Algemeen coronatopic #6

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:07

tienus63 schreef:
Bo_Y schreef:

Afgelopen week bij mijn zwager 27 uur

Gecondoleerd en sterkte gewenst.
Als leven lijden wordt, is sterven een gewin.
Ik hoop dat dit ook voor je zwager en zijn naasten geldt.

Dank je wel!
Hij was te jong.
Maar hij uitgezaaide slokdarmkanker en de tumor was geknapt. Dus gelukkig kon een en andere erg snel, voordat het echt leiden werd. En is ‘goed’ afscheid genomen. Hulde aan de huisartsen die dit geregeld hebben.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:11

tienus63 schreef:
Iemand in nabije kring heeft verzoek tot euthanasie gedaan.
Ik gun niemand corona, maar in dit geval graag en dan nog sneller dan bij mijn vader.
Doodswens is heel sterk bij deze persoon, maar weet niet hoelang er zit tussen aanvraag en bezoek SCEN-arts.
Huisarts gaat er in mee. Patiënt is psychisch terminaal ziek.

Weer een rollercoaster waarin we mee moeten rijden.

Heftige situatie! Veel sterkte :knuffel:

Ik ken de situatie alleen van mensen boven de 90. Beide keren ook wel een progressieve huisarts die hier ook wel voor openstond.
Niet dat er een hele andere keuze was. Beide gaven aan anders in eet/drink staking te gaan..
Hulp was wel snel geregeld.

tienus63

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:19

Fijn om al met al hier ‘fijne’ ervaringen te lezen.

In nabije kring wel paar keer euthanasie vanwege uitbehandelde kanker meegemaakt.
Dan voelde je echt opluchting dat het lijden afgelopen is.
Nu voel ik op dit moment machteloosheid dat niets werkt. Verstandelijk is de acceptatie er wel. Gevoelsmatig nog niet echt.

Achteraf toch echt blij dat we onlangs verjaardag, kroonjaar van mijn man illegaal gevierd hebben. En gelukkig is er niemand ziek geworden.
Maar de mensen die belangrijk voor ons zijn, zijn langs gekomen en we hebben het in groepjes in de tochtige schuur gevierd.
Kans op blaasontsteking was vele malen groter dan kans op covid.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:36

Er loopt hier op Bokt een topic van een dame die ook al heel lang een grote doodswens heeft door jaren van psychisch lijden en in het begin begreep ik dat niet maar als ik lees wat zij allemaal door maakt kan ik het nu totaal begrijpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:40

Wat heftig Tienus, er komt wel veel op je af steeds :(:)
Ergens is het ook wel fijn dat die optie er is en de persoon niet zelf een ‚oplossing‘ moet vinden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:49

Dat topic heb ik gelezen.
Maar daar gaat het specifiek jongeren met depressiviteit.
Dat is nog heftiger.
In dit geval kun je het ook zien als voltooid leven.

@sizzle, het mag ons huis met alle liefde voorbijgaan. Maar ja ik ben ook degene die normaal altijd zegt iedereen krijgt niet wat hem toekomt, maar wat ie kan dragen.
En er zijn altijd weer mensen die je kent, wiens situatie of ziekte je nog zwaarder vindt.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:47

]
tokedri schreef:
Zebrastreep schreef:
En met de Britse variant helemaal betwijfel ik of buiten en 1,5 meter wel genoeg zijn. Maar dat komt meer door eigen ervaring in de familie die buiten zijn besmet met deze variant op meer als 1,5 meter afstand en korter dan 15 minuten. Droegen ook geen mondkapje ( logisch ook je verwacht dat niet buiten)

Gekke toestanden op Urk. Ik snap dat volgens mij de groepsdruk hier nogal groot is om schijt te hebben aan de regels. Ik snap dat mensen moe zijn van de maatregelen , maar volgens mij is Urk al moe sinds het begin.

Familie buiten en op afstand? Was dat de besmettingsbron met zekerheid?

Ja , de buurvrouw was naar huis gestuurd omdat op de afdeling waar ze lag corona was uitgebroken met de Britse variant ( UMGC ziekenhuis). De buurvrouw heeft thuis haar man aangestoken. Mijn opa en oma gingen volgens mij op boodschap en zagen dat de deur van de buurman open stond omdat hij bloemen kreeg van een bezorger. Ze wisten toen van niks en waren benieuwd hoe de operatie van de buurvrouw was verlopen. Buurman gaf aan dat ze naar huis was gestuurd vanwege corona. Hij zelf was toen waarschijnlijk ook al besmet via zijn vrouw en heeft toch de deur open gedaan terwijl hij eigenlijk in quarantaine zat. Dit was op een donderdag / vrijdag en mijn opa kreeg de maandag daarop klachten , mijn oma sinds dinsdag en mijn tante ook al maandag ( die was er vrijdagavond nog). Mijn opa had lichte klachten maar toen mijn moeder zei hij moet een test wist ik al wel hij heeft het ( hij is nooit ziek) in diezelfde paar dagen werd de buurman opgenomen op de IC met corona ( dus dat is bewezen). Mijn opa en oma hebben 1,5 week nog thuis gezeten en toen ging het helemaal mis en volgde er ook een ziekenhuisopname. Met een sisser afgelopen voor mijn familie , maar de buurman is er helaas niet meer. Organen en alles was uitgevallen. Deze man was nog jonger als mijn opa en oma en heeft het niet gehaald. De buurvrouw daarin tegen is er ook goed doorgekomen.

Ik was behoorlijk pissig op de buurman toen ze het net hadden. Maar meer omdat hij gewoon stond te praten terwijl hij wist dat hij besmet was. Ook al is dat nu niet meer belangrijk om over na te denken omdat er niks meer aan te veranderen is.

Mijn tante is er nog geweest vrijdag avond en ook al besmet geraakt , toen had mijn opa nog geen klachten. In eerste instantie hoefde ze niet eens in quarantaine want volgens de GGD was het niet mogelijk dat ze besmet was geraakt ( ook al was ze in contact geweest binnen 3 dagen dat mijn opa klachten kreeg). Haar gevoel zei dit wel te doen , en gelukkig heeft ze dat ook maar gedaan. Paar dagen later volgde voor haar een positieve test. Mijn oma werd pas in het ziekenhuis positief getest omdat ze zo zwak was dat ze niet eens naar de teststraat kon.

Het is gewoon dikke pech. Maar ik ben buiten nu echt voorzichtiger. Ook al is het misschien niet zo ik heb daar mijn twijfels. Mensen zijn buiten toch sneller geneigd om iets dichter bij elkaar te staan want je staat buiten. Maar ik denk dat ook buiten 1,5 meter toch echt heel belangrijk is. Ik ben er nu ook veel meer op gaat letten en trek het al meer naar 2 meter.[/quote]

O wat erg zeg!! Misschien hebben je opa en oma heel dicht bij de deur gestaan
Vreselijke situatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:25

Dat quoten blijft toch lastig :')

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 22:33

Relaxed schreef:

Ja echt hoor... dom ws maar t lukt me nooit als er teveel quotes zijn
Dan moet ik er een weghalen... maar hoe -O- -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 06:16

tokedri schreef:
Relaxed schreef:

Ja echt hoor... dom ws maar t lukt me nooit als er teveel quotes zijn
Dan moet ik er een weghalen... maar hoe -O- -O-

Gewoon niet die lap tekst quoten, maar beginnen met @pietje..... :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 07:45

Zebrastreep als ze dicht bij de deur gestaan hebben verklaart dat een hoop, als er 2 besmette mensen binnen zitten. Wel slordig dat die meneer gewoon open deed. Ik heb toen wij in isolatie zaten een pakketbezorger aan de deur gehad met pakketje voor de buren. Man wilde al weglopen, dus ik gauw deur open en ik zei waarom hij het niet bij ons kon laten. Nog nooit een pakketbezorger zo snel weg zien lopen. Maar ja, bij ons was echt geen optie.

Tienus dat zijn heftige dingen om mee te maken, zeker bovenop wat jullie al doorgemaakt hebben met elkaar.

Las net op NOS.nl dat Brisbane in lockdown gaat vanwege 4 besmettingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:04

Farmaceuten willen plaatsje in OMT, Van Dissel voelt er niets voor
De farmaceutische industrie wil meepraten in het Outbreak Management Team (OMT) dat het kabinet adviseert over de coronamaatregelen. Daarvoor pleit Marc Kaptein, medisch directeur van de Nederlandse vereniging voor Farmaceutische Geneeskunde (NVFG). In het AD zegt hij dat farmaceuten in de coronacrisis hebben laten zien dat ze het vertrouwen van de samenleving waard zijn door binnen een jaar effectieve coronavaccins te ontwikkelen en produceren.

Hij denkt dat farmaceuten kunnen meedenken over het voorkomen van toekomstige epidemieën. De voorzitter van het OMT, Jaap van Dissel, ziet weinig in het aanbod. Een plek in het OMT is "niet een prijs die je kunt winnen". Hij zegt dat "je moet oppassen alles op de schop te gooien vanwege deze pandemie".

Ik zou toch denken dat alle hulp is meegenomen?

Sterkte Bo!
Laatst bijgewerkt door purny op 29-03-21 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:11

Tienus sterkte :knuffel:

Bo_Y, ook jij sterkte :knuffel:

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:28

purny schreef:
Farmaceuten willen plaatsje in OMT, Van Dissel voelt er niets voor
De farmaceutische industrie wil meepraten in het Outbreak Management Team (OMT) dat het kabinet adviseert over de coronamaatregelen. Daarvoor pleit Marc Kaptein, medisch directeur van de Nederlandse vereniging voor Farmaceutische Geneeskunde (NVFG). In het AD zegt hij dat farmaceuten in de coronacrisis hebben laten zien dat ze het vertrouwen van de samenleving waard zijn door binnen een jaar effectieve coronavaccins te ontwikkelen en produceren.

Hij denkt dat farmaceuten kunnen meedenken over het voorkomen van toekomstige epidemieën. De voorzitter van het OMT, Jaap van Dissel, ziet weinig in het aanbod. Een plek in het OMT is "niet een prijs die je kunt winnen". Hij zegt dat "je moet oppassen alles op de schop te gooien vanwege deze pandemie".

Ik zou toch denken dat alle hulp is meegenomen?

Sterkte Bo!

Wat ik veel erger vond nog om te horen is dat deze man begin van de pandemie gezegd heeft aan het eind van het jaar een vaccin klaar te kunnen hebben en daar niets mee is gedaan toen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:33

Ik snap wel dat ze dat niet willen, dan krijg je al heel snel ongelijke concurrentie. Dan wil ieder bedrijf wel graag zijn zegje doen en toegang tot vertrouwelijke data.
De belangen zijn gewoon heel anders. De epidemiologen zijn niet bezig met winst maken, bedrijven wel.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:39

Helemaal met Sizzle eens.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:41

Hier ook ja. Prima als ze advies willen geven maar daar is het OMT niet voor.
Bovendien vind ik die betrouwbaarheid ook erg relatief...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:43

Het OMT heeft toch een adviserende rol?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:43

OMT is geen politiek
OMT is geen commercieel iets
OMT wil niet eens vriendjes blijven met iedereen.

OMT is groep wetenschappers en strategen die strategisch advies geven, zonder ook maar enig ander belang dan dat.

Lijkt me heel wijs dat daar geen persoonlijke financiële belangen van farmaceutische industrie gaan meespelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 08:47

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:14

Wanneer je het interview met Marc Kaptein goed leest dan heeft hij groot gelijk. Hij is voorzitter van de farmacieconcern Nederland en hij geeft aan dat hij door de mindere goden van de regering gewoon werd uitgelachen toen hij vorig jaar aangaf dat er eindv2020 met grote waarschijnlijkheid een goed werkend vaccin zou zijn, niet alleen Pfizer maar van meerdere. Dat is dus niet verteld op hoger niveau en er is ook totaal niet op gereageerd door omt. Hij snapt dat er wantrouwen is en er sprake kan zijn van de schijn van belangenverstrengeling maar geeft aan dat er nu in het omt ook mensen zitten die een persoonlijk belang hebben bij testen enz. Ik geef hem groot gelijk , zoals vaak zijn zaken niet op de juiste plek gekomen en was hij er wel bij betrokken of alleen zijn woorden serieus genomen hadden we nu niet, zoals gewoonlijk, weer achter de zaken aangelopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:19

Iemand serieus nemen staat niet perse gelijk aan iemand ook meteen maar opnemen in een advies orgaan.
Als ik al zie hoeveel macht zulke bedrijven hebben bij het schrijven van de industrie standaarden dan wil ik die niet in een universeel advies orgaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:37

Tja, daarover kun je van mening verschillen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:46

Sizzle schreef:
Iemand serieus nemen staat niet perse gelijk aan iemand ook meteen maar opnemen in een advies orgaan.
Als ik al zie hoeveel macht zulke bedrijven hebben bij het schrijven van de industrie standaarden dan wil ik die niet in een universeel advies orgaan.

Mee eens, maar ik vind ook dat het kabinet zich breder moet laten adviseren dan alleen door het OMT.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 09:55

Achterom schreef:
Sizzle schreef:

Mee eens, maar ik vind ook dat het kabinet zich breder moet laten adviseren dan alleen door het OMT.

Dat doen ze toch ook? Zie link die ik plaatste.