Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Relaxed schreef:[
En ik heb het niet over feesten, maar over uitgestelde zorg en de hele economie.. Dus nee, ik ben juist alles behalve egoïstisch.
karuna schreef:Maar leuk, de ouderen daar zit best vaak meer geld, maar ja die mogen dan nergens meer komen. Dat is pech wordt er minder verkocht. En wie doet er boodschappen dan voor de groep die nergens meer heen mag? Ook geen visite meer want ja risico he.
Oftewel wat schiet je ermee op. Behalve een groep volledig buiten de maatschappij zetten want centjes verdienen is belangrijker? Kun je dat niet ben je daarmee meteen waardeloos voor de maatschappij? En hoor je braaf onzichtbaar te worden?
Wie bepaald dan wie kwetsbaar is? Alleen de wao er en aow er? Of ook die nog net fysiek de kinderen van de buurvrouw opvangt zodat die kan werken? Of moet je dan een briefje van de huisarts hebben?
Ik zou dan ivm boodschappen volledig afhankelijk worden van anderen. Ben ik nu al deels maar ik kom nog wel ergens goddank soms. Want geen bezorgdienst. En ik denk 60% van waar ik woon is aow of wao. Wie zorgt dan dat er voldoende goederen blijven komen (eten, wasmachine kapot enz). Naast hun belangrijke werk en consumptie gedrag? Een monteur die dat komt repareren? De thuiszorg? Die zijn dan ook een doorbreng risico. Als die zonder beperking mogen door hupsen zijn zij weer een extra risico voor de groep die niks meer mag.
Het klinkt voor de "gezonde" groep als ideaal maar het "even" realiseren is zo makkelijk nog niet.
bigone schreef:Iemand die bij mij de opmerking van gele ster op de borst durft te maken, die kwam er niet meer in.
Je mag aanhanger van Willem Enge(l)rd zijn maar er is een grens
Cer schreef:Die lijst van de NOS..
Van een aantal dingen vraag ik me af hoe dat gaat werken..
Noodzakelijke reizen naar Amsterdam/Rotterdam/Den Haag: komen er dan controles bij op/afritten ofzo?
Horeca om 22.00 uur sluiten lijkt me wat summier.. Mag je dan je kroeg volproppen of gewoon een max aantal gasten, en bijv beperkt schenken van alchohol?
.
Cer schreef:Nja ik vroeg het me af omdat rotterdam en den haag een soort van bijna aan elkaar liggen.. je hebt heel veel binnendoor weggetjes enzo.. Buiten dat ik meende (maar dat weet ik niet zeker) dat NL op zich niet zo heel veel politie en leger in te zetten heeft? In vergelijking met andere landen..?
safina schreef:Relaxed schreef:
En ik heb het niet over feesten, maar over uitgestelde zorg en de hele economie.. Dus nee, ik ben juist alles behalve egoïstisch.
Het probleem is juist dat een nieuwe golf maakt dat zorg uitgesteld moet worden. Dat vind ik nou zo raar: mensen koppelen dat aan de maatregelen. Maar het is een enorme toename van zieke mensen die maken dat andere zorg uitgesteld moet worden. Niet de maatregelen.
Als we willen dat iedereen z'n zorg kan blijven krijgen, moeten we dat virus als de sodemieter weer zien in te dammen.
Voor de economie idem trouwens.
Hannanas schreef:Zou de overheid nu ook niet wat aan preventie kunnen doen? (Oa gratis multivitamine/ vit c/ vit d, denk aan de prijzen van fruit en groente verlagen etc). Oftewel.. begin bij het begin: de brandstof van het lijf. En denk bij zulk soort “ondersteuning” natuurlijk extra aan de mensen met een laag inkomen (gratis verstrekken).
Je kunt leuk 1,5 meter afstand houden, maar met een betere weerstand kom je natuurlijk ook een einde
Hannanas schreef:Zou de overheid nu ook niet wat aan preventie kunnen doen? (Oa gratis multivitamine/ vit c/ vit d, denk aan de prijzen van fruit en groente verlagen etc). Oftewel.. begin bij het begin: de brandstof van het lijf. En denk bij zulk soort “ondersteuning” natuurlijk extra aan de mensen met een laag inkomen (gratis verstrekken).
Je kunt leuk 1,5 meter afstand houden, maar met een betere weerstand kom je natuurlijk ook een einde
mvdende schreef:Hannanas schreef:Zou de overheid nu ook niet wat aan preventie kunnen doen? (Oa gratis multivitamine/ vit c/ vit d, denk aan de prijzen van fruit en groente verlagen etc). Oftewel.. begin bij het begin: de brandstof van het lijf. En denk bij zulk soort “ondersteuning” natuurlijk extra aan de mensen met een laag inkomen (gratis verstrekken).
Dat vind ik echt een goed idee.
Al is het maar de belasting van groente en fruit afhalen tijdelijk.
Ik had 2 weken geleden behoorlijk ongezond gegeten (lui en kwestie oude voorraad wegwerken) en ik kon dat direct bekopen met een verkoudheid (en test)
En dit is niet de eerste keer dat ik na een weekje zonder fruit en zeer weinig groenten direct snotverkouden word. Ik kan er de klok op gelijk zett: ongezond eten = verkoudheid.
Fitzroy schreef:Hannanas schreef:Zou de overheid nu ook niet wat aan preventie kunnen doen? (Oa gratis multivitamine/ vit c/ vit d, denk aan de prijzen van fruit en groente verlagen etc). Oftewel.. begin bij het begin: de brandstof van het lijf. En denk bij zulk soort “ondersteuning” natuurlijk extra aan de mensen met een laag inkomen (gratis verstrekken).
Leuk verzonnen, maar dat helpt natuurlijk niet 1 2 3 in een acute crisis als dit. Voor de lange termijn misschien wel. En dan nog is het niet gezegd dat het werkt. Er zijn ook genoeg gezonde, actief sportende mensen die getroffen worden.
SinneJ schreef:En gezonde voeding wordt in België en Nederland voor zover ik weet al erg laag gehouden in prijs. Wij eten voornamelijk vers en geven echt minder uit tov mensen die meer verpakkingen kopen. Wij kopen dan ook wel seizoensgroenten en -fruit. We hebben zo'n kalender hangen aan de ijskast.
Dus dat zie ik nu ook niet als oplossing.
Fitzroy schreef:Hannanas schreef:Zou de overheid nu ook niet wat aan preventie kunnen doen? (Oa gratis multivitamine/ vit c/ vit d, denk aan de prijzen van fruit en groente verlagen etc). Oftewel.. begin bij het begin: de brandstof van het lijf. En denk bij zulk soort “ondersteuning” natuurlijk extra aan de mensen met een laag inkomen (gratis verstrekken).
Leuk verzonnen, maar dat helpt natuurlijk niet 1 2 3 in een acute crisis als dit. Voor de lange termijn misschien wel. En dan nog is het niet gezegd dat het werkt. Er zijn ook genoeg gezonde, actief sportende mensen die getroffen worden.