Marcella schreef:Haan voldoet zeker niet aan mijn eisen. Zou dan eerder ook een haan kiezen met massa, lief karakter en dat de kuikens goede leggers worden.
Deze haan is al bang voor een kriel hen.
Als ze toch goed beschermd zijn is agressie niet nodig, en dat je hennen heel blijven is ook fijn. Lief is een valkuil, haan moet respect voor je hebben, dus gereserveerd zijn, op afstand blijven en je uit de weg gaan. "Lief" als in eet uit je hand en komt bij je geeft ruimte voor agressie later, want jij komt in zijn territorium, doet daar dingen die de hennen nerveus maken en de hennen vinden jouw leuk(er).
Qua goede leggers leggen mijn kruising hennen beter dan hun moeders, 1e jaar leggen ze altijd het beste, 2e jaar zijn de eitjes wat groter en leggen ze ook aardig, daarna wordt het rap minder (=vriezer tijd ivm ruimte in ren). Mits je goed leggende rassen kiest, zal ook een kruising in het 1e jaar genoeg leggen om met de 3-4 hennen die je hebt een 1 persoonshuishouden van meer dan genoeg eieren te voorzien. (wel deel bewaren in iets als waterglas voor de winterperiode).
Je hebt net als ik te weinig ruimte voor handels hoeveelheden eieren, maar makkelijk te veel voor eigen gebruik en sierras is niet rendabel. Mooie aantallen dus om eens wat te ruilen tegen overschot mede tuinder of weggeven aan familie/vrienden, maar kraampje wordt het niet. Ik heb er hier 6 lopen, waarvan 1 kloek en kan er niet tegen op eten eigenlijk. En dat zijn krielen, geen grote kippen.