Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:06

Ik zou me gewoon laten testen voordat je naar je ouders gaat. Wanneer ze beiden al een booster hebben gehad, zou ik me er ook niet druk om maken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:07

Dinopino schreef:
Ik zou me gewoon laten testen voordat je naar je ouders gaat. Wanneer ze beiden al een booster hebben gehad, zou ik me er ook niet druk om maken.

Ik wilde inderdaad pcr doen, maar dat wordt op dag 4, niet 5, als ik er met kerst wil zijn.
Ze zijn vorige week geboosterd.

@Rien: daar ben ik ook kwaad over, zoiets moet je gewoon even melden.

Dinopino

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:10

Dan doe je toch alles wat je hebt kunnen doen, en ga gewoon een gezellige kerst vieren. Laat corona een keer niet het onderwerp zijn.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:14

Sizzle schreef:
Vayo schreef:
Ik denk dat je niet voor een ander in kunt vullen wat erg is en ook geen onderscheid kunt maken in wat erger is. Ik hoop alleen wel dat we oog blijven houden voor elkaar op een positieve manier. Dat we elkaar niet veroordelen als iemand het op een andere manier doet dan een ander of de regeltjes eens een keer niet volgt of soepeler omgaat met de regels. Ik volg weinig nieuws meer en ik houd me niet bezig met wat een ander doet qua regels opvolgen of niet.

+:)+

Shadow, jij mag vinden dat andere overdrijven, ik vind jou veroordelend naar mensen die niet in jouw plaatje passen.
Je mag het gemist hebben, maar NL bestaat al een tujdje niet meer enkel uit introverte oerhollanders.
De horeca is daadwerkelijk voor veel mensen een deel van hun wekelijkse of zelfs dagelijkse ritme.

Eén van mijn beste vrienden is single en normaal gesproken speelt meer dan de helft van zijn sociale leven zich af in de horeca, 3-4x per week uit eten en in het weekend ook nog een drankje in de stad. Voor hem heeft deze lockdown inderdaad veel impact.

Hij is wel blij als je vraagt of hij mee gaat wandelen, maar het is toch anders dan lekker uitgebreid uit eten met een groepje. Hij werkt ook thuis en dan is in je eentje wel heel alleen soms. :(:)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:20

bigone schreef:
Dat kun jij kinderachtig vinden 996981 maar wanneer jij sneren uitdeelt over het plaatsen van opmerkingen zonder bron moet je ook maar kunnen incasseren en even in de spiegel kijken. Beetje hypocriet of niet?
Natrappen ben je goed in maar wanneer je er zelf op word aangesproken de vermoorde onschuld spelen met nog een sneer is zeker netjes.
Daarnaast is door Monique en mij al enkele keren een heel duidelijke animatie gedeeld wat boosters doen en waarom ze wel werken dus misschien de linken eens bekijken, heel leerzaam .

Ik durf bijna niet te zeggen dat ik bij jouw berichten ook vaak bronvermeldingen mis. -O- Ze laten vaak de donkerdere kant van alle scenario's zien en ook daarbij is een bron wel fijn.

In het algemeen.. Tja, ik zit zelf ook te overwegen om naar België te gaan om nog een keer uiteten te gaan. Als ik me daar gewoon aan de geldende regels houdt, wat is daar dan asociaal aan?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:22

Dinopino schreef:
Dan doe je toch alles wat je hebt kunnen doen, en ga gewoon een gezellige kerst vieren. Laat corona een keer niet het onderwerp zijn.

Ik ben heel goed in te ver doordenken, maar bij twee collega's is een ouder al overleden aan corona (eentje zelfs na vaccinatie) en het lijkt me vreselijk als dat door jou en je onvoorzichtigheid komt. Dat spookt gewoon aldoor door mijn hoofd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:23

robert45 schreef:
Sunnda schreef:
Ik snap uberhaupt niet waarom er niet vol wordt ingezet op 50+ en risicopatienten.

Hen op slimme momenten vaccineren (net als de griepprik voor de winter) en dan flexibele beperkingen.

Je mag een afspraak maken maar in Groningen zit alles vol je kan kop rond de jaarwisseling komen. Wanneer je langs de priklocatie rijdt dan staat er anderhalve auto en loopt er geen hond. Het is niet te filmen dit. Het lijkt wel alsof ze dit zolang mogelijk in stand willen houden. Ze stoppen hier om 16:30 met prikken. Leuk voor al die ondernemers die naar de knoppen gaan.

https://nos.nl/l/2410231#UPDATE-container-58125000

Rijen genoeg in Groningen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:27

Douce schreef:
bigone schreef:
Dat kun jij kinderachtig vinden 996981 maar wanneer jij sneren uitdeelt over het plaatsen van opmerkingen zonder bron moet je ook maar kunnen incasseren en even in de spiegel kijken. Beetje hypocriet of niet?
Natrappen ben je goed in maar wanneer je er zelf op word aangesproken de vermoorde onschuld spelen met nog een sneer is zeker netjes.
Daarnaast is door Monique en mij al enkele keren een heel duidelijke animatie gedeeld wat boosters doen en waarom ze wel werken dus misschien de linken eens bekijken, heel leerzaam .

Ik durf bijna niet te zeggen dat ik bij jouw berichten ook vaak bronvermeldingen mis. -O- Ze laten vaak de donkerdere kant van alle scenario's zien en ook daarbij is een bron wel fijn.

In het algemeen.. Tja, ik zit zelf ook te overwegen om naar België te gaan om nog een keer uiteten te gaan. Als ik me daar gewoon aan de geldende regels houdt, wat is daar dan asociaal aan?

Kun je rustig zeggen Douce, dit is gewoon normaal aangeven dat je vaak de bron mist ipv een sneer geven. Ik volg een aantal mensen op Twitter waarvan ik heb gemerkt dat ze geen onzin verkondigen en dan zet ik het soms hier neer zonder er bij na te denken dat lang niet iedereen zich er in wil verdiepen of kan/wil zoeken.
Soms komt het over alsof enkelen denken van daar heb je de fantast ook weer. Wanneer ik het vergeet , prima dat daar op een normale manier naar gevraagd word, dan doe ik mijn best om het op te zoeken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:28

Sizzle schreef:
Shadow, jij mag vinden dat andere overdrijven, ik vind jou veroordelend naar mensen die niet in jouw plaatje passen.

Nee, dan maak je het weer subjectief. Terwijl mijn punt juist is dat het helemaal niet alleen maar om individuele perspectieven gaat. De focus op de horeca is overdreven ten opzichte van de focus die we leggen op andere dingen die ook impact hebben.

Citaat:
Je mag het gemist hebben, maar NL bestaat al een tujdje niet meer enkel uit introverte oerhollanders.

Goh, je dacht, als HC dat soort termen kan gebruiken, kun jij het ook?

Maar dit heeft uiteindelijk niks met introvert versus extrovert te maken, maar met de overschatting van horeca tegenover de onderschatting van verenigingsleven.

Citaat:
De horeca is daadwerkelijk voor veel mensen een deel van hun wekelijkse of zelfs dagelijkse ritme.

Ja, vast. Dat betekent niet dat ritmes niet kunnen veranderen... Er zit in veel van de weerstand ook heel veel dat alles exact hetzelfde moet blijven. Men probeert exact hetzelfde te doen, maar dan mag er van alles niet en wordt het dus niet hetzelfde. Daarmee zet je jezelf ook erg klem, dan blijft alles voortdurend frustrerend, want dan kun je alleen maar beperkingen zien en nooit iets anders.

Terwijl dat niet per se nodig is. Als we meer bereid zouden zijn om te kijken naar mogelijkheden, zouden we ook meer mogelijkheden kunnen scheppen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:28

Dit soort voorbeelden idd shae. Je kunt het gewoon niet voor een ander invullen of op een weegschaal leggen. Sneu voor hem en hopelijk kunnen en mogen we snel weer doen wat ons gelukkig en blij maakt!

Sheran, ik zou er vooral van balen dat hij dit niet van te voren aangeeft. In deze tijd is dat gewoon niet netjes. Zelfs al heb ik een negatieve pcr, ik laat alsnog weten dat ik wat verkouden ben en laat het aan de ander over wat diegene hier mee wilt doen.
Ik zou gewoon op dag 3 of 4 testen. Een zelftest of als je je daar fijn bij voelt een pcr bij de ggd. Je hebt alleen met hem buiten gewandeld toch en met wat afstand? Dan is de kans gelukkig klein dat hij je besmet zou kunnen hebben en daarnaast is het natuurlijk de vraag of hij Corona had of niet. Hij geeft zelf aan dat hij een negatieve zelftest had, dus die kans is gelukkig klein. Ik zou proberen om je hier wat mee gerust te stellen. Als je dan ook zelf nog eens een negatieve test hebt, dan zou ik het persoonlijk wel aandurven. Gelukkig hebben je ouders al een booster!!!! Ik weet alleen niet of dit nu 1 of 2 weken is voor hij goed werkt?

Alsnog vind ik het rot voor je dat je zo voorzichtig bent en dat een ander je dan zo voor het blok zet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:31

Denk dat inderdaad juist het verenigingsleven en de mensen die hier naar toe gaan zwaar onder lijden. Dat zijn zoveel ontmoetingsplekken, daar valt de horeca ( ook al heeft vooral het buurt café ook zeker een sociale functie) bij in het niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:32

Shadow, volgens mij heeft niemand gezegt dat verenigingen niet net zo belangrijk zijn, dat vul je zelf in. De (voetbal, tennis, vul in) vereniging en met name de kantine is enorm belangrijk juist.

Jij vind de horeca overschat, punt.
Mensen moeten maar gewoon hun ritme aanpassen, echt?

Shae, wat triest voor hem :(
Mijn broer gaat graag af en toe naar bijv. een pannenkoekrestaurant alleen. Nu deed hij recent aan pannekoek drive-in, maar dat is echt werkelijk op geen enkele manier een vervanging. De muren komen inmiddels nu dusdanig op hem af dat hij uit pure wanhoop overweegt zijn prachtige flat voor een huis met tuin in te wisselen terwijl hij de pest heeft aan tuinieren en ook niet van schoonmaken houdt. Deze flat was juist gericht gekozen omdat het op steenworp van zijn werk is (nu al 2 jaar thuis) en omdat het barriere vrij is (er is een vrij grote kans dat hij invalide raakt).

Als je in de horeca werkt en vooral in dorpen of dorpse standwijken dan zie je altijd de standaard mensen komen, juist vaak alleen.
Ze bestellen soms enkel 1 kopje thee of koffie en lezen daarbij uitgebreid de krant en babbelen wat over het nieuws met gelijkgestemden. Daar zijn dan regelmatig ook grotere tafels met tijdschriften voor beschikbaar waar je alleen zit en toch niet alleen.
De sociale controle is zelfs dusdanig groot dat het direct zou opvallen als zo‘n stamgast mist.
In Amsterdam heb je dat ook heel sterk dat mensen bij wijze met baby aan de tiet en al meermaals per week naar hun stamgelegenheid gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:33

https://nos.nl/l/2410287

Je kunt nog naar België om te eten maar voor hoelang nog kennelijk loopt het in onze buurlanden zo uit de hand bijna dat het misschien domweg verboden gaat worden. Dan is het massaal de grens over rennen om te winkelen kennelijk echt teveel geweest

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:36

karuna schreef:
Dan is het massaal de grens over rennen om te winkelen kennelijk echt teveel geweest

want dat was de oorzaak ofzo?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:38

Hier alles dicht, Nederland rent massaal de grens over want daar is alles open. Gevolg mogelijk nederlanders niet meer welkom over de grens. Beide grenslanden denken daar serieus over na kennelijk. Lees de link maar, mijn samenvatting is heel kort.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:43

Sizzle schreef:
Mijn broer gaat graag af en toe naar bijv. een pannenkoekrestaurant alleen. Nu deed hij recent aan pannekoek drive-in, maar dat is echt werkelijk op geen enkele manier een vervanging. De muren komen inmiddels nu dusdanig op hem af dat hij uit pure wanhoop overweegt zijn prachtige flat voor een huis met tuin in te wisselen terwijl hij de pest heeft aan tuinieren en ook niet van schoonmaken houdt. Deze flat was juist gericht gekozen omdat het op steenworp van zijn werk is (nu al 2 jaar thuis) en omdat het barriere vrij is (er is een vrij grote kans dat hij invalide raakt).

-O-

Heftig toch dat hij het voor corona juist zo goed had geregeld en dat hij nu overweegt om ergens te wonen waar hij uiteindelijk ook niet gelukkig van gaat worden...

Wij hebben hier ook nog online pubquizzen en escape rooms geprobeerd, maar het is toch anders. Dat heeft niets te maken met dat alles exact hetzelfde moet blijven. Het vervangt bepaalde aspecten van de horeca gewoon niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 16:45

Sizzle schreef:
Shadow, volgens mij heeft niemand gezegt dat verenigingen niet net zo belangrijk zijn, dat vul je zelf in.

Nee, dat is gewoon duidelijk als je nagaat wat er allemaal over gezegd wordt. Het onderwerp komt bijna niet in de media, wordt vrijwel niet genoemd in de persconferenties, het komt ook in dit topic nauwelijks aan bod.

Citaat:
De (voetbal, tennis, vul in) vereniging en met name de kantine is enorm belangrijk juist.

Maar wist je dat er ook andere verenigingen zijn? Geen sportverenigingen dus? Niemand noemt ze. Ik kom er nooit iets over tegen. Het lijkt vrijwel niemand hier te interesseren hoe het daarmee gaat.

Citaat:
Jij vind de horeca overschat, punt.

Nee, ik vind de aandacht voor de horeca overschat ten opzichte van de aandacht voor andere zaken die een belangrijke impact hebben op het sociale leven.

Citaat:
Mensen moeten maar gewoon hun ritme aanpassen, echt?

Ja. Er wordt nu gedaan alsof mensen helemaal niks meer kunnen hebben. Sommige dingen zijn echt wel vervelend, maar nu wordt vrijwel alles gedramatiseerd. Terwijl lang niet alles voortdurend een drama is. Dan wordt alles even erg gemaakt, en juist daarmee doe je ook de situaties waarin dingen wel echt veel impact hebben onrecht.

En wat mij betreft zijn dingen toch echt wel te relativeren. Als je iedere dag uit eten gaat, dan is het niet enorm erg als dat niet meer elke dag kan. Minder ideaal - prima. Irritant - geloof ik. Maar niet veel meer dan dat.
Idem met het wel/niet shoppen in Antwerpen op de dag nadat ons land dicht moet (maar eigenlijk vooral al die tijd open is geweest.) Kun je ook best overslaan. Sommige dingen hakken er best in, maar andere dingen vallen gewoon wel mee.

Citaat:
De sociale controle is zelfs dusdanig groot dat het direct zou opvallen als zo‘n stamgast mist.
In Amsterdam heb je dat ook heel sterk dat mensen bij wijze met baby aan de tiet en al meermaals per week naar hun stamgelegenheid gaan.

Maar het ging niet om stamgelegenheden. (Dat probleem zie ik namelijk wel degelijk!) Het gaat erom dat er steeds ter plekke een nieuw gevoelig verhaal verzonnen wordt en er vervolgens gedaan wordt alsof dat voor iedereen geldt in alle horeca. En dat is quatsch.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 17:00

karuna schreef:
Hier alles dicht, Nederland rent massaal de grens over want daar is alles open. Gevolg mogelijk nederlanders niet meer welkom over de grens. Beide grenslanden denken daar serieus over na kennelijk. Lees de link maar, mijn samenvatting is heel kort.

Ze gaan de grens echt niet meer zo sluiten als eerst, dit is nu druk maar als dadelijk de kerst drukte gezakt is, is dat ook afgelopen hoor.

En als de Belgen dan hier ook uit de supermarkt blijven :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 17:02

karuna schreef:
https://nos.nl/l/2410287

Je kunt nog naar België om te eten maar voor hoelang nog kennelijk loopt het in onze buurlanden zo uit de hand bijna dat het misschien domweg verboden gaat worden. Dan is het massaal de grens over rennen om te winkelen kennelijk echt teveel geweest

Ach en andersom gebeurde het ook en zal het ook weer gebeuren als we in NL ooit eerder versoepelen dan de buurlanden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 17:08

Is goed voor onze economie, toch? We kunnen wel een steuntje gebruiken :D
Bart De Wever ook .... Wir schaffen das ! :')

Anyway, Novavax is goedgekeurd door het EMA lees ik.
Er was hier iemand of meerdere mensen die geen MrNa vaccin mochten, dus dit is goed nieuws voor hen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 17:21

Shadow0 schreef:
Maar wist je dat er ook andere verenigingen zijn? Geen sportverenigingen dus? Niemand noemt ze. Ik kom er nooit iets over tegen. Het lijkt vrijwel niemand hier te interesseren hoe het daarmee gaat.

Ik vis deze er even uit. Ik werk bij een gemeente en juist voor deze groepen is heel veel gedaan mbt financiele compensatie. Aan de ene kant om te zorgen dat ze kunnen blijven bestaan: een vereniging is niet gratis. En aan de andere kant om linksom of rechtsom toch een (1,5m) activiteit te kunnen organiseren voor hun leden. Op die manier hebben we geprobeerd om te zorgen dat er wel iets is geregeld voor deze groepen. Deze subsidie gaat in het voorjaar weer lopen. (Provincie Drenthe). Heb je daar wat aan nu de maatregelen zo scherp zijn: Deze tijd niet. Maar het is wel een motivator om te zorgen dat zodra het weer kan er wel weer het e.a. geregeld kan worden. Gaat om een paar honderd euro, en de clubs waren er erg blij mee (van de kaartclub tot de wandelclub, zangvereniging, muziek etc)

Moest gisteren trouwens wel grinniken. Ik stapte de deur uit om mijn rondje te hollen. Komt er een meid voorbij 'ja, je moet nu wel buiten lopen nu alles dicht is zeker?' Ik heb inmiddels bijna 1200 buiten kilometers in de benen zitten dit jaar :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 17:39

Winged schreef:
Ik vis deze er even uit. Ik werk bij een gemeente en juist voor deze groepen is heel veel gedaan mbt financiele compensatie. Aan de ene kant om te zorgen dat ze kunnen blijven bestaan: een vereniging is niet gratis.

Dat is echt fijn om te horen. Ik heb bijna niets gelezen over dergelijke dingen, maar fijn dat het wel gebeurt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 17:41

Shadow0 schreef:
Maar het ging niet om stamgelegenheden. (Dat probleem zie ik namelijk wel degelijk!) Het gaat erom dat er steeds ter plekke een nieuw gevoelig verhaal verzonnen wordt en er vervolgens gedaan wordt alsof dat voor iedereen geldt in alle horeca. En dat is quatsch.

Mij gaat het uitgerekend WEL om stamgelegenheden en het is niet aan mij om dat voor een ander in te vullen welke dat zijn. Voor mij heeft het vroeger ook een belangrijke rol gespeelt dat er altijd een specifieke ontmoetingsplek was zoals dat voor velen het geval is.

Natuurlijk zijn er ook andere verenigingen dan sportverenigingen, daarom stond er „vul maar in“.
Dat gaat van leger des heils tot vogelaars.
Dat die niet in het nieuws komen is niet aan mij. Wellicht kun je de locale krant wat laten schrijven over jullie vereniging.

Ik weet dat de muziekvereniging en carnavalsvereniging absoluut steun ontvangen heeft (welliswaar niet in NL).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-12-21 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 17:42

Shadow0 schreef:
Sommige dingen hakken er best in, maar andere dingen vallen gewoon wel mee.

Het hoe/wat en hoe erg is volkomen afhankelijk van hoe iemand wil leven/leeft.

Hoe meer je leven kontakten met andere mensen omvat, hoe meer .... euhmmm.... externovert je leven is, hoe meer beperkingen erin hakken, hoe meer een geldige QR-code dát sociale leven raakt.

Het valt door een weldenkend mens niet te ontkennen dat er een wereld van sociale verschillen ligt tussen voor en na het arriveren van Covid19.

In míjn leven is er vrijwel niets hetzelfde gebleven. Ook de relatie ´thuis´ is logischerwijze totaal veranderd.
En verschillende ongedwongen, vrije, extroverte activiteiten zoals bijvoorbeeld de talenuitwisseling met bijna per definitie intelligente, extroverte andere mensen van buiten de dagelijkse eigen wereld, met andere interesses en achtergronden mis ik HEEL erg.
Vriendin idem. En nee dat, die altijd onverwachte nieuwe invloeden van buiten, de stimulans door sociale interactie met andere homo sápiens :)* ,kan je níet samen compenseren hoé leuk je het samen ook hebt.

Hoe ´erg´dat is kan alleen IK! bepalen. Niet Shadow of Cer om er willekeurig twee hier te noemen.
Dat ik me prima vermaak en geniet van het leven, van andere noodgedwongen!! minder externoverte aspecten, doet niets af aan het overduidelijke FEIT dat de sociale wereld ENÓRM gekrompen is door regels en angst.
En ja, als ik geen geldige QR-code zou hebben zou dat nóg meer negatief effect hebben.
Tussen voor Covid en nu zonder QR zou in míjn leven nagenoeg 100% verschil inhouden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 17:52

Niemand weet wat voor een ander de invulling van zijn leven is. Ik ken iemand die iedere vrije minuut met een groepje andere mensen met zijn buik in de modder naar vogels tuurt, al zo‘n 40 jaar. Een zeer belangrijk intrinsiek deel daarvan is dit ook kris-kras binnen het betaalbare bereik in de wereld te doen in sociaal verband. Voor mij is het makkelijk praten dan een mus in je eigen omgeving ook na 2 jaar nog best heel mooi is. Je gaat immers niet dood als je al een kans had om af te reizen naar weet ik veel waar omdat de unieke geel gekeelde fliederfluit met kuif daar gespot is.
Zo heeft iedereen zijn eigen passies.