Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 23:44

Roodvos schreef:
pumpina schreef:
Weet iemand ook hoeveel daarvan gezond / kwetsbaar / overgewicht is? Zijn daar cijfers van? Zou insteken op preventie (Nederland massaal late afvallen :D ) zin hebben?

Sowieso heeft 50% de volwassen Nederlanders overgewicht:
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... olwassenen
In de leeftijdsgroep die een verhoogd risico heeft met Covid-19 in het ziekenhuis te komen is dat zelfs 60%. Het % mannen met overgewicht is hoger dan het % vrouwen. Ernstig overgewicht (obesitas) komt bij vrouwen meer voor dan bij mannen.
Ofwel, als zo'n tweederde deel van de mannelijke Covid-patiënten in het ziekenhuis overgewicht heeft dan is dat geen risicofactor maar een afspiegeling van de samenleving.

Pas als het % patiënten met overgewicht met Covid in het ziekenhuis significant hoger is dan het gemiddelde van de leeftijdsgroep kan je zeggen dat het een risicofactor is.

Nee, geen volledig antwoord op je vraag. Ik denk dat die getallen ook niet openbaar zijn.
Maar ik wilde even een kanttekening plaatsen met betrekking tot het overgewicht.

Waarbij ik wel wil opmerken dat ik het % overgewicht verontrustend hoog vind. En het alleen al vanuit het oogpunt van andere daaruit voortvloeiende problemen preventie heel goed zou zijn.

Dank voor je reactie! Heel nuttig, en bij het laatste sluit ik me graag aan (na mijn vakantie :') ).

purny

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 01:23

@roodvos: er zijn tegenwoordig leefstijl interventies. Hier ga je door middel van training leren om bewuster naar voeding en een leefpatroon kijken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:12

In Denemarken per eergister alle Covid19 beperkingen/regels van de baan *\%/*

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:14

Huertecilla schreef:

Hopelijk hier ook snel..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:17

Relaxed schreef:
Je vult het idd in op de vragenlijst, maar wie zegt dat daar niks mee wordt gedaan? :?

De keuringsmeneer, in mijn geval :) Vanuit privacy-overwegingen wordt er vooral aangekruist dat er een vaccinatie is geweest, meer dan 4 weken geleden.
Dat heeft verder geen invloed op de bruikbaarheid van het bloed (anders dan bv ibuprofen, wat wel uitgebreid geregistreerd wordt), en dus wordt het verder nergens voor gebruikt dan voor geanonimiseerd onderzoek (Sanquin onderzoekt hoeveel % van de donoren antistoffen heeft en kan dan zien hoeveel % er gevaccineerd is).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:49

Huertecilla schreef:

Je weet hoe dat gekomen is?

Strenge lockdown in het begin en een hele hoge vaccinatiegraad
:D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:54

Electra63 schreef:
Huertecilla schreef:

Je weet hoe dat gekomen is?

Strenge lockdown in het begin en een hele hoge vaccinatiegraad
:D

Net als hier :P

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 12:40

Het sneue is wel dat de vaccinaties bij mensen met een laag weerstand/immuun problemen niet werkt. Hopen dus dat er nog veel en veel meer gevaccineerd gaat worden om die mensen ook te beschermen. Hun leven is al vaak zo beperkt. Iets wat een gezond (jong) mens maar een ver van zn bed show is.

Ohja, bron: NOS journaal van gisteren

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 12:49

Popstra schreef:
Het sneue is wel dat de vaccinaties bij mensen met een laag weerstand/immuun problemen niet werkt. Hopen dus dat er nog veel en veel meer gevaccineerd gaat worden om die mensen ook te beschermen. Hun leven is al vaak zo beperkt. Iets wat een gezond (jong) mens maar een ver van zn bed show is.

Ohja, bron: NOS journaal van gisteren

Grappig dat jij anders nieuws leest of hoort dan ik.

Citaat:
Studie: vaccins werken bij meeste patiënten met auto-immuunziekte

Voor het overgrote deel van de patiënten met een auto-immuunziekte die afweeronderdrukkende medicijnen gebruiken, werken coronavaccins prima. Deze mensen maken bijna net zo veel beschermende antistoffen aan als gezonde personen, stellen onderzoekers van Amsterdam UMC en bloedbank Sanquin.

https://nos.nl/artikel/2397386-studie-v ... muunziekte

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 14:58

Wat appart. Op het nieuws werd het heel negatief gebracht. Ik vond dat zo sneu omdat direct daarna die protesten van Unmute us waren te zien. Dit artikel stempt positief.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 15:39

Ik las dat argument van auto immuun inderdaad vaker gister als commentaar op de unmute-us protesten …

Overigens, ik lees net dat Corona op Urk erg verminderd. Daar wilde de mensen zich toch niet laten vaccineren? En bleven ze bij elkaar op visite gaan enzo?
Zijn ze er doorheen of zijn er argumenten tegen ?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 16:52

Ik las het ook dat vaccins toch goed aanslaan bij die groep. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen er nu echt niet gevaccineerd mogen worden doordat een arts (niet zelf) dit niet verantwoord acht.
En ik ben benieuwd bij hoeveel mensen de vaccinaties echt niet aanslaan. Is hier eigenlijk duidelijk zicht op of zijn het ruwe schattingen doe je wel eens leest of hoort?

En Urk … misschien inmiddels goede groepsimmuniteit?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 17:36

Ik ken er eentje die het beter niet kan doen volgens de arts.
Verder niemand.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 17:40

Cer schreef:
Ik las dat argument van auto immuun inderdaad vaker gister als commentaar op de unmute-us protesten …

Overigens, ik lees net dat Corona op Urk erg verminderd. Daar wilde de mensen zich toch niet laten vaccineren? En bleven ze bij elkaar op visite gaan enzo?

Klopt. Men denkt dat daar sprake is van groepsimmuniteit door natuurlijk doormaken van de ziekte maar daarvoor is onderzoek nodig wat lastig is bij deze groep :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 17:43

Een auto-immuunziekte is wat anders dan een falend immuunsysteem toch? Bij auto-immuun gaat het in een onterechte afweer (werkt té goed), maar je kan ook een niet werkend immuunsysteem hebben. Bij die laatste werkt het vaccin niet (goed genoeg).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:31

secricible schreef:
Cer schreef:

Klopt. Men denkt dat daar sprake is van groepsimmuniteit door natuurlijk doormaken van de ziekte maar daarvoor is onderzoek nodig wat lastig is bij deze groep :D

...maar de mutaties :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:40

Iemand die de cijfers in urk überhaupt serieus neemt? Ik geloof zeker dat er wellicht al een hogere immuniteit is, maar ik geloof echt niet dat daar nu zo weinig besmettingen zijn.. Die lui gaan echt niet testen als ze al klachten hebben :n

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:47

Maar ze kunnen zich niet voor t ziekenhuis verstoppen toch? Of denk je van wel?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:51

Cer schreef:

Geen idee, hier in Drenthe zijn er ook maar 1 a 2 opnames per week..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:52

Waarom niet, xxxmh?

Relaxed, waren daar de besmettingen ook zo hoog toen?
Laatst bijgewerkt door Cer op 12-09-21 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:53

xxxmh schreef:
1.5 m verdwijnt en voor de horeca en culturele sector de corona pas.

Coronapas wordt verplicht in horeca en theater, 1,5 meter verdwijnt https://www.nu.nl/coronavirus/6156362/c ... wijnt.html (via @NUnl)

Ik als gevaccineerde ben niet blij met dit maarja..

Waar ben je niet blij mee?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:55

Cer schreef:

Deze week één opname. En geen positief geteste dus die is niet gaan testen en wel ziek. Op Urk speelt ook mee dat het om grote gezinnen gaat en zeer veel inwoners onder de 20 heeft. Dus veel besmettingen en weinig in het ziekenhuis.En het geloof niet vergeten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:57

Zou dat nu dan toch veel natuurlijke immuniteit zijn?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 18:59

Relaxed schreef:
Iemand die de cijfers in urk überhaupt serieus neemt? Ik geloof zeker dat er wellicht al een hogere immuniteit is, maar ik geloof echt niet dat daar nu zo weinig besmettingen zijn.. Die lui gaan echt niet testen als ze al klachten hebben :n

Kijk, jij gelooft in negatieve berichten, op Urk geloven ze in wat anders.

Wat maakt het nu uit of ze wel/niet besmet zijn, wel/geen klachten hebben?
Er zijn daar blijkbaar minder serieuze gevallen.
Jij gelooft dat niet.

Kijk dat een kleine, geïsoleerde bevolkingsgroep niet helemaal op een heel land geprojecteerd kan worden is helder omdat de schaal een pobleem van andere orde is.
Blijft dat het voor díe groep op díe schaal blijkbaar werkt.

Verder is het in míjn ogen een prima argument voor het binnen de EU volledig loslaten van alle beperkingen bij de huidige vaccinatiegraad in de EU: De rest is een beperkte groep in het perspectief van een daarvoor ruím bemeten gezondheidssysteem. Die rest is imo een _/-\o_ bron voor toenemende natuurlijke resistentie onder de hele bevolking. Uiteindelijk hebben we dát nodig :)*

Hier in Andalucia (een stuk groter en met meer bevolking dan Denemarken) is de vacinatiegraad hoog (hoger dan in Denemarken).
Er is van geen kánt een serieus probleem meer, dus ook geen enkele reden voor opgelegde beperking. Wie zich nog wil blijven beschermen is daar vrij in.
Opvallend en ronduit hypocriet is de ´stilzwijgende´ versoepeling momenteel. ´Stilzwijgend´ want positief wordt niets groot in de pers geschreeuwd. Wel het nachtleven open tot 03.30 (en alsof díe beperking enige basis heeft...).

Er is hier nu trouwens een afschúwelijke brand; in de Siera Bermeja. Groot nieuws. Groter dan Covid19. Vingers gekruisd dat het overgebleven Covid19 probleem; de regelzucht, stilletjes dooft.