Roodvos schreef:pumpina schreef:Weet iemand ook hoeveel daarvan gezond / kwetsbaar / overgewicht is? Zijn daar cijfers van? Zou insteken op preventie (Nederland massaal late afvallen) zin hebben?
Sowieso heeft 50% de volwassen Nederlanders overgewicht:
https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... olwassenen
In de leeftijdsgroep die een verhoogd risico heeft met Covid-19 in het ziekenhuis te komen is dat zelfs 60%. Het % mannen met overgewicht is hoger dan het % vrouwen. Ernstig overgewicht (obesitas) komt bij vrouwen meer voor dan bij mannen.
Ofwel, als zo'n tweederde deel van de mannelijke Covid-patiënten in het ziekenhuis overgewicht heeft dan is dat geen risicofactor maar een afspiegeling van de samenleving.
Pas als het % patiënten met overgewicht met Covid in het ziekenhuis significant hoger is dan het gemiddelde van de leeftijdsgroep kan je zeggen dat het een risicofactor is.
Nee, geen volledig antwoord op je vraag. Ik denk dat die getallen ook niet openbaar zijn.
Maar ik wilde even een kanttekening plaatsen met betrekking tot het overgewicht.
Waarbij ik wel wil opmerken dat ik het % overgewicht verontrustend hoog vind. En het alleen al vanuit het oogpunt van andere daaruit voortvloeiende problemen preventie heel goed zou zijn.
Dank voor je reactie! Heel nuttig, en bij het laatste sluit ik me graag aan (na mijn vakantie