Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:22

Wij hebben ook al jaren kruisingen waar we dan af en toe een nieuwe haan bij zetten die we dan ruilen voor een oude van ons. Af en toe kopen we wat op de markt (zijn bepaalde markten waar ze nog kippen etc verkopen) dus dan kunnen we weer een paar jaar vooruit.

We hebben ook een keer een doos broedeieren gekocht maar de helft was niet bevrucht, een kwart kwam niet uit en de rest heeft nog geen week geleefd dus dat was geen succes

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:27

Daarom en de orpington vorig jaar bevielen. En om deze kippen nu al te slachten is zonde. Kan zo rustig rondkijken naar raszuiver, maar zoals het er nu voor staat moet ik dan een eind reizen ervoor (meer dan 50 km).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 11:41

net toch maar 4 broedeitjes gehaald die als het goed is volgende week uitkomen. Nu maar hopen dat de kip nog zo lang blijft zitten.
Marcella, dit adres is binnen je 50km zone en ze heeft veel verschillende soorten. PB maar als je het adres wilt
Ik heb gekozen voor 2 Serama en 2 Lakenvelder eieren, ben heel benieuwd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 12:22

Kreeg ik ineens whatapp van de kippenboer dat hij sussex hanen binnen gekregen had in verschillende kleuren. Heb nog maar even de vraag gesteld of het mogelijk is om te ruilen met de lakenvelder. Nog geen reactie gehad, maar denk het niet. :') Was wel mooi geweest ik van de haan of en een nep sussex erbij. :')

En zoals verwacht mag hem wel gratis brengen, maar voor nieuwe haan weer betalen. 8)7

Totaal niet verwacht, maar mag ruilen......omgh….. :') :D :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 00:02

Zo andere haan incl. 2 nieuwe dames en de kriel dame is weg. Zou namelijk wel zielig zijn als de grote haan erop zou klimmen.

Afbeelding
Afbeelding
Voorste is haan en lijkt op mijn andere wit/zwart colombia, maar is toch anders. Middelste is een kroel hennetje (kleur: zwart/buff colombia) en heeft al in mijn nek gezeten en kan opstappen. :') Achterste lichtbruin of zalm kleur. De hennen zijn wel 16 weken dus zullen mogelijk nog doorkleuren. Maar nu kom er niks meer bij voorlopig. :o

Hopelijk laatste randje opsluitbanden erin en palen zetten incl. plant gaten maken voor de druiven. En dan eerst gaas spannen en dan buiten langs de druiven planten. Kunnen de kippen daar ook binnenkort af en toe scharrelen (onkruid wieden). :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:20

Afbeelding

De 20 bomen en struiken zijn verpot. Ik totaal is er nog 330L aarde bij gegaan. Daar moeten ze het de komende tijd op redden, totdat de schutting staat. De rietmatten die tegen de schutting aan moeten zijn ook besteld en dat is het laatste, dan hoeft hij 'alleen nog maar' gezet te worden.

Ook nog 2 schattige courgetteplantjes in een 45L specikuip gezet, die waren per ongeluk vergeten en stonden dus al een week in hun minipotje en waren nu door hun water heen. Ik hoop dat ze het gaan redden (en anders was het een 1 euro foutje, dus dat valt mee).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 00:02

Wow super klus word de komende dagen goed nat houden.

Afbeelding
Bitch van het hok. :')
Afbeelding
Mevrouw meeloper.
Afbeelding
De wit/zwart colombia aka Truus.
Deze 3 zijn zeer waarschijnlijk sussex x wyantdotte vanwege de gele poten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Komt wel in de buurt van sussex, maar is het net niet. Ben er ook nog niet overuit betreffende kleur, maar is nog wel even afwachten ook of die nog verder gaat doorkleuren.
Afbeelding
Afbeelding
Mijn vriendinnetje van het hok. <3 <3 Gisteren gebeurde er wat waardoor ze even achterna gezeten werd door bitch. Ze vluchtte toevallig mijn kant om tot de conclusie te komen bij mij stopt de achtervolging. Als ik nu bezig ben in het hok en bitch loop te klieren kom ze lekker bij mij hangen. Mag haar pakken en aaien. <3 <3
Afbeelding
Afbeelding
Bangenpoepert. :') Vermoed kleur zalm of buff. Deze zijn ook net geen sussex.

Afbeelding
Afbeelding
De kas druiven en tomaatjes. :9

Afbeelding
Nog 2 palen de grond in voor de druiven. Gaten graven voor het planten van de druiven. En dan gaas spannen en dan druiven de grond in. Moet alleen nog even kijken of ik het nog verder moet afschermen tegen de kippen. Druiven komen buiten de omheining.
Afbeelding
Laatste randje opsluitbanden ligt. Alleen twijfel ik of toch misschien niet door gaat trekken vanwege het gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:56

En, hoe bereiden jullie jullie voor op de eerste, mogelijke, hittegolf van dit jaar?

Hier kunnen de meeste dieren zoals gewoonlijk zelf kiezen tussen binnen en buiten. Konijnen zitten allemaal binnen buiten de opfok voor de slacht en 1 ram. De ram staat eigenlijk altijd in de schaduw en de opfok staat op het gras wat ook altijd goed koel blijft :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 09:23

Varkens hebben volle modderbadjes, schapen staan de komende 3 dagen even binnen en verder wat extra rondjes voor water overdag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:53

Zullen de varkens zalig vinden! :D

Voor diegene die kalkoenen houden en de kuikens opkweken: Hoe doen jullie dit? Hoeveel ruimte geef je ze?

Ik zou graag weer aan kalkoenen beginnen maar zeer kleinschalig. Als ik er elk jaar 10 in de vriezer heb zitten ben ik al zeer tevreden :j

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 12:01

Met de hitte krijgen alle dieren de mogelijkheid om in de schaduw te gaan staan. Alle dieren kunnen dus onder de bomen/in de stal/in de zon staan. De kippen krijgen een zwembadje (waar ze met de pootjes in kunnen en doorheen kunnen lopen en dat vinden ze best wel leuk) en hebben daardoor ook een extra waterplek. Bij mijn ouders ligt een deel van de weides niet in de schaduw overdag en daardoor gaat een deel van de schapen enkel 's nachts op het land. Overdag kunnen ze dan in de goed geventileerde stal.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 13:07

Ik ben jaloers op de kippen. Was namelijk ook een heerlijk plekje geweest om op een stoel te gaan zitten. :')

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:15

Hier niks aan voorbereiding, al heb ik eventueel twee kinderzwembaden voor de pony's. De kippen staan in de schaduw en het zal hier niet zo warm worden als in de rest van het land :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 14:31

DeMolenhoek schreef:

Voor diegene die kalkoenen houden en de kuikens opkweken: Hoe doen jullie dit? Hoeveel ruimte geef je ze?

Ik zou graag weer aan kalkoenen beginnen maar zeer kleinschalig. Als ik er elk jaar 10 in de vriezer heb zitten ben ik al zeer tevreden :j

Wij hebben er 15 dit jaar, eerder altijd 7/8. Ik heb ze eerder in een opfokbak met warmteplaat. Daarna een korte periode in ons oude kwartelhok (toch buiten en op het gras maar wel beschermd). En nu zitten ze op onze kalkoenenkar met een pluimvee net in de wei.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:37

Oh wauw! Geen last van vossen dan?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:43

Hoef ik niet te doen had namelijk uiteindelijk ook wel een reden waarom ik het dicht wilde hebben. Vooraan hebben we wezels zitten de duivenmelker vlakbij heeft al diverse duiven gehad waarvan alleen de kop afgebeten was. Pure moordzucht dus. :=

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 15:27

DeMolenhoek schreef:
Oh wauw! Geen last van vossen dan?

Op het net staat stroom, dit is het eerste jaar dat we het zo doen. Eerder hadden we altijd een dicht hok maar die was lomp en zwaar om te verplaatsen in de wei. Als meneer vos daarin wilde komen zou dat ook makkelijk gaan.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:15

DeMolenhoek schreef:

Ik zet broedse moeders (ze zitten regelmatig met twee op één nest) apart in een ruim hok. Vanaf een dag of twee na het uitkomen laat ik ze in een ren apart van de andere kippen en kalkoenen. Ik doe niet moeilijk met 'kuikens mogen niet op natte grond/modder', dieren die dat niet kunnen hebben wil ik niet in mijn koppel. Ook nooit veel uitval, dus blijkbaar is dat prima te doen voor ze.

Als ze weerbaar genoeg zijn gaan ze met moeders mee de ren met de rest van de vogels in. Over het algemeen zijn de moeders fel genoeg om hun kuikens veilig te houden van eventuele boze/jaloerse andere dieren.

Mijn ervaring is wel dat je rustig anderhalf jaar kan nemen om een beetje mooi slachtgewicht te krijgen. Afhankelijk van ras natuurlijk, ik heb breedborsten.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:16

Onze kalkoen zit bij de buren onder een struik... geen idee wat ik er mee zal doen? Wachten tot se eieren uitkomen en de hele zooi in het hok zetten?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:51

Ik zou zelf denk ik proberen om kalkoen en haar nest te verplaatsen of iets van een rennetje om haar heen bouwen. De kuikens gaan meteen aan de wandel, als moeder dan nog eieren heeft die nog uit moeten komen gaat dat haar heel veel stress geven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:17

Libera schreef:
Lekker! Zo’n ding wil ik ook nog :j

Hoeveel aardbeien plantjes heb joj en hoe houd je de mieren/slakken eraf?

Vorig jaar 300 geplant en die hebben zichzelf vermenigvuldigd.

Slakken heb ik aan 1 zijde wel wat maar het valt erg mee vind ik. Vorig jaar gelijk houtsnippers eronder gedaan en daar zie ik ze bijna niet. Zie ze eigenlijk alleen op het stuk waar aarde zichtbaar is.

Verder doe ik er helemaal niks aan!

Century schreef:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar! En hoe werkt zo'n ketel?

Ketel werkt met water erin, en later las ik pas dat je er ook een kleine laag water in kunt doen en dat het dan met stoom werkt. Scheelt veel water. Er passen precies 16 beugel flesjes van Grolsch in haha, en dat is precies een krat. Ik heb een 27l ketel, bij Amazon gekocht, was iets van 85 euro.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 07:20

300! Jeetje, ik heb er maar 16 of zo haha! Ik ga ze in mandjes stoppen na dit seizoen, want heb ook last van konijnen en kippen _-:(

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 07:57

Ik heb er 10 ofzo, maar ben van plan volgend jaar 1.5 bij 1.5m bak te maken alleen voor aardbeien. :) bedankt voor je toelichting!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:30

300 aardbeien, dat is flink!

Voor diegene die dasty gebruiken tegen bloedluis: Hoe vaak spuiten jullie? Ondertussen hier alles al 2 x flink behandeld. Aantal is ook flink afgenomen maar zeker niet over.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 14:02

Ik duik weer even voor onbepaalde tijd de meeleeshoek in...

Onze hond is gisteren tijdens het uitlaten aangereden en ik wat extra tijd nodig om haar te laten revalideren en alles te regelen omtrent haar thuiskomst (ze ligt nog op de kliniek).