Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:56

Ik zie in mijn huidige wijk eigenlijk vooral veel woningen waar oude mensen nog alleen wonen (als we het dan hebben over woningnood). Dit zijn bijna allemaal eengezinswoningen van 120-140 m2, 5 slaapkamers, dus dat is wel een beetje jammer.
Nu wordt er in de wijk een oud kerkgebouw gesloopt en gaat men daar appartementen bouwen. Helaas worden dat redelijk dure koopappartementen ipv flatwoningen die geschikt zijn voor de betreffende ouderen. Dat betekent dat die mensen dus óf weg moeten uit de wijk waar ze al 60 jaar wonen, óf een woning bezet blijven houden waar ook een jong gezin in had gekund.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 17:06

Ik heb diverse ooms en tantes die erg graag kleiner willen wonen.
Maar het is er gewoon niet.
En komt er heel per ongeluk wat is het veel te duur, duurder dan hun oude huis was ze verkopen of huren.
Ja dan moeten ze wel blijven zitten.

Wat er de laatste jaren is gebouwd zijn veel te grote huizen.
Maar geen kleinere huizen.
Appartementen of gelijkvloers voor oudere.
Appartementen voor starters.
En met normale koop of huurprijzen.

Mijn gemeente gaat nu op een oud stuk waar vervallen winkels staan nu hoogbouw doen.
Ik vind dat zulk geweldig plan!
Daar zou als ik lees van alles moeten komen aan prijzen (geen idee hoe duur dat dan tegenwoordig toch nog is)
Maar in ieder geval word het grond oppervlakte goed gebruikt ipv enkel in de breedte bouwen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:45

Blue_Eyes schreef:
Ik zie in mijn huidige wijk eigenlijk vooral veel woningen waar oude mensen nog alleen wonen (als we het dan hebben over woningnood). Dit zijn bijna allemaal eengezinswoningen van 120-140 m2, 5 slaapkamers, dus dat is wel een beetje jammer.
Nu wordt er in de wijk een oud kerkgebouw gesloopt en gaat men daar appartementen bouwen. Helaas worden dat redelijk dure koopappartementen ipv flatwoningen die geschikt zijn voor de betreffende ouderen. Dat betekent dat die mensen dus óf weg moeten uit de wijk waar ze al 60 jaar wonen, óf een woning bezet blijven houden waar ook een jong gezin in had gekund.

Die woningnood veroorzaken we voor een aardig deel zelf.

Vorig jaar zijn er ruim 200.000 woningen verkocht.
Als elke verkochte woning betekend dat die koper twee maanden twee huizen bezet houdt (verhuisperiode) dan worden er 400.000 huismaanden aan de woningmarkt onttrokken.
Dat betekend dat er in 2024 33.000 huizen aan de markt onttrokken werden door al die verhuizende kopers.

Veronica2

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:34

Het is nog erger, het land zit vol met singles die in hun uppie een hele zooi woningen bezet houden. Dat is toch wel een UO?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:53

Veronica2 schreef:
Het is nog erger, het land zit vol met singles die in hun uppie een hele zooi woningen bezet houden. Dat is toch wel een UO?

Is dat echt zo?

Volgens het CBS zijn er 8 milj woningen. https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/82900NED
Volgens datzelfde CBS zijn er ca 18 milj mensen. https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... ingsteller

Wegen die singles op tegen al die gezinnen die met 3 of meer in een huis wonen?

Als je in de eerste link nar beneden scrolt, kom je op enig moment 324k leegstaande woningen tegen. Hoezo?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:54

Veronica2 schreef:

Ja dat is ook een van de oorzaken.

Nu houd ik gelukkig slechts een mini huisje van 60m2 bezet. Maar het schiet niet op nee haha.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:09

Vind je 60m² mini? Ik word met de nek aangekeken door sommigen die vinden dat ik mijn woning 'bezet hou' in mijn eentje, mijn woning is 65m² en hier vinden mensen het oneerlijk want hier zou een stel moeten wonen, of een gezin met kinderen.

Het grappige is dat de mening en het schuldgevoel aanpraten helemaal geen zin heeft, want zelfs als ik al zou willen verhuizen (wat niet het geval is) dan kan ik hier helemaal niet weg want er is niks beschikbaar waar ik naartoe kan. De lokale wachtlijsten zijn ruim 10-12 jaar ofzo, het zit muur en muur vast.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:13

60 is echt niet mini voor een persoon hoor ;) mini is een studio oid, 35-40 meter max zou ik zeggen.

60 voor 1 is gewoon prima normaal wonen. Niet dat het nou zoveel uitmaakt gezien we in dit land ook huisjesmelkers met 500 beleggingspanden op hun naam hebben :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:14

Voor hier in de regio is dat wel mini ja. Er zijn hier bijna geen appartementen. Daarbij heb ik ook maar 1 slaapkamer dus gezinnen willen dit toch liever niet. :P

En ik heb ook jarenlang op 27m2 (studio) geleefd. Maar echt groot woon ik nu ook niet vind ik.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:17

Mijn hele woning (studio) is 26m2 :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:24

Been there done that. :=

Betaal nu hetzelfde als destijds voor die studio. Maar dan zit je wel in een dorp waar je eigenlijk een auto nodig hebt. :=

Maar in een stad wonen vind ik echt vreselijk!!!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:30

Wij zitten met 2 personen op 130m2 (wel maar 2 slaapkamers, waarvan 1 als kantoor in gebruik). Ja het is groot, maar met 2 katten en een herder op komst vind ik het heerlijk om deze ruimte te hebben. Betalen we met particuliere huur ook wel echt de prijs voor.
Komen van 70m2 samen wat heel hokkerig was, en hebben ook besloten dat we onder de 100m2 niet meer willen wonen.
Dus ja, wij zijn ook een stel (zonder kinderen en geen kinderwens) wat een grote woning met mega tuin bezet houdt.
Maar ook hier is de woningnood groot, dus we hebben ons budget opgeschroefd en zijn zo hier terecht gekomen. En nee, daar voelen we ons niet schuldig over.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:32

Ik had niet echt een keuze ook. Het was of bij m’n ex blijven wonen, die me eruit wilde hebben. Of dakloos. :+

Maar ben achteraf HEEL blij haha.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:34

Ik vind 130m2 niet supergroot hoor :=
Kleiner dan dat zou ik niet trekken. Het idee dat er maar 1 leefruimte is op wat slaapkamers na trek ik al niet.
Hier 2 woonkamers, waarvan 1 ook de keuken is. We wonen met z’n vieren en hebben allemaal best veel ruimte nodig.
Anders werden we een gebroken gezin en hebben we 2 huizen nodig. Dan maar 1 groot huis :')

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 22:38

verootjoo schreef:
Ik vind 130m2 niet supergroot hoor :=
Kleiner dan dat zou ik niet trekken. Het idee dat er maar 1 leefruimte is op wat slaapkamers na trek ik al niet.
Hier 2 woonkamers, waarvan 1 ook de keuken is. We wonen met z’n vieren en hebben allemaal best veel ruimte nodig.
Anders werden we een gebroken gezin en hebben we 2 huizen nodig. Dan maar 1 groot huis :')

Het werd belachelijk genoemd (niet in dit topic) dat we zo “groot” gingen wonen met maar 2 personen. Ik vind het zelf ook meevallen, ruimtes waren in no time gevuld. :+
Beneden verdieping is 1 grote open ruimte met enkel apart toilet, en boven een mega badkamer, kantoor, slaapkamer en een gang naar alle kamers. Vind het heerlijk dat het allemaal zo open is, de katten ook trouwens. Die spurten de trap af, vliegen er doorheen als ze bijna beneden zijn en racen de keuken/woonkamer door en weer terug naar boven. :')
2 woonkamers hebben we niet nodig, als 1 van de 2 zich wil terug trekken staat er op kantoor ook een hangbank. :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:02

Wij wonen met z'n 2en op 48m²
Zouden heel graag groter wonen, maarja, geld he..

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:11

Kabinet Rutte II heeft indertijd in al zijn wijsheid besloten om de verzorgingshuizen niet meer te financieren. Dat was ooit de stap tussen zelfstandig thuis wonen en het verpleeghuis.
Tussen 2015 en 2020 zijn er daardoor ruim 800(!) verzorgingshuizen gesloopt. In mijn buurt al 3 (waarvan 1 met wel 600 plekken). Anderen zijn omgebouwd, naar appartementen die 2x zo groot zijn.

Tel daarbij op dat mensen ouder worden, er dus meer ouderen komen, die thuis moeten blijven wonen totdat ze bijna dood zijn (gemiddelde verblijf in een verpleeghuis is 1 jaar).
Dan kan je op je vingers natellen dat het toch echt het rechtse kabinet van Rutte II deze woningnood
heeft veroorzaakt.
Ouderen met een kleine zorgvraag en klein budget KUNNEN alleen nog maar thuis blijven. De betaalbare woningen met wat lichte zorg bestaan namelijk niet meer.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:22

In Nl wonen we per m2 het grootst.

Het bericht van verootjuh zegt eigenlijk genoeg:D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 23:50

Benzz schreef:

Hoe bedoel je dat? En heb je daar een bron van. Ik ben wel benieuwd namelijk welke landen op welke plek staan. Haha!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:00

kebie schreef:
Kabinet Rutte II heeft indertijd in al zijn wijsheid besloten om de verzorgingshuizen niet meer te financieren. Dat was ooit de stap tussen zelfstandig thuis wonen en het verpleeghuis.
Tussen 2015 en 2020 zijn er daardoor ruim 800(!) verzorgingshuizen gesloopt. In mijn buurt al 3 (waarvan 1 met wel 600 plekken). Anderen zijn omgebouwd, naar appartementen die 2x zo groot zijn.

Tel daarbij op dat mensen ouder worden, er dus meer ouderen komen, die thuis moeten blijven wonen totdat ze bijna dood zijn (gemiddelde verblijf in een verpleeghuis is 1 jaar).
Dan kan je op je vingers natellen dat het toch echt het rechtse kabinet van Rutte II deze woningnood
heeft veroorzaakt.
Ouderen met een kleine zorgvraag en klein budget KUNNEN alleen nog maar thuis blijven. De betaalbare woningen met wat lichte zorg bestaan namelijk niet meer.

Dit klopt en het is op dit moment ook zo dat er demografisch gezien een grote groep ouderen is tov de rest. Ze heten niet voor niets baby boomers, de groep is nog steeds groot ook al gaan ze naar de 80 toe. Er zijn ook heel veel in deze groep die vriendelijk zouden hebben bedankt voor een bejaardentehuis en dat zijn natuurlijk meestal de mensen die geld hebben. Het is een stuwmeer van stenen en dus van geld.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 28-02-25 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:00

kebie schreef:

heeft veroorzaakt.

Plus... De +/- 10.000 sociale huurwoningen van Vestia en het Wooninvesteringsfonds..? Verkocht aan Duitse investeerder Patrizia en Britse investeerder Round Hill, respectievelijk, voor bij elkaar +/- 935 miljoen? Wat dus neerkomt op om en nabij €93.500,- per huis (krijg je nu een halve garage voor), 75% procent van de WOZ waarde. Hartelijk dank VVD minister Stef Blok!

Maar laten we vooral boos blijven wijzen naar links en geen seconde serieus overwegen of deze gebeurtenissen vanuit zwaar liberale hoek (want liberalen love een investering!) misschien niet toch ook gewoon een beetje boel debet zijn aan rechts liberaal beleid :j

En goed, die 10.000 woningen die ik hier noem zouden nu natuurlijk óók het probleem niet opgelost hebben. Maar het is wel een zeer concreet en helder voorbeeld van rechts beleid!

Edit: het zijn er bijna 15.000 zelfs lees ik nu. En het kabinet had de visie voor ogen om 1 miljoen huurwoningen te verkopen, maar volgens mij is dat ze gelukkig niet geheel gelukt := Wel duidelijk dat er één doel voor ogen was: :$

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 00:21

MarlindeRooz schreef:
Benzz schreef:

Hoe bedoel je dat? En heb je daar een bron van. Ik ben wel benieuwd namelijk welke landen op welke plek staan. Haha!

De bron weet ik niet meer maar: begin vorige eeuw leefden we met 1 persoon op 10 vierkante meter. Nu leven we met 1 persoon op 40 vierkante meter. Gemiddeld uiteraard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 08:05

rien10 schreef:
MarlindeRooz schreef:

De bron weet ik niet meer maar: begin vorige eeuw leefden we met 1 persoon op 10 vierkante meter. Nu leven we met 1 persoon op 40 vierkante meter. Gemiddeld uiteraard.

Als ik kijk dat het huis van de buren vroeger 13 mensen erin had wonen en toen zat er geen aanbouw aan, dan zie je het verschil al. Mijn hele straat bestaat uit kleine arbeidershuizen waar grote gezinnen in woonden (want ook zwaar gelovig). Ook toen woonden er soms 3 generaties in 1 huis. Mijn huis woonde een kleiner gezin in, maar de benedenverdieping was ook voor 3 kwart een winkel, dus qua woonhuis hadden ze minder ruimte nog. Wat nu de badkamer/wc is was vroeger geloof ik een kolenhok, want wc en badkamer zat er niet in.

Ik heb nu, met aanbouw dus, 80m2 en ik zou best kleiner willen wonen. Maar kleiner is of amper te krijgen of veel duurder.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 08:59

Mijn ouders hebben een huis met oppervlakte van bijna 200m2 en willen graag kleiner wonen, maar de eisen die ze hebben zijn imo totaal niet handig.

-kleiner wonen (maar eigenlijk ook weer niet veel kleiner :+ )
-vrijstaand
-redelijke tuin
-levensloopbestendig (soort bungalow dus)
-zonder grote verbouwingskosten
-moderne strakke keuken en badkamer
-onder de 400.000 euro.
-liefst Noord-Holland of midden van het land.

Nou, veel succes :=

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:09

Cayenne schreef:
Mijn ouders hebben een huis met oppervlakte van bijna 200m2 en willen graag kleiner wonen, maar de eisen die ze hebben zijn imo totaal niet handig.

-kleiner wonen (maar eigenlijk ook weer niet veel kleiner :+ )
-vrijstaand
-redelijke tuin
-levensloopbestendig (soort bungalow dus)
-zonder grote verbouwingskosten
-moderne strakke keuken en badkamer
-onder de 400.000 euro.
-liefst Noord-Holland of midden van het land.

Nou, veel succes :=

Daar heb je hier nog geen tussenwoning voor van 60 :D m2