Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:28

In de bouwmarkten vind ik het beter te doen dan in de supermarkt. Maar als het top drukte is zoals afgelopen weekend dan ontwijk je het niet. Er is dan wel een breedere doorgang maar als er 3 kassa's zijn die ook nog alle 3 open zijn heb je geluk en als je ook nog langs de balie moet sta je gezellig naast elkaar. Dus nog steeds best ingewikkeld.

Ik zou niet voor de lol zo iets doen. Alleen uit noodzaak. Maar afgelopen weekend ging men er gewoon op uit. Gezellige familie uitjes. En dat is het kwalijke. Doe dat gewoon even niet.

Aan onze straat grenzen links en rechts een grote bouwmarkt. De straat stond vol met auto's omdat de parkeerplaatsen vol waren. En dat komt alleen maar voor op 2e Paasdag of voor kerst.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 23-03-20 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:29

Ik hoop van harte dat ze niet direct komen met beperkende maatregelen voor iedereen, maar dat ze de gemeentes het heft in eigen hand laten nemen qua handhaven van de 1,5 meter regel. Dus zoals zondag, de wegen afsluiten, of Nijmegen die toch wat bekeuringen heeft uitgedeeld.
Ik hou me keurig aan de regels, zoals toch het grote deel van Nederland, en zal ontzettend balen als ik niet meer de dingen kan doen die ik nu doe (even met de hond in een rustig bos wandelen, maar moet daar wel met de auto naar toe).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:31

Qua boodschappen...
Ik ben *geloof ik* liever een paar keer per week 3 minuten inde supermarkt dan 1x 3 kwartier... >;)

Anoniem

Cer schreef:
Citaat:
Je moet letterlijk even op bezoek bij niemand. Ook als je sociale kring heel klein is. Als iedereen zo denkt wordt het virus gewoon niet ingedamd. Zo moeilijk is het toch niet?

Zo simpel als dat jij het stelt is het ook niet..
Als ik alleen woon, en ik ontmoet niemand en ik houd hygiene in acht (na bijv supermarktbezoek), en mijn moeder woont alleen, en die ontmoet niemand en die houdt hygiene in acht (na bijv supermarkt bezoek) , waarom zou ik dan niet naar mijn moeder mogen? Oprechte vraag hoor :j

Ik zit met hetzelfde, en vraag het mij ook oprecht af :j
Ik ga dus ook nog naar mijn moeder, ik woon alleen, ga alleen in de auto naar mijn moeder (een paar km overigens, als ik 50 km van mijn moeder woonde deed ik dit niet) en zit alleen bij haar. Andersom net zo. Dit een keer of 2 per week, soms doet 1 van ons boodschappen en gaat dan bij de andere deze brengen en even kletsen. Of de was brengen/halen (ik heb nl. geen wasmachine).

Volgens de regels mag het misschien niet, maar als dit vorig jaar was voorgekomen dan woonde ik nog bij mijn moeder, dus wij vragen ons af waar het verschil dan zit. Vandaar dat we het wel nog (beperkt) doen, wanneer iets nodig is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-20 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Maatregelen van Hornbach aan het lezen op de site, maar vond deze wel een mooie. <3

Mondkapjes zijn per direct niet meer verkrijgbaar bij de bouwmarkt, HORNBACH schenkt alle nog voorradige mondkapjes aan de zorg.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:32

Supermarkten zouden zoveel mogelijk verplichte looproute moeten hanteren.
Ze lopen dan wel vast bij kassaruimte.
Daar moeten ze dan passen en meten.

Bij onze apotheek ben je eigenlijk niet meer welkom, maar als je er moet zijn, verplichte route, eenrichtingsverkeer, maximaal 3 klanten in de ruimte en alleen de buitenste balies open.

Zaterdag merkte ik in de supermarkt dat er twee kassa’s naast elkaar open waren.
Cassieres met gezicht naar elkaar toe, dus klanten moesten haast wel naast elkaar gaan staan.
Ze hadden beter 1 van die kassa’s kunnen sluiten.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:32

Pandora2 schreef:
Berryz schreef:
Voor de geïnteresseerde. Vanaf vanavond komt er op vtm het nieuwe programma "Helden van hier: corona virus"

De laatste 10 dagen zijn ze al verplegend personeel aan het volgen.

Bedankt ! Ik ga kijken !

Nog even wat extra info. Programma is om 20.35 ipv beat vtm.

Omdat ze niet in het ziekenhuis mochten komen met camera's hebben ze oa body als gebruikt om te filmen.

https://m.hln.be/showbizz/tv/vtm-eert-d ... ~a6e8d4b9/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:34

BeFunny schreef:
In de bouwmarkten vind ik het beter te doen dan in de supermarkt. Maar als het top drukte is zoals afgelopen weekend dan ontwijk je het niet. Er is dan wel een breedere doorgang maar als er 3 kassa's zijn die ook nog alle 3 open zijn heb je geluk en als je ook nog langs de balie moet sta je gezellig naast elkaar. Dus nog steeds best ingewikkeld.

Ik zou niet voor de lol zo iets doen. Alleen uit noodzaak. Maar afgelopen weekend ging men er gewoon op uit. Gezellige familie uitjes. En dat is het kwalijke. Doe dat gewoon even niet.

Aan onze straat grenzen links en rechts een grote bouwmarkt. De straat stond vol met auto's omdat de parkeerplaatsen vol waren. En dat komt alleen maar voor op 2e Paasdag of voor kerst.

Klopt! Als klant kun je nog wel andere mensen ontwijken (als je erg je best doet :')) Maar als kassa medewerker dus niet. En omdat het advies is 1,5 m, lijkt me dat ik dat gewoon moet opvolgen (doe ik nu al) en ik kan dat achter de kassa dus niet opvolgen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:35

Hier in de supermarkt staat een security man die de mensen telt en er een halt op roept als er te veel mensen binnen zijn. Deze moeten dan buiten in een rij wachten.
Goed dat ze hier rekening mee houden, maar het feit dat de mensen nog steeds met drie in een lift gaan staan om van de parking naar de winkel te gaan wordt niet gecontroleerd.... :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:36

@Cer omdat het risico dat je het alsnog ergens oppikt gewoon te groot is op dit moment. Op dit moment kan je gewoon echt het beste thuisblijven en contact hebben met alleen mensen waarvan het echt 100% nodig is (de caissiere in de supermarkt bv). Als iedereen dat doet hoeven we niet in lockdown, als iedereen er een beetje schijt aan blijft hebben (al is het maar een klein beetje schijt) zit dat er heel snel aan te komen.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:37

Destination schreef:
Momo94 schreef:
Iemand enig idee hoe het in belgië zit met dierenartsen en dierenwinkels?

https://www.gva.be/cnt/dmf20200317_0489 ... enscholing

Volgens dit artikel is de dierenarts nog wel open, maar alleen voor spoedgevallen, niet voor het normale spreekuur. Geen idee hoe het zit met dierenwinkels, maar een aantal dingen kan je bij de supermarkt krijgen en anders online.

Ik zie dat je in duitsland woont? Hoe is het daar dan geregeld met de dierenwinkels?

Want als er een lockdown komt, denk ik niet dat pakketjes door bezorgd blijven worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:40

Emmaa_ schreef:
@Cer omdat het risico dat je het alsnog ergens oppikt gewoon te groot is op dit moment. Op dit moment kan je gewoon echt het beste thuisblijven en contact hebben met alleen mensen waarvan het echt 100% nodig is (de caissiere in de supermarkt bv). Als iedereen dat doet hoeven we niet in lockdown, als iedereen er een beetje schijt aan blijft hebben (al is het maar een klein beetje schijt) zit dat er heel snel aan te komen.

Ik probeer niet eigenwijs t zijn hoor, maar "ergens oppikt" hoe dan?
Ik ben daar oprecht benieuwd naar want dat helpt dan wel over wat wel en niet helpt met beperken :j

Na het boodschappen doen handschoentjes weg en goed wassen.. 2 dagen wachten, geen vreemden onmoeten.. dan ben je toch wel erg veilig denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:42

Cer schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik ben daar oprecht benieuwd naar want dat helpt dan wel over wat wel en niet helpt met beperken :j

Na het boodschappen doen handschoentjes weg en goed wassen.. 2 dagen wachten, geen vreemden onmoeten.. dan ben je toch wel erg veilig denk ik?

Als je door de supermarkt wandelt loop je gewoon risico. Dit virus is vooral via de lucht over te dragen, dus iemand die in je omgeving hoest (en je kan mij echt niet wijsmaken dat je in de supermarkt constant 1.5m afstand kan houden van iedereen) kan je gewoon besmet raken. Jij steekt dan misschien je moeder weer aan, die weer hoest in de supermarkt omdat ze niet gelijk weet dat ze ziek is en die besmet dan weer anderen. De incubatietijd is 2-14 dagen, en alles wijst erop dat je in die tijd wel mensen kan aansteken.

Cer

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:46

Ah oke :j

Dus als je geen hoestende mensen tegenkomt, dan is het risico alweer meer beperkt.. :j

Ik snap wel dat het soms wat verwarrend is..
Gelukkig kan mijn moeder zich nog prima redden, en hoef ik daar niet naartoe. Wel lief, de buurvrouw had aangeboden boodschappen voor haar te doen als dat nodig is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:49

Cer schreef:
Ah oke :j

Dus als je geen hoestende mensen tegenkomt, dan is het risico alweer meer beperkt.. :j

Ik snap wel dat het soms wat verwarrend is..
Gelukkig kan mijn moeder zich nog prima redden, en hoef ik daar niet naartoe. Wel lief, de buurvrouw had aangeboden boodschappen voor haar te doen als dat nodig is..

Of niezen, of te hard ademen in jouw richting. Je kan nooit echt garanderen dat je geen besmette mensen tegenkomt en dus ook niet dat je zelf besmet raakt. Daarom is het internationale advies ook blijf binnen, en kom alleen naar buiten voor noodzakelijke dingen en in een zo laag mogelijke frequentie (e.g een keer per week boodschappen doen). Een rondje buiten wandelen is niet onmogelijk, maar een rondje wandelen door het Amsterdamse bos (waar heel A'dam en omgeving naartoe trekt op een zonnige dag) of het strand is gewoon niet verantwoord. De kans is op dit moment ZO groot dat je een besmet persoon tegenkomt, omdat er niet meer zo veel getest wordt.

Ik vind dit een hele goede en hoop dat er bij de aangekondigde persconferentie van vanmiddag ook meer van dit soort taal te horen zal zijn.

Afbeelding

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:52

Overal zie je initiatieven ontstaan om geld in te zamelen voor bvb het rode kruis , ik vond deze mooi ,
Www.heldenvleugel.nl wanneer we allemaal zo’n vleugel bestellen helpen we toch een beetje !!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:53

Gewoon geen boodschappen doen. Ben ook heel blij voorlopig nog niks ech nodig te hebben. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:55

Marcella schreef:
Gewoon geen boodschappen doen. Ben ook heel blij voorlopig nog niks ech nodig te hebben. :o

Niet iedereen heeft die luxe. Ik heb ook een vrij gevulde koelkast maar kijk ook naar mensen die bijvoorbeeld in de schuldsanering zitten of van een hele lage uitkering moeten leven. Die zullen niet zomaar geld vrij kunnen maken om hun voorraadkast vol te gooien.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:55

Gewoon geen boodschappen doen is wel heel gemakkelijk gezegd, niet iedereen heeft veel voorraad en verse producten zijn wel erg prettig. Daarnaast wil de overheid voorkomen dat we gaan hamsteren dus dit lijkt me een slecht advies.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:57

Cer schreef:
Emmaa_ schreef:

Overal waar je mensen tegen komt kun je het oplopen (de wens is ook dat het virus zich langzaam verspreid natuurlijk) maar wel dat we de ouderen gaan ontzien. En de drukte vermijden om het idd trager te laten gaan.

Maarja afgelopen week en met name het weekend heeft wel uitgewezen dat het onbegonnen werk is. Als het tot een lockdown komt kan er wel mede gedeeld worden dat het niet de keuze is geweest van het kabinet maar dat we het er met zijn allen (want dan hoef je niet te vinger wijzen) naar hebben gemaakt. Terwijl het advies over duidelijk was.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 23-03-20 12:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:57

Marcella schreef:

Online boodschappen doen is ook ene optie. Alleen moet je daarvoor wel vooruit plannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:58

Loretta schreef:
Marcella schreef:

Online boodschappen doen is ook ene optie. Alleen moet je daarvoor wel vooruit plannen.

En je moet een gaatje zien te vinden. Ik bestel normaal gesproken via Picnic en ik kan meestal het bezorgmoment voor de volgende dag nog meepakken als ik wil, maar alles zit nu steeds een week vooruit volgeboekt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:59

Marcella schreef:

Ik zou wel willen, maar moet echt wel 1 a 2x per week.
Met een gezin waar al bijna 1 brood per dag doorheen gaat moet ik wel.

Loretta dat is hier al niet eens voor elkaar te krijgen.
De ene vind 8km te ver. En de andere neemt t/m mei geen nieuwe bestellingen meer aan

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 11:59

Loretta schreef:
Marcella schreef:

Gewoon zorgen dat je in je eentje boodschappen gaat doen, dat je fit bent en 1.5 meter afstand houdt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 12:03

In de suprmarkt is het niet altijd mogelijk, de 1,5 meter. Probeer de supermarkt zo veel mogelijk te vermijden, maar ging sowieso al maar 1 keer per week. Kom ik toch binnen die 1,5 meter omdat het niet anders kan, dan houd ik mijn adem in en wendt mijn hoofd af totdat ik buiten die 1,5 meter ben. Komt dus met name voor met passeren. 1 richting zou goed zijn, maar met een oneven aantal rijen zoals in mijn supermarkt kom je niet uit.