[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:18

Hilli schreef:
Ibbel, jouw idee vind ik zo gek nog niet.

Denk echter wel dat het een lastige discussie blijft, dat verlof. Ik zou bijv. van de kinderbijslag ook graag zien dat het anders ingezet wordt (sport/beweging, school).

Eens en eens.

En maak kinderbijslag maar optioneel. Wij hebben het niet nodig.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:21

Ibbel schreef:
Maar het zou wel eerlijk zijn daar dan bv dezelfde regels als bij een sabbatical voor aan te houden. En sabbaticals zijn zelden volledig doorbetaald. Meestal zit het rond de 40%. En dat zou ik geen gek idee vinden.
Zwangeren en/of hun partners recht op twee 'zwangerschapssabbaticals' van 26 weken, werknemers zonder kinderen recht op 2 gewone sabbaticals, tegen dezelfde tarieven. Wil je 1 kind, heb je nog een 'gewoon' sabbatical over, wil je meer kinderen gaat het op eigen kosten. Het je je gewone sabbaticals al opgebruikt en wil je later alsnog kinderen, pech gehad, eigen kosten.

Goed idee! Ik ben voor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:29

Marjoow schreef:
Het grote verschil, zit hem in het feit dat kinderen nodig zijn voor de toekomst. Wanneer niemand kinderen neemt, krijgen wij geen pensioen... Kinderen zijn nodig om de maatschappij draaiende te houden, of we dat nou leuk vinden of niet.

En daarbij is een doorbetaald zwangerschapsverlof niet gek.

En ja, ik vind ook dat de man een fatsoenlijk verlof moet krijgen als de baby is geboren.

Kinderen zat op de wereld toch? Mag juuist wel wat minder, maar dat is weer een andere discussie :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:40

Oeh die van Ibbel had ik niet gezien, is wel een goeie ja!

Dan graag nog iets om het gezeik om jaarlijkse vakantie op te lossen. Wij zijn op het werk met 6, ben de enige zonder kinderen. De ENIGE f*cking periode die ik kan nemen als zomervakantie is van 1/6 tot 16/6. AL de rest, tot half september, is al opgeëist door de kinderbrigade.
Dan heb ik nog 50% van mijn vakantie over. Ik kan geen enkel verlengd weekend nemen in heel 2019 omdat ze allemaal al die weekends al ingepalmd hebben. Reden? Ah de school/opvang doet de brug en we hebben geen oppas.

Echt. Rot op. Ik krijg als kinderloze weer alle onmogelijke restjes. Zij pakken 3 weken en plannen dat allemaal rond de jaarlijkse feestdagen om extra dagen erbij te sparen en ik heb er volgens hen geen recht op "en zo erg is dat toch niet".

Mijn bazin (met kinderen) vond het ook unfair maar als de directie boven haar dat goedkeurt kan ze er helaas niets aan doen.

Hilli

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:42

Bizar! Ik ken alleen maar de variant dat je overlegt en dan wat moet geven en nemen. Op sommige andere plekken heeft elk jaar een ander eerste keuze, dat kan ook nog natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:53

Waarom eis jij dan niet gewoon al eerder een periode op die jou uitkomt? Lijkt mij dat jij evengoed eens een keuze mag hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 21:55

Hier moet je voor 31/1 je voorkeur geven voor je jaarlijkse vakantie en dan wordt het bekeken. De hoofdzaak is zorgen dat we niet overlappen. Bij overlap wordt er naar zwaarwegende reden gekeken.

Normaal is het allemaal indienen en dan pas wordt er goedgekeurd. Echter was mijn directe diensthoofd die dat normaal doet er even niet. Nu heeft de directie gewoon zonder pardon first come first serve toegepast... en daar baal ik dus best van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:23

Ik heb het al vaker gezegd: dat ligt niet aan die kinderen maar aan de bedrijfsleiding. Een beetje bedrijf regelt dat gewoon eerlijker.

Die verhalen die er bij jou voorbij komen zijn echt te bizar voor woorden. Dat bedrijf is een hemel voor doordrammers en zindoordrijvers.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:27

Sizzle schreef:
Ik heb het al vaker gezegd: dat ligt niet aan die kinderen maar aan de bedrijfsleiding. Een beetje bedrijf regelt dat gewoon eerlijker.

Die verhalen die er bij jou voorbij komen zijn echt te bizar voor woorden. Dat bedrijf is een hemel voor doordrammers en zindoordrijvers.

En toch vind ik dat het arbeidsethos van de moederbrigade bij Varekaj ver te zoeken is :=
Dat het bedrijf daarin meegaat a la, maar in de eerste plaats dien je als collega's gewoon een beetje rekening met elkaar te houden toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:34

Blijkbaar boeren de uitbuiters daar goed zonder consequenties. Die gaan dus niet weg en de goeie gaan wel. Zo creeer je vanzelf zo‘n idiote situatie over langere tijd.

Hetzelfde met bedrijven die zo oneerlijk met hun medewerkers omgaan dat alle goede verdwijnen en de incompetente overblijven omdat ze te lui of incompetent zijn om verder te kijken.

Die dingen die Varakaj aanhaald zou ik echt niet accepteren van mijn werknemers.
Omgekeerd ben ik dan wel de afgelopen jaren altijd vrijwillig in de kerstvakantie aanwezig geweest om anderen hun vakantie naar hun familie te gunnen (en ja ik heb ook familie in het buitenland en ik was de enige met een kind en had een gesloten kinderopvang).

Zeker die situatie met die achterlijk uitbuitende verlof situatie over 3 jaar uitgespreid die eerder langs kwam zou ik echt niet toelaten. Dan zou ik desnoods een totaal zinloos dodelijk saai klusje bedenken wat zelfs te doen is met allerhande misselijkheid en andere kwaaltjes. Een kijken wanneer de opzeg brief op de mat valt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:17

Het overgrote deel was bij mijn vorige werkgever sizzle. Ik denk dat wel duidelijk is waarom ik daar vertrokken ben, want er zaten nog vaker andere haren in de boter.

Bij mijn huidige was het vorig jaar nog allemaal prima. Nu zijn er echter sedert september 2 nieuwe bijgekomen, beide met kinderen en we hebben de poppetjes aan het dansen -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:22

Misschien trekt de zorg dat soort mensen aan of zo. Ik ken die situatie totaal niet.
Kinderen hebben zo‘n 13 weken per jaar vrij, die moet je dus sowieso voor het grootste deel met prive opvang afdekken.
Dan niet willen spreiden is pure onwil en je kind als joker inzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:45

Punt is dat de dame bij mijn vorige werkgever volledig wettelijk in orde was. Ze heeft gewoon gebruik gemaakt van alle mogelijkheden die er zijn. Voor haar enorm nuttig, voor de werkgever en collega's absoluut niet leuk.

Mijn directe chef is zelf moeder maar staat er meer in zoals jij. Die is ook niet blij met de huidige gang van zaken maar goed, ze hebben van hogerhand die aanvragen allemaal al goedgekeurd tijdens haar afwezigheid en daar valt niks meer aan te doen.

In mei/juni gaan we ook splitsen van 1 campus naar 2, met waarschijnlijk nieuwe shiften. Voor mij zal er weinig veranderen. Voor de collega's met kinderen zou het wel eens een hele koude douche kunnen worden :=

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:52

Oh hier ook ervaring zat hoor met ex werkgevers waar de mamabrigade de zomervakantie beheerste. Nu gaan we zelf altijd in het naseizoen (goedkoper en minder jankers in t vliegtuig ook) dus van mij mogen ze die hele bouwvak hebben. Maar voor de kindvrijen met partner die vast aan bouwvak zit vond ik t ook sneu. Want dan werd idd het kind als troefkaart gespeeld want ‘als mama geen vrij krijgt dan kan Stormpje niet met papa en mama op vakantie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:15

Dat ze de zomervakantie inpalmen doet me niks, hoogseizoen proberen partner en ik idd te mijden als het even kan. Maar dat ik ook al moet gaan "inleveren" in juni en september, nou... Vind ik toch vies tegenvallen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:49

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 01:10

Varekaj schreef:
Dat ze de zomervakantie inpalmen doet me niks, hoogseizoen proberen partner en ik idd te mijden als het even kan. Maar dat ik ook al moet gaan "inleveren" in juni en september, nou... Vind ik toch vies tegenvallen.

Het bizar.

Ik ben niet anders gewend dan samen overleggen en als je er niet uitkomt, loting. Wij zijn ook wel eens een zomer niet weggeweest omdat mijn ouders het niet rond kregen met de agenda's. Tja.

Maar dan is de sfeer op je werk toch ook niet chill Varekaj? Wat dat betreft denk ik dat mijn partner een fijne leidinggevende is. Hij organiseert op en buiten het werk veel om de eensgezindheid te stimuleren. Gaan ook met zijn allen stappen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 01:32

Klinkt goed lieveli. Bij ons op werk is een kerstborrel al uit den boze. Hebben we afgelopen keer zelf geregeld met de collega’s op onze verdieping. Maar vorig jaar was het zelfs ten strengste verboden, want: och och iedereen zal maar voedselvergiftiging krijgen van meegebracht eten :') :')

Maargoed dat is een ander verhaal. Op mijn afdeling werkt maar 1 persoon met kleine kinderen die per se in het hoogseizoen moet. De rest doet dat ook, maar niet omdat ze anders niet op reis kunnen. Dus dat is wel met recht het minste probleem dat we hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 08:22

Hij heeft ook wel echt een extreem leuk team nu, is wel eens anders geweest. := bij Lush hadden we ook zo'n heerlijk team, ook buiten het werk veel contact. Ik mis het werken daar niet maar de gezelligheid wel. Heb ook nog steeds vriendinnen die ook daar heb ontmoet. Dat is me in het onderwijs nooit gelukt.

Wat idioot van je werk! Ik vind dat altijd zo jammer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:15

Behalve nu met de vakantieplanning was even een zuur moment, voor de rest valt het prima mee.

We hebben een hoop lol en iedereen weet precies wat ze aan de ander heeft :) Het zit heus wel goed in elkaar voor de rest. De splitsing naar 2 campussen is ons algemene klaagonderwerp, maar dat is vooral omdat de directie steeds maar van plannen blijft wisselen en niemand weet waar ie aan toe is. Op mij als kinderloze heeft het het minste impact iig.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 09:56

Vind het altijd zo bijzonder dat mensen zonder kinderen geen recht hebben op vakantie... Iets met goed overleg ofzo :=

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:01

Wij krijgen andere diensten op werk. Hiervoor hadden wij vooral ochtend en middag/avond diensten. Altijd lekker op tijd klaar of s ochtends vrije tijd. Erg prettig ivm Mn paard.
Maar de mammabrigade wenst graag dagdiensten. :r Die loop ik dus helemaal niet graag; dan heb ik niks meer aan Mn dag... -O-
Hoop dat zij niet al teveel hun zin krijgen.
Ze wisten toch van te voren toen zij dit werk gingen doen, dat het onregelmatige diensten zijn?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:14

Ik ken het probleem.. Ik heb nog bijna 5 weken over van voorgaande jaren. Ik mag niet tegelijk weg als andere collega's, maar zolang ik er ben mag de rest (part-timers met kinders) weg. Oftewel, veel succes in je eentje de hele zomer! *\o/* . Niet dat ik het erg vind om er alleen te zijn, maar ik wil wel ook afentoe weg kunnen met mooi weer. Als ik het al eens geregeld krijg dat ik 3 weken weg kan is het hele bedrijf overstuur en moeten er vaak ook nog mensen overwerken. Maarja als ik te onmisbaar ben doet mijn baas iets verkeerd. Niet ik.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:19

mairead schreef:
Wij krijgen andere diensten op werk. Hiervoor hadden wij vooral ochtend en middag/avond diensten. Altijd lekker op tijd klaar of s ochtends vrije tijd. Erg prettig ivm Mn paard.
Maar de mammabrigade wenst graag dagdiensten. :r Die loop ik dus helemaal niet graag; dan heb ik niks meer aan Mn dag... -O-
Hoop dat zij niet al teveel hun zin krijgen.
Ze wisten toch van te voren toen zij dit werk gingen doen, dat het onregelmatige diensten zijn?

Mijn moeder deed vroeger gewoon ook nacht- en avonddiensten hoor :o? Niet zo vaak en leuk vond ik het als kind niet maar ik heb het overleefd. := Plus we gingen haar wel eens ophalen uit de nachtdienst en dan een ontbijtje halen, dat was leuk *\o/*

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 10:28

Plus, met ochtend- en avonddiensten krijg je altijd toeslag!
Die ik vervolgens lekker aan mezelf kan besteden. *\o/* (Je zou toch denken dat mensen met koters dat extra geld ook wel fijn zouden vinden...)
Verder heb ik een daluren abonnement op de bus om op werk te komen. Daar reis ik nu volledig op, maar met dagdiensten zal ik dan ook de volle mep moeten betalen in de bus...

De onregelmatige diensten zullen zeker wel blijven, want op die tijden is er gewoon her meeste werk bij ons. Maar ik vermoed dat er helaas ook een paar dagdiensten bij gaan komen.
Ik hoop maar dat ik ze allemaal kan ruilen met de moeders...