Stom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 07:54

Texas02 schreef:
Wat een onzin, huiswerk in groep 3. En zeker in de vakantie. Dat het heel gauw weer zakt als kinderen niet herhalen is natuurlijk onzin, toen ik op de basisschool zat hadden we geen huiswerk, en toch hebben we het allemaal prima gered.

Ik wel hoor.
Er moest elke week een boek gelezen worden en elke week moest je aan de klas vertellen wat je gelezen had.
Toen ik daarna naar een school ging waar dit niet zo was hadden alle kinderen een enorm laag leesniveau en begrijpend leesniveau.

Mijn kind in groep 3 heeft nu leesbingo mee naar huis.
Mijn oudste was amper aan het lezen te krijgen maar die heeft nu een e-reader wat hij fijner vindt lezen. De jongste is een boekenwurm dus heb ik minder werk aan.
Maar echt dat er hier gelezen wordt in dit huis. Als ik zie wat ik vroeger las op de leeftijd van mijn kinderen en wat het normale leesniveau nu is, is dat m.i. echt achteruit gegaan.
Goed kunnen lezen is enorm belangrijk.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 08:27

Texas02 schreef:
Wat een onzin, huiswerk in groep 3. En zeker in de vakantie. Dat het heel gauw weer zakt als kinderen niet herhalen is natuurlijk onzin, toen ik op de basisschool zat hadden we geen huiswerk, en toch hebben we het allemaal prima gered.

Helaas is dat geen onzin, maar realiteit.

Zolang kinderen niet een bepaald (E6 in schooltermen) leesniveau beheersen, is het bewezen dat er sprake is van een terugval wanneer het langere tijd niet geoefend wordt.
Er wordt niet voor niets gesproken over "leeskilometers" maken.

Daarnaast is het mij nog steeds niet duidelijk wat het huiswerk inhield.

Suzanne F.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 08:36

Tja dubbel. Als je zelf thuis genoeg met je kind leest, voorleest, puzzelt etc dan hoeft huiswerk niet. Maar je ziet dat veel ouders eigenlijk niks met hun kind doen thuis. Geen tijd, druk, werk. Kind achter de iPad filmpjes kijken. Spelenderwijs leren zit er veel minder in. Dan is ‘huiswerk’ wel nodig ja. Al is het triest dat het huiswerk genoemd moet worden, het is een stuk opvoeding. Elke avond voorlezen scheelt al zoveel. Samen lezen. Puzzelen, bouwen met blokjes etc etc.

MarlindeRooz

Re: Stom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 08:38

Ja ik las als kind 5-10 boeken per week. En toen ik dat nog niet kon lazen mijn ouders mij voor. Maar dat is tegenwoordig niet meer zo’n ding.

De iPad en de telefoon geven namelijk veel meer dopamine af.

Suzanne F.Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:01

Eens. Ik ben er van overtuigd dat een groot deel van intelligentie ook aangeleerd is. Altijd een combinatie van nurture en nature maar het nurture-deel wordt naar mijn mening onderschat. Dat zie je mede aan het koningshuis bijvoorbeeld. Daar zie je er geeneen op TL mavo of mbo niveau. Alles doet VWO-Gymnasium. Die worden vanaf jongs af aan al begeleid. Die hebben daar ook de hulp voor natuurlijk, thuis begeleiding etc.
Ik denk echt dat veel kinderen ‘onderpresteren’ omdat de ouders (of opa/oma etc) te weinig met de kinderen doen. Spelenderwijs en dus niet dwingend zitten met een boek, maar zoals ik aangaf voorlezen of samen spelen. Vroeger had ik ook miniloco en loco kan ik me herinneren. Was erg leuk.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:03

Lezen vind ik ook echt iets waar je als ouders zelf mee aan de slag gaat. Ik las vroeger zelf ook veel. Heel veel paardenboeken ook :D Maar ook wel andere boeken. En voordat ik zelf kon lezen, lazen mijn ouders mij voor. Nee, dat is iets wat echt door de ouders gedaan zou moeten worden. Als dat niet gedaan wordt, vind ik dat, naast huiswerk voor zulke jonge kinderen, ook stom.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:05

Texas02 schreef:
Lezen vind ik ook echt iets waar je als ouders zelf mee aan de slag gaat. Ik las vroeger zelf ook veel. Heel veel paardenboeken ook :D Maar ook wel andere boeken. En voordat ik zelf kon lezen, lazen mijn ouders mij voor. Nee, dat is iets wat echt door de ouders gedaan zou moeten worden. Als dat niet gedaan wordt, vind ik dat, naast huiswerk voor zulke jonge kinderen, ook stom.

Heel veel kinderen hebben helaas niet de luxe dat hun ouders dit met ze doen.

Soms geen tijd, energie of zin. Maar ook heel vaak weten de ouders niet hoe belangrijk lezen is.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 09:24

Ik ben een echte boeken gekkie,zoonlief 29 inmiddels zei vroeger al bij de het voorlezen van sprookjesverhalen dat ik niet mocht liegen ,want mammmm stop maar,dat kan helemaal niet wat jij verteld

Bij hem was het echt zoeken om hem aan het lezen te krijgen,maar het is ook goed gekomen met hem .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 11:03

Texas02 schreef:

Lezen wordt dus als huiswerk gegeven omdat ouders dat dus niet doen.

Je kan dus niet bij voorbaat zeggen dat huiswerk in groep 3 stom is als je niet weet wat het huiswerk is :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 11:03

Stom dat ik bericht heb gekregen dat mn oude pony ingeslapen zal worden...
End of an era...

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:01

verootjoo schreef:
Texas02 schreef:

Lezen wordt dus als huiswerk gegeven omdat ouders dat dus niet doen.

Je kan dus niet bij voorbaat zeggen dat huiswerk in groep 3 stom is als je niet weet wat het huiswerk is :)

Jawel, ik ben en blijf van mening dat een kind op die jonge leeftijd gewoon kind moet kunnen zijn buiten school om. En af en toe lezen hoort daar naar mijn mening gewoon bij. Als ouders dat niet doen is dat wat mij betreft ongelooflijk dom, maar niet iets wat als huiswerk gegeven moet worden. Ouders die "geen tijd" voor hun kind hebben zouden sowieso geen kinderen moeten hebben. Als je niet voldoende tijd aan je kind kunt of wilt spenderen, moet je er niet aan beginnen. Het is geen ding welke er is als het uitkomt en je kunt negeren als het niet uitkomt.

Ik zit ook echt met verbazing te kijken dat men dat maar normaal lijkt te vinden. Kinderen die zo veel moeten en ouders die nergens tijd voor hebben. Zul je hier op bokt maar een topic voor een jong paard over maken. Jong paard te veel laten doen, of wel een paard hebben maar er nooit aandacht aan besteden omdat het niet uitkomt. Krijg je heel bokt over je heen. Maar bij een kind blijkbaar niet, ik vind dat echt heel apart.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:03

Jolliegirl schreef:
Stom dat ik bericht heb gekregen dat mn oude pony ingeslapen zal worden...
End of an era...

Dat is zeker stom.. Sterkte :(:)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:04

Het huiswerk is rekenopdrachten, schrijfopdrachten en wat leesopdrachten. En ik denk dat ze dat na 1 weekje vakantie echt niet verleerd zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:11

wemkelover schreef:
Het huiswerk is rekenopdrachten, schrijfopdrachten en wat leesopdrachten. En ik denk dat ze dat na 1 weekje vakantie echt niet verleerd zijn.

Oh dat zou ik ook niet doen nee :')

@Texas; waar lees je hier dat ouders het normaal vinden om geen tijd voor hun kind te hebben :?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 13:06

Zo komt het wel op mij over in een aantal berichten hier.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:03

Als dat op mij slaat... ik ga een midweek op vakantie met ze. Zeeën van tijd voor ze. We gaan zwemmen, spelen, bowlen. Uit eten. De jongste heeft bedacht dat hij eekhoorns wil vangen met een doos, stok en touw. Dus we gaan zinloos in de bosjes verstoppen. En nog meer.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:07

Nee, dat slaat zeker niet op jou hoor!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 16:03

Stom dat ik door mn vermoeidheid niet de energie kan vinden om te rijden waardoor ik weer mijn bijrijdpaard kwijt ben. Ik baal zo hard, want met dit paard had ik zo'n goede klik. Maar ik kon gewoon niet de energie vinden om te rijden de afgelopen maand. En dat gaat elke keer op en af. Deze eigenaar had al onwijs veel geduld, maar ik snap dat het ook klaar is.
Dus ik ben verdrietig. Omdat ik hem verlies, maar ook omdat ik de eigenaar en het paard niet kon bieden wat ze nodig hadden. Maar het meeste nog omdat ik dan teleurgesteld ben in mijn ziekte. Dat het me niet lukt, iets waar ik veel plezier van heb kan ik niet uitvoeren. De drempel is zo hoog, te hoog.

Dus ik heb even een baalweekend.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:18

Bah earth. Bah bah bah. :knuffel:

Huiswerk kan ook zijn: kijk het jeugdjournaal.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 17:35

Dat vind ik echt vreselijk sneu voor je, Earth :( Dat is niet stom, dat is echt super, super stom..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 17:49

Van Rijs gaat stoppen per 1 januari. Dat is echt stom!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 17:51

Ach wat jammer Earth en naast een andere bijrijder wel af en toe eens borstelen of wandelen was niet mogelijk?

Heel stom dat je zo ziek bent :(

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 17:54

rien10 schreef:
Van Rijs gaat stoppen per 1 januari. Dat is echt stom!

Goh, na Commijs nog zo'n instituut dat verdwijnt!

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 18:21

Earth schreef:
Stom dat ik door mn vermoeidheid niet de energie kan vinden om te rijden waardoor ik weer mijn bijrijdpaard kwijt ben. Ik baal zo hard, want met dit paard had ik zo'n goede klik. Maar ik kon gewoon niet de energie vinden om te rijden de afgelopen maand. En dat gaat elke keer op en af. Deze eigenaar had al onwijs veel geduld, maar ik snap dat het ook klaar is.
Dus ik ben verdrietig. Omdat ik hem verlies, maar ook omdat ik de eigenaar en het paard niet kon bieden wat ze nodig hadden. Maar het meeste nog omdat ik dan teleurgesteld ben in mijn ziekte. Dat het me niet lukt, iets waar ik veel plezier van heb kan ik niet uitvoeren. De drempel is zo hoog, te hoog.

Aah klote is dat hè :(:) herkenbaar ook, ik rij zelf ook niet meer omdat het niet meer lukt door de vermoeidheid

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 19:32

Earth schreef:

Wat ontzettend kl*te :(:)