Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FrNo

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:01

Koppelen aan een kenteken lijkt me ook lastig. Aangezien je dan aan één auto gekoppeld zit. Foto ed zichtbaar op het dashboard lijkt me ook niet goed ivm privacy.
Er zou een bepaald nummer opmoeten staan, zodat als hij gestolen wordt, dit nummer als "ongeldig" worden verklaard en niet met gebruikt kan worden. Dat lijkt me een goede oplossing.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 18:20

Dat zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn FrNo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:23

Volgens mij zouden dit soort dingen echt wel technisch opgelost kunnen worden. Een nummer op de kaart voor identificatie, een database waarin je 1 of een paar vaste kentekens (partner, familie) kunt opslaan. Als een controleur dan registratie en kenteken invoert komt er of meteen een match uit ('ja, dit is een bekende combinatie, alles ok')

En bij een onbekende combinatie zou je een mailtje kunnen krijgen zoals Google enzo dat ook doen: 'op deze dag en plaats was jouw parkeerkaart daar, was jij dat?'

De meeste mensen met een geldige kaart willen namelijk niet dat er mee gesjoemeld wordt, dus als bv Karuna een melding krijgt met 'hee, jouw kaart is gebruikt in Den Helder, was jij dat?' en Karuna was daar helemaal niet, dan kan er mooi een bekeuring naar de auto, en eventueel een nieuwe kaart naar Karuna terwijl de oude ongeldig wordt. Op die manier valt een geldige parkeervergunning niet eenvoudig op grote schaal te misbruiken. En een gestolen kaart kan meteen ongeldig gemaakt worden, maar ook een nagemaakte kaart valt vrij snel door de mand.

Het is wel een beetje omslachtig als je vaker die meldingen krijgt, maar het kan technisch prima en ik denk dat het een redelijke afweging is. Met parkeerapps kan het trouwens nog veel gedetailleerder, maar dat is volgens mij niet nodig en het nodigt uit tot veel te veel privacy-inbreuk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:40

Er was ooit een kaart op kenteken, kwa misbruik handig een drama als je als passagier met iemand wilde meerijden of je auto bij de garage was voor onderhoud. Dan was je kaart domweg niet bruikbaar. Of moest je bij de gemeente een brief vragen zodat je die naast je kaart kon leggen. Zodoende dat ze dat systeem hebben veranderd. Eerder was de foto van de gebruiker en de geboortedatum ook zichtbaar, ivm privacy staat dat nu op de achterkant, en dan zie je dat dus niet, in feite is de kaart door iedereen te misbruiken zolang er geen persoonlijke controle is. En zolang criminelen er met hun vingers vanaf blijven werkt het oop prima.

Avalanche daar zit het probleem dus in, het is niet verboden alleen wordt daarmee een uitgang van een tuin volledig geblokkeerd. Je kunt er dan niet langs. Waar er heel lang eigenlijk nooit iemand parkeerde behalve bij een feestje en mensen dus rekening hielden met de uitgang.

Is dat nu ieder voor zich en het boeit niet dat je anderen blokkeert. :n Op meer plekken staan autos voor uitritten geparkeerd want ja er is een parkeerplek onhandig aangelegd precies voor iemands oprit waar dan soms zelfs een auto staat ook nog dan parkeer daar want het kan. Ipv even nadenken of het wel zo aardig is om daar rekening mee te houden, vooral als er plek genoeg is rondom. Dat bedoelde ik met egoisme in het verkeer tegenwoordig,

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 18:45

Mijn auto staat ook op gehandicapten kenteken.
En voor de gemeente Amsterdam ben ik digitaal aangemeld met de auto.
Moest van alles meesturen.

Idee van shadow klinkt wel goed.

Karuna naardie mensen die zo parkeren.
Het is dus een ontwerpfout. Kan de gemeente er niks aan doen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 18:48

luuntje schreef:
Mijn auto staat ook op gehandicapten kenteken.
En voor de gemeente Amsterdam ben ik digitaal aangemeld met de auto.
Moest van alles meesturen.

Daar betaal je dan extra voor. Ik krijg geen eigen parkeerplaats. Het is veel geld extra per jaar en voor mij nu onnodig.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:17

karuna schreef:
Avalanche daar zit het probleem dus in, het is niet verboden alleen wordt daarmee een uitgang van een tuin volledig geblokkeerd. Je kunt er dan niet langs. Waar er heel lang eigenlijk nooit iemand parkeerde behalve bij een feestje en mensen dus rekening hielden met de uitgang.

Als dat een gewone parkeerplaats is mag iemand daar gewoon parkeren. Je kan niet vragen dat mensen moeten ruiken of karuna daar misschien last van heeft, zo werkt het niet.

karuna schreef:
Is dat nu ieder voor zich en het boeit niet dat je anderen blokkeert.

Nonsens, anders is daar namelijk geen parkeerplaats, daar wordt heus rekening mee gehouden bij de inrichting van de weg.
karuna schreef:
Op meer plekken staan autos voor uitritten geparkeerd want ja er is een parkeerplek onhandig aangelegd precies voor iemands oprit waar dan soms zelfs een auto staat ook nog dan parkeer daar want het kan.

Sorry maar dit is gewoon onzin. Parkeerplekken worden niet aangelegd voor iemands oprit, dan staat er een kruis doorheen. Je mag niet parkeren voor een oprit.
karuna schreef:
Ipv even nadenken of het wel zo aardig is om daar rekening mee te houden, vooral als er plek genoeg is rondom. Dat bedoelde ik met egoisme in het verkeer tegenwoordig,

Want? Jij weet toch niet of mensen daar vaak komen? Als er een parkeerplek is die legaal is en waar geen laadpaal staat, mag je er gewoon parkeren, en met een elektrische auto mag je bij de laadpaal parkeren maar alleen als je de auto ook oplaadt.

Ik vind het echt bizár dat je eist dat de hele wereld rekening met jou houdt. En dat is van mij een ergernis. Je bent niet alleen op de wereld, er zijn er nog meer. En waar vrijwel iedereen behoorlijk sociaal is met parkeren, eis jij dat mensen niet op een volkomen legale parkeerplaats gaan staan...... omdat jij er 3x per dag eens uit gaat. Daarom mag 24/7 die parkeerplaats niet gebruikt worden??? Echt bizar vind ik het. Over ikke ikke ikke gesproken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:31

Avalanche schreef:
Nonsens, anders is daar namelijk geen parkeerplaats, daar wordt heus rekening mee gehouden bij de inrichting van de weg.

Uhuh, gemeentes plannen dat soort dingen altijd foutloos, en het wordt ook altijd foutloos uitgevoerd natuurlijk.

Zoiets als dit komt bijvoorbeeld nooit voor!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:46

Dit ging over parkeerplaatsen voor opritten, Shadow. Niet over lantaarnpalen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 19:50

Fouten worden gemaakt en in eerdere berichten is te lezen dat Karuna daarover met de gemeente in gesprek is.

Een uitgang van de tuin is wel handig als je daar ook gebruik van kan maken als bewoner, daarom snap ik de ergernis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 19:51

Avalanche: Je snapt het ongetwijfeld best: er worden gewoon regelmatig fouten gemaakt. Als er met regelmaat lantaarnpalen op een parkeerplaats gezet worden, en het is echt wel heel duidelijk dat het niet klopt, dan is een parkeerplaats voor een oprit ook wel voorstelbaar toch? Doe niet zo flauw.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 20:33

Ik snap het prima. Jouw post komt over als zuigen.

En ik snap de ergernis, maar feit is wel dat dit soort dingen nogal uitzonderlijk is, en een uitzondering presenteren als iets wat heel vaak voorkomt, is een drogreden, namelijk die van de overhaaste generalisatie. Maar ongetwijfeld weet je dat zelf ook best ;) je wijst er anderen regelmatig op namelijk, alleen vergeet je het zelf soms als je een punt wilt maken.

Wat verder prima is, maar kom met eerlijke argumenten en niet met dit soort kolder. Dus misschien zelf ook niet flauw doen.

Ontopic: ja, ik snap de ergernis, maar verwachten van iedereen dat ze dit maar weten en er rekening houden, terwijl het niet aangegeven is, is imo niet redelijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 23:33

Gemeente rekening houden met de inrichting???

Leuk voorbeeld: Nijkerk station. Bushalte biedt plaats aan 1 bus. Maar er moeten er ivm overstapmogelijkheid 2 grote en 1 buurtbus tegelijk staan. Passeren kan ook niet ivm palen die over de stoep ophalen onmogelijk maken....

Dus al heel fanatiek een paal eruit gehaald, maar na een week stond ie er vrolijk weer.

Dus we kunnen niet anders dan heel de straat blokkeren tot de trein er is en onze vertrektijd aangebroken is. Overig verkeer gaat langs de verkeerde kant van de vluchtheuvel want wachten wil niemand...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 07:42

Heb je er een melding aan gewaagd naar de gemeente en je werkgever? Via officiële kanalen iets melden werkt vaak net wat beter dan zelf een paal weghalen hoe vindingrijk dat ook is :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 07:43

Citaat:
Ontopic: ja, ik snap de ergernis, maar verwachten van iedereen dat ze dit maar weten en er rekening houden, terwijl het niet aangegeven is, is imo niet redelijk.
kijken naar de situatie is toch ook een optie? Dat iets officieel mag of kan hoeft toch niet te betekenen dat je het ook doet als blijkt dat je daarmee anderen aardig hindert? Tenminste ik heb met rijles ook beleefd rijgedrag geleerd en kijken waarnemen en handelen.

Waar dat langer geleden nog vaker gebeurde. Mensen die rekening hielden met anderen is dat tegenwoordig heel ver te zoeken vaak. Of dat nu is met voorrang nemen en geven, rechts inhalen of opdrukken want haast, parkeren waar het niet mag of eigenlijk niet kan.

Die paal ergerlijk, maar dat soort dingen ja. Je hebt een opdracht voert die uit op papier zal het vast kloppen. Maar kijken voor je begint of het wel kan, nope :')
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-09-23 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 07:45

Ben ik met je eens hoor Karuna, helemaal als er plek zat is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 07:51

Net als dat ze weigeren onze straat verboden voor vrachtwagens te maken, terwijl die eigenlijk niet door de straat heen kunnen als er auto's op de parkeerplaatsen staan. Het ergste is nog dat er 50m verder een industrieterrein is waar die meeste vrachtwagens moeten zijn of in de wijk waar die weg van industrieterrein heen loopt. :+ Maar nee, lekker door een klein smal straatje rijden met allerlei versmallingen en auto's waarbij ze regelmatig moeten uit stappen om te kijken of het past of in het ergste geval vast staan.

Door het verboden te maken help je iedereen, vrachtwagens komen niet in een straat die niet geschikt is, geen schade meer aan geparkeerde autos omdat het toch niet pastte. Meer rust want deze oude huisjes trillen met elke wagen die langs komt. Ook normale auto's vliegen hier door de straat heen terwijl het 30km per uur is om naar die andere wijk te gaan. De andere weg is gewoon een 50km weg.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-09-23 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 07:52

karuna schreef:
Citaat:
kijken naar de situatie is toch ook een optie? Dat iets officieel mag of kan hoeft toch niet te betekenen dat je het ook doet als blijkt dat je daarmee anderen aardig hindert? Tenminste ik heb met rijles ook beleefd rijgedrag geleerd en kijken waarnemen en handelen.

Waar dat langer geleden nog vaker gebeurde. Mensen die rekening hielden met anderen is dat tegenwoordig heel ver te zoeken vaak. Of dat nu is met voorrang nemen en geven, rechts inhalen of opdrukken want haast, parkeren waar het niet mag of eigenlijk niet kan.

Die paal ergerlijk, maar dat soort dingen ja. Je hebt een opdracht voert die uit op papier zal het vast kloppen. Maar kijken voor je begint of het wel kan, nope :')

Die snap ik, maar dan moet je het wel weten.

Hier parkeer ik altijd achteraan, omdat ik weet dat er een paar mensen slecht ter been zijn, en voor hun is een parkeerplaats vooraan veel fijner en ik kan prima lopen. Maar ik weet dat. Maar ik denk gewoon niet dat het reëel is om te verwachten dat iedereen dat weet, zeker als mensen daar niet wonen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 08:01

Als je een tuinpoort ziet die je volledig blokkeert als je parkeert waardoor er hoe dan ook niemand meer uit kan tenzij deze over de gemeentestruiken klimt, ook toe voet lukt dat niet, dan kun je weten dat je niet handig staat. Als je een oprit ziet waar een auto staat geparkeert en je parkeert dan in het vak ervoor. Kun je weten dat je iemand hindert. Kwestie van kijken en waarnemen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:13

In die gevallen is het afhankelijk van de situatie. Als er genoeg plek is ga ik er niet staan, maar als er verder geen plek vrij is en het is een officiële parkeerplek, dan zet ik 'm er ook neer. Uiteindelijk zal de gemeente hier iets mee moeten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:34

Een bizarre gebeurtenis. Mijn zoon stuurde gisteren een filmpje waarin een Franse politie man hen bedankte voor alles wat ze gedaan hadden. De alarmlichten stonden aan en het was druk van politie en hulpverleners.
Wat bleek. Met zijn allen hadden ze een taxi genomen.
De taxichauffeur ging steeds slechter rijden, had "suiker poeder" op zijn kleren en het werd zo gevaarlijk dat mijn zoon de taxi heeft overgenomen. Toen ze op bestemming aankwamen was de man zo slecht geworden dat ze aan Franse omstanders hulp hebben gevraagd die de pompiers belden. De chauffeur werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht en "de poedersuiker" zou onderzocht worden. De politie vond dat ze erg veel voor deze chauffeur hadden gedaan. Bizar verhaal en eigenlijk te bizar om aan te ergeren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 09:48

:oo jakkes, heel goed gehandeld van je zoon. Wat een situatie. :x

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:02

Avalanche schreef:

Tuurlijk is dat wel redelijk. Het lijkt me dat dat gewoon bij je verantwoordelijkheid als automobilist hoort: dat je dat soort dingen ook zelfstandig inschat, en niet leunt op 'jamaar technisch gezien is het niet verboden' / 'het was niet aangegeven'.

Sommige dingen kun je inderdaad niet weten, maar een oprit waar mensen het eerst wel wisten.. da's eerder onwil dan dat mensen dat niet snappen. Ik merk in het verkeer dat er echt veel meer mensen zijn die gewoon nergens iets om geven.

Ook heel veel vriendelijke, aardige mensen, want de reactie is interessant genoeg ook dat er heel veel mensen juist veel bewuster de andere keuzes maken, meer ruimte maken voor fietsers, mensen die niet goed ter been zijn veel vaker voor laten gaan zodat ze veilig kunnen oversteken etc. Maar eigenlijk ieder ritje zie ik beide: mensen die heel netjes en vriendelijk zijn en zelfs verder gaan dan dat, EN een automobilist die bijna over je heen probeert te klimmen als je niet snel genoeg bent, en anders zonder enig probleem via de voorsorteerstrook voor rechts inhaalt zodat 'ie 1 seconde eerder is bij het afslaan naar links. (En nee. Niet omdat ik op dat moment een oud omaatje laat oversteken. Gewoon omdat het verkeerslicht op rood staat.)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:21

Exitium schreef:
In die gevallen is het afhankelijk van de situatie. Als er genoeg plek is ga ik er niet staan, maar als er verder geen plek vrij is en het is een officiële parkeerplek, dan zet ik 'm er ook neer. Uiteindelijk zal de gemeente hier iets mee moeten.

Dit.
Ik probeer rekening te houden waar het kan, en soms is het gewoon wat het is.
Shadow0 schreef:
Sommige dingen kun je inderdaad niet weten, maar een oprit waar mensen het eerst wel wisten.. da's eerder onwil dan dat mensen dat niet snappen. Ik merk in het verkeer dat er echt veel meer mensen zijn die gewoon nergens iets om geven.

Voilà.
En daar ging het dus over. Je kunt niet verwachten dat iedereen dat weet. Zie je dat het helemaal zo ingewikkeld niet is?
Avalanche schreef:
Die snap ik, maar dan moet je het wel weten.

Hier parkeer ik altijd achteraan, omdat ik weet dat er een paar mensen slecht ter been zijn, en voor hun is een parkeerplaats vooraan veel fijner en ik kan prima lopen. Maar ik weet dat. Maar ik denk gewoon niet dat het reëel is om te verwachten dat iedereen dat weet, zeker als mensen daar niet wonen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 10:30

Pien wat eng. Gelukkig kon je zoon het oplossen.

Ik ben bezoeker van Amsterdam en daarom staat autoer aangemeld.
Thuis parkeer ik onder de carport. En stuur ik mensen weg die mij blokkeren.

Laagstaande zon die er aankomt helpt ook nooit voor het verkeer.