Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:45

Poeh, dat is bijna niet uit te leggen. Het gevoel is heel apart en bijzonder, dat absoluut. Toen ik de kleine net voelde waren het een soort plopjes tegen de binnenkant bij mijn buik. Net alsof iemand met zijn vingers tegen je aan tikt. Nu schopt ie al een stuk harder en doet het soms al flink zeer

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:10

Waarom zijn treinkaartjes zo ongelofelijk duur? Je zou denken dat je met zijn allen 'carpoolt' maar aan de prijs is dat niet echt terug te zien..

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:07

Bambi1995 schreef:
Om nog lekker bij een zwangerschap te blijven. Hoe voelt het als een baby schopt?

Je kan het een beetje vergelijken met, als je darmen gaan bewegen.Je ziet/voelt dan ook je buik bewegen,en zo zie/voel je dat ook als je baby beweegt.Net als bij schoppen,alleen gaat dat wat harder en komt er een dikke bult op je buik iedere keer.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:06

Free2 schreef:
Waarom zijn treinkaartjes zo ongelofelijk duur? Je zou denken dat je met zijn allen 'carpoolt' maar aan de prijs is dat niet echt terug te zien..

Dat vraag ik me ook af. Ik moet volgende week van Apeldoorn naar Goes en weer terug en dat kost me gewoon 50 euro :?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:19

_Karlijn schreef:
Free2 schreef:

Dat vraag ik me ook af. Ik moet volgende week van Apeldoorn naar Goes en weer terug en dat kost me gewoon 50 euro :?

Maar dat is met de auto ook 214 km, neem je een auto die 1:18 rijdt, ben je 11,89 liter benzine kwijt. De prijs ligt ongeveer rond de €1,50 (in het hoge noorden) dus dat maakt €17,84 en dat X 2 maakt €35,68 voor een autoritje, maar op een auto schrijf je ook af, dus dat zal uiteindelijk iets duurder zijn.

Als je met de trein reist, rijd je niet zelf, maar kun je, je laten rijden, omdat jij je wilt laten rijden, zit daar een heel proces aan vast, je betaalt immers voor de service.
- de trein moet schoon > personeel
- de trein moet getankt worden > personeel
- er moet een machinist de trein rijden > personeel
- je kaartje wordt gecontroleerd > personeel
- de machinisten en conducteurs en alle andere medewerkers moeten ingepland worden > personeel
- iemand bediend de seinen > personeel
- er wordt gezorgd dat je trein op het juiste perron staat > personeel
- treinen worden gerepareerd > personeel

En nog veeeeeeel meer. Het proces van A naar B in een trein komt zoveel bij kijken en al t personeel moet betaald worden natuurlijk, omdat jij "makkelijk" wil reizen :)

Ik zeg niet dat ik de prijs niet hoog vindt, maar ik begrijp het wel :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:33

Ik vind 50 euro best duur voor zo'n rit :=

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:34

Ik ga niet met de trein om 'makkelijk' reizen, ik moet wel want ik heb geen auto :=

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:37

_Karlijn schreef:
Ik ga niet met de trein om 'makkelijk' reizen, ik moet wel want ik heb geen auto :=

Vandaar makkelijk tussen aanhalingstekens :)
Nogmaals, ik zeg niet dat ik t niet duur vind, maar ik begrijp de prijs wel.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:42

_sharonnn schreef:
Maar dat is met de auto ook 214 km, neem je een auto die 1:18 rijdt, ben je 11,89 liter benzine kwijt. De prijs ligt ongeveer rond de €1,50 (in het hoge noorden) dus dat maakt €17,84 en dat X 2 maakt €35,68 voor een autoritje, maar op een auto schrijf je ook af, dus dat zal uiteindelijk iets duurder zijn.

Als je met de trein reist, rijd je niet zelf, maar kun je, je laten rijden, omdat jij je wilt laten rijden, zit daar een heel proces aan vast, je betaalt immers voor de service.
- de machinisten en conducteurs en alle andere medewerkers moeten ingepland worden > personeel

En nog veeeeeeel meer. Het proces van A naar B in een trein komt zoveel bij kijken en al t personeel moet betaald worden natuurlijk, omdat jij "makkelijk" wil reizen :)

Maar verhoudingsgewijs betaal ik liever 35 euro en ben ik van deur tot deur waar ik wil. Hoef ik niet over te stappen of in de kou op een perron te wachten...
Als je met de trein gaat moet je eerst naar het station toe met de bus/fiets/taxi/lopend. En als je dan na 3 keer overstappen eindelijk op het eindstation bent,ben je er nog niet,moet je weer (op een onbekende plek misschien) gaan zoeken naar aansluitingen en looproutes :+
Nee doe mij maar de auto :D

Maar ik begrijp het idee.
Denk alleen dat als het niet zo duur zou zijn met de trein,mensen de auto eerder zouden laten staan.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:48

Tivoli schreef:
_sharonnn schreef:

Maar verhoudingsgewijs betaal ik liever 35 euro en ben ik van deur tot deur waar ik wil. Hoef ik niet over te stappen of in de kou op een perron te wachten...
Als je met de trein gaat moet je eerst naar het station toe met de bus/fiets/taxi/lopend. En als je dan na 3 keer overstappen eindelijk op het eindstation bent,ben je er nog niet,moet je weer (op een onbekende plek misschien) gaan zoeken naar aansluitingen en looproutes :+
Nee doe mij maar de auto :D

Maar ik begrijp het idee.
Denk alleen dat als het niet zo duur zou zijn met de trein,mensen de auto eerder zouden laten staan.

Ik prefereer ook zeker de auto :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:40

Free2 schreef:

Dat is de politieke keuze om minder aan de spoorwegen te besteden. Een treinreis is iets heel anders dan een autorit, maar het schijnt toch met elkaar te moeten concurreren....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:41

_Karlijn schreef:
Free2 schreef:

Afhankelijk van hoe laat je er moet zijn: er bestaan goedkope kortingkaarten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:54

Wat ik me dan wel afvraag:
Als student kan je of doordeweeks of in het weekend gratis reizen door heel Nederland. Ik heb dat echt wel nodig omdat ik in Zwolle woon en in Utrecht studeer. Maar mensen die in hij woonplaats studeren krijgen dit ook (ok, nu is het wat anders met de leningen dan).
Maar als ik in het weekend dienst heb, moet ik dus betalen voor de reis. Ik ga dan vrijdag na college naar Zwolle om te werken, op zaterdag naar Utrecht voor dienst en op zondag weer naar Zwolle om te werken. Ik werk de vrijdag dan voor mijn treinreis. Als ik maandag om half 8 moet beginnen red ik het niet om maandag ochtend te gaan, dus ik moet dan zondagavond naar Utrecht en dan betaal ik dus ook.
Waarom geven/gaven ze studenten geen altijd vrij reizen naar de locatie van het onderwijs instituut en korting/ gewoon betalen voor de rest van het land? Ik ken genoeg mensen die hun Ov alleen gebruikten om te gaan stappen in andere steden of een goedkoop weekendje weg te gaan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:06

Toen oma nog jong was, betaalde ze zich scheel aan de ns: wonen op plek 1 en studeren in een andere stad....
In 1985 oid kwam de ov studenten kaart: gewoon voor alle (hbo/ uni) studenten, 7 dagen per week, zo lang als je studeerde.
"Dat kostte te veel".
(Hoezo: NL is een kenniseconomie?)
...dus vanaf 1991 oid moet je kiezen: hetzij weekend, hetzij door de weeks....
Grrrrr.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:08

Ik snap wel dat het te duur was, maar gratis 1 traject en de rest van het land gewoon betalen. Dan wordt er veel minder misbruik van gemaakt.
Tegenwoordig is het dacht ik zo dat studenten het allemaal moeten terugbetalen of niet? (Ik hoor nog bij de oude garde)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:12

eilleen333 schreef:
Ik snap wel dat het te duur was, maar gratis 1 traject en de rest van het land gewoon betalen. Dan wordt er veel minder misbruik van gemaakt.
Tegenwoordig is het dacht ik zo dat studenten het allemaal moeten terugbetalen of niet? (Ik hoor nog bij de oude garde)

Het OV is nog steeds gratis, zelfde als de 'oude garde' dus.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:17

Selina schreef:
eilleen333 schreef:

Het OV is nog steeds gratis, zelfde als de 'oude garde' dus.

Dat is fijn voor ze:) anders wordt studeren in een andere stad wel heel moeilijk voor e studenten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:20

eilleen333 schreef:

Ik begrijp volkomen dat het geld kost, "voor niets gaat de zon op", maar economie is nu eenmaal een kringloop, dus ik vind dingen niet erg snel "te duur" - het is meer de vraag of je je geld zinnig inzet.

"1 traject gratis en de rest betalen" - dat zou kunnen, maar stel: iemands ouders wonen in Arnhem, persoon studeert in Utrecht en volgt een bijvak in Delft. Het heeft charme om deze beide trajecten gratis te geven.
Verder lopen er, naar het schij t, ook mensen rond, die voor ze met 18 een studentenkaart kregen, nog nooit een trein van binnen hadden gezien (hoi barbaroi...) - dat is dus prima reclame.

En hoe trist ook: niet iedereen is erg goed in afspraken rond de Bob: het spaart ook mensenlevens als in elk geval in de Randstad jongeren gaan stappen met de trein.

En misbruik: als je een kaart krijgt, waarmee je het hele Nederlandse treinnet mag bereizen, vind ik misbruik geen gepaste term.

Mbt het beurzensysteem zijn we terug in de tijd, van voor keizer Napoleon: alles is een lening. ("Kenniseconomie? Wat is dat?")

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:58

Janneke2 schreef:
eilleen333 schreef:

Ik begrijp volkomen dat het geld kost, "voor niets gaat de zon op", maar economie is nu eenmaal een kringloop, dus ik vind dingen niet erg snel "te duur" - het is meer de vraag of je je geld zinnig inzet.

"1 traject gratis en de rest betalen" - dat zou kunnen, maar stel: iemands ouders wonen in Arnhem, persoon studeert in Utrecht en volgt een bijvak in Delft. Het heeft charme om deze beide trajecten gratis te geven.
Verder lopen er, naar het schij t, ook mensen rond, die voor ze met 18 een studentenkaart kregen, nog nooit een trein van binnen hadden gezien (hoi barbaroi...) - dat is dus prima reclame.

En hoe trist ook: niet iedereen is erg goed in afspraken rond de Bob: het spaart ook mensenlevens als in elk geval in de Randstad jongeren gaan stappen met de trein.

En misbruik: als je een kaart krijgt, waarmee je het hele Nederlandse treinnet mag bereizen, vind ik misbruik geen gepaste term.

Mbt het beurzensysteem zijn we terug in de tijd, van voor keizer Napoleon: alles is een lening. ("Kenniseconomie? Wat is dat?")

En wat dacht je van stages? Die vallen geheid buiten je vaste traject ;) En ik heb tijdens mijn opleiding meerdere bedrijfsbezoeken gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:02

Oh het is een leuke uitdaging goedkoop treinen 2 weken terug nog , van Friesland naar Limburg heb 20 euro betaald heen en weer via treinkaart van de etos en mijn moeder ook (week vakantie) ipv 50 euro heen en terug . Scheelt toch weer 30 euro pp :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:13

Renee schreef:
En wat dacht je van stages? Die vallen geheid buiten je vaste traject ;) En ik heb tijdens mijn opleiding meerdere bedrijfsbezoeken gedaan

Tja, "geef mij maar Napoleon", een vreselijke vechtersbaas, maar tenminste nog wel met het benul dat investeren in je jongeren, je knappe koppen zin heeft.
Stages, bedrijfsbezoeken, bijvakken aan andere universiteiten, (not to mention: sommige opleidingen houden in: de ene helft in Leiden, de andere in Delft of Den Haag) nieuwsgierig ergens je licht opsteken - van ganser harte aanbevolen!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:21

Janneke2 schreef:
Toen oma nog jong was, betaalde ze zich scheel aan de ns: wonen op plek 1 en studeren in een andere stad....
In 1985 oid kwam de ov studenten kaart: gewoon voor alle (hbo/ uni) studenten, 7 dagen per week,.

Tell me about it! Ik dacht dat ik gek werd: gratis 24/7/365 reizen PLUS 603 gulden basisbeurs. Puur rijkdom!

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:44

Ik las net een stukje over computerspelletjes van vroeger en nu vraag ik me af hoe dat ene spelletje ook alweer heette.. Het was een soort kampeer/scouting achtige setting en je speelde dan met een konijn (geloof ik..) en het was dan de bedoeling dat je langs verschillende 'vriendjes' ging en die hadden allemaal andere spelletjes. Aan het einde van het spel had je alle spelletjes gedaan en ging je met zn alle rond het kampvuur zitten en was het afgelopen.
Weet iemand dat hier misschien? Anders kan ik nooit meer slapen haha..
Denk in de richting van; Robbie Konijn, Freddi Fish, Putt Putt etc.

Hellup! Haha

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:54

Hmm in die richting ken ik ook nog pyjama sam en spy fox, maar geloof niet dat je die bedoelt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 23:55

Missy_ schreef:
Ik las net een stukje over computerspelletjes van vroeger en nu vraag ik me af hoe dat ene spelletje ook alweer heette.. Het was een soort kampeer/scouting achtige setting en je speelde dan met een konijn (geloof ik..) en het was dan de bedoeling dat je langs verschillende 'vriendjes' ging en die hadden allemaal andere spelletjes. Aan het einde van het spel had je alle spelletjes gedaan en ging je met zn alle rond het kampvuur zitten en was het afgelopen.
Weet iemand dat hier misschien? Anders kan ik nooit meer slapen haha..
Denk in de richting van; Robbie Konijn, Freddi Fish, Putt Putt etc.

Hellup! Haha

Robbie Konijn was 'groot' rond 2000-2005......zit je rond die tijd te zoeken?