Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:48

Relaxed schreef:
[

En ik heb het niet over feesten, maar over uitgestelde zorg en de hele economie.. Dus nee, ik ben juist alles behalve egoïstisch.

Het probleem is juist dat een nieuwe golf maakt dat zorg uitgesteld moet worden. Dat vind ik nou zo raar: mensen koppelen dat aan de maatregelen. Maar het is een enorme toename van zieke mensen die maken dat andere zorg uitgesteld moet worden. Niet de maatregelen.

Als we willen dat iedereen z'n zorg kan blijven krijgen, moeten we dat virus als de sodemieter weer zien in te dammen.

Voor de economie idem trouwens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-20 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:49

Iemand die bij mij de opmerking van gele ster op de borst durft te maken, die kwam er niet meer in.
Je mag aanhanger van Willem Enge(l)rd zijn maar er is een grens

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:49

Die lijst van de NOS..
Van een aantal dingen vraag ik me af hoe dat gaat werken..
Noodzakelijke reizen naar Amsterdam/Rotterdam/Den Haag: komen er dan controles bij op/afritten ofzo?
Horeca om 22.00 uur sluiten lijkt me wat summier.. Mag je dan je kroeg volproppen of gewoon een max aantal gasten, en bijv beperkt schenken van alchohol?
Supermarkt weer ontsmette wagentjes, terwijl besmetting via oppervlakte contacten wel meevalt? Hm..
Thuiswerken strikter handhaven kan, geef dan wel werknemers een optie om een bedrijf te melden (indien het verplicht stelt dat iemand moet komen, terwijl het niet hoeft).
Hoe gaan ze dan om met beroepen die niet thuis kunnen werken? Moeten die weer gaan zitten niksen?

Eerst maar even afwachten wat ze precies gaan zeggen... ik ben echt heel benieuwd..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:50

karuna schreef:
Maar leuk, de ouderen daar zit best vaak meer geld, maar ja die mogen dan nergens meer komen. Dat is pech wordt er minder verkocht. En wie doet er boodschappen dan voor de groep die nergens meer heen mag? Ook geen visite meer want ja risico he.

Oftewel wat schiet je ermee op. Behalve een groep volledig buiten de maatschappij zetten want centjes verdienen is belangrijker? Kun je dat niet ben je daarmee meteen waardeloos voor de maatschappij? En hoor je braaf onzichtbaar te worden?

Wie bepaald dan wie kwetsbaar is? Alleen de wao er en aow er? Of ook die nog net fysiek de kinderen van de buurvrouw opvangt zodat die kan werken? Of moet je dan een briefje van de huisarts hebben?

Ik zou dan ivm boodschappen volledig afhankelijk worden van anderen. Ben ik nu al deels maar ik kom nog wel ergens goddank soms. Want geen bezorgdienst. En ik denk 60% van waar ik woon is aow of wao. Wie zorgt dan dat er voldoende goederen blijven komen (eten, wasmachine kapot enz). Naast hun belangrijke werk en consumptie gedrag? Een monteur die dat komt repareren? De thuiszorg? Die zijn dan ook een doorbreng risico. Als die zonder beperking mogen door hupsen zijn zij weer een extra risico voor de groep die niks meer mag.

Het klinkt voor de "gezonde" groep als ideaal maar het "even" realiseren is zo makkelijk nog niet.

De kwetsbare hoeven van mij niet persé in een hele strenge lockdown.

Er zijn naar mijn mening genoeg opties je te beschermen.

Speciale uurtjes in de supermarkt, zeg van 7-8 en 20-21,dan lopen ze daar al minder gevaar.

Ffp2 mondkapjes dragen als kwetsbare bescherm je zeker jezelf mee.

Zorg voor een goed ontsmettingsmiddel bij de voordeur en geef aan iedereen die binnenkomt zn ffp2 masker, die "visite" de gehele tijd verplicht op moet. Dan kan de wasmachine reparateur gewoon zn ding doen. Zorg na afloop voor voldoende ventilatie in de ruimte waar "visite" is geweest.

Ook als je thuiszorg krijgt, diegene die komt goed zn handen laten ontsmetten bij de voordeur en ffp2 kapje op. Allebei op dat moment. En nadat de thuiszorg is geweest de contact oppervlakken schoonmaken.

Mijn oma bijvoorbeeld is tóch naar een vriendin in een verzorgingshuis geweest, dat had ze eigenlijk niet moeten doen! Dat zijn brandhaarden waar je gewoon weg moet blijven als je er niets te zoeken hebt....

En ook zonder mondkapje op daar geweest, echt niet slim en hopelijk houdt ze er geen corona aan over.

Dat soort dingen gaat gewoon niet meer voorlopig.

Maar ik zie het om mij heen en dus ook bij mijn eigen oma steeds vaker gebeuren dat ze zich niet aan de regels houden, kwetsbaar of niet.....

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:50

bigone schreef:
Iemand die bij mij de opmerking van gele ster op de borst durft te maken, die kwam er niet meer in.
Je mag aanhanger van Willem Enge(l)rd zijn maar er is een grens

Precies dat :r Ik snap sowieso al niet dat WO2/Nazi's/Jodensterren/Hitler er steeds bij gehaald moeten worden :n Maar dat gebeurt in vrijwel elke (internet)discussie, de zogenaamde wet van Godwin.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:59

Cer schreef:
Die lijst van de NOS..
Van een aantal dingen vraag ik me af hoe dat gaat werken..
Noodzakelijke reizen naar Amsterdam/Rotterdam/Den Haag: komen er dan controles bij op/afritten ofzo?
Horeca om 22.00 uur sluiten lijkt me wat summier.. Mag je dan je kroeg volproppen of gewoon een max aantal gasten, en bijv beperkt schenken van alchohol?
.

Die op- en afrittencontrole kennen ze hier in Spanje al heel lang, voor mensen met ontheffing (werk) tijdens de lockdown en nu op plaatselijke lockdowns. Gaat prima. Leger en politie regelen dat.

En er mogen maar maximaal 30 mensen in een ruimte blijkbaar, dus die kroeg volproppen zal wel meevallen. Zal ook met vierkante meters te maken hebben.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:02

Word wel erg rustig op mijn werk als er maar 30 man is. Kunnen we net zo goed het pand dicht gooien. Ik heb er wel begrip voor

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:03

Wanneer de maatregelen voor drie weken gelden is het best te overzien, ze moeten wat anders gaan we over drie weken wel in een echte lockdown zoals in sommige landen .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:04

Nja ik vroeg het me af omdat rotterdam en den haag een soort van bijna aan elkaar liggen.. je hebt heel veel binnendoor weggetjes enzo.. Buiten dat ik meende (maar dat weet ik niet zeker) dat NL op zich niet zo heel veel politie en leger in te zetten heeft? In vergelijking met andere landen..?

Inderdaad, ik neem ook aan dat het aantal mensen in horeca te maken heeft met oppervlakte.. er zijn ook heel veel kleine kroegen waar het, naar mijn idee, met 10 mensen al te vol is.. die zouden imo ook niet tot 22.00 open kunnen.. (ik heb geen idee hoe dat echt geregeld is.. Ik noem gewoon weer mijn sportschool voorbeeld met een volle klas sportende mensen wat dus blijkbaar wel mag.. )

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:09

Ach... ouderenuurtjes ben ik wel voor. Net nog meegemaakt in de winkel dat 2 oudjes midden in het pad de boodschapjes in stonden te pakken... Waar iedereen langs moest.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:20

Cer schreef:
Nja ik vroeg het me af omdat rotterdam en den haag een soort van bijna aan elkaar liggen.. je hebt heel veel binnendoor weggetjes enzo.. Buiten dat ik meende (maar dat weet ik niet zeker) dat NL op zich niet zo heel veel politie en leger in te zetten heeft? In vergelijking met andere landen..?

Ik denk eerder dat het een advies is zoals: "ga niet voor de fun een dagje naar Amsterdam"

Dan dat er echt gecontroleerd gaat worden.

Hoe willen ze dat gaan doen zonder enorme files te veroorzaken? Want snelweg afsluiten en iedere persoon in de basisadministratie opzoeken wat de huidige woonplaats is en de rede voor de "reis" naar risico gebied, zal echt niet gaan lukken.

Rijbewijs/ id kaart controle werkt ook niet, want je hoeft niet woonachtig te zijn in dezelfde plaats als waar je rijbewijs/ id is afgegeven....

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:23

Zou de overheid nu ook niet wat aan preventie kunnen doen? (Oa gratis multivitamine/ vit c/ vit d, denk aan de prijzen van fruit en groente verlagen etc). Oftewel.. begin bij het begin: de brandstof van het lijf. En denk bij zulk soort “ondersteuning” natuurlijk extra aan de mensen met een laag inkomen (gratis verstrekken).

Je kunt leuk 1,5 meter afstand houden, maar met een betere weerstand kom je natuurlijk ook een einde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:25

safina schreef:
Relaxed schreef:

En ik heb het niet over feesten, maar over uitgestelde zorg en de hele economie.. Dus nee, ik ben juist alles behalve egoïstisch.

Het probleem is juist dat een nieuwe golf maakt dat zorg uitgesteld moet worden. Dat vind ik nou zo raar: mensen koppelen dat aan de maatregelen. Maar het is een enorme toename van zieke mensen die maken dat andere zorg uitgesteld moet worden. Niet de maatregelen.

Als we willen dat iedereen z'n zorg kan blijven krijgen, moeten we dat virus als de sodemieter weer zien in te dammen.

Voor de economie idem trouwens.

Oók de maatregelen, bij huisartsen werd je geweerd als je niet perse iets ernstigs onder de leden had. De selectie om bij de huisarts te mogen komen was een stuk strenger. Laatst had ik het ook bij de tandarts, normaal doen ze altijd gebitreiniging na de controle (mondhygiëniste) en nu niet, door de maatregelen omdat het tussendoor schoonmaken van de stoel ed meer tijd koste. Dat werd me letterlijk verteld. Ook een vorm van uitgestelde zorg.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:32

Ja, dat klopt, ik mocht afgelopen zomer (juni?) ook niet naar de huisarts met ons kindje, ivm coronamaatregelen was er nog steeds geen regulier spreekuur. Het moest maar telefonisch want het klonk niet zorgelijk genoeg.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:32

Hannanas schreef:
Zou de overheid nu ook niet wat aan preventie kunnen doen? (Oa gratis multivitamine/ vit c/ vit d, denk aan de prijzen van fruit en groente verlagen etc). Oftewel.. begin bij het begin: de brandstof van het lijf. En denk bij zulk soort “ondersteuning” natuurlijk extra aan de mensen met een laag inkomen (gratis verstrekken).

Je kunt leuk 1,5 meter afstand houden, maar met een betere weerstand kom je natuurlijk ook een einde

Dat vind ik echt een goed idee.

Al is het maar de belasting van groente en fruit afhalen tijdelijk.

Ik had 2 weken geleden behoorlijk ongezond gegeten (lui en kwestie oude voorraad wegwerken) en ik kon dat direct bekopen met een verkoudheid (en test)

En dit is niet de eerste keer dat ik na een weekje zonder fruit en zeer weinig groenten direct snotverkouden word. Ik kan er de klok op gelijk zett: ongezond eten = verkoudheid.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 28-09-20 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:33

Ik moet midden oktober naar de tandarts voor controle. Normaal gaan ze dan altijd even alles helemaal reinigen, ben benieuwd of het nu ook zo is of alleen snel controle en door..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:34

Hannanas schreef:

Leuk verzonnen, maar dat helpt natuurlijk niet 1 2 3 in een acute crisis als dit. Voor de lange termijn misschien wel. En dan nog is het niet gezegd dat het werkt. Er zijn ook genoeg gezonde, actief sportende mensen die getroffen worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:35

mvdende schreef:
Hannanas schreef:

Dat vind ik echt een goed idee.

Al is het maar de belasting van groente en fruit afhalen tijdelijk.

Ik had 2 weken geleden behoorlijk ongezond gegeten (lui en kwestie oude voorraad wegwerken) en ik kon dat direct bekopen met een verkoudheid (en test)

En dit is niet de eerste keer dat ik na een weekje zonder fruit en zeer weinig groenten direct snotverkouden word. Ik kan er de klok op gelijk zett: ongezond eten = verkoudheid.

Ik heb in het verleden een laag btw tarief voorgesteld op gezonde dingen. Maar dit is niet mogelijk zeiden ze.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:36

En gezonde voeding wordt in België en Nederland voor zover ik weet al erg laag gehouden in prijs. Wij eten voornamelijk vers en geven echt minder uit tov mensen die meer verpakkingen kopen. Wij kopen dan ook wel seizoensgroenten en -fruit. We hebben zo'n kalender hangen aan de ijskast.

Dus dat zie ik nu ook niet als oplossing.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:37

Fitzroy schreef:
Hannanas schreef:

Leuk verzonnen, maar dat helpt natuurlijk niet 1 2 3 in een acute crisis als dit. Voor de lange termijn misschien wel. En dan nog is het niet gezegd dat het werkt. Er zijn ook genoeg gezonde, actief sportende mensen die getroffen worden.

Ik denk wel zeker dat je een percentage mensen minder vatbaar maakt, en aangezien de winter nog moet beginnen denk ik dat het best effect kan gaan hebben als groente en fruit goedkoper/gesubsidieerd gaan worden.

Onder het mom overheidssteun kost altijd geld en is NU nodig zou ik deze maatregel behoorlijk voorrang geven.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:37

SinneJ schreef:
En gezonde voeding wordt in België en Nederland voor zover ik weet al erg laag gehouden in prijs. Wij eten voornamelijk vers en geven echt minder uit tov mensen die meer verpakkingen kopen. Wij kopen dan ook wel seizoensgroenten en -fruit. We hebben zo'n kalender hangen aan de ijskast.

Dus dat zie ik nu ook niet als oplossing.

Mwa vindt je?

Zeker voor de lagere inkomens is voldoende groente en fruit eigenlijk niet te doen

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:39

Fitzroy schreef:
Hannanas schreef:

Bij ons doen ze dit op het werk vanaf oktober hebben wij fruit. (Ieder jaar trouwens)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:41

Met 2 stuks fruit word je echt niet naar mijn idee gezonder.
Wij hadden fruit maar dat is nu natuurlijk niet aanwezig op het werk

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:41

purny schreef:
Met 2 stuks fruit word je echt niet naar mijn idee gezonder.
Wij hadden fruit maar dat is nu natuurlijk niet aanwezig op het werk

Hoezo niet?