Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:50

Nee, oh dat is zo vervelend, dan zie je soms echt dingen pas op het laatste moment. Ik merk dat ik veel alerter ben dan ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:53

Exitium schreef:
In die gevallen is het afhankelijk van de situatie. Als er genoeg plek is ga ik er niet staan, maar als er verder geen plek vrij is en het is een officiële parkeerplek, dan zet ik 'm er ook neer. Uiteindelijk zal de gemeente hier iets mee moeten.

Het gebeurt, maar het is ook in de kern een asociale keuze: jij vindt jouw situatie belangrijker dan van degene die er verder last van heeft, terwijl je wel degelijk weet dat je iets blokkeert.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 11:03

Bewust iets blokkeren is aso, helemaal als het ook niet mag. Die situaties heb je ook. Een paar jaar geleden had ik netjes in een parkeervak geparkeerd en blijkbaar waren de lege vakken op. Toen er iemand besloot dat dwars voor mijn auto parkeren wel een goed idee was.

Politie gebeld en die wagen is weggesleept. Meest vervelende vond ik nog dat ik op die dag dringend weg moest ( op vakantie met paard en de paardentaxi ) en door dit alles natuurlijk helemaal gestrest en laat aankwam.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:36

Ineke dat is wel heel vervelend.
Zoals bij Karuna in de straat zijn het legale vakken. Dat is toch anders.

Ik zag net een 70+ (denk ik de leeftijd) vrouw haar fiets op een invalideparkeerplaats zetten.
Hoe niet slim ben je dan.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:18

Wat vinden jullie dan van deze situatie?
Straat met geen parkeervakken, maar vooraan en achteraan de straat losse parkeervakken (dus niet fileparkeren). Er mag niet op de stoep geparkeerd worden, dus er wordt in de straat aan één kant langs de straat geparkeerd en aan de andere kant wel gewoon op de stoep (want de gemeente controleert toch nooit), waardoor je elkaar niet kan passeren en een vrachtwagen de hele weg dus blokkeert (en er soms niet eens normaal langs kan).
Nu zijn er mensen die één van die parkeervakken permanent blokkeren met een aanhangertje. Dat anhangertje is een stuk smaller dan het vak, maar je kan natuurlijk geen auto erbij zetten. Zet je je auto wat over de streep (want de vakken zijn heel erg smal), dan klagen ze. Het aanhangertje staat daar zodat ze de tuin uit kunnen met de fiets. Maar... ze hebben ook gewoon een poort waarbij je niet langs de parkeervakken moet, maar dat is te ver lopen.
Wij hebben dus weleens perongeluk onze auto over de streep gezet (en ook weleens niet per ongeluk, want dan stond de auto er naast al over de streep) in 'hun' parkeervak. Zijn er ook al weleens op aangesporken door hun, maar we waren eigenlijk te verbaasd om wat terug te zeggen.
Nu vraag ik me af wat jullie van deze situatie vinden? Wij moeten nu de auto dus wel vaker een eind verderop zetten, omdat er in de straat geen plek is. VInd het eigenlijk erg vervelend en twijfel om toch de gemeente te bellen zodat ze gaan handhaven, maar dan hebben heel veel mensen een probleem (iedereen die op de stoep staat ook...).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:27

Ineke2 schreef:
Bewust iets blokkeren is aso, helemaal als het ook niet mag. Die situaties heb je ook. Een paar jaar geleden had ik netjes in een parkeervak geparkeerd en blijkbaar waren de lege vakken op. Toen er iemand besloot dat dwars voor mijn auto parkeren wel een goed idee was.

Politie gebeld en die wagen is weggesleept. Meest vervelende vond ik nog dat ik op die dag dringend weg moest ( op vakantie met paard en de paardentaxi ) en door dit alles natuurlijk helemaal gestrest en laat aankwam.

Daar kunnen mensen nog flinke boetes voor krijgen ook, en terecht. Goed dat je de politie gebeld hebt.

luuntje schreef:
Ineke dat is wel heel vervelend.
Zoals bij Karuna in de straat zijn het legale vakken. Dat is toch anders.

Ik zag net een 70+ (denk ik de leeftijd) vrouw haar fiets op een invalideparkeerplaats zetten.
Hoe niet slim ben je dan.

Hahahahahahha je ziet soms echt hele maffe dingen gebeuren :')

Het wordt alleen wel erg vervelend als iemand die invalide is daar wil parkeren en geen plek meer heeft.

Overigens een andere ergernis: die gigantische pick-up trucks. Te groot gewoon. Er stond er hier pasgeleden een op de stoep omdat hij niet op een parkeerplaats paste. Ik had er verder weinig last van, kon er omheen, maar het stond wel vrij belachelijk.

En die bedrijfsbusjes. Ik heb zelden tot nooit last van andere weggebruikers eigenlijk, ik vind de meeste mensen echt beleefd en sociaal, maar als er op mijn bumper gezeten wordt is het door een van die dingen......

Ik probeer me er niet veel van aan te trekken, en meestal lukt me dat ook. Het interesseert me echt geen ruk of hij er achterop klapt, er zit een camera daar, dus filmpje geef ik dan kalmpjes aan de verzekering. Zal vooral voor hem een heel duur grapje worden, dus doe je ding.

't Is alleen wel strontvervelend dat je niets ziet in je binnenspiegel omdat zo'n dwaas zowat op je achterbank zit.

LoveBodin: politie bellen. Ook voor het op de stoep parkeren. Het is met een reden zo ingericht, als mensen aan allebei de kanten gaan parkeren en er komen ook nog aanhangers bij krijg je onoverzichtelijke en potentieel gevaarlijke situaties.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:44

karuna schreef:
Als je een tuinpoort ziet die je volledig blokkeert als je parkeert waardoor er hoe dan ook niemand meer uit kan tenzij deze over de gemeentestruiken klimt, ook toe voet lukt dat niet, dan kun je weten dat je niet handig staat. Als je een oprit ziet waar een auto staat geparkeert en je parkeert dan in het vak ervoor. Kun je weten dat je iemand hindert. Kwestie van kijken en waarnemen.

Maar is het parkeervak dan verkeerd aangelegd, of kan de tuinpoort ook gewoon op een handigere plek? Lijkt mij eerder het laatste.
Net als de oprit, staat die officieel bij de gemeente te boek als oprit (vrijwel alle gemeenten hebben daar een vergunningsplicht voor), of is het een ruime voortuin waar mensen zelf een oprit van hebben gemaakt en wat de gemeente gedoogd? Bij het 1e is de gemeente verplicht er rekening mee te houden en mag er dus geen parkeervak voor, bij het 2e is dat eigen keuze en eigen risico en mag er gewoon een parkeervak voor waar ook geparkeerd mag worden. Is het sociaal? Nee, maar dat verander je nu eenmaal niet.

Pien jeetje wat schrikken voor je zoon ook! Gelukkig is het goed afgelopen

LoveBodin simpel, gemeente bellen om te handhaven inderdaad. Aanhangers mogen maar een bepaalde tijd op dezelfde plek staan zonder verplaatst te worden, anders kunnen ze beboet worden. Hier is dat 48 uur, dat liep zo hoog op dat de boa's gewoon na 49 uur terug kwamen om te zien of hij verplaatst was. Na 4x is de aanhanger weggesleept door de politie. Nadat eigenaren hem weer op hadden gehaald herhaalde het tafereel zich, toen hebben ze hem niet meer terug gekregen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:36

LoveBodin schreef:
Wat vinden jullie dan van deze situatie?
Straat met geen parkeervakken, maar vooraan en achteraan de straat losse parkeervakken (dus niet fileparkeren). Er mag niet op de stoep geparkeerd worden, dus er wordt in de straat aan één kant langs de straat geparkeerd en aan de andere kant wel gewoon op de stoep (want de gemeente controleert toch nooit), waardoor je elkaar niet kan passeren en een vrachtwagen de hele weg dus blokkeert (en er soms niet eens normaal langs kan).
Nu zijn er mensen die één van die parkeervakken permanent blokkeren met een aanhangertje. Dat anhangertje is een stuk smaller dan het vak, maar je kan natuurlijk geen auto erbij zetten. Zet je je auto wat over de streep (want de vakken zijn heel erg smal), dan klagen ze. Het aanhangertje staat daar zodat ze de tuin uit kunnen met de fiets. Maar... ze hebben ook gewoon een poort waarbij je niet langs de parkeervakken moet, maar dat is te ver lopen.
Wij hebben dus weleens perongeluk onze auto over de streep gezet (en ook weleens niet per ongeluk, want dan stond de auto er naast al over de streep) in 'hun' parkeervak. Zijn er ook al weleens op aangesporken door hun, maar we waren eigenlijk te verbaasd om wat terug te zeggen.
Nu vraag ik me af wat jullie van deze situatie vinden? Wij moeten nu de auto dus wel vaker een eind verderop zetten, omdat er in de straat geen plek is. VInd het eigenlijk erg vervelend en twijfel om toch de gemeente te bellen zodat ze gaan handhaven, maar dan hebben heel veel mensen een probleem (iedereen die op de stoep staat ook...).

Die zou je bij de politie kunnen melden. Je mag een aanhanger vaak maar drie dagen op straat parkeren, dus als ze een paar keer checken kunnen ze actie ondernemen. Vraag is of de politie daar tijd voor maakt, maar dat is een tweede.

In de straat waar ik gewoond heb was een groot parkeerterrein maar ook flink gebrek aan plaatsen (300+ appartementen en huizen en zo'n 120 parkeerplaatsen) waar weken een aanhanger met opbouw gestaan heeft. Blijkbaar was iemand dat op een gegeven moment ook zat, want dat ding was op een gegeven moment dwars op de ruimte tussen twee parkeerrijen geduwd. :+ Daar stond normaliter een struik, maar omdat ze alles opnieuw gingen bestraten hadden ze de beplanting een paar maanden ervoor al weggehaald. Uiteindelijk is dat ding ook verdwenen, weet niet of 'ie weggesleept is of dat de eigenaar 'm opgehaald heeft

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:51

Ik vind de politie bellen wel meteen een grote stap. We willen hier natuurlijk graag nog even wonen, en de mensen van wie die aanhanger is zijn zo ongeveer onze buren..
Het klopt idd dat dat ding er niet zo lang mag staan, staat ook in de APV.
Maar vind het dus lastig, want dan 'luizen' we alle buren er in zeg maar, en daar zitten ook een paar speciale bij.
Ga even goed nadenken over de timing hiervan ;).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:04

Bellex, nee dat kan niet. :n Er zit een een meter brede gemeentestruik over het hele stuk. Destijds hebben ze netjes de beplanting aangepast voor de tuiningang. "Even" verplaatsen heeft overigens hetzelfde probleem dan heb je een ander parkeervak ervoor zitten. :+ En schiet je er niks mee op. Gewoon dom aangelegd door de gemeente destijds. Maar tot een tijdje geleden geen probleem omdat de plekken werden vrijgehouden altijd op een enkele uitzondering na een keer in de avond. Nu dus niet meer,

Te grote autos voor de vakken is langzaam wel een probleem aan het worden, de huidige autos zijn een flinke slag breder en groter dan die van jaren geleden. Een gemiddelde iets duurdere auto, of bv een tesla of suv is vaak al te breed voor een standaard vak. Een probleem wat al jaren speelt trouwens.

Aanhangwagens mogen meest niet langer dan 3 dagen op de openbare weg staan. Een melding kan als het je waard is het gepiep wat het kan opleveren. Ik zou er in ieder geval redelijk chagerijnig van worden als het makkelijk oplosbaar is voor de aanhangwagen eigenaar maar het niet gebeurd.

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:20

LoveBodin schreef:
Ik vind de politie bellen wel meteen een grote stap. We willen hier natuurlijk graag nog even wonen, en de mensen van wie die aanhanger is zijn zo ongeveer onze buren..
Maar vind het dus lastig, want dan 'luizen' we alle buren er in zeg maar, en daar zitten ook een paar speciale bij.

Waarbij ik me dan afvraag:" zit je te wachten op ruzie in je eigen straat"? Zo ja, bellen. Zo nee, laat gaan. Het lekt altijd uit dat het jij was die belde, en dan is je woonplezier over. Ik zou daar heel goed over nadenken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:36

Je kan natuurlijk ook eerst in gesprek proberen te gaan :) ik snap het dilemma, ik zou zelf ook niet heel snel iets zeggen denk ik.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 17:16

Karuna dank je wel voor de tekening.
Gemeente zou dat parkeervak moeten weghalen of kruis erdoor moeten zetten.
Niet zelf een kruis verven dan kan je een boete krijgen.

Ik zou bellen/melding doen van de aanhangwagen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:07

Bij een rotonde waar je een paar meter voor de rotonde een fietspad oversteek hebt, en fietsers geen voorrang hebben, direct nadat je de rotonde afdraait, toch rustig stil gaan staan om een fietser voorrang te verlenen. Dan anticipeer je dus echt niet. Het verkeer erachter dat daar ook van de rotonde af wil moet dan namelijk OP de rotonde stil gaan staan. Hier in de buurt al vaak gezien dat er dan iemand niet meer snel genoeg kan remmen en er dus op de rotonde een aanrijding ontstaat. En degene die door de fietser voorrang te verlenen de situatie liet ontstaan ziet dat niet eens en vervolgt vrolijk zijn weg.

Natuurlijk ben je fout als je iemand van achter aanrijd, maar dit is echt een rotonde waar je vlot op moet trekken om er tussen te komen, dat maakt het wel lastig. Ik erger me zelf dood aan mensen die daar fietsers voorrang verlenen, het is gewoon een gevaarlijke situatie veroorzaken wat nergens voor nodig is. Er is een middenberm voor de fietsers waardoor zij maar 1 baan tegelijk hoeven oversteken, dus die fietser voorrang verlenen is echt niet nodig. Dat is mijn ergernis. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:09

luuntje schreef:
Gemeente zou dat parkeervak moeten weghalen of kruis erdoor moeten zetten.
Niet zelf een kruis verven dan kan je een boete krijgen.

Ik vind het soms wel verrassend hoe gemeentes jarenlang niets kunnen met verzoeken om de situatie te verbeteren, maar wel binnen 2 uur ter plaatse zijn als iemand zelf een kruis of een zebrapad schildert (of een drempel plaatst of zelf wat stoeptegels verwijdert om wat groen in de buurt te brengen of iets dergelijks.)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:14

Gypsy schreef:
Bij een rotonde waar je een paar meter voor de rotonde een fietspad oversteek hebt, en fietsers geen voorrang hebben, direct nadat je de rotonde afdraait, toch rustig stil gaan staan om een fietser voorrang te verlenen. Dan anticipeer je dus echt niet. Het verkeer erachter dat daar ook van de rotonde af wil moet dan namelijk OP de rotonde stil gaan staan. Hier in de buurt al vaak gezien dat er dan iemand niet meer snel genoeg kan remmen en er dus op de rotonde een aanrijding ontstaat. En degene die door de fietser voorrang te verlenen de situatie liet ontstaan ziet dat niet eens en vervolgt vrolijk zijn weg.

Natuurlijk ben je fout als je iemand van achter aanrijd, maar dit is echt een rotonde waar je vlot op moet trekken om er tussen te komen, dat maakt het wel lastig. Ik erger me zelf dood aan mensen die daar fietsers voorrang verlenen, het is gewoon een gevaarlijke situatie veroorzaken wat nergens voor nodig is. Er is een middenberm voor de fietsers waardoor zij maar 1 baan tegelijk hoeven oversteken, dus die fietser voorrang verlenen is echt niet nodig. Dat is mijn ergernis. :+

En je leert fietsers dat ze zich niets aan hoeven te trekken van haaientanden, auto's geven toch wel voorrang. Een kind denkt al snel dat hij dan toch door kan fietsen.

Vanmiddag fietsers die slim dachten te doen door op het zebrapad naast het fietspad te gaan fietsen en zo voorrang afdwingen. Nou ik dacht het niet, daar werk ik niet aan mee, je wacht maar netjes, fietsers hebben daar nl. geen voorrang.

Gisteren een stel bejaarde fietsers die van een plein af kwamen en zo de drukke weg over wilden fietsen. Nou is het daar onduidelijk omdat de weg over het plein loopt, maar een rij auto's lijkt me toch niet te missen. Nou vindt iedereen het een gevaarlijk punt, maar de gemeente roept dat het niet gevaarlijk is want er gebeuren geen ongelukken.. Alle bijna ongelukken krijgen ze niet mee. -O-

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:44

Gypsy schreef:

Kom ik ook regelmatig tegen. Vergelijkbare situatie is iemand die bij een oversteekplaats waar auto's voorrang hebben stopt om een fietser over te laten steken waardoor je als je er achter rijdt ook op je rem kan, terwijl er achter jou een halve kilometer niets rijdt :x

Esther schreef:
Vanmiddag fietsers die slim dachten te doen door op het zebrapad naast het fietspad te gaan fietsen en zo voorrang afdwingen. Nou ik dacht het niet, daar werk ik niet aan mee, je wacht maar netjes, fietsers hebben daar nl. geen voorrang.

Ze hadden af moeten stappen, dan hadden ze wel voorrang gehad :+

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:23

pien_2010 schreef:
LoveBodin schreef:

Waarbij ik me dan afvraag:" zit je te wachten op ruzie in je eigen straat"? Zo ja, bellen. Zo nee, laat gaan. Het lekt altijd uit dat het jij was die belde, en dan is je woonplezier over. Ik zou daar heel goed over nadenken.

Dit inderdaad, in mijn voorbeeld is echt een megaruzie ontstaan tussen een aantal buren. Terwijl eerlijk, we hebben genoeg parkeerplaatsen dus het was gewoon iemand die zuur deed door te bellen. Dus je kan zeker bellen, kan ook echt gevolgen hebben, maar persoonlijk zou ik het niet doen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 00:41

Ineke2 schreef:
Heb je er een melding aan gewaagd naar de gemeente en je werkgever? Via officiële kanalen iets melden werkt vaak net wat beter dan zelf een paal weghalen hoe vindingrijk dat ook is :D

Zeker... ook bij de gedeputeerde van de provincie dus van onder en van bovenaf wordt de gemeente erop aangesproken. Maar er verandert niks.... naja, dan blokkeren we de boel gewoon. Blijkbaar willen ze het zo dus dan krijgen ze het zo...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:33

Anne dan hebben jullie je best gedaan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 10:14

Meer dan je best kun je niet doen Anne… Vreselijk stom zeg maarja dan houd het inderdaad op vanuit jullie kant.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 17:56

Ik kwam vandaag terug van het zwembad en rij achter een bedrijfsbusje aan de parkeerplaats op. Die stopte halverwege al om iemand uit te laten stappen. Dat is al gruwelijk irritant, want je houdt de boel heel erg op ( het is bij een winkelcentrum, dus zo goed als altijd druk ).
Vervolgens rijdt hij een stukje door en gaat stilstaan met de alarmlichten aan… Precies waar ik graag wil parkeren. Dus tja dan de toeter maar…
Rijdt hij een miniscul stukje door en gebaard dat ik er langs kan. Ja dat ik er langs kan snap ik, maar dat wil ik niet he |o
Dus maar begonnen met alsnog proberen achteruit in het vak te parkeren. Halverwege mijn parkeerpoging had het heldere licht het door dat het verre van handig is om voor lege parkeervakken stil te blijven staan op een parkeerplaats en reed door naar een plek waar hij niet in de weg stond.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 19:10

Ineke wat een verschrikking zo iemand voor je.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:06

Stil staan voor lege parkeervakken en dan niet inzien dat je daar in de weg staat. Niet zo heel slim inderdaad.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:03

Vandaag reedt er een touringcar (zo'n grote bus waar heel veel mensen in kunnen voor een uitje/vakantie oid) op het midden van twee banen net voordat je moet ritsen (ongeveer 30 meter daarvoor denk ik?). Je kon daardoor dus niet de linkerbaar tot helemaal het einde benutten, wat ik altijd doe. Ben heel asociaal hem gaan inhalen over de stoep (die was schuin gelukkig). Wilde die klojo mij ook nog gaan afsnijden. Vraag me af wie de schuldige is als hij me had geraakt gezien ik half op de stoel reed. := Geen stoep waar mensen rijden overigens, puur om de twee rijrichtingen te splitsen (80 km/h weg).