote pizza van bijna 30 euro, de vrouwen nemen dan ook een grotere die gedeeld kan worden met de kinderen, dus die tikken snel 70-75 euro aan voor pizza, ikzelf eet meestal een mini aan pakweg 11 euro, cola of twee, vriend zit rond de 25 totaal, dus wij halen meestal maar net de helft.)

Maargoed, dat is ook omdat het met die vriendengroep standaard niet gelijk op gaat en wij altidj een stuk goedkoper uitkomen.
Meestal doen we dan hier wel gewoon de drankjes delen per aantal personen en leggen we elk onze eigen pizza op. Ronden ook gewoon af naar boven zodat er nog wat fooi is ook.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:13

elnienjo schreef:
Gini schreef:

Ik snap niet dat je niet standaard om aparte rekeningen vraagt. Dan hoef je niet op je tafelgenoot te letten en kun je gewoon kiezen waar jezelf trek in hebt ook al is dat veel duurder. En hoef je ook niet persé gelijk op te gaan met drinken als je zelf genoeg hebt aan 1 wijntje en een karaf water.

Omdat ik uit eten ga voor de gezelligheid. Om bij te praten met vrienden, om een leuke avond te hebben. En niet om precies pas uit te rekenen wie wat heeft uitgegeven. Ik vind dat echt de moeite niet waard. Geld is niet het belangrijkste van de avond, dus het hoeft van mij niet op de cent nauwkeurig afgewogen te worden. Ik vind de mensen waar ik mee ga eten over het algemeen leuk en gezellig, dus dan maakt het me ook niet uit of ik een keer een extra stukje van hun hoofdgerecht meebetaal.

En ben in de gelukkige omstandigheid dat ik me daar ook niet druk over hoef te maken, ik snap dat dat wel een voorwaarde is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:24

Gini schreef:

Dat is bij mij echt nooit het geval haha, ik eet minder en drink veel trager. Niet bewust, niet met opzet, maar het is wel zo. Maar om dan te gaan vragen of we het even kunnen uitrekenen vind ik zo l*llig, dat is sociaal niet echt aanvaardbaar, want dan ben je gierig :+ Dus we delen de rekening gewoon en thuis zeur ik er even over tegen mijn vriend :+

Laatst met een vriendin naar Nederland gereden. Zij ging sowieso, ik ging mee om haar gezelschap te houden. We zijn iets gaan drinken, en dan betaal ik ook gewoon onze drankjes en de fooi, geen probleem.

Met mijn beste vriendin ben ik 2 jaar geleden op reis geweest voor een kleine week. Dat liep echt super gelijk op. De ene keer betaalde ik de taxi, de andere keer zij. Qua eten hebben we vooral in het hotel (all inclusive) gegeten, qua iets gaan drinken gaan wij echt gelijk op dus ook hier ieder om beurten. Geen enkel probleem mee op die manier.

Ik vind het lastig als het verschil groter is dan pakweg 10 euro, en dan vind ik het altijd jammer dat men niet uit zichzelf aanbiedt om dat verschil voor eigen rekening te nemen - dat zou ik namelijk wél doen, iemand anders hoeft niet voor mij te betalen, dat wil ik niet. Maar ik vind het dan zo l*llig er achter te vragen dat ik dat maar niet doe :+

Wij gaan ook regelmatig op een huis van vrienden passen, meestal een kleine week. We blijven daar overnachten, zorgen voor de katten. De ijskast zit altijd vol dan. De dag voor we vertrekken poets ik van onder tot boven en haal ik broodjes bij de bakker of prepareer ik een avondmaal voor het hele gezin. Iedereen is altijd blij op die manier. Ikzelf ben van daaruit wel een klein halfuur langer onderweg naar mijn werk dus daar wordt ik minder blij van, maar anderzijds help ik hen graag dus heb ik het er wel voor over.

Het is niet mijn bedoeling om gierig te zijn. En het is ook niet mijn bedoeling om een ander voor mijn eten/drinken te laten betalen. Ik werk voor mijn eigen geld en betaal graag wat ik bestel. Een ander hoeft niet op te draaien voor mij - maar andersom draai ik dus ook niet graag op voor een ander.
Het zou anders zijn moest 1 van mijn vriendinnen krap bij kas zitten en dit op voorhand aangeven, dan ben ik de eerste om bij te springen, geen enkel probleem. Maar een rekening van (ik zeg maar wat) 80 euro per koppel moeten betalen terwijl wij voor bijvoorbeeld 55 euro besteld hebben geeft mij altijd een minder leuk gevoel :) Op die manier betaal ik een ander zijn voorgerecht, dessert, drankjes. Dat is niet fair tegenover mijn portemonnee. Maar ik krijg het dus niet over mijn hart om te vragen of we de rekening apart kunnen betalen haha, ik leer er maar gewoon mee leven :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:28

Anoeska schreef:
elnienjo schreef:

Omdat ik uit eten ga voor de gezelligheid. Om bij te praten met vrienden, om een leuke avond te hebben. En niet om precies pas uit te rekenen wie wat heeft uitgegeven. Ik vind dat echt de moeite niet waard. Geld is niet het belangrijkste van de avond, dus het hoeft van mij niet op de cent nauwkeurig afgewogen te worden. Ik vind de mensen waar ik mee ga eten over het algemeen leuk en gezellig, dus dan maakt het me ook niet uit of ik een keer een extra stukje van hun hoofdgerecht meebetaal.

En ben in de gelukkige omstandigheid dat ik me daar ook niet druk over hoef te maken, ik snap dat dat wel een voorwaarde is.

Ik denk dat we allemaal voor de gezelligheid gaan eten. En het hoeft van mij zeker niet tot de laatste cent te worden uitgerekend, en een stukje bijbetalen vind ik ook geen ramp, maar in mijn geval, met mijn maag en prijsbewust-zijn, loopt het verschil vaak op tot meer dan "een stukje". En die kleine maag heb ik altijd, het prijsbewust zijn ook, dus dat verschil in mijn nadeel is er ook gewoon altijd, en dat vind ik niet echt fair.. Ik ben iemand die absoluut niet van een ander wil profiteren (ik zeg ook niet dat een ander bewust van mij profiteert), maar net omdat ik zelf ben zoals ik ben, heb ik het er wel moeilijk mee een zwaardere rekening te moeten dan ik zelf heb. En nogmaals, dan heb ik het niet over een paar euros, maar over een verschil van een euro of 30. Hoezo is dat eerlijk tegenover mij?

Ik hoef me niet perse druk te maken over mijn portemonnee, maar laten we wel stellen dat het leven al duur genoeg is. Dat hoeft voor mij niet duurder gemaakt te worden :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 14:59

Ik heb gewoon niet de instelling dat het financieel allemaal eerlijk moet zijn. Geld maakt me gewoon niet zoveel uit.

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:03

Ik ben ook zo'n 'gierigaard' die gewoon wilt betalen voor wat ik eet. Op de kaart staat de prijs aangegeven, je krijgt een bon, je weet wat je eet, dan is betalen is toch niet zo moeilijk dat je maar wat moet geven? Doet voor mij verder niets af aan de sfeer oid. Snelst is één persoon die voorschiet en de rest kan zijn bedrag terug overschrijven, of anders idd even cash kijken.
Dan hoeft er verder ook niemand schuin te kijken 'of het gelijk op gaat' of iemand zich inhouden om cocktails oid te halen als de rest dat niet doet. Nee, eet gewoon wat je wilt en dat betaal je ook. Gelukkig nog niet in gezelschap verkeerd dat de rekening maar voor mij ging opmaken.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:16

Anoeska schreef:
Ik heb gewoon niet de instelling dat het financieel allemaal eerlijk moet zijn. Geld maakt me gewoon niet zoveel uit.

Hier wil ik toch wel even op reageren. Het is heel fijn als je niet op je geld hoeft te letten, maar veel mensen hebben die luxe helaas niet. Ik kan me zeker voorstellen als je elke keer bij het boodschappen doen erg moet opletten en dat al die moeite verloren gaat omdat mensen niet hun eigen aandeel van rekening willen betalen (in verhouding).

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:33

verootjoo schreef:
Ik snap niet dat jullie weten voor hoeveel geld de anderen eten := ik let daar nooit op.
Ik betaal gewoon voor de gezelligheid en een leuke avond en als dat tien of twintig euro meer of minder is zal dat me worst wezen.

Tja met een minimuminkomen is 20 euro verschil een behoorlijk bedrag, dus hier doen wij ook niet aan splitten. Kijk 5 euro verschil ga ik ook niet moeilijk over doen, maar vaak is het veel meer en dan wordt het ineens toch een behoorlijk bedrag als je bankrekening mager gevuld is.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 15:36

emilyslaluna schreef:
Anoeska schreef:

Hier wil ik toch wel even op reageren. Het is heel fijn als je niet op je geld hoeft te letten, maar veel mensen hebben die luxe helaas niet. Ik kan me zeker voorstellen als je elke keer bij het boodschappen doen erg moet opletten en dat al die moeite verloren gaat omdat mensen niet hun eigen aandeel van rekening willen betalen (in verhouding).

Nou dit wilde ik net zeggen. Fijn als geld geen rol speelt voor jou, maar je kunt niet bij een ander in de portemonnee kijken. Iemand die weinig heeft kan zich wel degelijk zorgen maken om het oplopen van de rekening. Ik doe altijd als het gelijk is delen en als mijn deel oploopt stel ik zelf voor om ieder apart te laten betalen. Mijn vrienden zijn eigenlijk allemaal wel zo. Vaak roept iedereen dat dat niet hoeft, maar soms geeft iemand aan het wel fijn te vinden en dan doen we het zo. Ik vind dat niet gierig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:08

Het is uiteraard wat je op voorhand afspreekt en waar iedereen zich goed bij voelt.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:12

Gini schreef:
Het is uiteraard wat je op voorhand afspreekt en waar iedereen zich goed bij voelt.

Maar ik vind dus dat je dit niet vooraf hoeft af te spreken. Als je bij bestellen of tijdens het diner merkt dat jet scheef gaat dan is het toch common sense dat je je kan aanpassen. Zou je splitten en zie je dat jouw deel harder oploopt dan de rest? Weet je wat, ik leg wel wat extra in. Ookal zou je gaan splitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:19

Ceffyl schreef:
Nou dit wilde ik net zeggen. Fijn als geld geen rol speelt voor jou, maar je kunt niet bij een ander in de portemonnee kijken. Iemand die weinig heeft kan zich wel degelijk zorgen maken om het oplopen van de rekening. Ik doe altijd als het gelijk is delen en als mijn deel oploopt stel ik zelf voor om ieder apart te laten betalen. Mijn vrienden zijn eigenlijk allemaal wel zo. Vaak roept iedereen dat dat niet hoeft, maar soms geeft iemand aan het wel fijn te vinden en dan doen we het zo. Ik vind dat niet gierig.

Bij mijn vrienden en mij gaat het inderdaad ook zo, en gelukkig voelt ook niemand zich bezwaard om het te zeggen wanneer ze een keer wat krapper bij kas zitten en graag ieder voor zich willen betalen, zelfs als alles redelijk gelijk is. Ik vind dat ook heel fijn aan dit clubje; niemand probeert te profiteren door zelf duur te eten en te drinken en dan anderen onder druk te zetten om daaraan mee te betalen, zoals dat bij mijn dispuut nog weleens wilde gebeuren als bepaalde mensen mee waren. :=

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:21

Ik kom ook altijd lager uit. Hoofdgerecht is vaak voldoende voor mij, twee fris erbij en klaar.
(ergens in het begin van het topic uitgeschreven)

Ik verdien niet slecht, maar woon alleen. De vaste lasten zijn dus niet veel lager dan voor samenwonende tweeverdieners. Wordt makkelijk vergeten.

Verschil loopt bij mij ook wel eens op tot over de €25.

Wat ik dan apart vind is dat mensen die meer eten beginnen te zeuren dat ik gierig ben.
Is het niet gierig van hen om mij mee te laten betalen aan alles wat zij naar binnen gieten/proppen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:23

Ik denk dat veel mensen dus niet opletten voor hoeveel zij of andere bestellen. Als jij de hele avond wijn drinkt met de rest van de tafel en Klaasje niet dan valt dat je gewoon niet op. Bij het afrekenen split je dan gewoon het bedrag

Overigens ben ik altijd Klaasje dus kaart ik het zelf aan

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:46

Luxorvalkje schreef:
Wat ik dan apart vind is dat mensen die meer eten beginnen te zeuren dat ik gierig ben.
Is het niet gierig van hen om mij mee te laten betalen aan alles wat zij naar binnen gieten/proppen?

Die laatste opmerking klinkt ook niet heel erg gezellig...