Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:13

Hier ook niet _O-
Oh ja, een stenen garage moet er ook nog bij.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:17

Cayenne schreef:
Mijn ouders hebben een huis met oppervlakte van bijna 200m2 en willen graag kleiner wonen, maar de eisen die ze hebben zijn imo totaal niet handig.

-kleiner wonen (maar eigenlijk ook weer niet veel kleiner :+ )
-vrijstaand
-redelijke tuin
-levensloopbestendig (soort bungalow dus)
-zonder grote verbouwingskosten
-moderne strakke keuken en badkamer
-onder de 400.000 euro.
-liefst Noord-Holland of midden van het land.

Nou, veel succes :=

Andere kant van hetzelfde verhaal: wij zitten in het verlengde van wat jouw ouders zoeken. We hebben nu een woning van 200+m2. Veel te groot voor 2 mensen.

Maar als ik iets wil dat lijkt op het pakket van jouw ouders dan krijg ik de helft van de oppervlakte van hetgeen ik nu heb maar moet ik waarschijnlijk nog bijbetalen ook. Dus het opgeven van de helft van mijn woonruimte kost ons geld.

We willen best plaats maken voor een jong gezin, maar niet voor die prijs. Dan tilt de brandweer me te zijner tijd maar mijn woning uit om me naar het ziekenhuis te brengen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:17

Ik wens je ouders succes, Cayenne. Volgens mij kan dat vrijwel nergens voor dat geld. :=

MarlindeRooz schreef:
Benzz schreef:
In Nl wonen we per m2 het grootst.

Hoe bedoel je dat? En heb je daar een bron van. Ik ben wel benieuwd namelijk welke landen op welke plek staan. Haha!

Ik heb het gelezen in een artikeltje op RTL over "woonobesitas" volgens mij, maar kan het nu niet terugvinden.

Hier komt het ook terug: https://www.ing.nl/zakelijk/sector/buil ... f-wel-duur

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:26

Cowboy55: Dat is dus waar mijn ouders ook tegenaan lopen.
Ze hebben een fijne hypotheek en moeten voor minder ruimte wel het dubbele gaan betalen.
Ik snap dan ook wel weer dat ze daar niet aan willen beginnen en ik vermoed dat ook zij blijven zitten waar ze zitten.
En dat met vijf grote slaapkamers en een huis met tuin wat eigenlijk veel te groot is om te onderhouden voor een ouder koppel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:28

Ja het is ook debiel… ik snap wel dat oudere mensen blijven zitten.

Mijn ouders wonen ook met z’n tweetjes veel te groot. 330m2 met grote tuin. Maar alles wat ze nodig hebben is gelijkvloers. Dus ze hoeven niet weg.

Waarom zouden ze dan een extreem duur appartement gaan kopen. Want in dat dorp is er veel vraag naar appartementen in het centrum.

Want gelijkvloers wonen ze al. En kleiner, gelijkvloers en vrijstaand is niet te vinden dichtbij het centrum. Want als je slecht ter been wordt is dichtbij het centrum wonen wel heel erg makkelijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:32

Cayenne schreef:
Mijn ouders hebben een huis met oppervlakte van bijna 200m2 en willen graag kleiner wonen, maar de eisen die ze hebben zijn imo totaal niet handig.

-kleiner wonen (maar eigenlijk ook weer niet veel kleiner :+ )
-vrijstaand
-redelijke tuin
-levensloopbestendig (soort bungalow dus)
-zonder grote verbouwingskosten
-moderne strakke keuken en badkamer
-onder de 400.000 euro.
-liefst Noord-Holland of midden van het land.

Nou, veel succes :=

Dit zoek ik ook ongeveer (behalve de noord-Holland) maar dit vind je zelfs niet voor het dubbele.
Onder de 4 ton vind je alleen een kleine rijtjeshuis of een appartement.
Wat ik zoek gaat al snel richting de 8 ton en dat heb ik helaas niet. Sowieso is dit bijna niet te vinden. Meestal zijn het klushuizen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:36

Mijn oma had dat ook. Vroeger met 6 man in 90m², de laatste 25 jaar in haar eentje... Ze wilde dolgraag naar een appartement, kleiner, gelijkvloers... Maarja, dan moest ze meer huur gaan betalen, want dan ging ze moderner wonen... Ze bleef dus zitten, totdat ze uiteindelijk te veel last kreeg van haar dementie en naar een verzorgingshuis moest.

Maar ik hoor het inddd veel. Mijn schoonmoeder woont alleen in een huis van 150m². Maar wil nu nog niet weg. Is te gek op het huis. Uiteindelijk wel naar een appartement, maarja dat is waarschijnlijk duurder dan wat ze nu heeft.

Wij wonen trouwens met 2 volwassenen en 1 peuter (en baby onderweg) op 105m² en is groot zat! Wel klein tuintje, maar achter ons een groot grasveld, dus dat compenseert!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:44

Cayenne schreef:
Ze hebben een fijne hypotheek en moeten voor minder ruimte wel het dubbele gaan betalen.
Ik snap dan ook wel weer dat ze daar niet aan willen beginnen en ik vermoed dat ook zij blijven zitten waar ze zitten.
En dat met vijf grote slaapkamers en een huis met tuin wat eigenlijk veel te groot is om te onderhouden voor een ouder koppel.

maar zit er dan niet megaveel overwaarde in het huis, klinkt als meer meer waard dan 4 ton.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:56

fokfanaat schreef:
Cayenne schreef:

maar zit er dan niet megaveel overwaarde in het huis, klinkt als meer meer waard dan 4 ton.

Vast wel, maar je bent dief van je eigen portemonnee als je kleiner gaat zitten. Daarnaast zijn banken bewezen niet happig op verstrekken van hypotheken aan oudere mensen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:21

_San87_ schreef:
fokfanaat schreef:

Vast wel, maar je bent dief van je eigen portemonnee als je kleiner gaat zitten. Daarnaast zijn banken bewezen niet happig op verstrekken van hypotheken aan oudere mensen.

Maar met veel overwaarde heb je toch geen hypotheek nodig?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:31

Lieser schreef:
_San87_ schreef:

Het is belastingtechnisch verstandig minimaal een deel hypotheek te houden.

Daarnaast, waarom zou je al je overwaarde in een in verhouding kleiner huis steken dat minder waard is dan wat je nu hebt, maar in verhouding meer kost? Dan heb je toch helemaal geen voordelen meer van je opgebouwde potje? Of je moet gaan huren, maar dat is helemaal moeilijk te vinden.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:57

fokfanaat schreef:
Cayenne schreef:

Tja als het huis is afbetaald gaat elke stap ''duurder'' zijn. Ik denk dat oude mensen nog het minste het idee hebben van wat huizen tegenwoordig kosten, die rekenen nog met de gulden (spreekwoordelijk? :+ )

Hun eigen woning zal waarschijnlijk flinke overwaarde hebben, (grotendeels) afbetaald zijn maar bij dat soort woningen zie je ook achterstallig onderhoud en flinke verbouwkosten voor nieuwe eigenaars. Dat drukt de prijs wel.

''we willen wel maar we kunnen niet'' gaat dus niet echt op voor die mensen. Ze willen wel, maar niet graag genoeg om te beseffen dat alles in het leven geld kost.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:32

_San87_ schreef:
Lieser schreef:

Het is belastingtechnisch verstandig minimaal een deel hypotheek te houden.

Daarnaast, waarom zou je al je overwaarde in een in verhouding kleiner huis steken dat minder waard is dan wat je nu hebt, maar in verhouding meer kost? Dan heb je toch helemaal geen voordelen meer van je opgebouwde potje? Of je moet gaan huren, maar dat is helemaal moeilijk te vinden.

Dat, en vergeet niet dat 99% van die woningen écht sterk verouderd zijn en er ook nog geld in gestoken moet worden om het instapklaar te maken.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:41

Mijn UO is dat ik het belachelijk vind dat een stel wat in een huis van 130m2 woont zich moet verantwoorden waarom het zo “groot” woont. Sowieso vind ik het belachelijk dat je je daar over moet verantwoorden, waar je ook woont.

En nog een UO, ik zou er ook geen geld op toe willen leggen om kleiner te wonen.
Het spijt me verschrikkelijk.

Oh nog een. Ik vind 60m2 wel klein. Ook alleen.
Het kan zeker en het kan prima. Maar ik vind het klein.

Wij zijn al 3(!) jaar bezig om van 1 woning een woning voor 3 gezinnen te maken. Dan komen er 2 (grote!) huizen vrij.
Maar de gemeente heeft geen haast.

Met als gevolg dat het straks misschien niet meer mogelijk is.
En we allemaal blijven zitten waar we zitten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:49

Ik moet mij regelmatig verantwoorden waarom ik in zo'n belachelijk groot huis woon met 2 personen :')
Maar betaal er genoeg voor en we hebben de plek nodig voor mijn man zijn verzameling :+
Is het nodig én zouden we het huis kunnen splitsen in 4 woningen... nee en ja. Maar dat willen we niet, tikje egoïstisch, maar vind dat we er hard genoeg voor hebben gewerkt :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:51

Ik vind ook niet dat iemand zich hoeft te verantwoorden waarom ie in welk formaat huis woont.

Vriend en ik wonen ook best wel ruim voor 2 personen (eengezinswoning).
Maar daar werken we dan ook gewoon voor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:15

Ik moet me verantwoorden omdat ik maar een huis heb, maar dan over de grens. En dat is niet eens heel groot te noemen, een slaapkamer. Maar oh dat is schandalig.

Mijn papa staat met bijna 91 al jaren op de spoedlijst voor kleiner wonen bij een verzorgings/verpleegtehuis. Waar twee etages zijn met aanleunwoningen. Hij zit nu al meer dan 25 jaar opeen maisonette. Voorheen huur voor senioren. Nu op de paar laatste oorspronkelijke huurders na alles verkocht voor veel aan jonge gezinnen. Hij heeft 3 slaapkamers en een enorme zolder. Trappen overal, loodzware deur. Maar helaas hij komt er nog steeds niet voor in aanmerking. Want hij is te fit :') met zijn hoge leeftijd, nierdialyse enz. Hij heeft zich er bij neergelegd dat hij het niet meer gaat meemaken in zijn leven. En rommelt lekker door. Goddank komt hij de trap weer fatsoenlijk op maar eigenlijk te zot voor woorden.

Zijn twee oude buurvrouwen staan ook op die lijst. Maar zijn jonger (maar ook fysiek slechter) en die zijn ook nog lang niet aan de beurt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:19

Ik zoek een kleiner huurhuis in de vrije sector (nu 120 m2 met 2 personen), maar dat is ook maar moeilijk te vinden - of de huur is net zo hoog als mijn huidige huis >;) . Ja dan verhuis ik ook niet. Dus ook op de huurmarkt weinig doorstroming wat dat betreft.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:21

Het bizarre van alles is eigenlijk dat ik met mijn wachttijd mogelijk eerder in aanmerking zou komen voor het huisje dan mijn papa op de spoedlijst. 8)7 maar omdat zijn huis daarna in de verkoop gaat heeft de gemeente denk ik geen echte haast. :n

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:24

Ik vind als UO dat men niet perse moet vinden dat de stad maar 'gewoon voller en hoger' gebouwd moet worden omdat 'het daar toch al druk is'.. vooral als dat mensen zijn die vrijstaand wonen..
het grootste gedeelte woont al klein (en duur), bouw maar lekker meer huizen op grote percelen.. :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:25

Cer schreef:
Ik vind als UO dat men niet perse moet vinden dat de stad maar 'gewoon voller en hoger' gebouwd moet worden omdat 'het daar toch al druk is'.. vooral als dat mensen zijn die vrijstaand wonen..
het grootste gedeelte woont al klein (en duur), bouw maar lekker meer huizen op grote percelen.. :')

Met een woningtekort van 400.000 zijn beiden denk ik nodig. :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:27

Ik vind wel dat beschikbare ruimte niet even goed benut wordt. Maar ja, als mensen groot, groter, grootst willen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:37

Ik heb eens horen zeggen "We hebben geen woning probleem, we hebben een bewonings probleem"
Onder verhuren mag vaak niet, kadastraal splitsen is lastig, een kamer verhuren heeft veel haken en ogen. Ik kan best mijn zolder verhuren, maar ik kan de huurder lastig wegkrijgen, dus begin ik er niet aan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:38

_San87_ schreef:
Ik vind wel dat beschikbare ruimte niet even goed benut wordt. Maar ja, als mensen groot, groter, grootst willen?

Ik wil helemaal niet groter-grootst. Maar ik woon wel groot: de kinderen zijn de deur uit,moet ik daarom mijn huis uit?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:40

rien10 schreef:
_San87_ schreef:

Ik wil helemaal niet groter-grootst. Maar ik woon wel groot: de kinderen zijn de deur uit,moet ik daarom mijn huis uit?

Zeker niet. Blijf lekker waar je zit als je daar blij van wordt.

Als je kijkt wat er aan nieuwe woningen gebouwd worden, zijn dat relatief grote huizen. Blijkbaar is dat wat men wil?