Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:23

Gewoon doen. Gewoon omwisselen en gaan met die banaan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:32

Wat blijkt nu heb in ieder geval geen raszuiver sussex. Voel me een beetje opgelicht. -O-

Nu de vraag wat ga ik doen. Die haan mag zeker wintersport. :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:38

Waarom? Als er rust in het toom is en mocht je vervanging zelf willen fokken ook netjes bevruchten, dan is dat alles wat nodig is. Ik kijk hier ook niet sec naar raszuiver, wel naar genoeg leggen, gezond zijn (goed leggen geeft daar indicatie van) en geen problemen met de andere kippen. Ik focus wel redelijk naar iets als wyandotte, omdat er dan nog wat vlees aan zit als ze wegens leeftijd oid richting vriezer gaan. Zuiver ras fok laat ik aan fokkers over, al merk ik wel dat je dan risico loopt op minder eiproductie. Wel kies ik voor vers bloed via nieuwe haan elk jaar, oude + zonen gaan richting vriezer. Agressieve haan zou ik wel veel eerder ruimen, maar daar wil ik ook geen nakomelingen van.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:47

Haan voldoet zeker niet aan mijn eisen. Zou dan eerder ook een haan kiezen met massa, lief karakter en dat de kuikens goede leggers worden.

Deze haan is al bang voor een kriel hen.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 15:48

Maar hij is ook nog heel jong toch? En zij is ouder, dat heeft wss meer invloed op de rangorde dan maat

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:03

Marcella schreef:
Haan voldoet zeker niet aan mijn eisen. Zou dan eerder ook een haan kiezen met massa, lief karakter en dat de kuikens goede leggers worden.

Deze haan is al bang voor een kriel hen.

Als ze toch goed beschermd zijn is agressie niet nodig, en dat je hennen heel blijven is ook fijn. Lief is een valkuil, haan moet respect voor je hebben, dus gereserveerd zijn, op afstand blijven en je uit de weg gaan. "Lief" als in eet uit je hand en komt bij je geeft ruimte voor agressie later, want jij komt in zijn territorium, doet daar dingen die de hennen nerveus maken en de hennen vinden jouw leuk(er).
Qua goede leggers leggen mijn kruising hennen beter dan hun moeders, 1e jaar leggen ze altijd het beste, 2e jaar zijn de eitjes wat groter en leggen ze ook aardig, daarna wordt het rap minder (=vriezer tijd ivm ruimte in ren). Mits je goed leggende rassen kiest, zal ook een kruising in het 1e jaar genoeg leggen om met de 3-4 hennen die je hebt een 1 persoonshuishouden van meer dan genoeg eieren te voorzien. (wel deel bewaren in iets als waterglas voor de winterperiode).
Je hebt net als ik te weinig ruimte voor handels hoeveelheden eieren, maar makkelijk te veel voor eigen gebruik en sierras is niet rendabel. Mooie aantallen dus om eens wat te ruilen tegen overschot mede tuinder of weggeven aan familie/vrienden, maar kraampje wordt het niet. Ik heb er hier 6 lopen, waarvan 1 kloek en kan er niet tegen op eten eigenlijk. En dat zijn krielen, geen grote kippen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:07

Of fokken met een ras wat ook in de winter blijft doodleggen. Zelfs in de winter hebben we hier normaliter genoeg eieren om in de basis te voorzien. Rond rui tijd is dat iets minder maar nog steeds voldoende om af en toe iets te bakken of een eitje te eten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:09

Doen mijn wyandottes ook redelijk, maar 2 maanden geen eitjes heb ik dan ook nog. Mogelijk niet met groter toom, maar geen ruimte voor en kan de eieren niet kwijt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:13

Je jonge spul proberen te timen zodat ze gaan leggen voor de winter wil ook nog wel eens helpen. Meestal leggen ze dan de hele winter wel door.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:17

Mijn orpington bleven ook aardig lang door leggen.

Sussex als ras zijnde zouden 200 tot 280 eieren per jaar leggen dus aardig goede leggers.

Ben nu toch ook aan het twijfelen of ik niet beter kriel zou kunnen nemen. En sorry ben eigenwijs en wil gewoon vol ras hebben. :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:20

Ik ben afhankelijk van de broedse kloek en die begint zo half april ongeveer. Voor jonge door de winter leggers zou ik een broedmachine moeten inzetten en dat is niet rendabel + verenstof in huis was ook geen succes met de kwartels destijds. Inkopen wil ik eigenlijk ook niet meer. O.a. ivm niet rendabel, kloek aanhouden + gratis haan en gespaarde geld in beter voer steken is voor mij veel practischer.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:25

Kan ik me voorstellen. Ik heb ooit een broedmachine gekocht dus die gaat gewoon aan. Ons huis is toch al stoffig dus die paar kuikens maken ook niet meer uit :')
Ons doel is toch wel zo’n 50 slachtkippen per jaar straks dus dan zullen we wel moeten. Sowieso moet ons aantal omhoog omdat we ook groepjes op de weides in willen gaan zitten voor natuurlijke wormbestrijding.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:32

Hier gelukkig geen kapotte eieren meer, en bijna iedere dag twee Marans-eitjes, en 0, 1 of 2 Bielefelder-eieren *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:41

De kriel dame schijnt bij de vorige baas aardig wat broeds te zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 16:45

Zou handig zijn, mijn kloekje is de oudste kip die er bij loopt, scheelt mij zoveel gedoe namelijk dat wat ze nog legt bijzaak is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:24

Dat is tot nu toe ook de reden dat ze mag blijven en als ze goed kan grootbrengen helemaal.

Zit er aan een kriel genoeg vlees trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:40

Voor een persoon alleen wel. Alleen moet je ze echt volwassen laten worden en dan zijn ze wel taai naar mijn mening.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:44

Dan blijven we gewoon bij groot.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:39

Hier van de week onze koolrabi geoogst en opgegeten, had niet al te veel geplant want wist niet of ik het wel lekker vond! Smaak was goed, maar het bereiden was best wel veel werk dus weet niet of ik dat nog eens plant.
Denk dat we nu voor koolraap gaan...

Mijn dochter is dol op de sla die we nu hebben staan, hebben alweer heel wat keren salade gegeten! De spinazie doe ik vooral in m’n smoothies, en nu mijn eigen aardbeien ook, zo lekker! Alleen begint de spinazie nu wel door te schieten met de warmte, dus alles maar geoogst en in de vriezer gegooid. Ga proberen om zaadjes te bewaren voor het najaar/ volgend voorjaar.

Hoe houden jullie beestjes uit je aardbeien?

Ik ben net begonnen met de 2de ronde planten voor de herfst oogst... maar ben een beetje inspiratieloos... meer mensen die nu planten? Wat planten jullie?

Heb nu tomaat, broccoli, wortels en andijvie voor de 2de keer gezaaid... wil nog een paar uien doen en misschien wat knoflook

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 19:32

Heeft iemand hier een goed adres voor grote Welsumer kippen? Of een tip voor een leuk, grote maat legkippen ras? Verkrijgbaar in het oosten van Brabant bij voorkeur.

Ik vind welsumers vooral bij handelaren met dubieuze recensies en ik wil zo min mogelijk risico voor de gezondheid van de kipjes die hier nog rondlopen.

Broed eieren vind ik ook nog wel op marktplaats en mijn Wyandotte’s zijn goeie broeders, maar ik kan niemand vinden die de hanen wil hebben/opeten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 23:49

Afbeelding

Vandaag ruim 5kg eraf gehaald. Helaas heb ik ondertussen wel een beetje last van slakken, meer nog dan muizen maar ja, wat wil je met die bak regen die naar beneden gekomen is.

En mijn nieuwe speeltje gebruikt :D 27l weckketel, aardbeiensiroop gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 23:52

Lekker! Zo’n ding wil ik ook nog :j

Hoeveel aardbeien plantjes heb joj en hoe houd je de mieren/slakken eraf?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 00:42

Daar ben ik ook wel benieuwd naar! En hoe werkt zo'n ketel?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:05

In het kader dat mijn huidige kippen toch kruisingen zijn heb nu gereageerd op een rood porselein orpington haan hier in de omgeving (binnen 25 km). Vind die kleur mooi en wil in het eieren/vlees ras blijven. Ga gewoon kijken hoe die het gaat doen. :')

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:11

Op zich is gewoon een beetje uitproberen welke rassen je liggen toch ook prima? Heel slordig dat je er toe gedwongen wordt omdat iemand liegt, maar zo kom je vanzelf bij een ras die je goed bevalt. :D

Hier ondertussen drie hennen (twee kalkoen en een kip) die op 'broedvakantie' zijn om andermans' nesten uit te broeden, en blijkbaar twee kalkoenen en een kip die weer zijn begonnen met leggen. :D Het begin is er. :+

Ook de eerste vijf kruisling kuikentjes van mijn nieuwe haan uit de broedmachine. Noord-hollands blauw x Brahma en x Jersey Giant. De kleur van de kuikens is NHB, dat is blijkbaar behoorlijk dominant. Ik ben heel benieuwd wat dat gaat worden als ze in de veren komen. :D