Moestuin groeit alles goed zeker met het zonnetje van vandaag erbij, maar wel een klein buitje gehad gelukkig hebben we een afdakje waar we onder kunnen schuilen. Wel een paar plantjes vervangen, maar die hadden onderlangs ongewenst bezoek gehad en miste wortels. En een lading bieten geoogst ook.
Gisteren hoorde ik van de stalhouder dat hij bij zijn buurman was geweest en hadden ze het over de neerslag van de laatste dagen. Die buurman schrijft altijd alles op, is echt fanatiek met zijn regenmeter. Maar dan hadden ze daar aan de weg al ruim 175mm, alleen al in de maand september. Gezien de buien van gisteren is dat nu al wel weer verder opgelopen
Mijn regenmeter is er mee gestopt. Wat ik wel weet is dat er hier in Hollands Midden rond de 150 mm is gevallen. Mijn tuin is ondertussen een oerwoud
Veulen84
Geplaatst: 16-09-17 10:01
Gefeliciteed Jolien!
Hier zitten we ook rond de 150. Op 1 van de zeeuwse eilanden is al op een punt 220 mm gemeten en in delen van noord holland inderdaad rond de 170/180. Gek ook om te weten dat er delen van limburg zijn waar maar 30/40 mm is gevallen, wat redelijk normaal is.
Bij ons thuis in Limburg hebben we het hele jaar extreme droogte gehad. De maïs heeft nog nooit zo laag gestaan, de voederbieten hebben bijna het hele jaar slap gehangen ondanks bijna dagelijks sproeien door de boer, en mijn moestuin heb ik na een paar pogingen maar opgegeven Echt nog nooit meegemaakt, zo droog. En dan denk je na een hoosbui van een dag lang, nu kan ik mijn aardappelen poten, in de nazomer, en dan is de grond op een schep diepte nog steeds kurkdroog
Veulen84
Geplaatst: 16-09-17 10:27
Ja, maar de eerste helft van de zomer gingen we ook echt af op een droogte. De omslag heeft wel gezorgd dat delen van nederland genoeg kregen. Maar limburg weer niet.
Overigens bij de meeste stortbuien komt het meeste weer in oppervlakte water terecht, de grond kan dat niet opnemen.