Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:00

Of het is dat mijn moeder de eerste hectiek na het overlijden van mijn vader tgv covid te boven is, dat haar adrenaline gezakt is.
Zij voelt zich na haar eigen covid besmetting met zeer milde klachten steeds minder.
Veel last van duizeligheid, geheugenstoornissen, coördinatieproblemen.

Ze merkt tijdens het sporten dat ze iedere week minder mee kan doen met de groepslessen.

Bloedwaarden niet goed, longfoto afwijkend.
Ze wacht met smart op oproep van de longarts.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:03

Cer schreef:
Gommers heeft ook ergens aangegeven dat gerichtere maatregelen wellicht zouden kunnen werken, dus dan wel de kwetsbare groepen beschermen..
Ik hoorde net op de radio dat Duitsland het beter lijkt te doen, maar hoe kan dat dan, als bij hun mondkapjes veel meer verplicht zijn, maar het gebruik daar blijkbaar ook te wensen overlaat.. ? En hier willen "we" de mondkapjes niet omdat het niet zou werken.. maar daar (en het gaat daar goed) doen ze het wel... ? Hoe werkt dat dan?

Je moet naar veel meer factoren kijken dan alleen mondkapjes als je het hebt over de Coronacijfers. Kijk alleen al naar de bevolkingsdichtheid, in Nederland 461/km2, in Duitsland 232/km2. Als er minder mensen op een vierkante kilometer wonen, zal het ook makkelijker zijn om afstand te houden.

Verder zijn de maatregelen hier vanaf het begin sowieso al anders/strenger geweest dan in Nederland. Zelfs wanneer 'wij' ons in Duitsland niet voldoende aan de maatregelen houden, kan het best zijn dat het nog steeds strenger is dan in Nederland. Ook zijn ze hier veel meer bezig met contactonderzoek door de gezondheidsinstanties die mensen bellen en door de horeca waar je gegevens achter moet laten. Zelfs in mijn relatief kleine stad van 100,000 mensen gaan er regelmatig kroegen en restaurants dicht voor 2 weken, omdat er besmettingen waren. Ook scholen laten regelmatig complete jaargangen twee weken vanuit huis lessen volgen, omdat er een besmetting was.

Dan nog het verhaal alcohol, op veel plekken gelden 's avonds/'s nachts alcoholverboden, omdat het vaak te druk werd en er ongeregeldheden waren. Een stadje verderop heeft nu een compleet alcoholverbod van 22 tot 6, omdat de studenten het iets te gezellig hadden. Er wordt hier ook streng op gecontroleerd en waar nodig worden er boetes uitgedeeld, ook bij feestjes thuis.

Tot slot wordt er hier veel meer getest dan in Nederland en gaat het testen ook sneller. Ik heb het niet nodig, maar ik kan me bij wijze van spreken vandaag nog bij mijn huisarts laten testen en als die geen ruimte heeft, kan ik nog naar een speciale teststraat. Aan de grenzen zijn ook veel testpunten ingericht, zodat mensen die naar het buitenland zijn geweest, zich direct kunnen laten testen. Als je vanuit een risicogebied naar Duitsland reist, moet je je officieel binnen 48 of 72 uur laten testen en in quarantaine. Doe je dat niet, riskeer je een boete van maximaal €25,000.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:05

Relaxed schreef:
En ik las iets over kapsters die mondkapjes op moeten, lijkt me overigens een prima maatregel. .

Is bij ons al vanaf mei ( vanaf het moment dat kappers weer open mochten).
Lijkt me best logisch dat kappers en klanten n mondkapje op doen, zit toch vaak dicht bij elkaar

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:06

Dus dan is inderdaad het vergelijken tussen landen zo goed als niet te doen.. (wat ik vaak in de debatten hoor : "kijk maar daar en daar, daar gaat het wel".. maar er zijn dus inderdaad nogal wat randvoorwaarden die eigenlijk amper te vergelijken zijn..
Het is misschien een beetje roeien met de riemen die er zijn? (overgens zitten er hier wel wat rare dingen in het beleid, vind ik persoonlijk)..

Kappers snap ik idd ook niet goed, net zoals sportscholen bijvoorbeeld..

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:09

bigone schreef:
Iemand zei: maar 127 op de ic, wanneer dit doorzet zijn het er meer dan 1000 over drie weken, alleen op de ic !!!

Dat is precies wat ik bedoelde met mijn eerdere post over doorrekenen van de ziekenhuis bezetting.

Half maart lagen er 400 mensen in het ziekenhuis en lagen er 100 op de IC. De piek kwam in mei toen we vol in lockdown zaten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:09

Cer schreef:
Dus dan is inderdaad het vergelijken tussen landen zo goed als niet te doen.. (wat ik vaak in de debatten hoor : "kijk maar daar en daar, daar gaat het wel".. maar er zijn dus inderdaad nogal wat randvoorwaarden die eigenlijk amper te vergelijken zijn..
Het is misschien een beetje roeien met de riemen die er zijn? (overgens zitten er hier wel wat rare dingen in het beleid, vind ik persoonlijk)..

Kappers snap ik idd ook niet goed, net zoals sportscholen bijvoorbeeld..

Dat is het inderdaad, elk land doet het anders en dat maakt het zo moeilijk om te vergelijken. De politiek heeft er soms nogal een handje van om te veralgemenen wanneer er vragen gesteld worden, want daar kunnen ze punten mee scoren. Zelfs het onderdeel kappers is nog verschillend tussen Nederland en Duitsland. Bij ons zijn ze een tijdje compleet dicht geweest en daarna mochten ze alleen onder voorwaarden open. Zo moet er verplicht een afspraak gemaakt worden, mogen er maximaal x mensen tegelijk in de zaak zijn, moeten zowel de klant als de kapper een mondkapje dragen en moeten de haren verplicht gewassen worden. Een tijdje terug was ik in Nederland en het verbaasde me toch wel dat de kappers je daar gewoon in de nek konden staan hijgen van zo dichtbij.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:57

Relaxed
Dus de autogordel slopen we ook maar weer uit de auto? Want niet iedereen heeft er baat bij bij een ongeval. Kan zelfs ooit averechts werken.
Kansen berekenen.
Toch zit die er in omdat het soms wel een goed ding is.

Met Covid ook, ja jongeren hebben minder kans, maar wil je deze ziekte beperken moet iedereen er aan meewerken. Want die jongere kan wel die oudere aansteken. Of diegene die daar helpende is.
Of het is die "uitzondering" van mijn buurvrouw. https://www.meerovermedisch.nl/article/ ... bij-covid/
Die kans word stukken minder groot als die jongere nu niet het slachtoffer uit gaan hangen dat ze zo weinig kunnen, maar zich ook aan de regels gaan houden, je weet wel voor elkaar.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:03

Inderdaad iedereen moet eraan meewerken.. maar een autogordol omdoen heeft iets minder impact (..) dan bijv alle horeca dichtgooien. Die vergelijking gaat niet helemaal op.
Dus het zou wel fijn zijn dat de maatregelen duidelijk uitgelegd worden, inclusief het hoe en waarom.. Er zijn nogal wat dingen die op aannames lijken te berusten en dingen waar heel niet naar gekeken lijkt te worden... ?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:06

Nee oke, maar relaxed gaf ook voorbeelden die minder impact hadden. Zoals dat hartaanval.
Je doet dit voor elkaar en steeds meer word duidelijk dat restverschijnselen al geen uitzondering meer zijn.
Daarnaast weet je gewoon niet wie je aan het besmetten bent.
leuk als je zelf na een kuchje er weer bovenop bent, andere zijn dat niet, misschien wel door je eigen toedoen.

De economie kan dan wel klappen ja dat is erg, maar met steeds meer mensen met restverschijnselen gaat het ook niet lekker lopen.
Of doordat de reguliere zorg weer op zijn gat komt te liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:07

_Penotti schreef:
Relaxed
Dus de autogordel slopen we ook maar weer uit de auto? Want niet iedereen heeft er baat bij bij een ongeval. Kan zelfs ooit averechts werken.
Kansen berekenen.

Met Covid ook, ja jongeren hebben minder kans, maar wil je deze ziekte beperken moet iedereen er aan meewerken. Want die jongere kan wel die oudere aansteken. Of diegene die daar helpende is.
Of het is die "uitzondering" van mijn buurvrouw. https://www.meerovermedisch.nl/article/ ... bij-covid/
Die kans word stukken minder groot als die jongere nu niet het slachtoffer uit gaan hangen dat ze zo weinig kunnen, maar zich ook aan de regels gaan houden, je weet wel voor elkaar.

Jij overdrijft echt enorm, ik zeg namelijk helemaal nergens dat alléén de risicogroep maatregelen moet nemen en zich eraan moet houden. Iedereen moet hieraan meewerken, maar het is geen verkeerd idee om de risicogroep bijvoorbeeld in lockdown te doen en de groep met minder risico meer mogelijkheden te geven en daar hadden we het over. Zodat een groot deel wel gewoon aan het werk kan blijven en hiermee de economische schade niet zo zwaar is als bij de vorige maatregelen. Want nog eens een lange periode van die zware maatregelen gaat zoveel meer bedrijven treffen. De eerste ronde hebben de meeste bedrijven wel gered met hun reserves, maar toch zijn toen enorm veel mensen hun baan kwijt geraakt. Een 2e ronde gaat echt een ramp zijn voor de economie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:08

Zal ik het eens heel eerlijk zeggen? Ik weet het niet meer. Ik vind het een duivels dilemma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:09

rien10 schreef:
Zal ik het eens heel eerlijk zeggen? Ik weet het niet meer. Ik vind het een duivels dilemma.

Sowieso :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:13

Wie er overdrijft zullen we nooit weten.

Dat de economie een klap krijgt ja dat is erg.
Dat er mensen dood gaan omdat we de economie belangrijker vinden, of doordat de reguliere zorg geen doorgang kan krijgen, nou dat vind ik niet minder erg eigenlijk.

Jij mag dat overdrijven vinden, ik vind het hoogstens een andere kijk hebben op.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:18

Ik vind het alleen zo frustrerend dat alles helemaal niet zo dramatisch hoeft te zijn, als mensen maar méé zouden werken. Horeca kan open blijven, als mensen maar afstand houden. Reizen kan gewoon, als mensen zich maar aan hun quarantaine houden.
Dat je je zeer verdrietige vriendin eens een keer een knuffel geeft, dat is begrijpelijk en dat is ook niet zozeer het probleem. Maar waarom zou je in vrédesnaam geen afstand houden van mensen in de supermarkt, in cafés... van mensen die je totaal niet kent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:21

Sheran schreef:
Ik vind het alleen zo frustrerend dat alles helemaal niet zo dramatisch hoeft te zijn, als mensen maar méé zouden werken. Horeca kan open blijven, als mensen maar afstand houden. Reizen kan gewoon, als mensen zich maar aan hun quarantaine houden.
Dat je je zeer verdrietige vriendin eens een keer een knuffel geeft, dat is begrijpelijk en dat is ook niet zozeer het probleem. Maar waarom zou je in vrédesnaam geen afstand houden van mensen in de supermarkt, in cafés... van mensen die je totaal niet kent?

Nou precies..

En dan mijn zusje gisteren, die deed me ook weer een uitspraak. Zij is anti enten (mijn neefje wordt niet geënt bijvoorbeeld) en ook die corona enting is ze nu al tegen (hij is er nog niet eens, maar soit :') ) Ja zegt ze en straks iedereen die niet is geënt krijgt dan een gele ster op zijn borst.. Werkelijk, zulke uitspraken :r Ik was te sprakeloos om te reageren :n

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:22

Relaxed schreef:
_Penotti schreef:
Relaxed
Kansen berekenen.

Jij overdrijft echt enorm, ik zeg namelijk helemaal nergens dat alléén de risicogroep maatregelen moet nemen en zich eraan moet houden. Iedereen moet hieraan meewerken, maar het is geen verkeerd idee om de risicogroep bijvoorbeeld in lockdown te doen en de groep met minder risico meer mogelijkheden te geven en daar hadden we het over. Zodat een groot deel wel gewoon aan het werk kan blijven en hiermee de economische schade niet zo zwaar is als bij de vorige maatregelen. Want nog eens een lange periode van die zware maatregelen gaat zoveel meer bedrijven treffen. De eerste ronde hebben de meeste bedrijven wel gered met hun reserves, maar toch zijn toen enorm veel mensen hun baan kwijt geraakt. Een 2e ronde gaat echt een ramp zijn voor de economie.

Maar 'een risicogroep in lockdown doen', hoe stel je je dat voor? Het is niet zo dat mensen die een verhoogd risico hebben allemaal ergens op een hoopje bij elkaar zitten. Je kan best in een gezin 1 persoon hebben met verhoogd risico, in een bedrijf enkele personen met verhoogd risico, etc. Ga je dan die mensen uit hun leefomgeving halen en ergens samen zetten? Wat doe je dan bv. met kinderen waarvan de ouders verhoogd risico hebben, ga je die dan ook ergens opvangen? Lijkt me echt niet praktisch, en ook niet menselijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:23

Maar leuk, de ouderen daar zit best vaak meer geld, maar ja die mogen dan nergens meer komen. Dat is pech wordt er minder verkocht. En wie doet er boodschappen dan voor de groep die nergens meer heen mag? Ook geen visite meer want ja risico he.

Oftewel wat schiet je ermee op. Behalve een groep volledig buiten de maatschappij zetten want centjes verdienen is belangrijker? Kun je dat niet ben je daarmee meteen waardeloos voor de maatschappij? En hoor je braaf onzichtbaar te worden?

Wie bepaald dan wie kwetsbaar is? Alleen de wao er en aow er? Of ook die nog net fysiek de kinderen van de buurvrouw opvangt zodat die kan werken? Of moet je dan een briefje van de huisarts hebben?

Ik zou dan ivm boodschappen volledig afhankelijk worden van anderen. Ben ik nu al deels maar ik kom nog wel ergens goddank soms. Want geen bezorgdienst. En ik denk 60% van waar ik woon is aow of wao. Wie zorgt dan dat er voldoende goederen blijven komen (eten, wasmachine kapot enz). Naast hun belangrijke werk en consumptie gedrag? Een monteur die dat komt repareren? De thuiszorg? Die zijn dan ook een doorbreng risico. Als die zonder beperking mogen door hupsen zijn zij weer een extra risico voor de groep die niks meer mag.

Het klinkt voor de "gezonde" groep als ideaal maar het "even" realiseren is zo makkelijk nog niet.
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-09-20 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:23

Relaxed schreef:
Sheran schreef:

Nou precies..

En dan mijn zusje gisteren, die deed me ook weer een uitspraak. Zij is anti enten (mijn neefje wordt niet geënt bijvoorbeeld) en ook die corona enting is ze nu al tegen (hij is er nog niet eens, maar soit :') ) Ja zegt ze en straks iedereen die niet is geënt krijgt dan een gele ster op zijn borst.. Werkelijk, zulke uitspraken :r Ik was te sprakeloos om te reageren :n

Mijn huis uit! Nu! Het lijkt me heerlijk als ik dat zou durven zeggen als een van mijn zussen zoiets zou beweren. Maar ik denk dat ik dat niet durf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:29

Sclimpre, ik heb geen idee, die beslissingen hoef ik gelukkig niet te nemen. Maar een paar pagina's hiervoor werd dit als mogelijke mededeling voor de persco vanavond genoemd en hier kwam deze reactie uit voort.

Ik heb me er tijdens de vorige ronde gewoon over verbaasd dat alles op zijn gat lag, iedereen geadviseerd zoveel mogelijk thuis te blijven en hoeveel ouderen er dan nog op de drukste momenten in de winkel liepen bijvoorbeeld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:29

Sheran schreef:

Precies dit!
Mensen moeten eens niet zo bokken tegen regels. (Dit is poedersuiker..dat is poedersuiker..Rutte is poedersuiker...RIVM is poedersuiker..)Des te sneller ben je van de ellende af.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:31

Ik geloof dat de disco maatregelen en de club sluitingen in de Franse kantons bij ons (CH) wel een effect hebben, we zitten weer rond de 300 per dag en de stijging lijkt er sinds vorige week uit.
Hopelijk blijft dat zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:34

_Penotti schreef:
Dat er mensen dood gaan omdat we de economie belangrijker vinden,.

Die correlatie zie ik nog niet helemaal eigenlijk...

Supermarkt.. volgens mij, maar ik kan het verkeerd hebben, zijn vluchtige contacten geen risico.. dus zolang iemand niet 3 minuten in je gezicht ademt, valt het wel mee (vluchtig contact, uitspraak Van Dissel tijdens de laatste briefing) Dus het stressen over een supermarkt snap ik niet..

Een risicogroep in lockdown wordt ook een beetje ingewikkeld.. Gommers had het, meen ik, over uren voor risicogroepen (moet er niet een ziek iemand uit de risicogroep tussen lopen, maar zieke mensen horen thuis te blijven).. (waar die uren betrekking op hebben weet ik niet)

Misschien wat voorzichtiger met risicogroepen, dus mensen die in een verpleeghuis werken zouden niet hutjemutje met anderen moeten zijn (doen ze denk al niet, maar ik weet het niet).. Ventilatie in verpleeghuizen is een ding, begreep ik..
Risico bij gezinnen waarvan 1 of meerderen een risico is, wellicht beperken? (hoewel het zo bleek dat als 1 iemand in een gezin Corona krijgt, het niet perse betekent dat de rest het ook krijgt, hoe werkt dat dan?)

Scholen is een ding, die kids moeten bij elkaar en kunnen het oppikken en naar huis meenemen.. Is daar al iets onderzocht? Of gaan we er gewoon vanuit dat iedereen die nu besmet is, in een studenthuis woont en druk aan het feesten is en vervolgens bij Oma op de koffie gaat?

Kwetsbare groepen zijn mensen met verminderde conditie, ouderen en mensen met onderliggende ziekten, zo heb ik het begrepen..

Wellicht dus door wel het opzetten van bezorgdiensten op plekken waar dat nu niet is.. ? Geen idee, zou kunnen misschien.
Als er geen winkels meer zijn uiteindelijk kun je ook nergens meer boodschappen doen.. dus dat is ook niet helemaal de oplossing (dus 'centjes verdienen is belangrijker' is ook niet helemaal waar denk)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:39

Wat wij zien op school is dat ouders kinderen besmetten en niet andersom. Nu hebben wij te weinig besmettingen (gelukkig zeg...) om daar echt een conclusie uit te halen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:39

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:42

Popstra schreef:
Precies dit!
Mensen moeten eens niet zo bokken tegen regels. (Dit is poedersuiker..dat is poedersuiker..Rutte is poedersuiker...RIVM is poedersuiker..)Des te sneller ben je van de ellende af.

Dit dus en als anderen niet om mij denken zal ik het zelf moeten doen en idd in een isolatie moeten gaan.

Boodschappen bij pick up punt en voor de rest thuis.

Gelukkig kun je veel online bestellen oo.

Alleen jammer van mijn mooie nieuwe schoenen ;)